Yleinen keskustelu

Tää on kyllä niin outoa aikaa, kun haluaisi vertaistukea, mutta helposti päätyy stressaamaan jos itsellä vähän oireita ja muilla tosi selkeitä tai jos omat oireet vaihtelee tai joku loppuu. Sit kuitenkaan kukaan ei varmasti halua jatkuvaa kaiken nielevät pahaa oloa riesakseen, mutta oireettomuus tai vähä oireisuuskaan ei ole hyvä 😅

Tää on kyllä niin outoa aikaa, kun haluaisi vertaistukea, mutta helposti päätyy stressaamaan jos itsellä vähän oireita ja muilla tosi selkeitä tai jos omat oireet vaihtelee tai joku loppuu. Sit kuitenkaan kukaan ei varmasti halua jatkuvaa kaiken nielevät pahaa oloa riesakseen, mutta oireettomuus tai vähä oireisuuskaan ei ole hyvä 😅
Joo samoja ajatuksia täällä..😂on tää kyllä vaikiaa

Mä ymmärrän tän hyvin!

Sit kun itsellä ei oo'mitään oireita' nii miettii kaikkee. Hauskinta on se että esikoisen raskaudesta ei myöskään ollut mitään oireita nii ei pitäisi olla uutta

Joo unen tarve on täälläkin aikamoinen.. oon kyllä aina ollu hyvä nukkumaan, paitsi nyt ehkä vajaan vuoden oon herännyt aina ihan viimeistään 7-8h unien jälkeen, ja mietinkin jo että nytkö se vanhuus iski kun ei enää saa nukuttua mitään ylipitkiä yöunia :D mutta nyt viimeisen viikon oon nukkunut joka yö 9-10 tuntia, monena päivänä vielä päikkärit päälle tai ainakin pientä torkkumista. Ja just kun joka viikonloppu ollut reissussa niin huomaa että alkuviikot oon aina ollut ihan super väsynyt kun sillon ei välttämättä päikkäreitä pystynyt ottaa. Mites te jolla raskauksia jo takana, onko helpottanut missään kohtaa väsymys ja unen tarve?
Esikoisen raskaudessa mulla helpotti väsymys toisen kolmanneksen aikana. Sitten välissä nukuin ihan hyvin kunnes reilu kuukausi ennen vauvan syntymää alkoi yöheräily. Saatoin mennä nukkumaan illalla tosi väsyneenä ja herätä 40min päästä ihan pirteänä ja valvoa pari tuntia ennenkö nukahdin taas hetkeksi. Innolla odotan toistuuko sama kaava tässäkin raskaudessa 😵‍💫 tällä hetkellä olisi kyllä unen tarve selkeästi suurempi, mutta työt haittaa päiväunien nukkumista 😂

Mä varasin nyt neuvolan, se on rv 8+5. Olisi saanut jo ensi viikolle, mutta sanoin, etten halua ennen varhaisultraa. Lapsen th on lomalla, niin saatiin toiselle vakituiselle th:lle aika. Jos se vaikuttaa kivalta, niin täytyy ehkä rohkaistua pyytämään vaihtoa, vaikka oonkin niin konfliktia välttävä henkilö että tuntuu toooooodella hankalalta. 😬

Pitäisköhän vähän jotain kirjoitella itsestä ja taustasta, kun nyt tänne uskaltauduin mukaan.

Nyt siis toinen, erittäin kovasti toivottu raskaus alkanut, tälläkin kertaa odotamme helmikuista. Vähän yli vuosi sitten saatiin tietää ensimmäisestä raskaudesta, joka monen mutkan ja huolen täyttämien kuukausien kautta päädyttiin keskeyttämään lääketieteellisin syin syksyllä rv22 jälkeen hankalan istukan vajaatoiminnan vuoksi, kun ennusteet sikiön kehitykselle elinkelpoiseksi oli olemattomat, kasvu laahasi niin paljon jäljessä. Loppuvuoden sain olla äitiys- ja vanhempainrahan turvin kotona keräilemässä itseäni ja jouluksi palasin töihin (vanhempainrahapäiviä olisi riittänyt helmikuulle asti), kun halusin normaaliin elämään kiinni.

Ensimmäinen raskaus alkoi huolettomalla "tulee jos on tullakseen" asenteella, mutta keskeytyksen jälkeen oli meille molemmille selvää, että se yhteinen lapsi on se mitä halutaan ja kiertojen tasaantuessa keväällä aloin tikuttaa oviksia ja helpotukseksi sainkin niitä kiinni. Ikää alkaa olla sen verran kuitenkin, että oli jo vähän pelko takaraivossa jos ei kroppa enää pelaakaan niinkuin pitää. Helpotus oli kyllä valtava kun se haalea viiva testiin piirtyi näinkin helposti, sillä tämä oli oikeastaan ensimmäinen kierto jossa "kunnolla" yritettiin, niin että ajoitukset oli kohdillaan. Onhan tässä ehtinyt syksyn jälkeen monet kerrat ahdistua, kun on miettinyt tuleeko ikinä uutta raskautta ja mahdollisuutta.

Nyt vaan yrittää pitää positiivista mieltä yllä, vaikka ajatukset välillä harhautuu siihen, jos käy uudelleen kuten viimeksi. Vaikka lääkäreiden mukaan todennäkösyys siihen on pieni ja istukkaongelmat oli vain sattumasta kiinni.

Soittelin tosiaan eilen neuvolaan ja eka käynti on 7+3, eli ensi viikon lopulla. Ainakin viime vuonna ajat oli aika kortilla, joten oli melkeinpä otettava se mitä tarjottiin. Neuvolasta saatiin laskettuaika 17.2. flo ennusti 18.2. ja preglife muistaakseni 20.2. Jännä nähdä mitä ultrat sitten ennustaa. Varhaisultra varattiin 8+2 päivälle, edellisessä raskaudessa ei käyty varhaisultrassa ollenkaan, mutta nyt ehdottomasti haluttiin mennä.

Tulipahan pitkä selostus 😅

Mä oon jotain vaatteita mitä tullu vastaan kirpparilla tms. Vähän spessumpii. Aattelin vasta ru:n jälkeen sit kunnolla ostaa tarvittavat. Ajattelin kyl tällä kertaa ostaa vaan tarpeeseen ei mitään ylimäärästä mitä tuli ensimmäisten kohalla 😄

Ei olla hankittu vielä mitään, enkä tiedä missä vaiheessa uskaltaisi aloittaa. Varmaan aikaisintaan nt-ultran jälkeen, jos siinä kaikki hyvin ja mitkään seulat ei hälyytä jne. Isommat ostokset saavat todennäköisesti odottaa loppuvuoteen. Mutta perhepiiristä löytyy pinnasänkyä, vaatetta ja syöttötuolia yms, niin ei myöskään hirveä stressi ole asiasta. Edellisessä raskaudessa ehdittiin yhdet matkarattaat hankkia, kun tuli edullisesti vastaan ja nyt ne on kirvelevänä muistona olleet varastossa joka kerta kun siellä käy.

Oletteko hankkineet jo tulevalle vauvalle jotain?

Mä en vielä ole, mutta tuntuu, että varhaisultran jälkeen olisi kiva hankkia joku vaate tai lelu odottamaan pientä.
Minä ostin jo wompat ilo kantorepun. Ei ollut tarkoitus vielä ostaa, mutta kyselin liinalapselta alustavasti tekevätkö tilauksia ja vastaus oli, että eivät tällä hetkellä ja lisää ei ole tulossa pitkään aikaan, niin oli pakko jo tilata että varmasti saa mieleisen…

Moikka, tuun tänne nyt vähän varovaisesti. Meillä on pitkä hoitotausta takana eikä oikein vielä tohdita uskoa tätä. Ja tästä johtuen meillä tämän hetkinen la on 28.2. Mutta voi vielä muuttua maaliskuun puolelle. Se varmistetaan vielä ultrassa jos sinne asti päästään.

Mä en vielä ole, mutta tuntuu, että varhaisultran jälkeen olisi kiva hankkia joku vaate tai lelu odottamaan pientä.
Ostin yhden vaatteen, kun halusin fiilistellä raskautta. Jotain konkreettista, mitä ihmetellä. Ja toissapäivänä tuli vintedissä vastaan muutama vaate, jonka sorruin tilaamaan.

Esikoisen jäljiltä on vieläkin vaikka ja mitä säästössä, mutta haluan ehdottomasti koittaa tällä kertaa minimoida turhan roinan. Sinänsä helpompaa nyt, kun tietää jo mitkä asiat oli itselle hyödyllisiä.

Tavallaan tuntui hölmöltä jo nyt ostaa, mutta toisaalta kun tätä vauvaa on hartaasti toivottu ja tiedetään, että vaikka jotain tapahtuisi niin yritettäisiin kuitenkin uudestaan. Joten miksei? Suuremmat hankinnat jääköön ru:n jälkeiselle ajalle.

Mä en vielä uskalla, enkä varmaan nt-ultran jälkeenkään vielä. Tällä kertaa oli ajatuksena myös pitää sukupuoli yllätyksenä synnytykseen saakka, joten jotain neutraalia, molemmille sopivaa voisi ostaa sitten rakenneultran jälkeen.

Vähän jotain flunssanpoikasta taitaa olla tuloillaan. Eilen illalla kurkku alkoi yhtäkkiä tuntua karhealta ja nyt myös nenä vähän tukkoinen, mutta ei ole kipeä olo muuten. Toisaalta tuntuu nenän limakalvot jotenkin tosi kuivilta, että voihan nämä oireet olla ihan jostain sellaisestakin. Nukuinkin yövuoron jälkeen tänään pitkästä aikaa yli 7h putkeen, tosin sillä saattaa olla vaikutusta ettei yöllä tullut juotua nyt mitään kofeiinituotteita jotka häiritsisivät unta päivällä.

Vähän jotain flunssanpoikasta taitaa olla tuloillaan. Eilen illalla kurkku alkoi yhtäkkiä tuntua karhealta ja nyt myös nenä vähän tukkoinen, mutta ei ole kipeä olo muuten. Toisaalta tuntuu nenän limakalvot jotenkin tosi kuivilta, että voihan nämä oireet olla ihan jostain sellaisestakin. Nukuinkin yövuoron jälkeen tänään pitkästä aikaa yli 7h putkeen, tosin sillä saattaa olla vaikutusta ettei yöllä tullut juotua nyt mitään kofeiinituotteita jotka häiritsisivät unta päivällä.
Toivottavasti menee helpolla ohi! Mulla tuntuu yhtenä raskausoireena olevan jatkuva nuhaisuus :-)

@juustokumina Vaikuttaisi menneen ohi säikähdyksellä, enää ei ole oikeastaan minkäänlaisia flunssatuntemuksia. Nenään olen suihkinut jotain keittosuolasuihketta, ehkä siitä on ollut apua.

Takaisin