IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Enkelinsiipi KYSin kesäsulku alkaa juhannuksesta ja jatkuu ilmeisesti 3.8. asti. Ainakin hoitaja sanoi, että viikolla 32 jatkavat hoitojen tekemistä, eli oletan että ma 4.8. alkaen siis.

Paljon tsemppiä aallonpohjaan :red-heart: Samassa paikassa makaan itsekin nyt, kun pakastealkion siirto KYSissä on suunnitteilla ja ovulaatio ei saa osua tiistaille eikä keskiviikolle, mutta vahvistuneet viivat ja kierronpäivät viittaa siihen, että huomenna on luvassa positiivinen tulos, eli siirto ennen kesätaukoa jäisi haaveeksi...

En oo täällä aiemmin kirjoitellut, mutta sivusta seuraillut. Meillä oli siis huhtikuussa ensimmäinen IVF/ICSI, josta saatiin 2 alkiota. Tuoresiirrosta tuli nega ja nyt tuo yksi alkio on pakkasessa. Tämä on ollut kyllä yksi pettymysten taival, alkuun kaikki vaikutti niin lupaavalta munasolujen määrän suhteen ja ehdittiin kasvatella paljon toiveita, mutta tuo saatujen alkioiden määrä veti jonkinlaisen maton jalkojen alta. Nyt tämä ovulaation ajoittuminen ja sitä myötä kaiken mahdollinen venyminen ärsyttää aivan suunnattomasti! Toivoin niin, että jos tuokaan alkio ei nappaa, niin ehdittäisiin vielä tämän vuoden puolella toiselle kierrokselle, mutta sekin näyttää nyt sitten epätodennäköiseltä. Pahoittelut tästä avautumisesta ja paljon tsemppiä kaikkien tilanteisiin! :red-heart:

@Enkelinsiipi KYSin kesäsulku alkaa juhannuksesta ja jatkuu ilmeisesti 3.8. asti. Ainakin hoitaja sanoi, että viikolla 32 jatkavat hoitojen tekemistä, eli oletan että ma 4.8. alkaen siis.

Paljon tsemppiä aallonpohjaan :red-heart: Samassa paikassa makaan itsekin nyt, kun pakastealkion siirto KYSissä on suunnitteilla ja ovulaatio ei saa osua tiistaille eikä keskiviikolle, mutta vahvistuneet viivat ja kierronpäivät viittaa siihen, että huomenna on luvassa positiivinen tulos, eli siirto ennen kesätaukoa jäisi haaveeksi...

En oo täällä aiemmin kirjoitellut, mutta sivusta seuraillut. Meillä oli siis huhtikuussa ensimmäinen IVF/ICSI, josta saatiin 2 alkiota. Tuoresiirrosta tuli nega ja nyt tuo yksi alkio on pakkasessa. Tämä on ollut kyllä yksi pettymysten taival, alkuun kaikki vaikutti niin lupaavalta munasolujen määrän suhteen ja ehdittiin kasvatella paljon toiveita, mutta tuo saatujen alkioiden määrä veti jonkinlaisen maton jalkojen alta. Nyt tämä ovulaation ajoittuminen ja sitä myötä kaiken mahdollinen venyminen ärsyttää aivan suunnattomasti! Toivoin niin, että jos tuokaan alkio ei nappaa, niin ehdittäisiin vielä tämän vuoden puolella toiselle kierrokselle, mutta sekin näyttää nyt sitten epätodennäköiseltä. Pahoittelut tästä avautumisesta ja paljon tsemppiä kaikkien tilanteisiin! :red-heart:
Kiitos paljon tiedosta, tämä tieto tauosta auttoi enemmän kuin uskotkaan. Minä olen oikeastaan helpottunut etten pääse enää ennen kesätaukoa hoitoihin, koska lyhyesti selitettynä koin talvella ja keväällä erittäin pitkittyneen keskenmenoprosessin ja oli ylipäätään vähän yllättävää päästä hoitoihin ennen kesää. Ei pää ole ihan pysynyt kaikessa perässä, ja tuntuu hyvältä antaa myös oman kehon hormoneiden tasaantua pari kuukautta. (ja voihan olla ettei sitä uutta inseminaatiota enää tarvitakaan ja perjantaina pärähtää plussa, ainakin voi toivoa)

Kovasti tsemppiä sinullekin. Minullakin on aina ollut melkein suurimmat jännitykset tuon hitsin ovulaatiopäivän kanssa. Se osuu aina jotenkin niin, että sitä saa jännittää kalenteri kourassa monta viikkoa etukäteen. Tuo alkioiden määrään liittyvä pettymys on tullut itsekin koettua. Meillä oli aikanaan 26 follikkelia, josta jäi käteen keskivaikea hyperstimulaatio ja 2kpl 5pv alkioita. Lohdutuksena voin sen sijaan sanoa, että seuraavassa keräyksessä saatiin 6 alkiota, vaikka kaava oli täysin sama. Yksi kehno kierros ei onneksi vielä kerro seuraavasta ivf-kierroksesta mitään. Toivottavasti ovulaatiosi olisikin vähän myöhässä!

Hei kaikki, ekaa kertaa kirjoittelen vaikka pitkään on juttuja tultu luettua :smiling-eyes: Vuosi sitten aloitettu prosessi pääsi tänään kunnolla käyntiin kun oli IVF-suunnittelukäynti Tilkassa. Meidät laitettiin meidän mun iän (39v) ja puolison siemennestenäytteiden tulosten (ekassa oligozoospermia, joka oli seuraavassa korjaantunut mutta tilalle tullut astenozoospermia) perusteella suoraan IVF jonoon. Nyt sitten suunnitelmat lyhyen kaavan IVF (mahdollisesti ICSI) hoidosta (Gonal-F 225IU/pv). Saatiin lupa ilmoittautua kesäkuun kuukautisista mutta voi olla, että mahdutaan mukaan vasta elokuussa. Koska tämän ikäiselle julkisella voidaan todennäköisesti toteuttaa vain yksi hoito, toivon niin paljon, että hoitovalinnat osoittautuu kerralla sopiviksi 🤞

Koska tämän ikäiselle julkisella voidaan todennäköisesti toteuttaa vain yksi hoito, toivon niin paljon, että hoitovalinnat osoittautuu kerralla sopiviksi 🤞
Meillä tehtiin julkisella kaksi hoitoa ennen 40v ikää ja yksi sen jälkeen. Tätä perusteltiin sillä, että kun hoidot on alkaneet, niin tehdään se koko sarja. Hoidoista ei tullut toivottua lopputulosta, mutta kyllä se kolmaskin kuitenkin tehtiin vaikka ikäraja oli ylittynyt.

Meillä tehtiin julkisella kaksi hoitoa ennen 40v ikää ja yksi sen jälkeen. Tätä perusteltiin sillä, että kun hoidot on alkaneet, niin tehdään se koko sarja. Hoidoista ei tullut toivottua lopputulosta, mutta kyllä se kolmaskin kuitenkin tehtiin vaikka ikäraja oli ylittynyt.
Kiva kuulla! Toivottavasti meilläkin kävisi näin 😊 Meille kyl kans sanottiin, et yksilöllistä harkintaa voidaan käyttää tässä, kun kyselin icsi/ivf yhdistelmämahdollisuutta tuon siemenneste asian vuoksi, että ei menis tämä ainoaksia aiottu sen vuoksi mönkään. Viitattiin siihen, että keskimäärin yli 40v onnistumisprosentti per hoito kierto on enää 10%, joten niillä todennäköisyyksillä ei saa enää julkista rahaa käyttää mutta kai jos henkilökohtaisesti katsotaan tsänssit paremmiksi, voi tästä vielä joustaa.

Mulle lupailtiin äskettäin, että kyllä kaikki kolme ivf-kierrosta vielä tarvittaessa ehditään tehdä. Nyt on takana yksi (josta voi tehdä vielä syksyllä kaksi siirtoa, mikäli sulatus onnistuu), ja täytän 39 muutaman kuukauden päästä.

Tuo saattoi olla kyllä kätilöltä vähän vähemmän harkittu lohtulause, kun oli taas yksi aallonpohjahetki meneillään. 🤭 Itse olen laskeskellut, että kaksi kierrosta lienee se realistinen, varsinkin jos toisessa alkioita saataisiin enemmän kuin ensimmäisessä. Hakeuduimme hoitoihin juuri kun olin täyttänyt 38.

Onkos täällä ketään piinailijoita tällä hetkellä? Mulla tulee tänään viikko 2-päiväisen siirrosta ja alkaa seinät kaatua päälle 😄 Mitään oireita ei ole ja varmuus epäonnistumisesta on 98%. Testipäivä on vasta viikon päästä 11.6. Luomukierroissa en ole koskaan testannut etuajassa, nyt mietin että uskaltaiskohan sitä. Koen sen etukäteen testaamisen jotenkin kuluttavana, mutta sitten en tiedä josko siellä ois vaikka jotain yrittänyt tapahtua 🧐

Hyvä, jos ikäasiassakin voidaan hiukan käyttää tapauskohtaista harkintaa. Tuota ikää ei lue missään laissa ja kukin alue määritellyt hiukan eri tavalla hoitoonpääsyn kriteerit. Näistä oli hiljattain tehty vertaileva raportti, jossa todettiin, että pitäisi olla yhtenäisempää ja että rajauksia voisi miettiä uudelleen. Tässä linkki selvitykseen: https://palveluvalikoima.fi/documents/1237350/217566932/Esiselvitys+hedelmöityshoitoja+ja+muita+lisääntymislääketieteen+menetelmiä+koskevien+suositusten+pohjaksi.pdf/6811b7f2-db09-7dd7-f4ff-ffa90194fe5a/Esiselvitys+hedelmöityshoitoja+ja+muita+lisääntymislääketieteen+menetelmiä+koskevien+suositusten+pohjaksi.pdf?t=1723553558113 Ja tässä vielä linkki toiseen selvitykseen hedelmöityshoitojen perusteiden yhtenäisyydestä: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi..._978-952-00-3519-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kurjaa @Ehtoo, ettei tuoresiirto tärpännyt. Olisihan se ollut liian helppoa, jos jokin asia menisi kerralla putkeen. Olen viime aikoina miettinyt taas kuinka helposti ja luonnollisesti toiset saavat jälkikasvua, eikä heillä ole aavistustakaan, miten vaikea ja monivaiheinen tämä prosessi on. Jaksamista itse kullekin!

Muokattu viimeksi:
Kiva kuulla! Toivottavasti meilläkin kävisi näin 😊 Meille kyl kans sanottiin, et yksilöllistä harkintaa voidaan käyttää tässä, kun kyselin icsi/ivf yhdistelmämahdollisuutta tuon siemenneste asian vuoksi, että ei menis tämä ainoaksia aiottu sen vuoksi mönkään. Viitattiin siihen, että keskimäärin yli 40v onnistumisprosentti per hoito kierto on enää 10%, joten niillä todennäköisyyksillä ei saa enää julkista rahaa käyttää mutta kai jos henkilökohtaisesti katsotaan tsänssit paremmiksi, voi tästä vielä joustaa.
Mielestäni olen lukenut, että hoitoja voidaan tehdä, jos onnistumisprosentin arvioidaan olevan 10 %, mutta nyt rupesin miettimään oliko se kirjaus sittenkin, että yli 10 %. Joka tapauksessa onnistumistodennäköisyyttä voidaan varmasti arvioida monin eri tavoin ja muuttuvia tekijöitä niin paljon, joten olisi erikoista, jos olisi yhdestä prosentista kiinni.

Ainakin omalla kohdalla tuntuu, että ollaan koko ajan prosenttien ja todennäköisyyksien väärällä puolella. Monellahan auttaa kilpirauhasarvojen saaminen kuntoon, meillä ei. Monilla tärppää kolmella inseminaatiolla, meillä ei. Monilla löytyy jokin selittävä tekijä, meillä ei. Monilla auttaa ivf, meillä ei. Suurimmalla osalla (97 %) auttaa icsi, meillä ei. Edessä vielä yksi keino eli kalsiumaktivaatio, josta saattaa löytyä meille apu, tai sitten ei.

@Kaihonkukka onpa ikävä kuulla huonoista uutisista väliultrassa, sekä sitten tosta huonosta kokemuksesta yksityisellä. Dextra mun mielestä usein hehkutetaan keskusteluissa, vaikka varmasti sinne mahtuu monenlaisia kokemuksia myöskin. Ja varmasti paljon on lääkäristäkin kiinni.
Yksityiselle syydetään kyllä niin hirveät summat rahaa, että sieltä toivoisi kaikkien saavan hyvää hoitoa. Sellaista jossa kokee tulleensa kuulluksi ja että lääkäri & hoitohenkilökunta toivoo onnistumista.

@Kirppuliini mä oon myös ymmärtänyt että tuo onnistumisen mahdollisuus vähintään 10% olisi se raja.

Tosin mä en tiedä miten sitä missään yksilöllisesti laskettaisiin, eikä varmaan lasketakaan. Erityisesti lähetevaiheessa. Tein esim itse netin laskureilla meidän spekseillä todennäköisyyslaskelmia ja kaikissa nuo prosentit oli yli kymmentä, mutta todellisuudessahan jos meille nyt tehtäisiin lähete julkiselle niin se tulisi vaan bumerangina takaisin hylättynä. Eli luulen että se perustuu vahvasti sellaiseen ”isoon dataan” ja ehkä hoitojen jo ollessa käynnissä saattaa joku lääkäri katsoa sitä tilannetta yksilöllisemmin.

Muokattu viimeksi:
@Kirppuliini ja @Ehtoo kiitos tiedoista ja jaksamista! On varmasti todella vaikeaa yrittää pitää toivoa yllä, kun prosessi pitkittyy 💔

Onko tieto, onkohan Tilkka auki juhannusaattona? Tajusin juuri, että uuden kierron alun ennuste on juhannus torstai mutta aina saattaa vaihdella päivällä suuntaansa eli osua juuri perjantaillekin. Jos silloin ilmoittautuu digihoitopolulla, onkohan siihen mahdollisuutta saada vastausta ennen kuin vasta seuraavalla viikolla? Eli silloin ei varmaan ehtisi aloittaa pistoksia vaikka jonon puolesta olisikin tilaa 🤔 vai onko FSH pistoksia aloitettu jolle kulle 4. kiertopäivänä?

Onko tieto, onkohan Tilkka auki juhannusaattona? Tajusin juuri, että uuden kierron alun ennuste on juhannus torstai mutta aina saattaa vaihdella päivällä suuntaansa eli osua juuri perjantaillekin. Jos silloin ilmoittautuu digihoitopolulla, onkohan siihen mahdollisuutta saada vastausta ennen kuin vasta seuraavalla viikolla? Eli silloin ei varmaan ehtisi aloittaa pistoksia vaikka jonon puolesta olisikin tilaa 🤔 vai onko FSH pistoksia aloitettu jolle kulle 4. kiertopäivänä?
Kyselin Tilkan aukiolosta vappuna, kun se osui torstaille ja kuukautiset olivat juuri alkamassa. Laitoin Omapolulle paria päivää aiemmin viestin ja sain siinä ihan päiväkohtaisen selostuksen, että miten tulee toimia, jos kuukautiset alkavat torstaina, perjantaina tai lauantaina.

Kuukautiset alkoivat torstaina ja tein heti ilmoittautumisen. Sain vastauksen perjantaina, että mahdutaan mukaan ja pistely alkoi lauantaina eli kierron kolmantena päivänä. Saamassani ohjeviestissä oli, että jos kuukautiset alkavat perjantaina eivätkä he ehdi vastata sen päivän aikana, niin pistokset voidaan hyvin aloittaa vasta maanantaina eli neljäntenä päivänä.

Tuntuu, että he ottavat aika varovaisesti potilaita, jos pienikin pelko, että klinikka kiinni hoidon aikana. Tuo juhannuksena ilmoittautuminen pitäisi olla vielä ok, koska kesäsulku alkaa muistaakseni vasta 14.7.

Mä kävin tänään aamulla tyksissä, kun kysyin omapolun kautta kesäksi hoitoa endon suhteen, kerta nyt ei siirtoon päästy.
Kerrankin tuntui siltä, että mut otettiin huomioon yksilönä ja mietittiin mikä olisi parasta. Päädyttiin Procren pistoksiin, alkaen seuraavista kuukautisista (ihan vaan varmistuksena, että jos sattuisikin luomu-ihme-plussa). Eka pistos siis ennen juhannusta ja seuraava heinäkuussa. Sen lisäksi Estradot laastarit aloitetaan kun toinen pistos vielä vaikuttaa ja siirtoon tähdätään elokuun lopulla. Omakannasta huomasin, että mulle oli myös määrätty 8 pakkausta cyclogestejä ja terolutia, en kyllä yhtään tiedä mihin/miksi. Ilmeisesti saan tarkemmat ohjeet omapolulle kun ilmoitan kuukautiset alkaneeksi.

Täällä tais jollain muullekin kokeiltu procren, millaisia kokemuksia oli ja määrättiinkö teille nuo muut jutut myös? Mihin kaikkeen terolutia määrätään? Pohdin että tehdäänkö seuraava siirto lääkkeelliseen kiertoon.

Sanoivat vielä, että jos oireet procrenista on pahat, sen ohella voi myös käyttää estrogenia, et sit pitää vaan olla yhteydessä heihin. Kuulemma kesälläkin on joku koko ajan töissä.

Kuulemma Procren on tehokkaampi, erityisesti kun on myös adenomyoosia. Tuntuu hyvältä, että vihdoin joku ottaa tosissaan endon kanssa kamppailun ja sen mahdollinen vaikutus kiinnittymisongelmiin. Harmittaa tietysti se, että miksei tätä hoitoa voitu tehdä jo vuosi sitten, kun odotettiin kesän yli hoitoihin pääsyä ja kärsin ihan hirveistä ulostuskivuista... Mut parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Ja hei, täällä kun on aiemmin puhuttu noista tuloksien parantamisesta.

Onko täällä jollekin tehty PICSIÄ? Vaikuttiko? Oliko male factor vai muu haasteiden syy. Mä joskus sitä aloin tutkimaan, kun hedelmöittymistulokset oli niin alle yleisten keskiarvojen, mutta se jäi vähän kesken ja nyt ei luonnollisesti ole sinänsä ajankohtaista kun siirrettävää on.

Omanapailua, täällä otettiin tänään kohdusta limakalvonöyte immunologista tutkimusta varten. Jotenkin vaikeaa näidenkin kohdalla kun ei oikein ymmärrä/helposti löydä eri firmojen käyttämien tutkimusten eroja 🙈
Tavallaan toivoisi että jotain paljastuisi, mutta kai se on arvokas vaan sekin tieto jos mitään ei löydy.

Vähän jännää tuleeko kahden kuukauden tauko siirtoihin tulosten takia, mutta toivoisin että seuraavaan kiertoon saataisiin jo siirrettyä.

Kyselin Tilkan aukiolosta vappuna, kun se osui torstaille ja kuukautiset olivat juuri alkamassa. Laitoin Omapolulle paria päivää aiemmin viestin ja sain siinä ihan päiväkohtaisen selostuksen, että miten tulee toimia, jos kuukautiset alkavat torstaina, perjantaina tai lauantaina.

Kuukautiset alkoivat torstaina ja tein heti ilmoittautumisen. Sain vastauksen perjantaina, että mahdutaan mukaan ja pistely alkoi lauantaina eli kierron kolmantena päivänä. Saamassani ohjeviestissä oli, että jos kuukautiset alkavat perjantaina eivätkä he ehdi vastata sen päivän aikana, niin pistokset voidaan hyvin aloittaa vasta maanantaina eli neljäntenä päivänä.

Tuntuu, että he ottavat aika varovaisesti potilaita, jos pienikin pelko, että klinikka kiinni hoidon aikana. Tuo juhannuksena ilmoittautuminen pitäisi olla vielä ok, koska kesäsulku alkaa muistaakseni vasta 14.7.
Kiva kuulla, että neljäskin päivä voisi onnistua 😊 Suunnittelukäynnillä oli alustavasti puhetta, että tosiaan lyhyellä kaavalla ehtisi ennen kesäsulkua. Täytyypi laittaa viestiä omapolulla ja pyytää tarkempaa ohjeistusta 😊 yleensä en toivo lyhyempää kiertoa mutta nyt se ei olisi pahitteeksi 🤭

Kurjaa @Ehtoo, ettei tuoresiirto tärpännyt. Olisihan se ollut liian helppoa, jos jokin asia menisi kerralla putkeen. Olen viime aikoina miettinyt taas kuinka helposti ja luonnollisesti toiset saavat jälkikasvua, eikä heillä ole aavistustakaan, miten vaikea ja monivaiheinen tämä prosessi on. Jaksamista itse kullekin!

Joo, mulla oli itsellä koko piinailun ajan olo, että ei tämä voi mitenkään kyllä onnistua näin helposti - "helppo" on vaan selvästi tosi suhteellinen käsite näissä asioissa, ja välillä ihan huvittaa, kun löytää itsensä ajattelemasta jonkun hoidoissa olevan tilanteesta, että menipä se helposti, kun sitten on kuitenkin myös se ääripää (tai jopa enemmistö), jolla asiat luonnistuvat ihan kotioloissa lyhyellä odottelulla. 🫣 Koen ehkä, että jos onnistuisimme ensimmäisen hoidon alkioilla, hoito olisi ollut kyllä todella sujuvaa ja "helppoa", vaikka ennen ivf-aloitusta tulikin paljon viivästyksiä. Nyt on tietysti vaikea sanoa, onko haave yhtään realistinen.

On tosiaan helpottava tieto, että ikärajaa saatetaan arvioida myös tapauskohtaisesti. Mietin skenaariota, että jos hyvinvointialue haluaisi tehdä meille hoidon vielä 40 täytettyäni, HUS ei ehkä torppaisi sitä, koska hyvinvointialue varmaan ostaa hoidon heiltä. 🤔 En ole varma kyllä, miten tuo menee. Toki toivon, että tulevan vuoden aikana tulisi onnistunut raskaus.

Oletko @Kirppuliini muuten kuullut vielä, millainen on odotusaika seuraavaan stimulaatioon? Tiedätkö vielä käytetäänkö lyhyttä vai pitkää kaavaa?

Oletko @Kirppuliini muuten kuullut vielä, millainen on odotusaika seuraavaan stimulaatioon? Tiedätkö vielä käytetäänkö lyhyttä vai pitkää kaavaa?
Aiemmin yksi lääkäri sanoi, että kolmas hoito tehtäisiin elokuussa. Tänään toinen lääkäri sanoi, että elokuussa voi ilmoittautua, mutta että kesän takia voi olla tunkua, eikä mahduta mukaan. Meillä suunnitelmissa matka syyskuulle eli menisi sitten lokakuulle, jos ei mahduta elokuussa mukaan.

Lääkäri suosittelee tismalleen samaa stimulaatiota kuin viimeksi. Eli lyhyt kaava Gonalilla. Sanoi, että edellinen stimulaatio meni niin hyvin, ettei vaihtaisi lääkettä, vaikka kysyin perusteita miksi ei kokeilla Menopuria tai Pergoverista. Uutena tulee kalsiumaktivaatio, ja hiukan ihmettelen, ettei tässä välissä tehdä mitään lisäselvityksiä, vaan vain toivotaan, että tuo toisi meille ratkaisun. Lääkäri sanoi hiukan tylysti, ettei sen toimivuudesta ole mitään takeita. Toki tiedän, ettei mistään ole näissä hoidoissa takeita, mutta särähti korvaan ja tuli aika lannistunut olo. Sanoi, että tämä on viimeinen keino ja sen jälkeen vaihtoehtona enää lahjasoluhoidot, joita he eivät tarjoa. Se tietäisi siirtymistä yksityiselle, mutta haasteena, ettei tiedetä missä vika, eikä sitä tarvittaisiinko munasoluja vai siittiöitä.

Muokattu viimeksi:
Onkos täällä ketään piinailijoita tällä hetkellä? Mulla tulee tänään viikko 2-päiväisen siirrosta ja alkaa seinät kaatua päälle 😄 Mitään oireita ei ole ja varmuus epäonnistumisesta on 98%. Testipäivä on vasta viikon päästä 11.6. Luomukierroissa en ole koskaan testannut etuajassa, nyt mietin että uskaltaiskohan sitä. Koen sen etukäteen testaamisen jotenkin kuluttavana, mutta sitten en tiedä josko siellä ois vaikka jotain yrittänyt tapahtua 🧐
Mä oon myös samassa vaiheessa, paitsi aikaisemmassa, eli 5-päiväisen siirto oli nyt maanantaina. Oon yrittänyt lukea kuinka aikaisin plussa voisi näkyä ja tullut siihen tulokseen, että ehkä alkaisin testaamaan jo lauantaina tai sunnuntaina, vaikka silloin ei välttämättä mitään vielä näkyisikään. Tiedän loogisesti että mulla on aivan liian aikaista tuntea yhtään mitään kahden päivän jälkeen, mut silti rinnat aristi pms-tapaisesti tänä aamuna 😅
Tsemppiä piinailuun ja toivottavasti plussa tulee kun on testauksen aika 💕

Sanoi, että tämä on viimeinen keino ja sen jälkeen vaihtoehtona enää lahjasoluhoidot, joita he eivät tarjoa. Se tietäisi siirtymistä yksityiselle, mutta haasteena, ettei tiedetä missä vika, eikä sitä tarvittaisiinko munasoluja vai siittiöitä.

Liittyykö tuo lahjasolujen tarjoamattomuus jonon pituuteen ja ikärajaan? Kun eikös lahjasoluhoitojakin kuitenkin tehdä julkisella? En ole siitä lueskellut, kun omalla kohdalla olisi varmasti iän vuoksi julkisella mahdotonta. Sinänsä yhtenä oljenkortena tullut sitäkin ajatusta jo prosessoitua, kun tässä on vaikea välttyä ajattelemasta asioiden edelle.

Toivottavasti pääsisit jo elokuussa stimulaatioon. ❤️

Uskaltauduin muuten kysymään Omapolun (HUS) kautta alkioiden laadusta, ja näköjään vastasivat ihan mukavan informatiivisesti, eivät tosin mitään laatuluokituksia käyttäen.

Mua oli vaivannut ajatus, että tuoresiirrossa on laitettu paras (toki ei ole ehkä ole ollut sitä kromosomeiltaan) alkio, ja sitten joku seikka, esim. polyyppi tai liian paksu limakalvo, on voinut estää kiinnittymisen. Lohdullinen tieto oli, että kuulemma myös pakastealkiot ovat hyvälaatuisia ja ovat olleet siirtopäivänä lähes yhtä hyviä kuin tuoresiirretty alkio.

Nyt kun tuli mainittua tuo limakalvo, niin sattuuko täällä olemaan ketään, jolla olisi kasvanut limakalvo liikaa tuoresiirtoa ajatellen? En ole tästä lääkärin kanssa jutellut mutta kiinnitin huomiota siihen, että limakalvo oli ollut punktion ajoituskäynnillä (vajaa vuorokausi ennen irrotuspiikkiä) jo 16 mm. Punktiossa ja siirrossa sitä ei mitattu. Englanniksi tuosta näytti löytyvän jonkin verran tietoa. Täytyy ehkä kysyä asiasta, jos mulle tulee toinen tuoresiirto. Luonnonkierron-PASseissa limakalvo ei varmaan noin vauhdilla kasvakaan, kai toi johtui stimulaatiosta. 🤔

Muokattu viimeksi:
Takaisin