Letrozolin käyttäjiä?

Tervetuloa ja tsemppiä @Tiijju! Ihan inhimillistä että unohtaminen ahdistaa vaikka en usko että on huolta. En tiedä osaanko lohduttaa, mutta Terolutin osalta luulen että sen unohtamisella ei ole mitään vaikutusta, koska keho tekee ihan itsekin progesteronia ja se on kai lähinnä sellainen varmuuden vuoksi -juttu. Eikä varmasti estä raskauden kehittymistä jos niin on käydäkseen. Toivottavasti testi näyttää siellä pian plussaa. 🤗

Tervetuloa @Tiijju!

No jos yhtään lohduttaa, niin mullahan tämä raskaus lähti juurikin tollasella unohtelulla ja otin vähä miten sattuu kun muistin. 🙈 Oli niin hällä väliä asenne sen kierron. Niin väsyny aina pettymään uudestaan ja uudestaan. Ja terot mulla ainakin tais olla se taika juurikin siihen kiinnittymiseen ja kiinni pysymiseen. Muistaakseni yks päivä jäi kokonaan ottamatta ja söin sitte ns 11 päivää 10 sijasta. 😁

Heips!

Olen lukenut viestejänne taustalla jo vuosia, mutta harvoin olen uskaltanut itse tänne kirjoittaa. Nyt omat ajatukseni ovat niin solmussa, että kaipaan kuulla muiden kokemuksia jos niitä aiheesta löytyy.

Taustani on siis se, että minulla on kaksi lasta, joiden saamiseen on vaadittu letrozol-tuetut kierrot sekä inseminaatiot. Toiveissa olisi vielä kolmas lapsi ja tuolla letro+inssi-yhdistelmällä onnistuin raskautumaan vuosi sitten, mutta raskaus meni kesken 12. viikolla. Sen jälkeen uutta raskautta ei ole alkanut.

Tilanteeni on se, että ovulaationi tuntuivat nyt alkuvuonna kadonneen. Söin 5mg Letrozolia kp 3-7, mutta kierto huitelivat kuitenkin noin 50 päivässä. Kun tähän kiertoon annosta nostettiin 7,5mg/kp 3-7, vaste oli liian hyvä eli 2 follikkelia. Inseminaatiota ei tähän kiertoon tehty.

Olen turhautunut. Luulin jo vuosi sitten, että pääsisin tästä yrittämisestä ja pettymyksistä eroon, mutta keskenmeno veti takaisin syviin vesiin ja nyt tämä ovulaatiosekoilu ottaa pahasti päähän kun en tiedä mitä voisin tehdä auttaakseni asiaa.

Summa summarum: haluaisin kysyä, onko jollain ollut samaa, että 5mg annostus ei auta, mutta 7,5mg on liikaa? Ja jos on, onko annostusta muutettu jotenkin vai mitä on tehty?

Tarkoituksena on palata seuraavassa kierrossa taas 5m kp 3-7, mutta minun on vaikea uskoa, että se saisi ovulaatiota aikaiseksi, kun tosiaan kokemusta on noista 50 päivän kierroista.

T. Sara

Ps. Voimia kaikille omiin tilanteisiin!

Kokeilin tässä kierrossa ottaa letrot heti aamulla. Huomasin, että yöllä ei tarvinnut herätä kuin kerran hikoilemaan! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Mulla nyt testissä letrozol 2,5 mg vain kolmena päivänä. Tänään otin siis viimeisen.

Heippa kaikki! Olen uusi täällä. Oon lueskellut jonkun verran teidän kirjoituksia ja kiva huomata, ettei näiden asioiden kanssa paini yksin.

Mulla on todettu pcos ja meillä yritystä nyt 10kk takana. Oon normaalipainoinen ja veriarvot meni kaikki viiterajoihin, mutta kierrot pitkittyneet, liikakarvoitusta ja munarajat siis monirakkulaiset.

Mulla nyt toinen kierto Letroja viiden päivän ajan 1x2,5mg ja jo viime kierrolla bongasin testillä ovulaation ja tunsin sen myös. Siitä kierrosta ei vaan tärpännyt vaikka kaikki oli otollista.

Tänään mulla kiertopäivä 12 ja UÄ:ssä löydettiin 3 8mm follia ja yksi 9,5mm folli. Kohdunseinämät 5.8. Lääkärin mukaan siis hyvä tilanne. Viime kerrallla mulle ei puhuttu eikä näytetty kuin yksi folli. Onko siis huono, että niitä nyt niin monta?

Heippa kaikki! Olen uusi täällä. Oon lueskellut jonkun verran teidän kirjoituksia ja kiva huomata, ettei näiden asioiden kanssa paini yksin.

Mulla on todettu pcos ja meillä yritystä nyt 10kk takana. Oon normaalipainoinen ja veriarvot meni kaikki viiterajoihin, mutta kierrot pitkittyneet, liikakarvoitusta ja munarajat siis monirakkulaiset.

Mulla nyt toinen kierto Letroja viiden päivän ajan 1x2,5mg ja jo viime kierrolla bongasin testillä ovulaation ja tunsin sen myös. Siitä kierrosta ei vaan tärpännyt vaikka kaikki oli otollista.

Tänään mulla kiertopäivä 12 ja UÄ:ssä löydettiin 3 8mm follia ja yksi 9,5mm folli. Kohdunseinämät 5.8. Lääkärin mukaan siis hyvä tilanne. Viime kerrallla mulle ei puhuttu eikä näytetty kuin yksi folli. Onko siis huono, että niitä nyt niin monta?
Ei se huono ole, meitä tosin varoiteltiin monikkoraskauden mahdollisuudesta. Käytännössähän on suuremmat mahdollisuudet hedelmöittymiselle jos useampi folli ovuloi.

Hei! Mulla sama, PCOS ja oon normaalipainoinen ja veriarvotkin näytti hyvältä, paitsi kilppari oli vähän rajalla niin sitä haluttiin vähän alemmas. Aloitin eilen ekan letrokiertoni, hyvä kuulla että sulla vaikutti viime kierto hyvältä! 😊 Jos tällä kertaa tärppäisi! 🤞

Oon lueskellut että letroilla voi vähän helpommin päätyä monikkoraskauteen juuri sen takia että sieltä voi useampi folli kypsyä kerralla. Luulisi että on ihan ok jos niitä folleja on 2-3, ei niistä välttämättä lopulta irtoa kun yksi (tai vaikkapa ei yhtäkään), tai vaikka irtoaa useampi voi olla että silti hedelmöittyy vain yksi. Eli ei ne kaksoset ole ihan kiveen hakatut vaikka onkin riski olemassa!

Tosin ainakin meillä on miehen kanssa juteltu että se ei olisi ongelma. Nyt kun täytän kesän aikana jo 34 eikä vaan esikoinen tärppää yli vuoden yrityksen jälkeen niin ollaan puhuttu että kumpikaan meistä ei panisi pahakseen jos sieltä tulisikin kaksoset 😅 Parempi niin päin kuin ei lapsia ollenkaan...

Hei! Mulla sama, PCOS ja oon normaalipainoinen ja veriarvotkin näytti hyvältä, paitsi kilppari oli vähän rajalla niin sitä haluttiin vähän alemmas. Aloitin eilen ekan letrokiertoni, hyvä kuulla että sulla vaikutti viime kierto hyvältä! 😊 Jos tällä kertaa tärppäisi! 🤞

Oon lueskellut että letroilla voi vähän helpommin päätyä monikkoraskauteen juuri sen takia että sieltä voi useampi folli kypsyä kerralla. Luulisi että on ihan ok jos niitä folleja on 2-3, ei niistä välttämättä lopulta irtoa kun yksi (tai vaikkapa ei yhtäkään), tai vaikka irtoaa useampi voi olla että silti hedelmöittyy vain yksi. Eli ei ne kaksoset ole ihan kiveen hakatut vaikka onkin riski olemassa!

Tosin ainakin meillä on miehen kanssa juteltu että se ei olisi ongelma. Nyt kun täytän kesän aikana jo 34 eikä vaan esikoinen tärppää yli vuoden yrityksen jälkeen niin ollaan puhuttu että kumpikaan meistä ei panisi pahakseen jos sieltä tulisikin kaksoset 😅 Parempi niin päin kuin ei lapsia ollenkaan...
Toivotaan että teilläkin tärppää ❤️ joo ei meilläkään kaksoset olisi ongelma. Parempikin vaan ettei tarvitsisi tätä prosessia käydä uudelleen ❤🫣

Huh oon onneksi selvinnyt vähällä! Mulla ei ole oikeen muuta sivuoireita kuin jäätävä väsymys, normaalisti oon vähän yökyöpeli (meen keskiyön jälkeen nukkumaan) mutta nyt oon ihan kanveesissa 2 tuntia letron ottamisen jälkeen. Onneksi otan sen kello 21 niin meen siitä sit 2 tunnin päästä nukkumaan kun ei enää pysy silmät auki 😂 Ja päivisin ei oo onneksi niin paha väsymys. Lisäksi mulla on seurana maailman pienin päänsärky, sellanen että sitä ei juuri edes huomaa jos ei keskity siihen. Eli ei ole tullut pahoja oireita! Ultra keskiviikkona, jännää nähdä kuinka monta lähtee kasvamaan 🤞

Eilen alkoi tulla valkuaismaista limaa, rinnat turposivat ja nännipihat ovat punaisemmat ja nännit herkemmät. Kohdun seutuvilla tuntuu tikkuilua, herään öisin käymään pissalla. Aloin jo panikoimaan että varmaan pitäö sittenkin tehdä ovulaatiotestin sijaan raskaustesti (letrotsoli aiheuttaa epämuodostumia sikiölle). Sitten mietin että olisi aika epätodennäköistä että dpo14 tulisi väärä negatiivinen ja sen jälkeen runsasta veristä vuotoa ja olisi silti raskaana. Lisäksi ultrassa olisi varmasti näkynyt jotain epänormaalia.

Tavallaan olen innoissani siitä että lääke toimii, mutta toisaalta olen kauhuissani näistä oireista. Pelkään kokoajan että missaan ovulaation. Erityisen ärsyttäviä ovat noi yölliset pissalla käynnit, kun joudun sitten tekemään testin yöllä että saan sen lähemmäs neljän tunnin rakkoajan. Tavallaan jännitän oviksen jälkeistäkin aikaa, kun jo nyt on näin paljon hormonioireita niin mitäs sitten.

Yritän nyt ajatella että eggiksiä tulee ENNEN ovulaatiota niin en varmaan vielä ole missannut LH-huippua. Ja estrogeenihän nousee ennen LH-huippua, joten ehkä nyt on estrogeenipiikki. Kirsikkana kakun päälle vasen ranne on kipeytynyt (kiitos letrot!) ja voitte kuvitella kuinka paljon verinäytteiden ottaja tarvitsee toimivia ranteita työssään (mm jokaisen putken sekoitus!). 😭

Tässä tuli nyt tämmöinen mega-avautuminen, mutta toivon todella että tämä nyt olisi se meidän kierto ettei enää tarvitsisi syödä noita lääkkeitä.

Eilen alkoi tulla valkuaismaista limaa, rinnat turposivat ja nännipihat ovat punaisemmat ja nännit herkemmät. Kohdun seutuvilla tuntuu tikkuilua, herään öisin käymään pissalla. Aloin jo panikoimaan että varmaan pitäö sittenkin tehdä ovulaatiotestin sijaan raskaustesti (letrotsoli aiheuttaa epämuodostumia sikiölle). Sitten mietin että olisi aika epätodennäköistä että dpo14 tulisi väärä negatiivinen ja sen jälkeen runsasta veristä vuotoa ja olisi silti raskaana. Lisäksi ultrassa olisi varmasti näkynyt jotain epänormaalia.

Tavallaan olen innoissani siitä että lääke toimii, mutta toisaalta olen kauhuissani näistä oireista. Pelkään kokoajan että missaan ovulaation. Erityisen ärsyttäviä ovat noi yölliset pissalla käynnit, kun joudun sitten tekemään testin yöllä että saan sen lähemmäs neljän tunnin rakkoajan. Tavallaan jännitän oviksen jälkeistäkin aikaa, kun jo nyt on näin paljon hormonioireita niin mitäs sitten.

Yritän nyt ajatella että eggiksiä tulee ENNEN ovulaatiota niin en varmaan vielä ole missannut LH-huippua. Ja estrogeenihän nousee ennen LH-huippua, joten ehkä nyt on estrogeenipiikki. Kirsikkana kakun päälle vasen ranne on kipeytynyt (kiitos letrot!) ja voitte kuvitella kuinka paljon verinäytteiden ottaja tarvitsee toimivia ranteita työssään (mm jokaisen putken sekoitus!). 😭

Tässä tuli nyt tämmöinen mega-avautuminen, mutta toivon todella että tämä nyt olisi se meidän kierto ettei enää tarvitsisi syödä noita lääkkeitä.
Mulla tuli Letroista kans ihan ovulaatio oireet ja kyselinkin täältä monta kertaa, et jos ovulaatio tulikin jo superaikaisin. Joka kierto kyllä löysin ovulaation kp 12-19. Et ei se ikinä ollut, mut tietenkin joka kerta panikoin siitä.

@Sinertävää oho! Kylläpäs sulla on tullut vahvat oireet! Onko ne tulleet vasta nyt oviksen lähestyessä, vai alkoiko jo letro-kuurin aikana? Mä otin eilen vikan letron, eikä oikein mitään oireita. Vähän pientä päänsärkyä mut se nyt voi johtua monesta muustakin.

Mullakin oli se vika letro eilen, onneksi alkoi nyt saman tien väsymys helpottaa! Oli kyllä illat yhtä puuroa 5 päivää putkeen. Tänään alkoi illasta ovulaatiomaiset jomotukset, hyvä kun onkin täältä lukenut teidän oireista niin en kovasti säikähtänyt että onko ovis jo ohi! 😅 Huomenna KP9 ja alkaa tikutus!

@Sinertävää oho! Kylläpäs sulla on tullut vahvat oireet! Onko ne tulleet vasta nyt oviksen lähestyessä, vai alkoiko jo letro-kuurin aikana? Mä otin eilen vikan letron, eikä oikein mitään oireita. Vähän pientä päänsärkyä mut se nyt voi johtua monesta muustakin.
Oviksen lähestyessä, alkoivat letrojen lopetuksen jälkeen. Olin jo ihan varma että ovulaatio on mennyt ohi, mutta tänäänhän se hymynaama CB:hen tuli ihan oppikirjamaisesti kp14. 😅

@Haaveilija25 hauska kun mennään ihan samassa rytmissä! Haha 😆 voidaan sit huomenna päivitellä miltä näytti ultrassa 😆

@Sinertävää okei! Ja sulla ei siis aikaistanut ovista, vaikka oireita oli? Ja tuo ovis+ kp14 tuli samaan aikaan kuin luonnollisessa kierrossa? Mä vaan täällä pelko perseessä et ovis yllättäisi liian aikaseen ja osuu viikonlopulle 🤣 luonnollisessa kierrossa ei oo koskaan tullut ovis ennen kp14, niin ehkä uskallan nytkin luottaa ettei tuu tapahtumaan 🤞Ja onnea inssiin! Onko se jo tänään vai huomenna?

@Ness
Ei aikaistanut, tosin mulla kierto vaihtelee muutenkin 26-30 päivän välillä. Viime kierto oli 28 päivää ja ovis+ oli silloinkin kp14. Oireiden perusteella olisin luullut oviksen olleen jo ennen ultraa.

Inssi on tänään päivällä, jännittää kyllä.

Takaisin