Yleinen keskustelu

Kysymys ehkä niille, jotka ovat jo olleet raskaana niin oletko värjännyt hiuksia/ottanut permanentin raskauden aikana?

Olin viime raskaudessa kaasona häissä ja tämän vuoksi otin folioraidat peittämään kauheaa juurikasvua. Ajattelin, että siinä määrin ok kun ei suoraan koske päänahkaan aineet, mutta olen ajatellut etten enempiä kyllä ota raskaana. Vaikutukset varmasti vähäisiä, mutta olen mennyt suosituksen mukaan niin ei tarvi itse stressata sen enempää.

Kysymys ehkä niille, jotka ovat jo olleet raskaana niin oletko värjännyt hiuksia/ottanut permanentin raskauden aikana?

Minä edellisessä raskaudessa otin raidat muistaakseni. Muutoin käytin raskauden aikana esim kosmetiikkaa normaalisti. Näin meinasin tehdä nytkin. En ole mikään super paljon meikkaaja mutta kuitenkin pientä ehostusta päivittäin. En lähtenyt syynäämään kasvovoiteita, meikkivoiteita tms. Niissä kai olisi jotain erityissuosituksia myös raskaanaoleville.

Mua mietityttää kyllä myös tuo kemikaalikuorma. Oon parturi ja kynsiteknikko joten lähes päivittäin on aineisiin kontaktia. Toki käytän ahkerasti hanskoja mutta silti se mietityttää.

Onko täällä muita migreenikkoja? Mulla on aurallinen (ja hormonaalinen) migreeni ja nyt illasta tuli puoleen vuoteen eka kohtaus joka alkoi näkökenttäpuutoksella ja eteni sahalaitojen kautta kasvojen vasemman puolen ja vasemman käden puutumiseen. Uskalsin ottaa puolikkaan panadolin koska eipä mun muita migreenilääkkeitä saa raskausaikana käyttää. Mietin nyt pitäisikö kysyä neuvolasta tai jostain että saisiko jotain muutakin lääkettä mahdollisesti jos kohtauksia tulee enemmänkin.

Onko täällä muita migreenikkoja? Mulla on aurallinen (ja hormonaalinen) migreeni ja nyt illasta tuli puoleen vuoteen eka kohtaus joka alkoi näkökenttäpuutoksella ja eteni sahalaitojen kautta kasvojen vasemman puolen ja vasemman käden puutumiseen. Uskalsin ottaa puolikkaan panadolin koska eipä mun muita migreenilääkkeitä saa raskausaikana käyttää. Mietin nyt pitäisikö kysyä neuvolasta tai jostain että saisiko jotain muutakin lääkettä mahdollisesti jos kohtauksia tulee enemmänkin.
On migreeniä harvakseltaan. Itsellä sumatriptan siihen lääkkeenä, neuvolan terkkari sanoi, että panadolia ja yhteys lääkäriin jos tarvii, lääkäri sitten arvioi muut lääkkeet. Panadol on sama kuin ottaisi karkkia migreenisärkyyn itsellä, ei mitään hyötyä 🙄 Ajoissa otettu burana-panadol yhdistelmä korkeina annoksina voi joskus auttaa.. Kumpi sitten pienempi paha, Burana vai sumatriptan, en tiedä 🤷🏼‍♀️

Tänään ollut lievää päänsärkyä, mutta panadol ei auttanut mitään.. Mulla joskus alkaa migreeni tälläin pienellä särkyllä johon särkylääke ei auta, vähän jännittää jos tulossa kohtaus..

On migreeniä harvakseltaan. Itsellä sumatriptan siihen lääkkeenä, neuvolan terkkari sanoi, että panadolia ja yhteys lääkäriin jos tarvii, lääkäri sitten arvioi muut lääkkeet. Panadol on sama kuin ottaisi karkkia migreenisärkyyn itsellä, ei mitään hyötyä 🙄 Ajoissa otettu burana-panadol yhdistelmä korkeina annoksina voi joskus auttaa.. Kumpi sitten pienempi paha, Burana vai sumatriptan, en tiedä 🤷🏼‍♀️

Tänään ollut lievää päänsärkyä, mutta panadol ei auttanut mitään.. Mulla joskus alkaa migreeni tälläin pienellä särkyllä johon särkylääke ei auta, vähän jännittää jos tulossa kohtaus..
Joo panadol on kyllä aika turha, yritän saada siitä irti edes jotain lumevaikutusta😂 Onneksi ei ole paha särky nyt. Sumatriptan olisi ilmeisesti raskausaikana se turvallisin tai siitä on eniten tietoa, buranassa oli eri raskauskolmanneksilla jotain eri vaikutuksia niin terkkari kehoitti välttämään mieluiten kokonaan.

Esikoisen raskausaikana ei tullut yhtään migreenikohtausta, ensimmäisen sain viikon sisään synnytyksestä kun oli varmaan kunnon hormoniheilahdukset meneillään. Hormonikierukalla tuli myös kohtauksia miltei kuukausittain.

Sain kans piiitkästä aikaa aurallisen migreeni kohtauksen tos viikko sitten. Alkoi vasemman käden puuttumisella ja puutuminen levis vasemmalle kasvoille. Aiemmin mulla ollut panadol-miranax combo mutta nyt oli pärjätävä 1g panadolilla ja nukkumisella. Mutta jos usein rupee olemaan niin pakko varmaan jotain apua sit pyydellä. En edes muista koska noin paha migreeni kohtaus ollut.

Mulla neuvolassa heti pistettiin migreeni lääkitys uusiksi. Vaihdettiin miranax sumatriptaaniin. Ohjeena oli että ”vain pakko” tilanteessa, eli ensin pitää yrittää panadolia ja unta +olla mielummin sairaslomalla jos olisi silloin töitä. Mulla on harvoin migreeni kohtauksia ja aika hyvin tunnistan mikä särky äityy migreeniksi, kerran olen nyt turvautunut panadoliin tämmöisen säryn kanssa ja ihme kyllä sain siitä avun. En voinut uskoa todeksi, ennen raskautta ei nimittäin pienintäkään mahdollisuutta että pelkällä panadolilla olisin tuommoistakaan särkyä selättänyt 😳😅👍🏻

Mua mietityttää tää kans että uskaltaako värjätä. Tyvi tarvii vaalennusta. Uskaltaako 🫣
Mä kun kysyin tätä neuvolassa, niin neuvolantäti sanoi että hän itse henkilökohtaisesti ei värjäis, mutta että jokainen tekee omat ratkaisunsa. Ajattelin itse olla värjäämättä varmuuden vuoksi, mutta aika kauheelta kyllä jo juurikasvu näyttää. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mua mietityttää tää kans että uskaltaako värjätä. Tyvi tarvii vaalennusta. Uskaltaako 🫣
Itse otin permanentin, kun vielä kysyin kampaajalta ja hän oli sitä mieltä, että on turvallista. Kaveri on kahden raskauden ajan blondannut hiuksia koko ajan.

Mä luin jostain, että ensimmäisen kolmanneksen aikana tulis värjäystä välttää ja sen jälkeen suositellaan raidoitusta/kevytvärejä.

Minä kerkesin sattumalta ottaa raidat just ennen raskautta. Meinasin loppukesästä / syksyllä käydä ottaa uudet raidat.

Nyt kesän alussa otin ripsiin myös värin.
Muutoin en ole mega ahkera kosmetiikan käyttäjä, mutta varsinkin arkena meikkaan kevyesti päivittäin töihin Mulla on ollut jo pitkään omat luottotuotteet, en meinannut lähteä vaihtamaan merkkejä nyt raskauden aikana. Olen ajatellut että tää on mulle ihan hyvä vaihtoehto.

Mä olen värjänny hiukset. Jostain luin että ei pitäis olla vaarallista, mutta tiiä sitte 😦🤷🏻‍♀️

*Vink vink* tänään julkaistiin tän vuoden äitiyspakkaus. Vaikka me varmaan otetaan rahana, niin vähän jäin nyt kuitenkin miettimään oisko toi pakkaus kuitenkin ihana kun tosi söpöjä vaatteita 😅❤️

Takaisin