Jälleen vinkki, Sydänääniä-podcastissa on kiintoisia kaksosaiheisia jaksoja: https://open.spotify.com/episode/1Ts5Ha1x3GoTa4o7a2A9Od?si=FXKvYZLvSpORiJ1J2GLCyQ
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
@Ellinmi vaginan limakalvoärsytystä tai peräpukamaa epäilivät kun ei tosiaan toistunut tai pahentunut. Pahin seuraus oli koko päivän jatkunut järkyttävä stressi.
Ja oho, teillähän on ihan kohta tosi kyseessä!Täällä mennään ”vasta” viikkoa 28 mut huomaa että alkaa olla vähän kärsimätön, varsinkin kun vaunut, sängyt sun muut on aika lailla valmiina odottamassa
![]()
Mä olen 99,9% varma että mun lapsiluku tulee näin ”laakista” täyteen ja 100% varma etten tule kaipaamaan raskaana olemista yhtäänJoo uskon että sai vähän ajatukset laukkaamaan, että mistä on kyse...Hyvä ettei ollut huolta
Tässä kaksosraskausessa on kyllä saanut pyöritellä mielessään ihan yhtä paljon tai enemmänkin kaikkia skenaarioita ja huolenaiheita ekaan raskauteen nähden. Luulin siis etukäteen, että tokaa odottaessa ollaan ihan lunkisti vaan, kun sama jo kerran koettu
Mitä vielä
![]()
Mä olen 99,9% varma että mun lapsiluku tulee näin ”laakista” täyteen ja 100% varma etten tule kaipaamaan raskaana olemista yhtäänOon muutenkin sen verran luulotautisuuteen taipuvainen että varsinkin ennen rakenneultraa olin jatkuvasti ihan hulluuden partaalla, kun ei vielä liikkeitäkään tuntenut. Ja kun teoreettinen seuraava raskaus todennäköisesti olis yksikköversio ni varmasti keksisin taas 150 kokonaan uutta huolenaihetta, varsinkin kun ei pääsis koko ajan ultrassa hyppäämään
![]()
Ei vielä, synnytystapa-arvio tehdään vasta joskus viikolla 31+ jos oikein muistan eli mun tapauksessa menee varmaankin kesäkuulle. Sen tiedän että käynnistys/sektio tehdään mun tapauksessa viimeistään heinäkuun alkupuolella (rv36) jos eivät lähde syystä tai toisesta sitä ennen tulemaan. Alle 2 kk päästä siis kuitenkin mutta tuntuupa just nyt tosi pitkältä 2 kuukaudeltaOnko @syllogismi vielä sovittu mitään sen 'eräpäivästä' tai tavasta synnyttää?
Heippa!
Hui jännää, teillä jo ensiviikolla alkaa tapahtua!
Meillä ei mitään erikoista, viimeinkin tunnen kunnolla liikkeet. Tiistaina on käynti pelkopolilla ja seuraavalla viikolla ensimmäinen ylimääröinen tsekki äitipolilla. Saa nähä kuin usein pitää alkaa siellä käymään...
Mun lapsiluku on näiden jälkeen tässä, jos tehdään suunniteltu sektio ni tilaan myös sterilisaation. Jos menee muuten niin on se heti tilauksessa kun mahdollista.
On tullut aika isona yllätyksenä kuin tukalaa ja hankalaa alkaa olla. Meidän koti ja kaikki on kaaoksessa ja kesken koska en jaksa tehdä mitään ja kaikki olis pakko saada tehtyy ku pelkään että kesällä en pysty.. Hirvee stressi
Hirvittää myös vähän miten jaksan töissä, viikot mulla nyt siis 24+1... Yksösraskaudessa on ollut naurettavan helppoa verrattuna tähän.
Mut siis oikeesti kaikki on hyvin, odottavan aika vaan on pitkä.
Onko @syllogismi vielä sovittu mitään sen 'eräpäivästä' tai tavasta synnyttää?
Luin saman ja mietin, että aika huikea saavutus saada kolme kertaa peräkkäin sama lottovoitto ilman mitään geneettistä taipumustaLuin just äsken Hesarista (https://www.hs.fi/suomi/art-2000011226695.html) että neljä PROMILLEA kaikista synnytyksistä Suomessa olis identtisiä kaksosia enkä suostunut uskomaan että vois olla noin pieni osuus ennen kuin laskin itse, mutta niin se vaan ilmeisesti oikeasti on. Tulee vähän lottovoittajafiilis![]()
No joo sitten teillä onkin tosissaan vähän eri tilanne, kun apua saa vähän sykleittäin. Onneksi esikoinen on jo isompi ja sentään omatoimisempi - minulla tuo 2-vuotiaan hoito pepun pesuineen, uhman taltutuksineen ja lattialla leikkimisineen on ollut vaivalloista jo pari kuukauttaMun mies on reissutöissä, 7 vrk pois, 7 vrk vapaalla jolloin tekee porotöitä. Esikoinen on onneks 6v viskarilainen eli osaa kyl tehdä vaikka mitä itse mutta vöhän on semmonen tosi vahdittava ja ohjattava, adhd hällä. Mutta joo toi on totta, ehkäpä lasken rimaa reilusti ja teen hiljakseen mitä pystyn...
Mulle lkr rakenneultrassa vaan mainitsi et kun viikko 37 tulee täyteen niin käynnistellään. Mut tää oli lkr josta en pitäny ni en alkanu mitää puhuun.
Katsotaan miten käy mut mun pitää tilata lapsenvahti oikeesti 1000 km päästä joten tarviin ajoissa tiedon![]()
Eilen kävin SYPE polilla kätilön kanss jutulla ja tuosta olikin puhe... Mulla ei ole mitään varavaihtoehtoa en oo jotenki ajatellu et sellanen on mahdollista. Mutta täytyy parin ihmisen kanssa jutella aiheesta.. Jos markkinoin asian niin et heidän on pakkoNo joo sitten teillä onkin tosissaan vähän eri tilanne, kun apua saa vähän sykleittäin. Onneksi esikoinen on jo isompi ja sentään omatoimisempi - minulla tuo 2-vuotiaan hoito pepun pesuineen, uhman taltutuksineen ja lattialla leikkimisineen on ollut vaivalloista jo pari kuukautta
Onko teillä ketään varavaihtoehtoa lähempänä, joka voisi tulla väliaikaiseksi avuksi, jos synnytys alkaakin yllättäen?
Ihan mahtava tarina kerrottavaksi lapsille myöhemminKertokaa teidän tarinat siitä, miten kaksosten tulo selvisi!
Mun raskaus on ivf-alkuinen ja hoidoissa käsittääkseni aina tehdään positiivisen raskaustestin jälkeen varhaisultra viikon 6-7 paikkeilla sen varmistamiseksi, että sikiö on elossa ja oikeassa paikassa (en tiedä tarkemmin, koska eka positiivinen testi kyseessä). Menin sitten noin viikkoa ennen joulua klinikalle sydän kurkussa että voiko tämä oikeasti olla onnistunut, ja lääkärikin sanoi että häntä jännittää.Jouduttiin vielä ultrahuoneen vapautumista hetki odottelemaan, mutta aika nopeasti sitten löytyi sikiöpussi ja syke, ja lääkäri ja hoitaja (joka oli sattumalta vielä sama kuin alkionsiirrossa!) onnittelivat kovasti.
Ultrakuvathan ei myöhemmissäkään raskauden vaiheissa oo ainakaan mun mielestä maallikolle mitenkään kauhean selviä, ja noin varhaisilla viikoilla sikiö näyttää lähinnä pieneltä pavulta, mutta katselin kuvaa kun lääkäri käänteli sitä ultrausdildoa mun alakerrassa ja tuli fiilis, että joko kuvakulma muuttuu paljon enemmän kuin mitä olin ajatellut mahdolliseksi, tai sitten sikiöitä on kaksi (se pieni papu näytti ikään kuin vaihtavan paikkaa). Sananvaihto aivan hetken päästä menikin sitten jotakuinkin näin:
Lääkäri: "Herranjumala."
Minä: "Onko siellä kaks?"
Lääkäri: "Siellä on kaks."
Diagnosoitiin tuossa yhteydessä vielä virheellisesti momo-kaksosiksi ja oli aika jännät ensimmäiset viikot, mutta tähän asti kaikki on mennyt paremmin kuin olisi osannut ikinä odottaa![]()
Oiiii ihanaa!!!! Hurjan paljon onneaMeille syntyi eilen tyttö ja poika, 13h käynnistyksestä, rv 38+0Alakautta tulivat, A-vauva poitsu 2.7kg ja 47cm (ensin mitattiin 44cm.. Mittavirheitä kuulemma tulee, koska monikot ovat joskus niin kippurassa) ja B-vauva tyttö 3kg ja 49cm. Aikamoinen kokemus kaikkineen ja ihanat vauvat
![]()