IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie täällä omaa asiaa tulen kertomaan kun jännittää ja ahdistaa sekä toisaalta on liian innoissaan mut sekin pelottaa.

Ei pitäisi testailla etukäteen.. Tätä varten ne testipäivät ovat, mut kun on malttamaton eikä osaa odottaa (aina ollut himotestaaja 😅). Olin varma ettei tuoresiirto onnistunut kun ei mitään tuntemuksia ollut ja eilen alkoi oireet, jotka muistuttivat pms-oireita (kuumat aallot, voimakas itkuisuus, päänsärky jne..). Eilinen testi nega ja olin jo kirveen heittänyt kaivoon, mut niin vaan sieltä tänään haalea viiva testiin tuli.. 🥹 Tänään 6 päivää morulan siirrosta.
Olit pari päivää sitten mun mielessä, että kuinka voit ja ootko malttanut olla testaamatta 😂 Ihana uutinen! 🥹🥰

Täällä itse olen vähän pelonsekaisin fiiliksin. Viikonloppuna testasin, negaa näytti ja olen kyllä jo täysin sellaisessa ajatuksessa, että kohta ne menkat alkaa.. Kaikenlaisia tuntemuksia on kyllä ollut tässä viikon aikana 😅 Katsotaan. Jännittää!

Nyt tuli meidän PGA-tulos. Siellä oli yksi täysin terve huippulaatuiseksi arvioitu, yksi alentuneen ennusteen alkio ja yksi kromosomi 18-viallinen. Meillä on siis kaksi täysin tervettä pakkasessa. Kolmas on täysin terve, mutta kahteen kertaan pakastettu, joten on hieman heikompi. Ja sitten on kaksi tuollaista siirtokelpoista, joissa on kuitenkin kromosomeissa vikaa.
Vau onneksi olkoon! Ihan huippua! 💪🤩

Nyt tuli meidän PGA-tulos. Siellä oli yksi täysin terve huippulaatuiseksi arvioitu, yksi alentuneen ennusteen alkio ja yksi kromosomi 18-viallinen. Meillä on siis kaksi täysin tervettä pakkasessa. Kolmas on täysin terve, mutta kahteen kertaan pakastettu, joten on hieman heikompi. Ja sitten on kaksi tuollaista siirtokelpoista, joissa on kuitenkin kromosomeissa vikaa.
Onpa ihana kuulla että tulokset oli noin hyviä 🤩
Tämä antaa toivoa meille muillekin ja on hyvä esimerkki ettei ne solut nyt kuraa vielä päälle nelikymppisenäkään ole 🌈

Olit pari päivää sitten mun mielessä, että kuinka voit ja ootko malttanut olla testaamatta 😂 Ihana uutinen! 🥹🥰

Täällä itse olen vähän pelonsekaisin fiiliksin. Viikonloppuna testasin, negaa näytti ja olen kyllä jo täysin sellaisessa ajatuksessa, että kohta ne menkat alkaa.. Kaikenlaisia tuntemuksia on kyllä ollut tässä viikon aikana 😅 Katsotaan. Jännittää!
No oli 🥹 ei uskalla vielä hirveästi iloita vaan 😅 Eikö sulla kans perjantaina ole se virallinen testi päivä?
Viikonloppu on ollut vielä tosi aikaista testata, et toivotaan todella plussaa myös sinne 🥹🤞❤️. Mulla oli myös viikonloppuna negatiivinen, et eilen tuli vasta ensimmäinen haalea posi. Aamusta sitä ei oikein vielä huomannut, mutta ku testi oli kuivunut niin näkyi paremmin ja ajoi sitten illasta tekemään uuden testin, mikä oli sit jo vahvempi. Olin aivan varma et tää oli täs ku ei niitä tuntemuksia tosiaan ollut ja tuli niitä tuttuja pms-oireita. 😅

Kyllä Tilkassa voidaan muutoksia tehdä. Meillä kävi niin, et ensimmäisessä Ivf:ssä yksikään munasolu ei hedelmöittymisen, joten seuraavaan hoitoon valittiin Icsi ja Gonal f vaihdettiin Menopuriksi. Munasolujen määrä oli hiukan pienempi, mutta kaikki hedelmöittyivät ja tuoresiirrosta tulinkin raskaaksi, joka valitettavasti päättyi keskenmenoon rv 5 jotain. Pas kokeiltiin ensin useita kertoja luonnolliseen kiertoon ilman yhtäkään plussaa, mutta sitten omasta vaatimuksestani vaihdettiin lääkkeelliseen pas, josta saatiin meidän esikoinen sitten 😍. Tsemppiä sulle, Tilkka on kyllä yleensä hyvin haluton vaihtamaan tai kokeilemaan mitään uutta, mutta kyllä sekin on todella lääkäri riippuvaista mitä suostuvat tekemään.
Perusteliko lääkäri miksi lääke vaihdettiin? Oliko teillä koko ajan sama kaava? Meillä oli eka pitkänä, lääkkeenä Gonal, eikä yksikään hedelmöittynyt. Nyt toiseen suunnitteilla lyhyt kaava, Gonal ja icsi. Kysyin lääkäriltä pitäisikö hänen mielestään vaihtaa Menopuriin. Sanoi, että asia kävi hänelläkin mielessä, mutta että pysyisi Gonalissa, koska itse stimulaatio sujui hyvin. Arveli, että lyhyen kaavan käyttäminen riittäisi ja Gonalia maksimiannoksella (300).

Perusteliko lääkäri miksi lääke vaihdettiin? Oliko teillä koko ajan sama kaava? Meillä oli eka pitkänä, lääkkeenä Gonal, eikä yksikään hedelmöittynyt. Nyt toiseen suunnitteilla lyhyt kaava, Gonal ja icsi. Kysyin lääkäriltä pitäisikö hänen mielestään vaihtaa Menopuriin. Sanoi, että asia kävi hänelläkin mielessä, mutta että pysyisi Gonalissa, koska itse stimulaatio sujui hyvin. Arveli, että lyhyen kaavan käyttäminen riittäisi ja Gonalia maksimiannoksella (300).
Lääkäri sanoi, että Gonalilla tulee yleensä enemmän munasoluja, mutta Menopurilla vähemmän, mutta parempi laatuisia. Meillä munasolujen määrä oli Gonalilla 7 ja Menopurilla 4, mutta kaikki hedelmöittyivät Menopurin ja Icsin avulla. Pitkä kaava oli molemmissa hoidoissa, ensin lääkäri pohti lyhyeeseen vaihtamista, mutta päätyi kuitenkin pitkään kaavaan uudestaan kun munasoluja tuli kohtuullisesti.

Mulla on ylihuomenna yksityisen aika, jossa tarkoituksena kysellä, onko jotain mitä voisin tehdä ennen seuraavaa ivf. Mulla siis ilmeisen paha syväendo, matala AMH (ikä 38), kilpparin vajaatoiminta, toinen tuuba ehkä tukossa ja usein anemiaa jne eli syitä riittää miksi täällä ollaan🫠. Munasoluja on kahdessa edellisessä rundissa tullut vähän, eikä blastotkaan ole kovin hyviä arvioita saaneet. Yhteensä viisi siirtoa, joista neljännestä lapsi yksityisellä💕

Itse ajattelin kysästä ainakin siitä dheasta, ubikinolista ja ferritiinin mittaamisesta. Lisäksi vähän kysäisen alkiodiagnostiikasta, jos julkisen hoidot eivät toimi ja että millaista hoitokaavaa ehdottaisi, mutta se toki vähän tylsä kysyä, kun tehdään julkisella ja siellä eivät varmaan ole kiinnostuneita muiden ideoista... Onko ideoita, mitä muuta kysyisin tai selvittäisi?

Mulla on ylihuomenna yksityisen aika, jossa tarkoituksena kysellä, onko jotain mitä voisin tehdä ennen seuraavaa ivf. Mulla siis ilmeisen paha syväendo, matala AMH (ikä 38), kilpparin vajaatoiminta, toinen tuuba ehkä tukossa ja usein anemiaa jne eli syitä riittää miksi täällä ollaan🫠. Munasoluja on kahdessa edellisessä rundissa tullut vähän, eikä blastotkaan ole kovin hyviä arvioita saaneet. Yhteensä viisi siirtoa, joista neljännestä lapsi yksityisellä💕

Itse ajattelin kysästä ainakin siitä dheasta, ubikinolista ja ferritiinin mittaamisesta. Lisäksi vähän kysäisen alkiodiagnostiikasta, jos julkisen hoidot eivät toimi ja että millaista hoitokaavaa ehdottaisi, mutta se toki vähän tylsä kysyä, kun tehdään julkisella ja siellä eivät varmaan ole kiinnostuneita muiden ideoista... Onko ideoita, mitä muuta kysyisin tai selvittäisi?
Varmaan tsekkaisin heidän mielipiteen siitä minkälainen progetuki on riittävä, varsinkin jos syvää endoa on.

Lääkäri sanoi, että Gonalilla tulee yleensä enemmän munasoluja, mutta Menopurilla vähemmän, mutta parempi laatuisia. Meillä munasolujen määrä oli Gonalilla 7 ja Menopurilla 4, mutta kaikki hedelmöittyivät Menopurin ja Icsin avulla. Pitkä kaava oli molemmissa hoidoissa, ensin lääkäri pohti lyhyeeseen vaihtamista, mutta päätyi kuitenkin pitkään kaavaan uudestaan kun munasoluja tuli kohtuullisesti.
Kiitos vastauksesta! Kai tämä on koko ajan kokeilua, eikä kukaan voi varmaksi tietää mikä toimii kenelläkin. Ilmeisesti voi olla myös kiertojen välillä eroa.

Meillä vaihtuu nyt kaava pitkästä lyhyeen (erikoista, että näin päin) ja hedelmöitystapa ivf:stä icsiin. Ymmärsin, että ideana oli, ettei vaihdeta kaikkea kerralla, vaan pidetään Gonal-lääkitys ennallaan. Ekalla kerralla kerättiin kahdeksan munasolua, mutta menivät kaikki hukkaan, kun yksikään ei hedelmöittynyt.

@paketsu siis äh mikä törppö lääkäri. Luulis tossa roolissa tajuavan ettei tuollaiset letkautukset ole ok. Hyvä, kun sanoit takaisin 💪Ja paljon voimia muutenkin ❣️

Mulla ois testipäivä perjantaina ja en oo vielä uskaltanut tehdä testiä, vaikka vähän kiinnostaisi.
Mua kiinnostelee uskaltaudutko testaamaan, oon nimittäin tarkalleen viikon susta jäljessä. 😄
Ajattelin etten testaisi etukäteen, mutta on nyt vähän mietityttänyt, että joko ensi viikon alulla uskaltaisi.. Tiistaina pitäisi päättää ilmoittaudunko tilaisuuteen, jossa varmuudella tarjoillaan alkoholia pöytiin, ja jossa on roppakaupalla työystäviä ympärillä. Haluaisin osallistua, mutta tässä kohtaa mietityttää tietysti mahdollinen selittely.

Kiitos vastauksesta! Kai tämä on koko ajan kokeilua, eikä kukaan voi varmaksi tietää mikä toimii kenelläkin. Ilmeisesti voi olla myös kiertojen välillä eroa.

Meillä vaihtuu nyt kaava pitkästä lyhyeen (erikoista, että näin päin) ja hedelmöitystapa ivf:stä icsiin. Ymmärsin, että ideana oli, ettei vaihdeta kaikkea kerralla, vaan pidetään Gonal-lääkitys ennallaan. Ekalla kerralla kerättiin kahdeksan munasolua, mutta menivät kaikki hukkaan, kun yksikään ei hedelmöittynyt
Tsemppiä kovasti hoitoihin. Joskus se kaavan vaihto voikin olla se ratkaisu ongelmaan :)

Tänään oli ultra, 13 follia yli 15mm 🤩
Pienempiä oli vielä 6 kappaletta. Perjantaina puntkio!

Mitä mieltä ootte tuoresiirrosta, kannattaako se tehdä? Vai mieluummin antaa kropalle palautua ja pas? Jos edes menee mitään pakkaseen...
Lääkäri oli aluks sitä mieltä ettei tehdä tuoresiirto hyperin riskin takia mutta nyt sanoikin että voitaisiin tehdä tuoresiirto. Jäin miettimään että kumpi olisi parempi

Tänään oli ultra, 13 follia yli 15mm 🤩
Pienempiä oli vielä 6 kappaletta. Perjantaina puntkio!

Mitä mieltä ootte tuoresiirrosta, kannattaako se tehdä? Vai mieluummin antaa kropalle palautua ja pas? Jos edes menee mitään pakkaseen...
Lääkäri oli aluks sitä mieltä ettei tehdä tuoresiirto hyperin riskin takia mutta nyt sanoikin että voitaisiin tehdä tuoresiirto. Jäin miettimään että kumpi olisi parempi
Olipa hyvän kuuloinen tilanne siellä!

Mun ainoa onnistunut raskaus on tuoresiirrosta, joten ite ainakin toivon et siihen päästään. Vaikka tuoresiirroissa on kai hiukan pienemmät onnistumisprosentit kuin PASeissa.

Tsemppiä kovasti hoitoihin. Joskus se kaavan vaihto voikin olla se ratkaisu ongelmaan :)
Kiitos tsempeistä! Meillä toivottavasti asia ratkeaa hedelmöitystavan vaihdolla. Varmaan pitäisi olla tyytyväinen, kun nyt tulossa lyhyt kaava, joka käsittääkseni hiukan kevyempi, mutta lähinnä pelkään kuinka stimulaatio toimii lyhyessä. Pitkässä stimulaatio meni hyvin, mitä nyt tuli muutama lisäpäivä pistelyä, ja munasolusaalis ok (kahdeksan).

Thanks for the heads up! Hopefully, we can solve the problem by changing the fertilization method. I should probably be happy now that we have a short cycle, which I think is a little lighter, but I'm mostly afraid of how the stimulation will work in the short cycle. The stimulation in the long cycle went well, except for a few extra days of pricking, and the egg retrieval was ok (eight).
Were you seeing a doctor to go over protocol changes?

I'm still at the beginning of the queue, but it's very unclear to me how I can get information about my next IVF cycle and whether it's possible to discuss options with the doctor.

We had 3/9 eggs fertilized with traditional insemination, so some are still fertilized, but the number is below average. Let's hope that changes can be made to get better results.

Kiitos tsempeistä! Meillä toivottavasti asia ratkeaa hedelmöitystavan vaihdolla. Varmaan pitäisi olla tyytyväinen, kun nyt tulossa lyhyt kaava, joka käsittääkseni hiukan kevyempi, mutta lähinnä pelkään kuinka stimulaatio toimii lyhyessä. Pitkässä stimulaatio meni hyvin, mitä nyt tuli muutama lisäpäivä pistelyä, ja munasolusaalis ok (kahdeksan).
Yksityisellä mennään yleensä lyhyellä kaavalla, koska se on tutkimuksissa todettu hieman tehokkaammaksi. Julkisella mennään taas usein pitkällä kaavalla sen vuoksi että sillä keräys on helpompi ajoittaa tietyille päiville. Pitkä kaava on ns. vanhanaikaisempi tapa stimulaatioon.
Toivottavasti tämä tuo mielenrauhaa siitä että lyhyt voi olla aivan yhtä hyvä tai jopa parempi kaava 😊

Were you seeing a doctor to go over protocol changes?

I'm still at the beginning of the queue, but it's very unclear to me how I can get information about my next IVF cycle and whether it's possible to discuss options with the doctor.

We had 3/9 eggs fertilized with traditional insemination, so some are still fertilized, but the number is below average. Let's hope that changes can be made to get better results.
Doctor called me one day after the operation and told that none of the eggs were fertilized. She then went through what she had planned for next attempt and asked whether we wanted to try again. I said it is too early to discuss and we had another call two weeks after that. She then made the prescriptions ready and we are just waiting that my periods will start and then we can sign up again and hopefully they have enough space for us. She wrote that we can sign up from next periods but I´m wondering that there might be so many people ahead of us in the queue that we might not get in. Hopefully they check what the doctor was written and we get in.

There might be a new doctors appointment for you where you can discuss about the options and changes. Or they might just message you that the plan is same as in previous attempts. I think you can send them a message via Omapolku to get more information. Not sure though and there might be differences between doctors and clinics.

Muokattu viimeksi:
@Kirppuliini toivottavasti nyt on teillä onnistuneempi kierros tulossa💗

Mulla on kierto jotenkin ihan sekaisin, luulin tosiaan, että tulee megalyhyt kierto, mutta tuleekin megapitkä, nyt kp32 eikä pienintäkään merkkiä kierron päättymisestä. Mulla siis normaalisti hyvinkin tarkasti 28 päivän kierto, mutta kai se viime kuun punktio tän on nyt sotkenut. Uuden kierron alkaessa pääsis ilmoittautumaan sen meidän ainoan terveen alkion siirtoon. Jos kauheasti kierto vielä venyy, niin silloin menisi siirto hankalaksi tulevan reissun takia ja siirtyisi. Toivoisin, että mahdollisimman pian pääsisi siihen siirtoon, koska sitten on paluu ivf-jonoon edessä, jos ei tämän yhden alkion voimin onnistu raskautuminen.

Kirjoita tähän...
Takaisin