IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai että! Tämä kuulostaa tosi hyvältä! Itselläkin olisi vielä hetki aikaa. Meillä 16 solua (41 v.)->2 tervettä, 17 solua (41 v.)->1,5 tervettä ja 8 solua (43 v.)->?
Näitä muiden määriä kun lukee niin miten pieni onkaan todennäköisyys omaan kromosomeiltaan terveeseen alkioon, kun viimeksi kypsiä soluja oli vain 2, joista toinen jaksoi blastoksi... Saa aika monta keräystä tehdä🥵 Tosin jo yksi lottovoitto kotona niin ei tämä matka enää niin rankka ole.

Näitä muiden määriä kun lukee niin miten pieni onkaan todennäköisyys omaan kromosomeiltaan terveeseen alkioon, kun viimeksi kypsiä soluja oli vain 2, joista toinen jaksoi blastoksi... Saa aika monta keräystä tehdä🥵 Tosin jo yksi lottovoitto kotona niin ei tämä matka enää niin rankka ole.
Oot niin paljon nuorempi, että ei mitään hätää!!! Nämä luvut romahtavat nelikymppisenä.

Ja silti juuri se 1 voi olla euploidi, nuoremmilla se on kaiketi todennäköisintä niin 😊
Mulla on viimeisen vuoden sisään ollut 41-vuotiaana testatuista kahden kierroksen alkioista 1/3 ja 1/2 euploideja, joten kyllä niitä pienistäkin joukoista löytyy.

Olisipa sellaisia taikakeinoja joilla saisi hyviä alkioita ja nopeasti...🧙‍♀️
Ekassa punktiossa saatiin vain 3 kerättyä, joista yksi oli se 'golden egg' (ja sen siirrosta saatiin lapsi).
Toisessa keräyksessä 6 alkiota, ja taas yksi euploidi.
Joten kun kolmannesta keräyksestä saatiin 10 alkiota testattavaksi, olin tosi tyytyväinen... Mutta nehän oli kaikki sitten moniviallisia.

Eli ehkäpä ne 10 alkiota, mitä tuoresiirrettiin ennen PGS -testiä olivat kuraa, vaikka niistä puolet olikin blastoja.

Vuoden verran olin DHEA-, ubikinoni- (600mg) ja sinkkikuurilla, kävin akupunktiossa, popsin parapähkinöitä ja ananasta, ja pidin amulettia 😅

Erona noissa kierroissa oli, että yhdistin Gonalin ja Menopurin (ensiksi 'rekrytoitiin' mahdollisimman monta munasolua Gonalilla, ja kypsytettiin Menopurilla).
Ja ennen PASia lamautettiin oma hormonitoiminta ERAa varten (ja sama tietysti ennen siirtoa). Alkioliimaa myös käytettiin, ja vaihdoin cyclot proge-pistoksiin.

Lääkäri sanoi että jokainen kierto on omanlaisensa, ja että joskus saadaan monta munasolua, jotka jatkavat kehitystä, joskus vain muutama, mutta mikään ei kerro niiden laadusta, paitsi PGS. Itse asetin takarajaksi 45v.synttärit, ja kovalla tahdilla pumppasin kaikki munasolut ulos 4kk ennen sitä, että saisi maksimoitua mahdollisuudet saada edes yksi euploidi.

Me olimme yksityisellä ulkomailla hoidoissa, ja onnekkaita siinä, että lääkäri oli valmis muuttamaan hoitokaavaa tarvittaessa.
Mielenkiintoista kuulla!
Kuinka usein kävit akupunktiossa?

Ehkä munkin pitää vielä lisätä sinkki ja ananas säännölliseen käyttöön. Ja amuletti 😃

Missä te olitte ulkomailla hoidoissa? Itseä on usein pohdituttanut olisiko jossain muualla Euroopan alueella Suomea parempi (ja kustannustehokkaampi) hoito.

Oon tosi pahoillani! 😔 Ehkä oletin liikaa kun ajattelin, että Dextrassa kaikilla lääkäreillä olisi kunnolla tietoutta aiheesta. Mutta ei ilmeisesti olekaan. Lääkäri josta itse puhuin on jäänyt eläkkeelle, muuten suosittelisin häntä kaikille.
Mullekin on tullut ihan yllätyksenä kuinka eriäviä hoitolinjoja saman talon sisällä voi olla. Luotettiin tietysti että kaikki lääkärit siellä ovat alansa huippuja ja noudattavat samoja linjauksia ja uusimpia tutkimuksia. Kyllä ollaan ehditty harmitella ettei tajuttu aloitta meidän hoitopolkua Dextralla Eerolla 😫

Mullekin on tullut ihan yllätyksenä kuinka eriäviä hoitolinjoja saman talon sisällä voi olla. Luotettiin tietysti että kaikki lääkärit siellä ovat alansa huippuja ja noudattavat samoja linjauksia ja uusimpia tutkimuksia. Kyllä ollaan ehditty harmitella ettei tajuttu aloitta meidän hoitopolkua Dextralla Eerolla 😫
Eero oli paras. Myönnän että itkin, kun kuulin hänen jääneen eläkkeelle 😔 Mutta ehdottomasti on eläkkeensä ansainnut!

@Kirppuliini kiitos kuulumisten kyselystä❤️ Tänään iltapäivällä soitettiin tuloksista ja yksi siirtokelpoinen, tutkituilta osilta terve löytyi💗 yhdessä kolmesta oli geenivirhe ja yhdessä oli kromosomeissa jotain häikkää. Mutta yksi siis terve ja ensi kierrosta päästään toivottavasti se siirtämään! Ja jos ei siirto onnistu, niin uutta ivf-hoitoa kohden.
Tuskailin muuten alkuviikosta sitä, että jääköhän kierto tosi lyhyeksi, koska lämmöt ja olot tuntui siltä, nyt puolestaan pohdin, että onkohan ovulaatiotakaan tullut vielä ja kierto venyy vai onko kierto vaan ihan sekaisin viime kuun punktion jäljiltä.. normisti kierto hyvin tarkkaan 28 päivää, nyt menossa kp.26.

Tämä on kyllä ihana tarina, että noin kauhean rumban jälkeen onnistuitte ❤️ tehtiinkö teille alkiodiagnostiikka yksityisellä?
Tehtiin alkiodiagnostiikka. Yksityisellä tehtiin kolme ivf:ää käyttäen eri lääkkeitä, kuin mitä julkisella. Ekassa ivf:ssä tuli vain yksi alkio, jota ei testattu vaan siirrettiin suoraa.

Seuraavat kaksi ivf:ää tehtiin putkeen isommalla lääkemäärällä, ilman tuoresiirtoa ja kaikki testattiin. 6 tervettä alkiota saatiin (en muista tarkkaan kaikkien alkioiden määrää, mutta hieman yli puolet niistä oli terveitä). Noista terveistä alkioista toinen siirto toi lapsen syliin. Täytyy muistaa että terveeksikin testattu alkio ei välttämättä ole terve.

Julkisella siirretyistä alkioista (14kpl) tuli 2 kemiallista, 1 kkm ja 1 ku. Olen aika varma, että kohdallani kyse oli liian vähäinen progetuki.

Yksityisellä progesteroniarvoni mitattiin ensimmäisen kerran ja se oli n.20. Yleisen käsityksen mukaan tämän pitäisi olla riittävä ja monella ei ole raskauden etenemisen kanssa mitään ongelmaa tällaisella arvolla.

Muistelisin, että jonkun tutkimuksen mukaan extamäärä progesteronitukea annettuna kaikille, ei lisää syntyneiden lasten määrää, mutta paljon keskenmenoja kokeneiden joukossa suurempi progetuki lisäsi syntyneiden määrää tilastollisesti merkittävän määrän.

Yksityisillä ”riittävän” progesteroniarvon määrä vaihtelee. Siihen ei ole mitään yhtä oikeaa vastausta, mutta Ovumialla raja-arvona oli muistaakseni 50 ja siihen nähden tuo minun 20 oli kunnolla alakanttiin.

Yhteenvetona, ei tuo peogesteronin lisääminen ole kaikille mikään oikotie onnistumiseen, mutta jos epäonnistumisia tulee paljon, niin se on kuitenkin hyvä ottaa huomioon.

@Kirppuliini kiitos kuulumisten kyselystä❤️ Tänään iltapäivällä soitettiin tuloksista ja yksi siirtokelpoinen, tutkituilta osilta terve löytyi💗 yhdessä kolmesta oli geenivirhe ja yhdessä oli kromosomeissa jotain häikkää. Mutta yksi siis terve ja ensi kierrosta päästään toivottavasti se siirtämään! Ja jos ei siirto onnistu, niin uutta ivf-hoitoa kohden.
Tuskailin muuten alkuviikosta sitä, että jääköhän kierto tosi lyhyeksi, koska lämmöt ja olot tuntui siltä, nyt puolestaan pohdin, että onkohan ovulaatiotakaan tullut vielä ja kierto venyy vai onko kierto vaan ihan sekaisin viime kuun punktion jäljiltä.. normisti kierto hyvin tarkkaan 28 päivää, nyt menossa kp.26.
Hienoa kuulla, että yksi valioyksilö joukossa ja pääsette todennäköisesti siirtoon. Olet ollut ajatuksissani.

Itselläni ovulaatio yleensä noin päivinä 11-12 ja nytkin oli siihen viittaavia oireita, mutta ei sitten kuitenkaan selkeää ovulaatiokipua. Pari päivää oli alapäässä kuivaa ja arvelin, että nyt se ovulaatio meni, mutta sitten alkoi uudelleen ovulaatioon viittaavat limat. Odotan mielenkiinnolla milloin kuukautiset alkaa. 🤷‍♀️

Pakko tulla tänne toteamaan, että HUS:lla on yksi Suomen aivan alan huippuja töissä. En tiedä kuinka paljon hän tekee enää töitä, kun on jo eläkeiässä ja tehnyt hyvin paljon rahaa yksityisellä puolella :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Olen niin onnellinen, että pääsin hänelle 3. ivf:n yhteydessä ja ennen 9. PAS:ia. Aikaisemmin olin vain kateellisena katsonut, kun muut naiset/parit olivat päässeet hänen huoneeseensa. :tears: Hän kertoi avoimesti kun kysyin, mitä hän voi tehdä ja mitä kannattaisi tehdä.

Muokattu viimeksi:
Hienoa kuulla, että yksi valioyksilö joukossa ja pääsette todennäköisesti siirtoon. Olet ollut ajatuksissani.

Itselläni ovulaatio yleensä noin päivinä 11-12 ja nytkin oli siihen viittaavia oireita, mutta ei sitten kuitenkaan selkeää ovulaatiokipua. Pari päivää oli alapäässä kuivaa ja arvelin, että nyt se ovulaatio meni, mutta sitten alkoi uudelleen ovulaatioon viittaavat limat. Odotan mielenkiinnolla milloin kuukautiset alkaa. 🤷‍♀️
Mulla on kanssa jotenkin erikoinen kierto, lämmöt nousi jo kp12 ja laski 10 päivää myöhemmin ja nyt pysynyt alhaalla 5 päivää. Mulla siis hyvin tarkasti pystynyt ouran lämpötiloista päättelemään kierron vaiheet ja menkat on aina alkanut kahden päivän sisään lämpöjen laskun jälkeen. Mulla oli kyllä pitkä flunssa kierron keskivaiheilla, joten ehkä sekin sekoittanut? Nyt tietysti toivon, että kierto pian alkaisi, että pääsisi toivottavasti siirtoon ensi kuussa👍🏻
Mutta, mitäs poppaskonsteja tässä kannattaisi tehdä tuota tulevaa siirtoa ajatellen? Onko jotain, mitä kannattaisi tehdä tai vältellä? Mulla ei siis raskautumisen kanssa ole luomusti ollut ongelmia, ivf-hoidoissa ollaan geenivirheen vuoksi, joten ei tietoa mitä tässä kannattaisi huomioida🤔

Haluaisin hetken avautua pasin ja positiivisen testin jälkeisestä ahdistuksesta. Olen nyt viikon pelännyt sydämeni pohjasta että tämä alkanut raskaus ei syystä tai toisesta etene. Luulin hoitojen aikana että sitten jos joskus tärppää niin oon varmaan onneni kukkuloilla ja kaikki aikasempi kaameus unohtuu. Mutta eipä mennytkään niin. Oon itkeny pelkoani joka päivä ja joka vessareissu odottelen että menkat varmaan alkaa.

@MTTK jos tässä joskus kävisi niin hyvä säkä että lapsen saisi syliin niin en usko että lapsettomuuden kokemus lähtee kokonaan pois koskaan. Epäilen että lapsettomuuden läpi käyneet kokevat ehkä vielä muita enemmän menettämisen pelkoa ja luultavasti pitkään. Isot tsempit sinne ❤️

Haluaisin hetken avautua pasin ja positiivisen testin jälkeisestä ahdistuksesta. Olen nyt viikon pelännyt sydämeni pohjasta että tämä alkanut raskaus ei syystä tai toisesta etene. Luulin hoitojen aikana että sitten jos joskus tärppää niin oon varmaan onneni kukkuloilla ja kaikki aikasempi kaameus unohtuu. Mutta eipä mennytkään niin. Oon itkeny pelkoani joka päivä ja joka vessareissu odottelen että menkat varmaan alkaa.
Onnea plussasta❤️ Mulla oli toi sama ja lisäksi ärsytti ihan sikana, että en osannut yhtään nauttia vaan olin vain ahdistunut ja stressaantunut. Mua auttoi muistaakseni ajatus, että tänään olen raskaana eli tilanteessa, jota en vaihtaisi pois mistään hinnasta, vaikka kuinka olisi vaikeaa. Ja se että kävi miten kävi, en voi itse asialle mitään. Mutta kamalaa rämpimistä se oli kyllä lähes koko raskaus. Onneksi moni osaa jossain vaiheessa alkaa nauttia ja luottaa raskauteen taustasta huolimatta, mutta itse päätin, että en nyt ota siitäkin vielä stressiä, että mun taustalla on ihan ok ja luonnollista, jos ennemmin pelottaa ja ahdistaa kuin että hehkuisin onnea. Jos olisin voinut valita, olisin tietty mielummin heti alkanut intoilla ja shoppailla ja kiintyä vauvaan jne, mutta koska en kokenut sen olevan mahdollista, tyydyin siihen että näin tämä nyt menee ja ei auta kuin toivoa parasta. Mulla oli karseat pahoinvoinnit ja aikamoiset loppuraskauden haasteet niin oikeastaan vain 7 viikkoa kesällä oli raskaudesta fyysisesti mukavaa😁 Ja silti haluisin uudestaan, kaikkea sitä😁

Aina voi syyllistää itseään

Tässä muutamia esimerkkisyitä, joilla itseään voi syyllistää, kun alkionsiirto on epäonnistunut. Keksitkö vielä muita?

• Toivonut liikaa. Ei pitäisi olla niin toiveikas - tietäähän sen, että siitä ei hyvä heilu.
  • Toivonut liian vähän. Pitäisi olla vähän enemmän toiveikas, jotta voi onnistua.
  • Liikkunut liikaa. Tietäähän sen, ei se alkio tartu, kun on tällainen himourheilija.
  • Liikkunut liian vähän. Tietäähän sen, kohdussa pitää veri kiertää.
  • Syönyt liian epäterveellisesti. Tietäähän sen, terveelliset elämäntavat edistää raskautumista.
  • Syönyt liian terveellisesti. Tietäähän sen, liika nipottaminen tuo vaan stressiä.
  • Stressannut liikaa. Tietäähän sen, että stressi ei ole hyvästä. Sodan keskellä raskautuvat naiset lienevät poikkeus tähän stressisääntöön.
  • Tehnyt liikaa töitä. Tietäähän sen, että ei ole antanut aikaa riittävästi itselleen.
  • Tehnyt liian vähän töitä. Tietäähän sen, että jatkuva testipäivän miettiminen ei ole hyväksi.

Juu oon 38v, mutta AMH alle 0,5. Mitä muuten alkiodiagnostiikka maksaa? Voiko luottaa yksityisten hinnastoihin vai tuleeko jotain yllätyskuluja siihenkin?
Taitaa ne hinnastot aika hyvin pitää paikkansa. Yhden alkion diagnostiikka oli 600€, ja siinä on joku alkumaksu yli 1000 € myös. Itselle tuli silti yllätyksenä miten paljon tulikaan kokonaisuudessaan maksamaan. Yksi IVF kierros ja 9 alkion diagnostiikka, tästä tuli lasku joka oli n. 11 000€. Plus tietenkin lääkkeet. Dextra meillä klinikkana.

Kun saatiin kuulla alkioiden lukumäärä, jäätiin pohtimaan kannattaako kaikki lähettää tutkittavaksi. Biologin mukaan kolme alkiota oli vähän kehnoja, en muista tarkalleen mitä sanoi. Korosti sitä että ei voi yhtäön tietää etukäteen, saattavat olla ainoita kromosomeiltaan normaaleja. Ja päädyttiin sitten lähettämään kaikki.

Mutta kun lääkäri sitten soitti tuloksista, kävi ilmi että nämä kolme kehnoa olivat tosiaan kromosomeiltaan todella kehnoja. Ja jotenkin jäi sellainen kuva, että ei niillä oikein ollutkaan toivoa. Tai ehkä vaan muistan tämän väärin, olin niin jännittynyt koko puhelun ajan. Mutta lopputulos meillä oli kuitenkin hyvä, neljä euploidia. Silti, jäin miettimään miksi ihmeessä ne kehnotkin lähetettiin, ja toisaalta taas mietin ettei tässä tilanteessa muutamalla tuhatlappusella ole niin väliä 😅

Onko muilla kokemusta suraavasta:. Pitkä hoitokaava siis menossa Synarelan kanssa. 0 ultra ja lääke ei vaikuttanut niin kuin olisi kuulunut. Nyt siis ainakin yksi lisäviikko synarelaa, sillä myös estrogeenitasot vielä koholla. En tiedä onko pullossa/ suihkussa vikaa vai mitä on tapahtunut?

Onko muilla kokemusta suraavasta:. Pitkä hoitokaava siis menossa Synarelan kanssa. 0 ultra ja lääke ei vaikuttanut niin kuin olisi kuulunut. Nyt siis ainakin yksi lisäviikko synarelaa, sillä myös estrogeenitasot vielä koholla. En tiedä onko pullossa/ suihkussa vikaa vai mitä on tapahtunut?
Mulle tuli viikko ellei pari lisää Synarelaa. Munasarjat olivat kyllä lepotilassa, mutta lääke oli provosoinut jonkun kystan sinne ja sit vaan jatkettiin tavallista pidempään suihkuttelua ja päästiin etenemään keräykseen.

Taitaa ne hinnastot aika hyvin pitää paikkansa. Yhden alkion diagnostiikka oli 600€, ja siinä on joku alkumaksu yli 1000 € myös. Itselle tuli silti yllätyksenä miten paljon tulikaan kokonaisuudessaan maksamaan. Yksi IVF kierros ja 9 alkion diagnostiikka, tästä tuli lasku joka oli n. 11 000€. Plus tietenkin lääkkeet. Dextra meillä klinikkana.

Kun saatiin kuulla alkioiden lukumäärä, jäätiin pohtimaan kannattaako kaikki lähettää tutkittavaksi. Biologin mukaan kolme alkiota oli vähän kehnoja, en muista tarkalleen mitä sanoi. Korosti sitä että ei voi yhtäön tietää etukäteen, saattavat olla ainoita kromosomeiltaan normaaleja. Ja päädyttiin sitten lähettämään kaikki.

Mutta kun lääkäri sitten soitti tuloksista, kävi ilmi että nämä kolme kehnoa olivat tosiaan kromosomeiltaan todella kehnoja. Ja jotenkin jäi sellainen kuva, että ei niillä oikein ollutkaan toivoa. Tai ehkä vaan muistan tämän väärin, olin niin jännittynyt koko puhelun ajan. Mutta lopputulos meillä oli kuitenkin hyvä, neljä euploidia. Silti, jäin miettimään miksi ihmeessä ne kehnotkin lähetettiin, ja toisaalta taas mietin ettei tässä tilanteessa muutamalla tuhatlappusella ole niin väliä 😅
On se kyllä perkuleen kallista🥵🥵 Mutta niin ois ne turhat siirrotkin yksityisellä.

Takaisin