IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko muilla kokemusta suraavasta:. Pitkä hoitokaava siis menossa Synarelan kanssa. 0 ultra ja lääke ei vaikuttanut niin kuin olisi kuulunut. Nyt siis ainakin yksi lisäviikko synarelaa, sillä myös estrogeenitasot vielä koholla. En tiedä onko pullossa/ suihkussa vikaa vai mitä on tapahtunut?
Tätä samaa kanssa tässä nyt miettinyt kun itellä ei oo tota tyhjennys vuotoa tullut ollenkaan. Enkä oo sitä myöten päässy ees vielä 0-ultraan. Kyselin tossa vähän ylempänä kans kokemuksia, kun menossa ekaa kertaa nyt pitkä kaava ja Synarela. Pelkäsin et peruuntuu tää kierros kokonaan kun ei vuotoa näy eikä kuulu. Mut oon tänään uudelleen yhteydessä polille josko pääsisin sit ens viikolla ultraan tsekkiin et mikä tilanne.
Kiva kuitenkin kuulla et yks vaihtoehto on vaan jatkaa suihkuttelua, josko sillä sais toivottua tulosta. Toivottavasti sulla @mustikka_25 auttaa lisäviikko .😊

Liityn mukaan!

Meillä noin 3v yritystä ja nyt menossa eka IVF! Oi-hoidoilla kaks keskeytynyttä ja kaks kemiallista :sad-face: nyt pistelyt menossa ja ensi viikolla ois punktio. Lääkkeenä Rekovelle, ilmeisesti ei ole niin yleinen lääke?
Kiinnostavaa! Googlasin että Rekovelle on ilmeisesti follitropiini deltaa, kun esim. Gonal F on follitropiini alfaa.

Löysin tällaisen tutkimuksen: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10961712/
Nopeasti tuota selailtuani vaikuttaisi, että matalammalla AMH:lla on saatu parempia tuloksia follitropiini deltalla vs. follotropiini alfa/beeta:

1740119443558.png

Tuo pmol/mL ei taida olla se muoto, missä AMH normaalisti ilmoitetaan. Mutta löysin tällaisen kääntäjän: https://www.pathofast.com/blogs/amh-pmol-l-to-ng-ml-conversion-table-formula-and-more

AMH 15pmol/mL olisi tuon mukaan 2.09 ng/ml. Eli jos on AMH noin alle 2, follitropiini delta voisi olla parempi vaihtoehto?

Toivottavasti luin tutkimusta oikein. Saa korjata jos en. Eikä siis itselläni ole Rekovellesta kokemusta, mutta aina herättää mielenkiinnon, kun jollain on harvinaisempi lääke käytössä. Itsellä OI-hoidoissa ollut vain Gonal F (follitropiini alfa) ja oma AMH oli viimeksi mitattuna reilut 4, joten voisin arvella sen olevan yhä ihan ok vaihtoehto mulle 🤔 Mutta toki hoidonsuunnittelukäynnillä sitten kuullaan lääkärien mielipide.

@Misa tiedän että yksityisellä on Rekovelle ollut käytössä esim. PCOS tapauksissa. Toki kaikki aina mietitään yksilöllisesti.

Toinen harvinaisempi mitä ainakin yksityinen määrää on elonva. Se on pitkävaikutteinen lääke joka pistetään toisena kiertopäivänä ja vaikuttaa siis viikon follien kasvamiseen. Mulla oli se nyt käytössä ja sit tuli Menopur siihen rinnalle.

Henkilökohtaisesti pidin gonalin kynästä enemmän kuin Menopurin, koska Menopur naksuu 😅

@furi ootteko missä hoidoissa?

@Kuuttituutti okei! Varmaankin tuon OHSS-riskin vuoksi, joka pitäisi olla follitropiini deltalla matalampi? Mutta tuon tutkimuksen tuloksen perusteella en itse ehkä valitsisi PCOS:sta kärsivänä itselleni follitropiini deltaa, jos sillä saadaan selvästi vähemmän munasoluja kuin follitropiini alfa/beetalla silloin, kun AMH on yli 2. Toki tuo on vain yksi tutkimus, jossain toisessa tutkimuksessa voi olla ollut toisenlainen lopputulos.

Gonal on kyllä hyvä, niin ohut piikki eikä tunnu juuri miltään. En ole muita pistettäviä FSH-lääkkeitä käyttänytkään kun Gonal on mulla aina toiminut hyvin, mutta oon ymmärtänyt, että se on kyllä helpoimmasta päästä. 😄

Kiinnostavaa! Googlasin että Rekovelle on ilmeisesti follitropiini deltaa, kun esim. Gonal F on follitropiini alfaa.

Löysin tällaisen tutkimuksen: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10961712/
Nopeasti tuota selailtuani vaikuttaisi, että matalammalla AMH:lla on saatu parempia tuloksia follitropiini deltalla vs. follotropiini alfa/beeta:

View attachment 141694

Tuo pmol/mL ei taida olla se muoto, missä AMH normaalisti ilmoitetaan. Mutta löysin tällaisen kääntäjän: https://www.pathofast.com/blogs/amh-pmol-l-to-ng-ml-conversion-table-formula-and-more

AMH 15pmol/mL olisi tuon mukaan 2.09 ng/ml. Eli jos on AMH noin alle 2, follitropiini delta voisi olla parempi vaihtoehto?

Toivottavasti luin tutkimusta oikein. Saa korjata jos en. Eikä siis itselläni ole Rekovellesta kokemusta, mutta aina herättää mielenkiinnon, kun jollain on harvinaisempi lääke käytössä. Itsellä OI-hoidoissa ollut vain Gonal F (follitropiini alfa) ja oma AMH oli viimeksi mitattuna reilut 4, joten voisin arvella sen olevan yhä ihan ok vaihtoehto mulle 🤔 Mutta toki hoidonsuunnittelukäynnillä sitten kuullaan lääkärien mielipide.
Mielenkiintoinen tutkimus! Mä oon käsittäny että rekovelle ois ns parempi jos on korkea AHM kun se jotenkin vähentää hyperin riskiä? 🤔

Mielenkiintoinen tutkimus! Mä oon käsittäny että rekovelle ois ns parempi jos on korkea AHM kun se jotenkin vähentää hyperin riskiä? 🤔
Ilmeisesti, mutta tuossa tutkimuksessa sillä saatiin vähemmän munasoluja 🤔 Toisaalta, määrä ei aina tarkoita hyvää laatua. Eli ehkäpä silti jos sillä saadaankin vähemmän munasoluja, voisi laatu olla parempi? Ja jos välttää OHSS:n, on sekin iso plussa.

@Misa tiedän että yksityisellä on Rekovelle ollut käytössä esim. PCOS tapauksissa. Toki kaikki aina mietitään yksilöllisesti.

Toinen harvinaisempi mitä ainakin yksityinen määrää on elonva. Se on pitkävaikutteinen lääke joka pistetään toisena kiertopäivänä ja vaikuttaa siis viikon follien kasvamiseen. Mulla oli se nyt käytössä ja sit tuli Menopur siihen rinnalle.

Henkilökohtaisesti pidin gonalin kynästä enemmän kuin Menopurin, koska Menopur naksuu 😅

@furi ootteko missä hoidoissa?

En oo vielä törmänny kehenkään jolla olis rekovelle
Tilkassa ollaan hoidoissa :Smiling Face With Smiling Eyes:

@furi saanko kysyä mikä on sun AMH ja ikä? Ja onko PCOS? Ollaan myös Tilkassa, ja huhtikuun alussa on IVF-hoidon suunnittelukäynti. Nyt ihan alkoi jännittää, tarjotaanko tuota Rekovellea mullekin, vai jatketaanko tutulla Gonal F:llä. Vaiko jotain muuta.

Mielenkiintoista kuulla!
Kuinka usein kävit akupunktiossa?

Ehkä munkin pitää vielä lisätä sinkki ja ananas säännölliseen käyttöön. Ja amuletti 😃

Missä te olitte ulkomailla hoidoissa? Itseä on usein pohdituttanut olisiko jossain muualla Euroopan alueella Suomea parempi (ja kustannustehokkaampi) hoito.
Taisin stimulointivaiheessa käydä viikottain, pidin taukoa ajoittain, ja ennen PASia (n. tuntia ennen) kävin akupunktiossa, koska sen kerrottiin lisäävän kohdun verenkirtoa. En ole vannoutunut akupunktiofani, mutta halusin kokeilla kaikki keinot - ja ainakin se rentoutti mukavasti :smiling-eyes:
Meillä oli hoidot Euroopan ulkopuolella (Johannesburgissa), ja kustannukset olivat kurssista johtuen kaiketi alemmat kuin Suomessa (ERA n.800 euroa, FET 2,000, ja 5 alkion PGS 1,600 euroa).

Olikos sinullakin euploideja pakkasessa - oletko ne jo siirtänyt vai vielä suunnitelmissa?

@Pian 41 v. joko soitto tuli, tuliko hyviä uutisia testien suhteen?

@furi saanko kysyä mikä on sun AMH ja ikä? Ja onko PCOS? Ollaan myös Tilkassa, ja huhtikuun alussa on IVF-hoidon suunnittelukäynti. Nyt ihan alkoi jännittää, tarjotaanko tuota Rekovellea mullekin, vai jatketaanko tutulla Gonal F:llä. Vaiko jotain muuta.

Mä oon 30v ja AHM on 4,9. AFC oli viimeks kans hyvä, ja ei oo pcos. Rekovellen annos lasketaan jotenkin AHM ja iän ja ilmeisesti painon perusteella jos ymmärsin oikein.. Mutta nyt alko jännittää että onkohan toi mun annos liian pieni kun mitään tuntemuksii ei oo :Grinning Face: 5 päivää oon pistelly

Mä oon 30v ja AHM on 4,9. AFC oli viimeks kans hyvä, ja ei oo pcos. Rekovellen annos lasketaan jotenkin AHM ja iän ja ilmeisesti painon perusteella jos ymmärsin oikein.. Mutta nyt alko jännittää että onkohan toi mun annos liian pieni kun mitään tuntemuksii ei oo :Grinning Face: 5 päivää oon pistelly
Okei! Mä oon 33v ja AMH oli syyskuussa 4,17. AFC oli viimeksi pari viikkoa sitten 35 (20+15), mutta syyskuussakin oli tuo sama kyllä. Se raja-arvo PCO-tyyppisille munasarjoille menee ymmärtääkseni jossain 12 per puoli. Mulla on PCOS, koska PCO-tyyppisten munasarjojen lisäksi myös epäsäännöllinen kierto.

Millä annoksella pistät? Sulla on myös varmaan piakkoin eka folliultra? Toivotaan hyvää vastetta, tule kertomaan sitten mitä näkyi jos vaan jaksat/ehdit! 🙂

Vielä pakko laittaa tämä. Löysin tämän tutkimuksen liittyen follitropiini deltaan, PCOS-potilaisiin ja OHSS-riskiin: https://ovarianresearch.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13048-021-00773-5

1740125867389.png

Eli kyllä tutkimustulokset vaihtelee, ja tässä on todettu hyvä vaste PCOS-potilailla ja selkeästi keskivaikeaa ja vaikeaa hyperiä esiintynyt vähemmän vs. follitropiini alfa. Tosi mielenkiintoista!

Muokattu viimeksi:
Taisin stimulointivaiheessa käydä viikottain, pidin taukoa ajoittain, ja ennen PASia (n. tuntia ennen) kävin akupunktiossa, koska sen kerrottiin lisäävän kohdun verenkirtoa. En ole vannoutunut akupunktiofani, mutta halusin kokeilla kaikki keinot - ja ainakin se rentoutti mukavasti :smiling-eyes:
Meillä oli hoidot Euroopan ulkopuolella (Johannesburgissa), ja kustannukset olivat kurssista johtuen kaiketi alemmat kuin Suomessa (ERA n.800 euroa, FET 2,000, ja 5 alkion PGS 1,600 euroa).

Olikos sinullakin euploideja pakkasessa - oletko ne jo siirtänyt vai vielä suunnitelmissa?

@Pian 41 v. joko soitto tuli, tuliko hyviä uutisia testien suhteen?
Meillä ei ole enää euploideja pakkasessa.
Ensimmäinen siirrettiin ennen kun lääkäri suostui ottamaan limakalvotestejä, eikä kiinnittynyt. Ja toinen euploidi ei selvinnyt sulatuksesta (tosin senkin siirto olisi ollut limakalvotestien valossa väärä).

Meillä on vielä 3 testaamatonta pakkasessa, enkä uskalla niitä sulattaa ja testauttaa juuri tuon sulatuksessa kuukistuneen takia, vaan ne siirretään ja toivotaan parasta. Statistisesti on todennäköisempää että 1 niistä on euploidi kuin ettei yksikään ole, joten koitan luottaa siihen.

Me käydään kuitenkin vielä ainakin 1 IVF-kierros lisää ja yritetään saada useampi blasto testattavaksi, niin että päästäisiin siirtämään euploidiksi testattu alkio. Mun munasarjat meni aivan jumiin edellisen Synarela-lamautuksen jälkeen (mikä varmasti johtuu iästä), joten meillä on tosi vaikeaa saada yhtä blastoa enempää per kierros. Hyvän vasteen kanssa on ollut jo aiemminkin ongelmia, ja siksi onkin ollut aika vaikeaa käsitellä ettei lääkäri kuunnellut vuosi sitten pyyntöä testata ajoissa kaikkea ja kohdella euploideja alkioita kuin ne olisivat viimeiset alkiot mitä me saadaan.

Nyt pitää vaan luottaa että kyllä tässä vielä onnistutaan, ja vaikka jouduttaisiin siirtämään testaamattomia alkioita voi niilläkin ihan hyvin onnistua 😊

Tänään labrasta soittivat. 2 morulaa tänään aamusta pakastettu, 1 kuukahti kesken matkan, ilmeisesti ei eilisen jälkeen enää jakautunut.

Labrasta sanoivat, että olisivat hyvänlaatuisia, mutta miksi eivät siis ole blastoja? Kuten aiemmin olleet (joka kerta keräys ma - pe olleet blastoja yhtä lukuunottamatta joka oli morula viime hoidossa).

Pitäisikö pyytää viljelemään blastoksi ennen siirtoa?

Okei! Mä oon 33v ja AMH oli syyskuussa 4,17. AFC oli viimeksi pari viikkoa sitten 35 (20+15), mutta syyskuussakin oli tuo sama kyllä. Se raja-arvo PCO-tyyppisille munasarjoille menee ymmärtääkseni jossain 12 per puoli. Mulla on PCOS, koska PCO-tyyppisten munasarjojen lisäksi myös epäsäännöllinen kierto.

Millä annoksella pistät? Sulla on myös varmaan piakkoin eka folliultra? Toivotaan hyvää vastetta, tule kertomaan sitten mitä näkyi jos vaan jaksat/ehdit! 🙂

Mulla näky viimeks afc 20+20 ja iteki mietin että onkohan mulla pco-tyyppiset munasarjat tai jopa pcos ku kierto ennen OI-hoitoja on kans ollu aina vähän epäsäännöllinen..

Mulla on annoksena 8,33. Ja ens tiistaina folliultra, jännittääää

Tätä samaa kanssa tässä nyt miettinyt kun itellä ei oo tota tyhjennys vuotoa tullut ollenkaan. Enkä oo sitä myöten päässy ees vielä 0-ultraan. Kyselin tossa vähän ylempänä kans kokemuksia, kun menossa ekaa kertaa nyt pitkä kaava ja Synarela. Pelkäsin et peruuntuu tää kierros kokonaan kun ei vuotoa näy eikä kuulu. Mut oon tänään uudelleen yhteydessä polille josko pääsisin sit ens viikolla ultraan tsekkiin et mikä tilanne.
Kiva kuitenkin kuulla et yks vaihtoehto on vaan jatkaa suihkuttelua, josko sillä sais toivottua tulosta. Toivottavasti sulla @mustikka_25 auttaa lisäviikko .😊
Minulle kävi aivan ensimmäisessä ivf-hoidossa niin, että menkkoja ei kuulunut. Jatkoin synarelaa vielä oliko yhteensä 2 tai peräti kolme viikkoa, kunnes se lopetettiin kun vuotoa ei ollut. Sitten jälkikäteen joku lääkäri HUSissa tajusi, että minun ennen hoitoja käyttämäni ehkäisy olisi pitänyt lopettaa aiemmin.

Minulla oli siis minipillerit käytössä aivan hoitojen alkuun saakka eikä menkkoja niiden aikana. Lääkäri selitti, että vaikka vuotoa ei ollut, on siellä taustalla koko ajan kuitenkin hormonaalinen kierto meneillään. Eli siihen nähden olin aloittanut synarelan väärässä kohtaa kiertoa.

Minähän kyllä kysyin ainakin kolme kertaa ennen hoitojen alkua, että eikö tosiaan tarvii lopettaa ehkäisyä aiemmin. Jätin tapauksesta virallisen valituksen ja lupasivat jatkossa ohjeistaa paremmin henkilökuntaa em tapauksissa. Seuraavilla ivf-kierroksilla menkat tulivat oikeaoppisesti kyllä.

Mulla näky viimeks afc 20+20 ja iteki mietin että onkohan mulla pco-tyyppiset munasarjat tai jopa pcos ku kierto ennen OI-hoitoja on kans ollu aina vähän epäsäännöllinen..

Mulla on annoksena 8,33. Ja ens tiistaina folliultra, jännittääää
Kaiken perusteella kyllä kuulostaisi siltä. Mutta vain lääkäri voi tehdä diagnoosin, ja toisaalta sillä ei ole niin merkitystä edes tässä kohtaa, kun lääkkeet ja protokolla on kuitenkin valittu just sulle sopivaksi! 😊

Pidän peukkuja tiistain osalta! 🤩🤞

Tänään labrasta soittivat. 2 morulaa tänään aamusta pakastettu, 1 kuukahti kesken matkan, ilmeisesti ei eilisen jälkeen enää jakautunut.

Labrasta sanoivat, että olisivat hyvänlaatuisia, mutta miksi eivät siis ole blastoja? Kuten aiemmin olleet (joka kerta keräys ma - pe olleet blastoja yhtä lukuunottamatta joka oli morula viime hoidossa).

Pitäisikö pyytää viljelemään blastoksi ennen siirtoa?
Yleensä blastokystit kehittyvät päivänä 5-7 ja on harvinaista että alkio olisi blastokysti jo päivänä 4.
Päivänä 4. alkioiden kuuluukin olla moruloita 😊

Yleensä blastokystit kehittyvät päivänä 5-7 ja on harvinaista että alkio olisi blastokysti jo päivänä 4.
Päivänä 4. alkioiden kuuluukin olla moruloita 😊
Mitenkähän ne kolme aiempaa on sitten muodostuneet blastokysteiksi perjantaihin mennessä, kuitenkin klo 13 mennessä on siirrot tehty, samoin pakastus? Mutta hyvä tietää, jos ovat ihan normi aikataulussa sitten 🙂

Takaisin