IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka! Olen myös vuosia lueskellut näitä keskusteluita vertaistuen ja tiedon vuoksi, nyt kuitenkin ensimmäistä kertaa kirjoittelen itse.

Meille tehtiin vihdoin tammikuussa 1. Pas josta alkoi raskaus, mutta se meni valitettavasti viikko sitten kesken. Hcg-mittauksen yhteydessä 4+0 minulta katsottiin myös progesteroni ja se oli 56. Olin tuohon mennessä käyttänyt vajaa 2vk Cyclogestejä 400mg 2krt vuorokaudessa. Osaako kukaan kommentoida näillä tiedoilla onko tuo progesteroniarvo hyvä, onkohan cyclogesteillä ollut minkälainen vaikutus? Cyclogest lopetettiin 2pv positiivisen raskaustestin jälkeen ja keskenmeno tuli tuosta 5 päivän päästä. Tuossa aiemmin myös joku kertoi että cyclogest oli vaihdettu pistettävään progesteroniin. Myös itselläni cyclogest tuntui aiheuttavan ärsytystä, limakalvot olivat myös todella turpean/oudon tuntuiset. Olen hyvin yliherkkä monelle, mietin olisiko joku muu vaihtoehto minulle parempi.

Pakkasessa on vielä 1 blasto ja ensi viikolla on km jälkitarkastus. Hienoa että raskaus alkoi ja kaikki näyttikin hyvältä, mietin kuitenkin mitä voisi tehdä toisin seuraavassa siirrossa, toki myös ymmärrän sen että km saattoi johtua esimerkiksi alkion viallisuudesta (oli kylläkin muuten top-luokkaa).

Paljon tsemppiä kaikille omiin jännittäviin vaiheisiin ja jaksamista vaikeuksia kohdanneille. 🩷
Itselläni oli progesteroni julkisella viime vuonna jotain 42 luokkaa, olivat silloin sitä siellä mieltä että on aivan riittävä ja ei tarvitse lisälääkitystä Lutinuksen lisäksi. Nyt yksityisellä katsottiin 3 keskenmenon vuoksi progesteroni arvo ennen Pas siirtoa ja se oli jotain 56 ja lääkäri oli sitä mieltä nyt et aivan liian matala arvo, joten Cyclogestin lisäksi aloitettiin Prolutex pistettä lääke, jotka jatkuvat rv 8( jos plussa tulee). En osaa tarkemmin ottaa kantaa arvoosi.

Okei, tuossa tapauksessa Cyclogest on näkynyt tuossa verikoearvossa.

Kannattaa myös varautua siihen, etteivät julkiselta suostu jatkamaan keltarauhastukea. Siellä ollaan jostain syystä tosi nihkeitä välillä sen suhteen, ja heidän näkemyksen mukaan kaikilla oma progesteronituotanto on riittävä, vaikkei näin todellakaan aina ole. Jos näin käy, niin suosittelen olemaan yhteydessä esim. vaikka juurikin Dextraan. Sieltä voi vaikka ihan puhelinajallakin saada lääkäriltä tarvittavat reseptit, ja muutenkin keskustella aiheesta. Dextralla tunnetaan keskenmenon syyt (ja keltarauhashormonin osuus niihin) paremmin ja siellä tarjotaan myös kaikki avut mitä vain tarvitaan. Varmaan muiltakin klinikoilta voi saada apua, mutta oon ymmärtänyt että aihetta tunnetaan tosi vaihtelevasti eri klinikoilla. Voin itse suositella vain paikkaa, mistä itse olen saanut parasta apua 🙂

Ja siis vasta plussan tultua itse lähtisin soittelemaan Dextraan mikäli tarve, enkä suostuisi lopettamaan keltarauhastukea vaikka julkiselta niin sanoisivatkin.

Niin ja jos kaipaat vertaistukea, keskenmenon kokeneiden osastolta löytyy myös salainen puoli. Suosittelen liittymään, jos yhtään tuntuu siltä. ❤️
Kiitos paljon arvokkaista neuvoista 🩷 Olen hoidoissa Jyväskylässä, Sairaala Novassa, ja täällä on hoidon loppupuoli eli punktio ja siirrot ulkoistettu Ovumiaan. He toki toimivat sairaalan hoitosuunnitelmien mukaisesti, mutta ehkä sieltä voisi sitten kysyä asiaa lisäksi omasta pussista, jos tarve tulee. Jos jollakin kokemusta Novan toiminnasta asian suhteen (tai Ovumia jklän), saa vinkata/kommentoida!

Mietin vielä, olisikohan progesteroniarvoa syytä kontrolloida tässä vielä ennen seuraavan kierron alkua/ennen seuraavaa passia? Jos näin, niin missä kierron vaiheessa? Toki pitää varmasti odotella että raskaustesti muuttuu negaksi? Sillä kyselen, että voisin tarvittaessa käydä sen itse mittauttamassa, jos tuntuu ettei asiaan saa riittäviä vastauksia julkiselta.

Kiitos paljon arvokkaista neuvoista 🩷 Olen hoidoissa Jyväskylässä, Sairaala Novassa, ja täällä on hoidon loppupuoli eli punktio ja siirrot ulkoistettu Ovumiaan. He toki toimivat sairaalan hoitosuunnitelmien mukaisesti, mutta ehkä sieltä voisi sitten kysyä asiaa lisäksi omasta pussista, jos tarve tulee. Jos jollakin kokemusta Novan toiminnasta asian suhteen (tai Ovumia jklän), saa vinkata/kommentoida!

Mietin vielä, olisikohan progesteroniarvoa syytä kontrolloida tässä vielä ennen seuraavan kierron alkua/ennen seuraavaa passia? Jos näin, niin missä kierron vaiheessa? Toki pitää varmasti odotella että raskaustesti muuttuu negaksi? Sillä kyselen, että voisin tarvittaessa käydä sen itse mittauttamassa, jos tuntuu ettei asiaan saa riittäviä vastauksia julkiselta.
Toivotaan, että Ovumialla tietävät aiheesta ja saat sieltä tarvittavat reseptit, jos/kun tarve tulee!

En itse näe miksi progesteroniarvoa tarvitsisi nyt kontrolloida. Tulos kertoisi vain sen hetkisen keltarauhasen toiminnasta, mutta seuraavassa (pas-)kierrossa tulos voi olla taas eri. Progesteronia erittää siis keltarauhanen mikä muodostuu puhjenneen follin tilalle, joten jos sitä haluaa kontrolloida, noin dpo5-7 on varmaan paras ajankohta. 🙂

Onnea ja voimia piinailuun, @Cha-cha !

Cycloista sen verran, että minulle ne eivät sopineet (aiheuttivat ärsytystä limakalvoilla, ja vuotoa joka tietysti huolestutti testaamisajankohtaa odotellessa), joten lääkäri määräsi pistettävää progesteronia (Pleyris). Eihän ne lisäpistokset tietenkään kivoja olleet, kaiken muun pistelyn jälkeen, mutta helpottivat oireita heti. Se oli myös se kierros kun tärppäsi (otin myös prenidsolonia ja aspiriinia).

Ymmärrän hyvin tuon epätoivon ja turhautumisen, varsinkin kun ei tiedä miksi alkiot ei kiinnity. Toivon todella että tämä kierros tuo hyviä uutisia!

Meillä siirrettiin 10 "hyvännäköistä" alkiota (osa blastoja) kunnes vaihdoimme toiselle hoidontarjoajalle, joka pystyi tekemään alkiodiagnostiikan. Se oli meille ratkaiseva tekijä, ja lääkäri sanoi suoraan että mun iässä (44 v.silloin) hyvien munasolujen määrä on prosentuaalisesti niin pieni, että turhien siirtojen välttämiseksi ne olisi hyvä testata. 4 stimulaatiosta (yksi tulokseton dual stim) saatiin 19 alkiota, joista 2 oli ok. Siinä meni 5kk +1 kk ERA:n, mutta ensimmäisen terveen alkion FET toi vihdoin toivotun tuloksen... Ja tuossa se nyt nukkua tursottaa, kaunis pieni poika 💝
Saitpa sä vielä tosi hyvin blastoja 44-vuotiaana! Teitkö jotain taikatemppuja punktiokierroksilla, kun oli niin hyvä blastosaalis? 🤩

Muutettiinko sulla jotain tuon onnistuneen euploidin siirtokiertoon verrattuna aikaisempiin siirtoihin?

Kiitos Misa vastauksesta ja pahoitteluista 🩷 Olen jopa hieman yllättynyt miten pahalta tuntuu näinkin varhainen keskenmeno, sekä henkisesti että fyysisesti.

Olin laittanut edeltävän cyclogestin noin 3-4h ennen labraa. Nyt kyllä tässä mielentilassa hapottaa, että a. miksi tätä arvoa ei tarkastettu ennen siirtoa ja b. miksi tukea ei jatkettu pidempään. Olisi pitänyt itse osata kyseenalaistaa, mutten osannut. Muistan kun soitin ensimmäisestä vuodosta sairaalaan, kätilö sanoi ensin että "sinulla on vielä keltarauhastuki käytössä" johon sanoin että ei ole. Miksiköhän oletti että on, varmaan siis sen takia että osalla jatketaan pidempään, mutta miksi minulla sitten näin ei tehty.. Toki edelleen korostan että ymmärrän ettei näillä välttämättä olisi ollut mitään merkitystä, mutta olishan se ollut kiva jos kaikki järkevät keinot olisi ollut käytössä heti, varsinkin kun raskaus alkoi 🙂 Täytyy ensi viikon käynnillä vakavasti keskustella eri vaihtoehdoista, olemme siis julkisella hoidossa.
Mun piti lopettaa cyclogest positiiviseen testiin ja se oli muistaakseni 11 päivää siirrosta

Kiitos Misa ja iLa. Olen täältä lukenutkin että monilla lopetetaan tuki jo pos raskaustestiin, sillä en ihmetellytkään sitä että itsellä lopetettiin 2pv jälkeen. Sitä vain ihmettelen, että kun soittelin sairaalaan pos raskaustestistä ja tuolloin tosiaan otettiin myös progesteroniarvo, niin minulle sanottiin että sillä tiedolla ei tee nyt mitään, vain sitten jos joutuu lähtemään seuraavaan siirtoon. Eli toisin sanoen, kukaan ei katsonut sitä siinä ekan passin aikana, onko se riittävä tai olisiko ollut tarve jatkaa vielä cyclogestejä ko arvon perusteella.

Kiitos Misa ja iLa. Olen täältä lukenutkin että monilla lopetetaan tuki jo pos raskaustestiin, sillä en ihmetellytkään sitä että itsellä lopetettiin 2pv jälkeen. Sitä vain ihmettelen, että kun soittelin sairaalaan pos raskaustestistä ja tuolloin tosiaan otettiin myös progesteroniarvo, niin minulle sanottiin että sillä tiedolla ei tee nyt mitään, vain sitten jos joutuu lähtemään seuraavaan siirtoon. Eli toisin sanoen, kukaan ei katsonut sitä siinä ekan passin aikana, onko se riittävä tai olisiko ollut tarve jatkaa vielä cyclogestejä ko arvon perusteella.
Mullakin loppu raskaustestipäivään, positiiviseen testiin. Mä just mietin, et mulla ei oo kertaakaan edes otettu tota progesteroniarvoa koko hoitotaipaleen aikana 🤦‍♀️

moii, halusin kuulla kokemuksia Synarelan käytöstä ketkä oottee sitä käyttäny 🙂
millaisia oireita teille on suihkeesta tullu, onko ns. tyhjennysvuoto tullut ihan "normaalisti" ja minä kierron päivänä Synarelan alotitte vs. kuinka pitkä kierto?
Meillä siis ivf pitkällä kaavalla meneillään ekaa kertaa, joten tää Synarela uus tuttavuus. tänään 12 pvä Synarelaa ja kierronpäivä 28 (normisti n. 24), mut tyhjennysvuodosta ei tietookaan, enemmänkin munasarjatuntemuksia.. mietin et mahtaakohan se tyhjennysvuoto sieltä vielä tulla, vai voiko tässä mennä joku pieleen...? 🤔

Julkinen ei oikein edes tunnista tuota että progesteroniarvolla olisi enää mitään merkitystä, kun raskaus on kerran alkanut. Dextran lääkäri mulle vaan sitten kertoili (kun menin kahden keskenmenon jälkeen sinne) tutkimuksista, joiden tulos oli se, että matalamman progesteroniarvon omaavat naiset saivat selvästi enemmän keskenmenoja kuin ne, joilla arvo oli korkea. Ei valitettavasti nyt ole mulla näihin mitään lähteitä tarjota, pitäisi penkoa, löytyykö Googlella mitään. Mutta itse luotin lääkärin sanaan, kyseessä oli kuitenkin keskenmenoihin erikoistunut lääkäri.

Mutta julkisella eivät tunnu tuohon uskovan, ja onhan sekin toki totta, että matalammallakin arvolla voi raskaus jatkua normaalisti. Ja useimmiten keskenmeno johtuukin varmasti jostain muusta, kuin matalasta progesteronista. Mutta kun alkiot on arvokkaita ja raskaus kovin toivottu, niin varmasti jokainen haluaisi maksimoida onnistumismahdollisuutensa. Siksi itse kun/jos vielä onnistun tulemaan raskaaksi, en aio luopua keltarauhastuesta ennen kuin istukka ottaa siitä hommasta kopin, sanoi HUS siihen sitten mitä tahansa.

Kiinnostavaa keskustelua alkiodiagnostiikasta ja keltarauhastuesta. Mulla ollut yksityiseltä isot annokset keltarauhastukea ja kerran mitattu proge, joka oli ihan ok, mutta ei priima (oisko ollut reilu 50) ja nostettiin vähän annosta, joten sillä kierroksella tuki oli 3xluge ja 4xterolut ja jatkui jonnekin rv 15. Julkiselta sain nyt sit myös vastaavan tuen (2xcyclo, 2xtero).

Mietin tässä tietty hoitoja eteenpäin jo ja meillä 1-2 julkisen ivf vielä jäljellä ja mietin että jos sitten vielä pitää mennä yksityiselle niin alan olla lähellä 40v niin pitäisköhän sitten siirtyä alkiodiagnostiikan polulle nopeuttamaan prosessia. Tosin montakohan alkiota diagnostiikkaa varten on järkevä olla? Mietin että siitähän tulee kymmenien tuhansien lasku, jos pitää eka tehdä monta keräystä ja diagnostiikka.... Mutta eipä se halvaksi tule siirrellä viallisia alkioitakaan. Varasin nyt yhden lääkärikäynnin Dextraan ensi viikoksi, jos olisi vinkkejä, miten valmistautua ivf-kierrokseen.

Mielenkiintoista juttua progesteronista. Mulla oli omassa kierrossa proge 16 dpo7. Lääkärin mukaan "ihan hyvä" omaan kiertoon, mutta pas-kierrossa tavoitteena >20, mikä seuraavan siirron yhteydessä kontrolloidaan. Hyvä tietää, että jossain tavoitearvot on paljon korkeammatkin. Itselläkin takana yksi varhainen km, ja mahdollisesti matalan progesteronin osuus siinä mietityttää.

moii, halusin kuulla kokemuksia Synarelan käytöstä ketkä oottee sitä käyttäny 🙂
millaisia oireita teille on suihkeesta tullu, onko ns. tyhjennysvuoto tullut ihan "normaalisti" ja minä kierron päivänä Synarelan alotitte vs. kuinka pitkä kierto?
Meillä siis ivf pitkällä kaavalla meneillään ekaa kertaa, joten tää Synarela uus tuttavuus. tänään 12 pvä Synarelaa ja kierronpäivä 28 (normisti n. 24), mut tyhjennysvuodosta ei tietookaan, enemmänkin munasarjatuntemuksia.. mietin et mahtaakohan se tyhjennysvuoto sieltä vielä tulla, vai voiko tässä mennä joku pieleen...? 🤔
Yksi pitkän kaavan hoito takana ja sen perusteella Synarelasta tuli päänsärkyä, itkuisuutta ja yöheräilyä, ei yhtäkään kuumaa aaltoa. Alkuun suihke kirveli nenässä, aivastutti jne., mutta lääkkeeseen tottui viikkojen aikana. Kuukautiset alkoi yhdentenätoista Synarela-päivänä (kierron päivä 29). Mulla oli varattuna lääkäriaika kahden viikon päähän Synarelan aloituksesta ja ohjeissa luki, että kuukautiset pitäisi alkaa sinä aikana. Ohjeissa oli, että jos ei ala ennen lääkäriaikaa, niin tehtävä raskaustesti ja oltava yhteydessä klinikkaan. Lääkärissä sitten tarkistettiin, että Synarela oli toiminut kuten pitää ja munasarjat lepotilassa. Sitten samana iltana alkoi Gonal-pistokset.

@Piisku Minulla mitattiin progesteroni ensimmäisessä inseminaatioyrityksessä noin seitsemän päivää ovulaation jälkeen. Oli silloin 83, mistä innostuin, mutta (sekin) kierto oli tulokseton. Sen jälkeen ei ole mitattu.

Muokattu viimeksi:
Mulla on torstaina lääkärin soittoaika, saadaan kuulla selvisikö yksikään kolmesta alkiosta puhtain paperein alkiodiagnostiikasta. Oon yrittänyt psyykata itseäni kaikkien mahdollisten lopputulosten varalta. Realistisesti kun ajattelee, niin uskoisin, että yksi tai nolla on tulos, mitä testauksen pohjalta on siirtokelpoisia alkioita (geenivirheen mahdollisuus 50% + mahdolliset kromosomipoikkeavuudet).
Oon psyykannut itseäni siihen, että mahdollisesti uusi ivf-hoito on pian edessä tai sitten tietysti vähän olen myös pohtinut, että jos siellä olisi siirtokelpoinen alkio, että koska sen voisi siirtää. Huhtikuulle osuu reissu ainakin niin, että se kuukausi menee siinä.Mutta eipä se pohtimalla auta, torstaina kuulee, miten edetään. Ja jos uudelle ivf-rundille lähdetään, niin sitten suhtaudun siihen vakavammin ja kokeilen vitamiinit ja lisäravinteet, josko niistä olisi apua, viimeksi ei ollut siis mitään ekstroja käytössä. Kyselen sitten täältä kaikki mahdolliset vinkit😊

Onko muilla ollut punktiokiertoa seuraava kierto jotenkin poikkeuksellinen? Mulla on nyt kp23 ja lämpöjen vaihtelun ja tuntemusten mukaan menkat alkaisi jo pian. Ikinä ei oo ollut aiemmin alle 27 päivän kiertoa..
Miten teidän alkioiden kävi @Lillanna? Toivottavasti kaikki kolme selvisivät alkiodiagnostiikasta.

Itselläni menossa kierron päivä 16 ja toivon, että välikierto olisi about normaalin pituinen, niin päästäisiin ilmoittautumaan maaliskuun alussa.

Julkinen ei oikein edes tunnista tuota että progesteroniarvolla olisi enää mitään merkitystä, kun raskaus on kerran alkanut. Dextran lääkäri mulle vaan sitten kertoili (kun menin kahden keskenmenon jälkeen sinne) tutkimuksista, joiden tulos oli se, että matalamman progesteroniarvon omaavat naiset saivat selvästi enemmän keskenmenoja kuin ne, joilla arvo oli korkea. Ei valitettavasti nyt ole mulla näihin mitään lähteitä tarjota, pitäisi penkoa, löytyykö Googlella mitään. Mutta itse luotin lääkärin sanaan, kyseessä oli kuitenkin keskenmenoihin erikoistunut lääkäri.

Mutta julkisella eivät tunnu tuohon uskovan, ja onhan sekin toki totta, että matalammallakin arvolla voi raskaus jatkua normaalisti. Ja useimmiten keskenmeno johtuukin varmasti jostain muusta, kuin matalasta progesteronista. Mutta kun alkiot on arvokkaita ja raskaus kovin toivottu, niin varmasti jokainen haluaisi maksimoida onnistumismahdollisuutensa. Siksi itse kun/jos vielä onnistun tulemaan raskaaksi, en aio luopua keltarauhastuesta ennen kuin istukka ottaa siitä hommasta kopin, sanoi HUS siihen sitten mitä tahansa.
No tämäpä juuri, vaikka se progesteroniarvo ei kerro tietenkään kaikkea, niin haluaisi käyttää kaikki järkevät keinot, kun on vaan rajalliset mahdollisuudet. Eikä tästä nyt varsinaisesti nuoremmaksikaan enää muutu 🤐

Eipä valitettavasti kaikki lääkärit Dextrassakaan osaa kiinnittää riittävästi huomiota keltarauhastukeen.
Sain keskeytyneen keskenmenon viikolla 8 heti kun lopetin keltarauhastuen, kun ohjeistus oli ollut lopettaa tuki pakkauksen loputtua milloin vaan positiivisen raskaustestin jälkeen.
Myöhemmin todettiin keltarauhasresistenssi ja se että keltarauhastuen olisi pitänyt olla pikäkestoinen ja muutenkin suuremmalla annoksella.
Nyt on lääkäri laitettu vaihtoon ja jos (KUN 🤞) vielä joku päivä onni meilläkin kääntyy ja plussa tulee, käytän keltarauhastukea hamaan tappiin saakka.
Onneksi muilla ei yleensä ole näin huono tilanne, ja valta osa yksityisen lääkäreistä on tarkkoja keltarauhastuen kanssa.

Tervetuloa @Nyytiliini ja @Pikkuperuna. Olen tosi pahoillani keskenmenosta. Se on hirveää.

Minulta katsottiin limakalvo. Hyvältä näytti. Ensi keskiviikkona progesteronimittaus. Ensimmäistä kertaa koskaan. Ensi viikon perjantaina PAS. Huomenna tulee PGA:n tulokset.

Tosiaan @puntaspilli hyvät määrät blastoja on tullut 44-vuotiaana! Ja terveitä!

Eipä valitettavasti kaikki lääkärit Dextrassakaan osaa kiinnittää riittävästi huomiota keltarauhastukeen.
Sain keskeytyneen keskenmenon viikolla 8 heti kun lopetin keltarauhastuen, kun ohjeistus oli ollut lopettaa tuki pakkauksen loputtua milloin vaan positiivisen raskaustestin jälkeen.
Myöhemmin todettiin keltarauhasresistenssi ja se että keltarauhastuen olisi pitänyt olla pikäkestoinen ja muutenkin suuremmalla annoksella.
Nyt on lääkäri laitettu vaihtoon ja jos (KUN 🤞) vielä joku päivä onni meilläkin kääntyy ja plussa tulee, käytän keltarauhastukea hamaan tappiin saakka.
Onneksi muilla ei yleensä ole näin huono tilanne, ja valta osa yksityisen lääkäreistä on tarkkoja keltarauhastuen kanssa.
Oon tosi pahoillani! 😔 Ehkä oletin liikaa kun ajattelin, että Dextrassa kaikilla lääkäreillä olisi kunnolla tietoutta aiheesta. Mutta ei ilmeisesti olekaan. Lääkäri josta itse puhuin on jäänyt eläkkeelle, muuten suosittelisin häntä kaikille.

Saitpa sä vielä tosi hyvin blastoja 44-vuotiaana! Teitkö jotain taikatemppuja punktiokierroksilla, kun oli niin hyvä blastosaalis? 🤩

Muutettiinko sulla jotain tuon onnistuneen euploidin siirtokiertoon verrattuna aikaisempiin siirtoihin?
Olisipa sellaisia taikakeinoja joilla saisi hyviä alkioita ja nopeasti...🧙‍♀️
Ekassa punktiossa saatiin vain 3 kerättyä, joista yksi oli se 'golden egg' (ja sen siirrosta saatiin lapsi).
Toisessa keräyksessä 6 alkiota, ja taas yksi euploidi.
Joten kun kolmannesta keräyksestä saatiin 10 alkiota testattavaksi, olin tosi tyytyväinen... Mutta nehän oli kaikki sitten moniviallisia.

Eli ehkäpä ne 10 alkiota, mitä tuoresiirrettiin ennen PGS -testiä olivat kuraa, vaikka niistä puolet olikin blastoja.

Vuoden verran olin DHEA-, ubikinoni- (600mg) ja sinkkikuurilla, kävin akupunktiossa, popsin parapähkinöitä ja ananasta, ja pidin amulettia 😅

Erona noissa kierroissa oli, että yhdistin Gonalin ja Menopurin (ensiksi 'rekrytoitiin' mahdollisimman monta munasolua Gonalilla, ja kypsytettiin Menopurilla).
Ja ennen PASia lamautettiin oma hormonitoiminta ERAa varten (ja sama tietysti ennen siirtoa). Alkioliimaa myös käytettiin, ja vaihdoin cyclot proge-pistoksiin.

Lääkäri sanoi että jokainen kierto on omanlaisensa, ja että joskus saadaan monta munasolua, jotka jatkavat kehitystä, joskus vain muutama, mutta mikään ei kerro niiden laadusta, paitsi PGS. Itse asetin takarajaksi 45v.synttärit, ja kovalla tahdilla pumppasin kaikki munasolut ulos 4kk ennen sitä, että saisi maksimoitua mahdollisuudet saada edes yksi euploidi.

Me olimme yksityisellä ulkomailla hoidoissa, ja onnekkaita siinä, että lääkäri oli valmis muuttamaan hoitokaavaa tarvittaessa.

Olisipa sellaisia taikakeinoja joilla saisi hyviä alkioita ja nopeasti...🧙‍♀️
Ekassa punktiossa saatiin vain 3 kerättyä, joista yksi oli se 'golden egg' (ja sen siirrosta saatiin lapsi).
Toisessa keräyksessä 6 alkiota, ja taas yksi euploidi.
Joten kun kolmannesta keräyksestä saatiin 10 alkiota testattavaksi, olin tosi tyytyväinen... Mutta nehän oli kaikki sitten moniviallisia.

Eli ehkäpä ne 10 alkiota, mitä tuoresiirrettiin ennen PGS -testiä olivat kuraa, vaikka niistä puolet olikin blastoja.

Vuoden verran olin DHEA-, ubikinoni- (600mg) ja sinkkikuurilla, kävin akupunktiossa, popsin parapähkinöitä ja ananasta, ja pidin amulettia 😅

Erona noissa kierroissa oli, että yhdistin Gonalin ja Menopurin (ensiksi 'rekrytoitiin' mahdollisimman monta munasolua Gonalilla, ja kypsytettiin Menopurilla).
Ja ennen PASia lamautettiin oma hormonitoiminta ERAa varten (ja sama tietysti ennen siirtoa). Alkioliimaa myös käytettiin, ja vaihdoin cyclot proge-pistoksiin.

Lääkäri sanoi että jokainen kierto on omanlaisensa, ja että joskus saadaan monta munasolua, jotka jatkavat kehitystä, joskus vain muutama, mutta mikään ei kerro niiden laadusta, paitsi PGS. Itse asetin takarajaksi 45v.synttärit, ja kovalla tahdilla pumppasin kaikki munasolut ulos 4kk ennen sitä, että saisi maksimoitua mahdollisuudet saada edes yksi euploidi.

Me olimme yksityisellä ulkomailla hoidoissa, ja onnekkaita siinä, että lääkäri oli valmis muuttamaan hoitokaavaa tarvittaessa.
Ai että! Tämä kuulostaa tosi hyvältä! Itselläkin olisi vielä hetki aikaa. Meillä 16 solua (41 v.)->2 tervettä, 17 solua (41 v.)->1,5 tervettä ja 8 solua (43 v.)->?

Takaisin