Kiitos ajatuksistanne
@Kirppuliini @Ninnnnni @Pian 41 v. Ja tässä kohtaa sisältövaroitus, olen valitettavasti surullinen ajatuksineni.
Vaikka meillä on vasta ensimmäinen hoito takana, niin pohdin itsekin jo lahjasoluja, koska emme saaneet yhtään alkiota pakkaseen. Lapsen yritystä on takana nyt 1,5 vuotta ja sitä ennen muutama vuosi myös vähän epävirallista yrittämistä. Taustalla on ensin kovaa ponnistelua endometrioosin saamiseen kuriin eri lääkkeillä ja lääkeyhdistelmillä, leikkaus, Procren-kuurit, Terolut-kuurit, gluteeniton ruokavalio.. kaikkea sitä on tullut yritettyä. Endon oireet puhkesivat minulle 13-vuotiaana ja diagnoosin sain 27-vuotiaana. Sitä ennen olin ravannut joka vuosi monta kertaa tutkituttamassa kovia kipujani ja tilanne oli päässyt hyvin huonoksi kun viimein minut otettiin tosissaan. Se oli levinnyt kohtuun, munasarjoihin, virtsarakkoon, vatsakalvolle & palleaan.
Olen suoraan sanottuna katkera siitä, että lapsettomuus on tullut osaksi meidän elämää. Se muodostaa varjon päivien ylle ja mukavien asioiden tekeminen ei tunnu enää samalta. On harmaita, mustia ja vaaleanharmaita päiviä. Miehelläni on ennestään lapsi, joten vaikka hän on aina ollut tukenani, emme koe asioita täysin samalla tavalla. Ja tiedän, että kaikki johtuu minusta. Minulla on kamalia vihan ja mustasukkaisuuden tunteita ja sitten syyllisyyttä niistä. Tunnen myös syyllisyyttä, että tunnen "jo tässä vaiheessa" uupumusta, koska monet jaksavat hoidoissa vuosia.
Itse koen hoitojen sekä auttaneen, että pahentaneen lapsettomuuden tunteita. Hoitokierroksen alussa minulla oli toiveikkuutta, pelkoa, optimistisuutta, realistisuutta, iloa, odotusta, jännitystä.. Nyt nuo positiiviseksi mielletyt tunteet ovat kadonneet. Koen suurta henkistä painetta olla kuitenkin toiveikas myös nyt ja tulevaisuudessa, mutta se tuntuu epäreilulta. Tuntuu, että tähän ei ole voimavaroja. Tässä meidän ensimmäisessä IVF-hoidossa tuskallisen prosessista teki vielä se, että viikko alkionsiirron jälkeen sain haamuplussaa, seuraavaksi negaa, sitten testipäivänä haamuplussaa ja lopullisesti negaa.