IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Evli @Kirppuliini tiivistikin aika hyvin, ja mua ärsytti koko jutussa raflaava otsikko ja lopulta vaikutti siltä että riskit on hyvin pieniä. Täsäs vielä linkki tuohon Hesarin juttuun (on kyllä vaan tilaajille)

”Riskit ovat erittäin pieniä ja tulevat näkyville vain, kun tarkastellaan isoja joukkoja lapsia.
UUSI suomalaistutkimus viittaa siihen, että terveysriskit eivät johdu koeputkihedelmöityksestä vaan taustalla olevasta alentuneesta hedelmällisyydestä ja hoitoihin liittyvistä hormonihoidosta.”

Linkissäkin musta näkyy hyvin se että on haluttu raflaava otsikko herättämään huomiota, mutta ingressissä sit jo todetaan ettei koeputkihedelmöitystä ole todellisuudessa haittaa lapsen kasvulle ja kehitykselle. (Ja laitoin siis itekin aiempaan viestiin harkaanjohtavasti)

Last edited by a moderator:
Tuota noin.... Virallinen testipäivä tuoresiirrosta eli pp11, dpo 16 ja testissä tällainen?! Harvinaisen kökkö kuva tuli, livenä selvästi punainen viiva.
Kovin on haalea, mutta varmasti polille voin ilmoittaa että plussa tuli... 🤔 Olen ehkä kerran aiemmin kokenut luomusti kemiallisen, eikä silloin ollut edes näin selvä viiva.

Liitteet

• IMG20250131055751.jpg
    IMG20250131055751.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 245
Meillä on pakkasessa yksi blasto, jossa kromosomivirhe ei-riskikromosomissa. Tietääkö joku,otammeko riskin vammaisesta tai sairaasta lapsesta, jos se joskus siirrettäisiin?
Meillä kyseinen virhe tarkoitti käytännössä sitä, että virhe vaikuttaisi joko kiinnittymiseen tai istukan muodostumiseen, eli jos menisi kesken, menisi hyvin varhain kesken. Meillähän näillä spekseillä ei alkanut raskaus, mutta perinnöllisyyslääkäri näytti meille dataa jonka mukaan raskaus alkaa ja onnistuu tällaisillakin todennäköisemmin kuin tavallisessa PASissa ilman alkiodiagnostiikkaa.

Meillä kyseinen virhe tarkoitti käytännössä sitä, että virhe vaikuttaisi joko kiinnittymiseen tai istukan muodostumiseen, eli jos menisi kesken, menisi hyvin varhain kesken. Meillähän näillä spekseillä ei alkanut raskaus, mutta perinnöllisyyslääkäri näytti meille dataa jonka mukaan raskaus alkaa ja onnistuu tällaisillakin todennäköisemmin kuin tavallisessa PASissa ilman alkiodiagnostiikkaa.
Hei kiitos! Kiva kuulla!

@Meewwi kyllähän tuossa selvä viiva on! Onnittelut! :Two-hearts: Toivottavasti hän pysyy matkassa!

@Mariamimi Olen niin pahoillani teidän tilanteesta! Melkein tuli itellekin itku kun eilen luin miten oli käynyt:loudlycrying:. Samoin @Kirppuliini kun luin aiemmin teidän tilanteesta:loudlycrying:

Mitään ei ole vielä kuulunut meidän alkioista. Keräys oli tiistaina joten eikös alkiot ole tänään kolmepäiväisiä? Ja viikonloppunahan ei kai pakastella julkisella ainakaan? Onko kukaan muu ollut Oulussa hoidoissa, pakastetaankohan alkiot tällaisessa tilanteessa perjantaina vai maanantaina?

Tuota noin.... Virallinen testipäivä tuoresiirrosta eli pp11, dpo 16 ja testissä tällainen?! Harvinaisen kökkö kuva tuli, livenä selvästi punainen viiva.
Kovin on haalea, mutta varmasti polille voin ilmoittaa että plussa tuli... 🤔 Olen ehkä kerran aiemmin kokenut luomusti kemiallisen, eikä silloin ollut edes näin selvä viiva.
Mä pyytäisin polilta HCG mittausta verestä. Niin että ois kaksi mittausta josta näkisi sen nousun. Mun silmään on valitettavasti tolle päivälle aika vaalea viiva mutta eihän se välttämättä mitään kerro jos on esim kiinnittynyt myöhemmin. Sen takia ajattelen että verestä HCG kertoisi parhaiten missä mennään 😊 Kovasti tsemppiä 🌈

Toivottavasti viiva vahvistuu ❤️

@Mariamimi ja @ElinaHelmi ikävät uutiset tullut teille, paljon tsemppiä 😢❤️

Minulla alkoi tyhjennysvuoto 5 päivää punktion jälkeen. Kyllä huomaa että kroppa ja hormoonit on aivan sekaisin kaikista lääkkeistä. 🌪️😵‍💫
Vaikka alkuun olin harmistunut ettei tule tuoresiirtoa, mutta nyt kun miettii, niin kroppa ei tuntuisi "valmiilta" siirtoon. Maaliskuussa PAS, niin jospa silloin olo olisi tasaantunut ja olisi paremmin valmis vastaanottamaan alkiota, vaikka toki lääkkeitä on silloinki tulossa.

Meillä on icsi ja lääkäri tai hoitaja eivät ainakaan sanoneet mitään sen riskeistä. Koitin googlettaa mutta en oikein löytänyt mitään eroa icsin ja ivf:n välillä. Jos on eroa, niin voi tosiaan liittyä siittiöiden tai munasolujen laatuun. Meillä icsi johtuu siittiöiden vähäisestä määrästä. Itse siittiöiden laadusta ei ole tietoa, toki olisi varmaan selvinnyt, jos olisin hoksannut kysyä 😄
Oli vain puhe punktiopäivänä hoitajan kanssa pakastesiirrosta ja hoitaja sanoi, että pakastesiirrolla on hitusen parempi mahdollisuus raskauden jatkumiseen, kuin tuoresiirrolla.

Hei, uutena täällä kirjoittelemassa vaikka seurannut keskustelua jo aiemmin! :Waving Hand Sign:

Taustaa: Ollaan 33-vuotias pariskunta ja yhdessä jo 10+ vuotta, yritys aloitettu 05/2022 mutta plussaa ei vaan kuulunut. Ensikäynti Tilkassa 11/2023 jossa ei löytynyt selittävää syytä, inseminaatio 02/24 mutta simppojen vaihtelevan laadun takia lisätutkimusten jälkeen suoraan IVF jonoon. 1. IVF punktio oli 09/24, jonka tuoresiirrosta alkoikin kaksosraskaus. Varhaisultrassa todettu sykkeet molemmilla, mutta kkm tapahtunut sen jälkeen noin viikko 9+, todettiin 11+2 ja siitä viikkoa myöhemmin marraskuussa päästiin lääkkeelliseen tyhjennykseen.

Keskenmenoa olin ehtinyt jo pelätä (alussa yksityisellä mittaamani hcg oli matalampi kuin pitäisi vaikka nousikin normaalisti), mutta silti kkm tuli shokkina ja siitä henkiseen ja fyysiseen toipumiseen mennyt nyt 2,5 kk kun odoteltiin kuukautisia ja että voidaan ilmoittautua ensimmäiseen PASiin.

Tänään olin PASiin kuuluvassa ultraäänessä, mutta vaikka hyvänkokoinen folli löytyi ja limakalvo periaatteessa olisi juuri ja juuri sopiva (7mm), niin sen rakenteessa oli jotain outoa kohdun takaseinässä, jonka takia sieltä ronkittiin koepala. Nyt sitten kuulemma pitää odottaa 4-6 viikkoa koepalan tulosta ennen kuin PAS kanssa voidaan edetä.

Onko jollain täällä kokemusta vastaavasta tilanteesta? Kkm meni sinänsä tähän asti oppikirjan mukaan, kuukautiset tulleet normaalisti ja raskaustesti näytti negaa jo 4 viikon kohdalla. Turhauttaa ja ahdistaa, vaikka sinänsä hyvä tilanne että useampi alkio vielä pakkasessa.

Biologi soitti ja selitti, että meidän alkiot eivät oikein jaksaneet kehittyä kolmannen päivän jälkeen. Kaksi selvisi kai blastoksi, mutta hänen arvion mukaan eivät olisi selvinneet sulatuksesta. Yksi hyvä siirrettiin ja se oli kaunis, mutta ei kiinnittynyt.

Kyllä se kuulemma voi olla trendi, että tällaisia ne alkiot sitten on, mutta toisaalta yksi hyvä riittää ja on mahdollista, että sellainen kehittyisi jatkossakin. Lisäksi mun lääkitystä muokattaisiin seuraavassa hoidossa tämän tuloksen pohjalta, jotta vaste olisi parempi.

Mutta pelottaa ja väsyttää kamalasti. Kuinkakohan nopeasti 2. IVF voidaan edes aloittaa? Onko teillä kokemusta siitä, että alkiot eivät jakaannu tarpeeksi? 🙁

Onko kenelläkään kokemusta siitä, että ennen IVF-hoidon suunnittelua on tullutkin spontaanisti raskaaksi ja siitä on tullut heti keskenmeno? Meillä todennäköisesti nyt tää tilanne kun rv 6 hcg-arvo ei nouse miten pitää (5 yksikköä kolmessa päivässä) ja vuotoa ollut kohta 2vk voimistuen. Surku että toi ainokainen plussa mitä oon ikinä saanut vaikuttaakin nyt menevän heti kesken. Suru myös siitä että juuri kun kauan toivottu IVF-suunnittelukäynti häämöttää jo kahden viikon kuluttua, niin nyt sit tämmöinen tilanne 🥺 Hirvittää että aika siirtyy johonkin hamaan tulevaisuuteen...

Pahoittelut teidän tilanteesta @Rafi .:crying-face: Ei valitettavasti kokemusta tuosta.

@ElinaHelmi Jonoonhan voi ilmoittautua heti kun ei mitään oo pakkasessa ja on varmistunut että ei ole raskaana. Meillä kesti jonotus toiselle kierrokselle 2,5kk. Se oli ihan hyvä koska kroppa ehti kunnolla palautua, oli sen verran rankka tuo eka kiekka hyperioireinen. Eipä tämä toinen ainakaan helpompi ollu:Face Without Mouth:

Edelleen ei mitään merkintöjä Omapolulla eikä puheluitakaan.
Kuinka kauan muilla siis on mennyt että alkoista tulee _jotain_ tietoa? Meillä tehtiin viimeksi tuoresiisrto ja siellä sain tietää että muut ei selvinneet. Mut nyt sitä ei tehty niin jotenkin muuten sen tiedon on tultava, mutta milloin ja miten?:Grinning Face:

Onko kenelläkään kokemusta siitä, että ennen IVF-hoidon suunnittelua on tullutkin spontaanisti raskaaksi ja siitä on tullut heti keskenmeno? Meillä todennäköisesti nyt tää tilanne kun rv 6 hcg-arvo ei nouse miten pitää (5 yksikköä kolmessa päivässä) ja vuotoa ollut kohta 2vk voimistuen. Surku että toi ainokainen plussa mitä oon ikinä saanut vaikuttaakin nyt menevän heti kesken. Suru myös siitä että juuri kun kauan toivottu IVF-suunnittelukäynti häämöttää jo kahden viikon kuluttua, niin nyt sit tämmöinen tilanne 🥺 Hirvittää että aika siirtyy johonkin hamaan tulevaisuuteen...
Meille tuli plussa just ennen ekaa PAS:ia. Tää plussa päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon rv8. Me ainakin saatiin lupa ilmoittautua PAS:iin heti tyhjennyksen jälkeisistä kuukautisista.

Eli en usko, että pitkälle ainakaan siirtyy!

Meille kävi myös niin, luomuplussa just kun piti alkaa seuraavasta kierrosta ivf-hoidot. Suunnitteluköynninhän voitte hyvin käyttää nyt, siellä varmaan saa ohjeet, miten jatketaan. Meidän tapauksessa tuli lääkkeellinen tyhjennys ja siitä toipuminen, yksi kierto väliin ja sit hoidon aloitus. Muoks: meillä siis yksityispuoli

Muokattu viimeksi:
Pahoittelut tilanteesta! 💔

Meillä tuli plussa julkisen ivf-jonossa yksityisellä tehdystä inseminaatiosta, mutta meni kesken rv 5+6. Emme tippuneet hoitojonosta, aloitus ainoastaan siirtyi kuukauden hormonitoiminnan tasaamiseksi.

Ainakin Tilkassa suunnittelukäynti voi olla paria kuukautta aiemmin kuin hoidon aloitus. Me ilmoittauduttiin jonoon heinäkuussa ja suunnitteluaika syyskuussa. Siellä sanottiin, että parin kuukauden päästä voi ensimmäisen kerran ilmoittautua, mutta ei välttämättä mahdu mukaan. Ilmoittauduttiin, mutta mun kilpirauhasarvot ei täyttäneetkään vaatimuksia ja tuli lisää viivettä. Olettaisin, että suunnittelukäynnille voi ja kannattaa mennä, koska se ei tarkoita, että hoidot alkaisi heti.

Tervetuloa mukaan keskusteluun @Merkillinen! Siirrettiinkö teillä Tilkassa kaksi alkiota kerralla ja siitä kaksosraskaus? Tiedän, että ennen siirrettiin monissa paikoissa useampi kerralla, mutta nykyään yksi (yksityisellä ehkä joskus useampi).

Takaisin