Raskausajan ruokavalio

Joo, tylsää. Ja miksi maksalaatikko on kielletty ja -pasteijaa saa syödä???
Hieman tutkin tätä maksa-asiaa. Linkin takaa löytyy Ruokaviraston ohjeistus asiaan. Sieltä löytyy myös linkki tutkimukseen, johon ohjeistukset perustuvat.

Tutkimuksessa on tämä taulukko. Sen mukaan 150 g maksalaatikkoa sisältää saman verran A-vit kuin 100 g maksapasteijaa. Eli kerta-annoksena ovat samat. Mutta yleensä kerta-annos maksapääruokana on suurempi, joten siksi se on päätetty laittaa vältettävien listalle.
Screenshot_20241227_185948_Drive.jpg

Täällä syötiin samalla viikolla kun plussasin sekä metukkaa että kylmäsavulohta, ja majoneesia. Ja mikään näistä ei kuulu normaaliin ruokavaliooni.🤪 No eipä silloin ollut tietoa plussasta, nyt sitten tarkempana.
Oon ymmärtänyt että majoneesi olisi ihan ok, siitä joskus täällä kyselinkin. Olisi kyllä sushin ja salmiakin kanssa ihan harmituslistan kärjessä 😅

Syöttekö meetvurstia pitsan päällä? Jossain oli, että jos oli 75 asteen kuumentaa nii saattais olla ok.🤔😅

Oon ymmärtänyt että majoneesi olisi ihan ok, siitä joskus täällä kyselinkin. Olisi kyllä sushin ja salmiakin kanssa ihan harmituslistan kärjessä 😅
Eikös se mene niin että jos ihan tarkasti haluaa syödä, niin jos on ulkomaista keltuaista majoneesissa, nii ei kannattais syödä. No aika monesta kaupasta löytyy vegaanimajoneesia, jolla toi on helppo korvata 🤔

Eikös se mene niin että jos ihan tarkasti haluaa syödä, niin jos on ulkomaista keltuaista majoneesissa, nii ei kannattais syödä. No aika monesta kaupasta löytyy vegaanimajoneesia, jolla toi on helppo korvata 🤔

Minäkään en muista aiemmin kuulleeni majoneesikiellosta. Sitä ei löydy virallisista suosituksista. Pikaisen tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että jotkut valitsevat välttää juuri ulkomaista kananmunaa sisältäviä majoneeseja salmonellariskin vuoksi.

En muista koskaan lukeneeni, että jokin purkkipakattu majoneesi olisi aiheuttanut isompia salmonellaepidemioita, joten pitäisin riskiä aika pienenä. 🤷‍♀️ Ja onneksi on vaihtoehtona valita noita vegaanisia.

Mun teki mieli kaupassa ostaa ainekset yhteen ihanaan perunasalaattiin uudeksi vuodeksi, mutta siihen tulee fetaa, niin päätin jättää väliin. Lisäksi vietin taas hetken hiljaa huokaillen vuohenjuustohyllyn edessä - kaikki juustoherkut olivat tarjouksessa joulun jälkeen! 😭

Muistaakseni ainakin esikoiseni aikaan oli, että ulkomaisia pastöroimattomia majoneeseja piti välttää, mutta valta osahan niistä on pastöroitu, jolloin voi käyttää.

Minäkään en muista aiemmin kuulleeni majoneesikiellosta. Sitä ei löydy virallisista suosituksista. Pikaisen tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että jotkut valitsevat välttää juuri ulkomaista kananmunaa sisältäviä majoneeseja salmonellariskin vuoksi.

En muista koskaan lukeneeni, että jokin purkkipakattu majoneesi olisi aiheuttanut isompia salmonellaepidemioita, joten pitäisin riskiä aika pienenä. 🤷‍♀️ Ja onneksi on vaihtoehtona valita noita vegaanisia.

Mun teki mieli kaupassa ostaa ainekset yhteen ihanaan perunasalaattiin uudeksi vuodeksi, mutta siihen tulee fetaa, niin päätin jättää väliin. Lisäksi vietin taas hetken hiljaa huokaillen vuohenjuustohyllyn edessä - kaikki juustoherkut olivat tarjouksessa joulun jälkeen! 😭
Onko fetakin muka kielletty? 😮 Luulis että se mainittaisiin suosituksissa erikseen, on kuitenkin sen verran tavanomainen juusto?

Feta ja kaikki pastöroidut maitotuotteet on sallittua. Esimerkeistä brie-juusto on pastöroitua

Home- ja kittijuustoja (ml. brie) ei suositella syötävän kuumentamattomina, vaikka olisivatkin pastöroidusta maidosta tehtyjä. Feta ei ole home- tai kittijuusto.

No joo, ei ole, mutta eikös se ole kuitenkin pehmeä juusto? Ajattelin syödä sitä esimerkiksi tuoreena suoraan rasiasta, kuten suosituksissa sanotaan pehmeistä pastöroiduista juustoista

"mutta ne on hyvä käyttää tuoreina, hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää."

Todennäköisesti juusto lojuisi meillä salaatissa jääkaapissa useita päiviä, jolloin en kokisi sitä enää niin turvalliseksi. Ehkä voisin pelata varman päälle ja tehdä vain pienen, kerralla syötävän annoksen 🤔😊

No joo, ei ole, mutta eikös se ole kuitenkin pehmeä juusto? Ajattelin syödä sitä esimerkiksi tuoreena suoraan rasiasta, kuten suosituksissa sanotaan pehmeistä pastöroiduista juustoista

"mutta ne on hyvä käyttää tuoreina, hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää."

Todennäköisesti juusto lojuisi meillä salaatissa jääkaapissa useita päiviä, jolloin en kokisi sitä enää niin turvalliseksi. Ehkä voisin pelata varman päälle ja tehdä vain pienen, kerralla syötävän annoksen 🤔😊

Näin itse tekisin, että ei kerkeä huononemaan. Ehkä oon itse vähän rennompi tässä raskaudessa, kun Suomessa harvoin esiintyy mitään listeriaa ym.

Mulla on sitkeä flunssa, räkää tullut solkenaan tänään (hyvää uutta vuotta vaan) ja äsken selvisi että Finrexin on raskauden aikana pannassa :Angry Face With Horns: ja teetäkään ei sopis ainakaan litratolkulla juoda. Eipä auta kuin kärsiä.

Mulla on sitkeä flunssa, räkää tullut solkenaan tänään (hyvää uutta vuotta vaan) ja äsken selvisi että Finrexin on raskauden aikana pannassa :Angry Face With Horns: ja teetäkään ei sopis ainakaan litratolkulla juoda. Eipä auta kuin kärsiä.
Jos vain menee alas suosittelen hunajavettä, =tee ilman teetä😅 ja nenäkannu myös melko tehokas vaikka itse siitä en niin pidäkkään.

@Nokkosperhonen Söin just pepperonipizzaa, en tienny et meetvursti kielletty, miksikähän? 😄
Tuolta sivusta vähän huutelen... Metwurstia ei valmistusvaiheessa kuumenneta, eli se kuivattua raakaa lihaa... joten se voi sisältää listeria monocytogenes -bakteereja, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa keskenmenon.

Mutta onneksi ja tietenkin uunissa pitsan päällä kypsennetty meetwursti on sallittu!

Ootteko syöneet vihreää pestoa? Itse huomasin juuri että tein ruokaa johon laitoin noin ruokalusikallisen pestoa. Toki siitä tuli kolme annosta että määrä vähäinen per annos. Pestossa on kuitenkin pinjansiemeniä...

Takaisin