Raskaaksi 2024

Jee tänään alkaa vähän viiva jo tummumaan! Ehkä se ovis ehtisi sittenkin ennen tiukan työputken alkua tulemaan. 🙏

Hyvin vähän ovisoloja ollut, mutta ehkä se liittyy tuohon geleen syömiseen. Viime kuussakin oli hyvin vähäoireinen ovulaatio, vaikka testit kirkuivat.
Ja kannattaahan sitä talletella vaikka reilusti ennenkin ovista, jos sieltä joku sitkeä tyyppi jaksais odottaa 😊

Meilläkin talleteltiin eilen kp 12, vaikka ovis oli viime kierrossa vasta kp 19. Toki jatketaan tallettelua nyt joka toinen päivä. Mietin, että en ehkä tässä kierrossa niin tikuttele ovista, kun muutenkin stressiä 😄

Ja kannattaahan sitä talletella vaikka reilusti ennenkin ovista, jos sieltä joku sitkeä tyyppi jaksais odottaa 😊

Meilläkin talleteltiin eilen kp 12, vaikka ovis oli viime kierrossa vasta kp 19. Toki jatketaan tallettelua nyt joka toinen päivä. Mietin, että en ehkä tässä kierrossa niin tikuttele ovista, kun muutenkin stressiä 😄
Täällä on jo useampi päivä kyllä pupuiltu niin että työstä käy, kun yleensä ovis on jo tähän mennessä tullut. 😅😂 Alkaa mennä puurtamisen puolelle. 🤭

Kyllähän se työstä käy 😅 Ovulaation jälkeen voi sit ottaa lunkimmin 🤭
Toivon tosissani, että se plussa pärähtää huomiselle, koska sitten ei enää ehdi ja kaikki se puurtaminen valuu hukkaan. 😂 Kivaa touhuahan se sinällään on, mutta kyllä siitäkin menee se suurin hauskuus, kun puoliväkisin taaperon nukuttamisen jälkeen alkaa virittämään itseään jyskytysmoodiin tuutulaulun edelleen soidessa korvamatona korvissa. 😅

Mikähän nyt tökkii, kun oviksesta ei mitään merkkejä. Yleensä tässä kohtaa kiertoa jo alkaa olla kaikenlaista ovisoiretta ja alkaa testit pikkuhiljaa tummumaan. Myöhästyykö ovis nyt sitten juuri siinä kierrossa missä olisi normaalioviksella ehtinyt optimaalisesti tallettelemaan?! Mie en nyt mitenkään päin ymmärrä tätä minun tuuria tässä asiassa.
Joskushan ihan pienetkin muutokset voi siirtää ovista tai jättää tulematta. Stressi, flunssa, tulehduskipulääkkeet, alkoholi jne. Muistan kun söin pitkänä kuurina buranaa, ei ollu oviksesta tietoakaan sinä aikana 🙄 ja välillä ollu ovis tikun mukaan, mutta ei oireita yhtään. Joskus taas ovis vaa elää omaa elämää 😅

Oot kuitenkin tikuttanu sen kaks kertaa päivässä?

Toivon tosissani, että se plussa pärähtää huomiselle, koska sitten ei enää ehdi ja kaikki se puurtaminen valuu hukkaan. 😂 Kivaa touhuahan se sinällään on, mutta kyllä siitäkin menee se suurin hauskuus, kun puoliväkisin taaperon nukuttamisen jälkeen alkaa virittämään itseään jyskytysmoodiin tuutulaulun edelleen soidessa korvamatona korvissa. 😅
Tuttu tunne👋😂 työstä tuo jo käy kun joka toinen päivä pitää melkein läpi kierron varalta saada itsensä siihen moodiin, melkein jo odottaa menkkoja että saa hetken hengähdystauon😂

Tuo on kyllä tuttua. Kivaahan se lapsen tekeminen on 😅 mutta vähän kyllä menee välillä nimenomaan tekemiseksi. Jostain syystä tarvin ovulaation jälkeen pienen tauon 😅 paikathan siinä jo kipeytyy.

ON: täällä oli muistaakseni useammalla kemiallinen ollut. Miten teillä tuli ovis seuraavassa kierrossa. Mulla on edelliset ollu kp11-12 tienoilla, kun kierto on ollu 24-26pv. Nyt kemiallisen kanssa kierto oli 29pv. Palasiko muilla heti vai koska kierto vanhoihin uomiinsa? Vai muuttuiko kenties useamman kierron ajaksi johonkin suuntaan?

Joskushan ihan pienetkin muutokset voi siirtää ovista tai jättää tulematta. Stressi, flunssa, tulehduskipulääkkeet, alkoholi jne. Muistan kun söin pitkänä kuurina buranaa, ei ollu oviksesta tietoakaan sinä aikana 🙄 ja välillä ollu ovis tikun mukaan, mutta ei oireita yhtään. Joskus taas ovis vaa elää omaa elämää 😅

Oot kuitenkin tikuttanu sen kaks kertaa päivässä?
Nyt ei kyllä ole ollut mitään normaalista poikkeavaa. Stressiä miulla on aina eli ei ole ainakaan aiemmin vaikuttanut. 😅 Miulla ei tosiaankaan jää yleensä huomaamatta, kun on ihan hirveän kipeät ovikset. Olen siis kivuista välillä kaksinkerroin. 😬 Paitsi viime kierrossa oli ihan siedettävä eikä muutenkaan kauheita tuntemuksia. Aloitin sen inositolin ja geleen käytön silloin viime kierrossa niin mietin voisiko sillä olla noin paljon vaikutusta.

Joo tikutan kaksi kertaa päivässä. Yleensä tulee plussa illalla/yöllä eikä tosiaan näy niissä aamutikuissa enää niin varmuuden vuoksi olen tehnyt aina kaksi kertaa päivässä, kun miulla selkeästi lyhyt huippu.

Sitä mietin, että voiko liian aikainen ovulaatio voinut olla huono asia niin jos elimistö nyt korjaakin tilannetta ja ovis palaa ikäänkuin oikealle paikalleen? Muistelisin joskus jostain lukeneeni, että jos ovis tapahtuu liian aikaisin niin se munasolu ei olisikaan tatpeeksi kypsä hedelmöittyäkseen. Mutta tämä siis vain jotain mutuilua.

Tuttu tunne👋😂 työstä tuo jo käy kun joka toinen päivä pitää melkein läpi kierron varalta saada itsensä siihen moodiin, melkein jo odottaa menkkoja että saa hetken hengähdystauon😂
Siis mulla on kans vähän hankalaa tän tavoitteellisen seksin kanssa, heti menee fiilis kun ei oo spontaania. Saan kyllä tsempattua ja lopulta on kivaa. Ja olishan sitä normaalisti halut korkeemmalla oviksen aikoihin mutta tää ”pakko” vie hohtoa tuosta hommasta aika tehokkaasti 😄 Mulla vielä ovis on aina just lapsiviikolla eli mahikset seksiin on lähinnä kaikkien iltapuuhien jälkeen kun haluais jo itekin vaan rauhoittua.
Miehille tää on varmaan vielä haastavampaa, kun heidän on pakko suoritua maaliin saakka joka kerta.

Oon myös huomannut, että mun kannattaa olla liikkeellä ja mennä toimistolle ovisviikolla, etätyöt tukka pystyssä ei oikeen kohenna sellasta seksikästä fiilistä 😅

Muokattu viimeksi:
@Millier85 en nyt muista kommentoinko asiaa jo 35+ puolella mutta on sulla kyllä ihan tosi pitkiä kiertoja! Ootko miettinyt että ottaisit julkiselle yhteyttä ja kysyisit olisiko mahdollista tarkistaa tilannetta jollain tapaa? Mä oon miettinyt asiaa pariin otteeseen mutta aina se on jäänyt tekemättä kun menkat on alkaneet ennen parin viikon päähän päättämääni 'tuona päivänä viimeistään soitan ja kysyn'-päivämäärää🫣 ... ja ihan hyvä niin! Ehkä se oli sit psykosomaattista kun aina tuntuu että aina joutuu ylittämään pienen kynnyksen tarttuakseen puhelimeen 😉 (Kysyn puoliksi kannustaakseni itseäni toimimaan näin jos omalle kohdalle sattuu vielä megapitkiä kiertoja.)

@Pilkki24 @Blueberr @problemsolved tuttuja mietteitä 😅 Täällä kans alkaa lähestyä päivät kun sais paahtamalla paahtaa, kunhan vaan hiivatulehdukset pysyisi loitolla

Muokattu viimeksi:
Moi, aloin ensimmäistä kertaa tikuttaa ovulaatiota ja näemmä mulla menee tosi nopeasti tuo LH-huippu. Eli piti useampi testi tehdä plussapäivänä, että sain huipun napattua. Seuraavaksi toivotaan parasta, että onni suosisi 😊

20241007_120902 (1).jpg
20241008_105540.jpg
20241008_222607.jpg
20241009_093311.jpg
20241009_130615.jpg
20241009_160804.jpg
20241009_203655.jpg
20241010_110810.jpg

Tervetuloa palstalle ja onnea yritykseen @Haaveissavieläyksi :)

Täällä dpo 6, ja aina vaan aika matelee. Tässä muidenkin iloksi ote mun näiden päivien lempparitekstistä dpo 6-7 kohdilta, mitä tapahtuu ennen kiinnittymistä (joka olisi dpo 8-9):

6-7 days post-ovulation: apposition

By about 6 or 7 days post-ovulation, if an embryo is still healthy and developing, it will begin to line up with the uterine lining in a process called apposition. This is not dissimilar to the process of the space shuttle lining up with the International Space Station; the embryo finds a nice spot to settle down, and extends cellular projections toward the lining, which extends its own projections back. At this point, progesterone levels are at their typical peak, but they are still the same on average between a successful and an unsuccessful cycle – at this point, it’s not possible to tell the difference between a successful cycle and an unsuccessful one by symptoms alone, or even by quantitative progesterone levels, and the lining is prepared for possible implantation each cycle regardless of whether conception happened, or even regardless of whether sex happened. Also, at this point in the luteal phase, a home pregnancy test will be negative, even if conception has occurred. The cells of the embryo that will become the placenta have just started to produce hCG (human chorionic gonadotropin, the embryo’s own hormone), but have no way to get it into the parental bloodstream, since the embryo is still not physically connected with the uterus.

View attachment 137531

Tuo viimeinen kohta myös hillitsee testaushimoja, hormoni ei vielä voi näkyä testissä kun sillä ei vielä ole mahdollisuutta päästä verenkiertoon. Toki tää voi olla joillain nopeampaa kuin toisilla, mutta mun luteaali on aika tarkalleen sen 14pv niin en usko että mulla näkyisi keskimääräistä aikaisemmin testissä.

Ikuisuudelta tuntuneen ajan jälkeen mennään dpo 8, tässä vielä dpo 8-9 tietopaketti samalta kirjoittajalta kuin viimeksi. En ole huomannut (ainakaan vielä) mitään kiinnittymisoireita.

8-9 days post-ovulation: implantation

Around 8-9 days post-ovulation, the process of implantation actually begins. At this point, the embryo, which is continuing to grow and divide all the time, buries itself in the uterine lining, moving progressively deeper over the course of a few days. Now that the embryo is connected with the uterus and surrounded by uterine tissue, it has access to the maternal bloodstream and can receive hormonal and other nutrient support and send its own hormonal messages to the rest of the body. The primary goal the embryo must achieve is to produce enough hCG to signal to the corpus luteum and keep it producing progesterone – without a signal from an embryo, the corpus luteum will soon shut down production of progesterone for the cycle, which will trigger the uterine lining to be trimmed and shed for a period. hCG levels rise rapidly as the embryo continues to grow, and can increase progesterone levels as early as the day of implantation itself. Since hCG is in the bloodstream, it is also being filtered into the urine, and it is possible to get a positive home pregnancy test starting from the day of implantation, although it is more likely to happen the next day or the day after. Progesterone levels will now begin to rise in a successful cycle, and to fall in an unsuccessful one, and it is possible to have progesterone-based symptoms that are truly the result of pregnancy. Indeed, following implantation, it is possible to be pregnant – during the time after fertilization but before implantation, a person can be carrying an embryo, but is not yet pregnant.

Implantation happens most often on 8, 9, or 10 days post-ovulation (about 20%, 35%, and 25% of the time, respectively), so the timeline described above will vary a little according to the individual embryo. How quickly an embryo begins to undergo implantation depends mostly on its own developmental readiness – the embryo must have reached the stage where it is capable of implantation in order for implantation to begin. When the embryo undergoes implantation does not have to do with the length of your luteal phase, and you won’t necessarily get a positive on the same day in two different pregnancies.

1728550736622.jpeg

@Millier85 en nyt muista kommentoinko asiaa jo 35+ puolella mutta on sulla kyllä ihan tosi pitkiä kiertoja! Ootko miettinyt että ottaisit julkiselle yhteyttä ja kysyisit olisiko mahdollista tarkistaa tilannetta jollain tapaa? Mä oon miettinyt asiaa pariin otteeseen mutta aina se on jäänyt tekemättä kun menkat on alkaneet ennen parin viikon päähän päättämääni 'tuona päivänä viimeistään soitan ja kysyn'-päivämäärää🫣 ... ja ihan hyvä niin! Ehkä se oli sit psykosomaattista kun aina tuntuu että aina joutuu ylittämään pienen kynnyksen tarttuakseen puhelimeen ☺️ (Kysyn puoliksi kannustaakseni itseäni toimimaan näin jos omalle kohdalle sattuu vielä megapitkiä kiertoja.

Olen kyllä miettinyt, että haluaisin itse asiaan jonkin selvyyden. Mutta en sitten tiedä onko tämä sellainen asia jonka vuoksi pitäisi tai pystyisi varaamaan aikaa esim lääkärille 🤔 Mulla tuli teini-iässä menkat pari kertaa vuodessa minkä vuoksi aloitin e-pillerit, mutta silloinkaan ei asiaa tutkittu mitenkään. Nyt lopetin ne joulukuussa. Ja kierrot on todella pitkiä..

Olen kyllä miettinyt, että haluaisin itse asiaan jonkin selvyyden. Mutta en sitten tiedä onko tämä sellainen asia jonka vuoksi pitäisi tai pystyisi varaamaan aikaa esim lääkärille 🤔 Mulla tuli teini-iässä menkat pari kertaa vuodessa minkä vuoksi aloitin e-pillerit, mutta silloinkaan ei asiaa tutkittu mitenkään. Nyt lopetin ne joulukuussa. Ja kierrot on todella pitkiä..
No esim. PCOS on aika yleinen selitys pitkille kierroille. Ja sitähän voi auttaa jollain lääkityksellä. Oliko keltarauhashormoni? Itellä ei kokemusta, mut täällä varmasti paljon kokemusasiantuntijoita. Suosittelen kyl käymään lääkärissä. Oon lukenut monia tarinoita, et helposti tolla lääkityksellä saatu kierto skulaamaan. Ei se tietty tae ole.

Ehdottomasti suosittelen, kiertohäiriöt on oma diagnoosinsa terveydenhuollossa. Työterveydenhuollossa voi ehdottomasti käydä ihan yleislääkärillä asiasta, toki riippuen sopimuksista että ohjataanko sitten eteenpäin erikoislääkärille. Toki julkisella puolella voi ottaa yhteyttä terveyskeskukseen/ehkäisyneuvolaan tms. josta voi pyytää apuja.

Olen kyllä miettinyt, että haluaisin itse asiaan jonkin selvyyden. Mutta en sitten tiedä onko tämä sellainen asia jonka vuoksi pitäisi tai pystyisi varaamaan aikaa esim lääkärille 🤔 Mulla tuli teini-iässä menkat pari kertaa vuodessa minkä vuoksi aloitin e-pillerit, mutta silloinkaan ei asiaa tutkittu mitenkään. Nyt lopetin ne joulukuussa. Ja kierrot on todella

Mulla oli esikoista yrittäessä yksi todella pitkä kierto aika pian sen jälkeen kun jätin ehkäisyrenkaan (ja vuosien hormoniehkäisyn) pois. Taisi olla yli 80 päivää kaikenkaikkiaan kierron pituus ja terolut-kuurilla saatiin lopulta menkat tulemaan. Kyllähän se turhautti kun monen kuun tärppimahikset meni sivu suun 😕 Taisi olla että toukokuun alussa alkoi menkat ja elokuun alussa terolut-kuurin jälkeen tuli vasta seuraavat 😂 Käytin sitten teroja seuraavissa kierroissa säännöllistämään kiertoa, mutta ihan täysin ne eivät auttaneet, kun todettiin ovuloimattomuus taustalla.

Itse suosittelen lämpimästi varaamaan ajan lääkärille ❤️ Ainakin itselleni se toi paljon mielenrauhaa kun sai selvyyttä mitä kropassa oli meneillään. Kävin tuolloin yksityisellä hedelmöityshoitoihin ja gynekologisiin tutkimuksiin erikoistuneella klinikalla, mutta luulisi ihan julkisen kautta pääsevän hoitoon myös 🙂

Omaa napaa: tänään oli vihdoin lääkärikäynti julkisella ja sain kierukan pois 🙌😁 Nyt ei kun vain odottamaan kuukautisia, jotka eivät ole vieläkään suvainneet saapua vaikka nyt jo kp 35. Toki mulla on näitä pidempiä melkein 40 päivän kiertoja ollutkin välillä aiemmin kun on epäsäännöllinen kierto ja ovuloimattomuutta taustalla. Sain lääkäriltä 10 päivän Primolut kuurin jonka aloitin tänään niin jospa menkat sen myötä alkaisi 🤞Pääsisi sitten uuteen kiertoon ja yrittämään pikkukakkosta 😍 Lääkäri
oli muuten sitä mieltä että vaikka ovuloimattomuutta taustalla niin nyt ei vielä mitään tukihoitoja aloiteta mutta kannattaa olla hyvissä ajoin yhteydessä jos näyttää ettei plussaa kuulu. Itse tässä olinkin jo pohtinut että otanko vaan parin kierron jälkeen suoraan yhteyttä sinne yksityiselle klinikalle, missä aikanaan asioin ja jos sieltä saisi vaikka letrozolet taas käyttöön 🤭

Takaisin