Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista.

Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai syötkö esim. lakritsia?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.

Salmiakki ja laku ei oo mulle vaikeita, tai tiedä sitten tuleeko jossain vaiheessa joku hirveä himotus 😆 mutta siemenet on ollut osa ruokavaliota, ja niiden jatkokäyttöä pohdin. Kun jos sellainen määrä mikä leivässä on olisi sallittu, niin ehkä niitä jyviä voisi pari kertaa viikossa vähän syödä. Mistähän muualta raskasmetalleja kertyy kuin niistä, jos välttelisi niitä muita lähteitä sitten 🤔 mun tekis vähän mieli chiaa kylmässä sitruunaisessa vedessä turvotettuna, kun vähän alkanut jo ällötellä ja ruoan ajattelu ei ihan ykkösherkkua ole tässä kevyen darraisessa olossa 😅 (mun edellisestä darrasta on yli kaksi vuotta, mutta muistelisin että siinä etominen varmaan tuntui tältä 🤣)

Mulle varmasti eniten hankaluuksia aiheuttaa se, että pakastemarjat pitäis kuumentaa ennen syömistä. Oon tykänny pistää ne puuroon jäisinä, eikä kuumat löllömarjat oikeen houkuttele 😆 Salmiakki todennäkösesti on kanssa paha, sitä tekee aina kausittain mieli ihan hirveesti.

Toi leikkeleen kuumentamiskehotus aiheuttaa kyllä hieman hämmennystä, et pitäiskö se sitte kuumana laittaa leivälle vai saako sen pistää takas jääkaappiin jäähtymään ja syödä sit kylmänä 😂 Onneks syön enemmän juustoo kun leikkelettä leivän päällä, niin ehkä voin jättää leikkeleet kokonaan pois. (Toki siis tällä hetkellä tuntuu et oon jättäny kaiken ruoan pois, koska kaikki sattuu jos saa väkisin nieltyä 😅)

Mun on jotenkin tässä vaiheessa tosi vaikea muistaa, että pitäis miettiä mitä suuhunsa laittaa 🙈. Oltiin eilen matkalla, ja söin esikoiselta jääneitä nugetteja ja dippailin niitä sellaiseen hunaja-sinappi dippiin. Sen jälkeen vasta tajusin miettiä, että olikohan se majoneesipohjainen dippi ja oliskohan sitä saanut edes syödä.

Leivänpäälliset vaihdoin heti juustoon, alkoholin käyttö rajoittunut muutamaan lasiin viimeisen vuoden aikana, ja ei ollenkaan kesäkuun jälkeen sekä kahvin olen vaihtanut teehen jo alkuvuodesta. Noi pakastemarjat on mulla kans varmaan pahin. Tai marjat yleensäkin, täällä on vielä aika paljon tuoreita tarjolla, ja ne syön kyllä sellaisenaan. Mä en kyllä muutenkaan ole ihan täysin ohjeiden mukaan menevä; voisin esim syödä avocadosushia (merilevä) ja aion kyllä edelleenkin syödä subissa silloin tällöin.

Oho, leikkeleet on tullut uutena 😮 vedin tänään neljä siivua kinkkua, mutta oli kyllä vielä 10 vrk päiväykseen matkaa ja varmaan eilen mies avannut paketin kun oli niin vähän syöty.

Oon itse juonut tähän saakka päivittäin Soda Streamin kevyt”limuja” eli niitä light makutiivisteitä, jossa on makeutusaineita. Luin alkuviikosta tän artikkelin (https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...iski-raskaana-oleville-ja-imettaville/8791346) ja vaikka en tiedäkään miten kattava tai luotettava tuo tutkimus on, niin päätin sen jälkeen jättää kevytlimut pois nyt raskauden ajaksi ja juoda vaan hapotettua vettä ja pari kertaa viikossa sitten sokerilimsaa, jos tekee mieli.

Toi leikkeleohjeistus on mustakin tosi hämmentävä, oon nyt varmuuden vuoksi jättänyt ne kokonaan pois ja syönyt leivän päällä vaan juustoa ja kasviksia. Jostain syystä tekee nyt paljon normaalia enemmän mieli just kasviksia ja hedelmiä ja kaikkea tuoretta! 😅

Onko kukaan ehtinyt tutkimaan sitä rooibos-teetä tarkemmin 🤔 muistelisin sen olevan Suomen kieltolistalla siksi, ettei ole tarpeeksi tutkittu vs. tavallinen tee tai kahvi. Ja että ei ole järjestään kielletty ympäri maailmaa. Mulla on kaikkia ihania rooibos-teitä purkillinen, ja äsken olin jo ottamassa mustikan makuista, kunnes muistin ettei se käykään 😅

Onko kukaan ehtinyt tutkimaan sitä rooibos-teetä tarkemmin 🤔 muistelisin sen olevan Suomen kieltolistalla siksi, ettei ole tarpeeksi tutkittu vs. tavallinen tee tai kahvi. Ja että ei ole järjestään kielletty ympäri maailmaa. Mulla on kaikkia ihania rooibos-teitä purkillinen, ja äsken olin jo ottamassa mustikan makuista, kunnes muistin ettei se käykään 😅
Mä vaihdoin kahvin just Rooibos-teehen, ku koitin vähentää kofeiinia ennen alkionsiirtoja. Sitä sitte onnellisesti join, kunnes oisinko viime viikolla lukenu, että rooibos onkin kiellettyjen listalla 🙈 no jätin nyt sitte senki pois! 😅

Tässä artikkelissa oli haastateltu Ruokaviraston työntekijää, jonka mukaan rooibosta ei suositella just sen takia, ettei haitattomuudesta oo tarpeeks tutkimustuloksia, eli välttämissuositus perustuu varovaisuusperiaatteeseen 😊

Jatkoinkin vähän näitä rooibos-googlailujani. Englanniksi hyvin pitkälti kaikissa artikkeleissa sanotaan et turvallista on, mutta esim. Kanadan raskausajan ruokasuosituksissa mainitaan toi rooibos samalla tavalla kun meillä, eli tietoa ei ole tarpeeksi jotta voisi todeta käytön turvalliseksi. Toki noissa jutuissa oli myös se, että usein rooibos ei oo vaan sellasenaan, vaan maustettu jollain, eli se koko ainesosalista pitää tsekata. Etin kans tutkimuksia ja löysin vaan muutamia rotilla tehtyjä. Eli virallista tutkimustietoo ei ihan oikeesti ole olemassa juuri yhtään 😄

Oma päätelmä tästä kyllä on se, ettei se nyt varmaan kovin myrkyllistä oo, jos puol maailmaa juo sitä raskaana ilman mitään selkeitä seuraamuksia 🤔 (Disclaimer: En silti suosittele 😄) Ite pitäydyn mustassa teessä, kun tykkään siitä sen verran enemmän kun rooiboksesta 😄

Mulle meetvursti on varmaan vaikein kun leipää tulee normaalisti syötyä päivittäin ja aina metukan kanssa🙈 Harkitsen että toimisi tuon ruotsin suosituksen mukaan et pakastaisi niitä muutaman päivän mutta saa nähdä, toistaiseksi ruokahalu on ollut iltaisin kateissa vaikkei ole pahoinvointiakaan🤔

Uskaltaiskohan salamia syödä ravintolassa pizzassa? Mietin, että kun pizzauunissa on kyllä niin kovat lämpötilat, että eiköhän siinä kuole kaikki bakteerit, mutta ihan en osaa tulkita tota Ruokaviraston suositusta 😅

Uskaltaiskohan salamia syödä ravintolassa pizzassa? Mietin, että kun pizzauunissa on kyllä niin kovat lämpötilat, että eiköhän siinä kuole kaikki bakteerit, mutta ihan en osaa tulkita tota Ruokaviraston suositusta 😅
Hmm mä en tajunnut ees pohtia asiaa, oletin vaan et on ok jos on uunissa käyny🤔

Yllätti nuo leikkeleet, ei ollut esikoisen aikaan. Muuten samaa.

Eikös se salami pitsan päällä ehdi kuumua yli 70 asteen kun pizzauuni on todella kuuma ja muutaman minuutin siel on? Mut onko riittävän kauan, en osaa varmaksi sanoa. Jään myös odottelemaan viisaamman vastausta. 🤔🤔

Mulla vaikeinta on ollut lakritsista luopuminen. Vaikka normaalisti sitä ei tule hirveän usein edes syötyä, niin en tiedä miten tässä nyt iski heti hirveät himot päälle, kun sitä ei enää saakkaan syödä. :loudlycrying: Toisaalta taas aivan yllättävän helppo luopuminen on tullut kahvista ja pepsi maxista/cola zerosta, joita ennen tuli kulutettua urakalla.

Musta tee haastaa näin arjessa. Hyvin vähän kofeiinittomia teitä, eikä saa samanlaista ku normista.
Täytyy vielä käydä muutamassa tee kaupassa katsomassa tämänhetkinen valikoima.

Mutta muuten sit varmaanki aurajuusto jää kummittelemaan himoihin :tears:

Takaisin