Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle ei tuota raskausajan suosituksen juuri ongelmia, koska en vegaanisen ruokavalion takia muutenkaan syö suurinta osaa kiellettyjä juttuja. Ainoastaan kahvi ja siemenet on nyt sellaisia, mitkä pitää muistaa. Tai no kahvia ei tee mieli muutenkaan ja se oli itseasiassa syy, miksi tajusin tehdä raskaustestin, kun ei tehnyt aamulla mieli kahvia 😄

Minun lempiruoka on sushi ja karkeista himoitsen salmiakkia. Voisin syödä niitä yleensä koska vain. Raskausaavistus mulle tuli siitä, että yhtäkkiä nuo mieliteot hävisi. 😁

Mulle ei tuota raskausajan suosituksen juuri ongelmia, koska en vegaanisen ruokavalion takia muutenkaan syö suurinta osaa kiellettyjä juttuja. Ainoastaan kahvi ja siemenet on nyt sellaisia, mitkä pitää muistaa. Tai no kahvia ei tee mieli muutenkaan ja se oli itseasiassa syy, miksi tajusin tehdä raskaustestin, kun ei tehnyt aamulla mieli kahvia 😄
Mulla on aikalailla sama tilanne mut energiajuomien suurkuluttajana tuntuu pahalta ettei pääse maistelemaan kaikkia kivoja uutuuksia, mitä kauppoihin on putkahdellu 🥲 Kahvinki oon vaihtanu kofeinittomaan mut sillon tällön saatan juua ihan tavallista kahvia jos ollaan vaikka kyläilemässä.

Onko sulla muuten mitään tietoa et saako cashew pohjasia home"juustoja" syyä vai onko nekin kiellettyjen listalla? Mun googlettelulla en oo saanu oikein kunnollista vastausta 🙈

Mulla on aikalailla sama tilanne mut energiajuomien suurkuluttajana tuntuu pahalta ettei pääse maistelemaan kaikkia kivoja uutuuksia, mitä kauppoihin on putkahdellu 🥲 Kahvinki oon vaihtanu kofeinittomaan mut sillon tällön saatan juua ihan tavallista kahvia jos ollaan vaikka kyläilemässä.

Onko sulla muuten mitään tietoa et saako cashew pohjasia home"juustoja" syyä vai onko nekin kiellettyjen listalla? Mun googlettelulla en oo saanu oikein kunnollista vastausta 🙈
En muuten yhtään tiedä! Sinäänsä kai kun ne ei kai ole mitään oikeita juustoja, niin luulis että sais jos ainesosaluettelossa ei muuten mitään kiellettyä ole.

Riittäisköhän edamame-pavuille pelkkä sulatus? Nyt kun tein niin varuiksi kiehautin pikaisesti sulaneet, kun tulevat kuitenkin ulkomailta 😅

Silmusalaateista oli löytynyt listeriaa ja salmonellaa 😬 Laitan alle maikkarin uutisista nappaamani copypasten:

"Snafu Oy on ilmoittanut kahden Silmusalaatti-tuotteen takaisinvedosta. Tuotteesta Parsakaali Silmusalaatti (110 grammaa) on todettu omavalvonnassa positiivinen listeriatulos ja tuotteesta Tulinen Silmusalaatti (110 grammaa) salmonellaa. Takaisinveto koskee ainoastaan viimeinen käyttöpäivä -päiväyksiä 5.12.2023, 7.12.2023 ja 9.12.2023."

Oletteko uskaltaneet syödä mascarponea? Tiramisu on himottanut koko raskausajan, ja ajattelin siitä tehdä alkoholittoman version. Kaupoista ei saa kuin ulkomaista mascarponea, vaikkakin väittävät niitä pastöroidusta maidosta tehdyiksi. Kaveri sanoi, ettei uskaltanut omana raskausaikanaan kuitenkaan mascarponea syödä.

@Retiisi, äkkiseltään katsottuna näyttää siltä, että mascarpone on sallittujen listalla, jos on pastöroidusta maidosta, ja syödään reilusti ennen viimeistä käyttöpäivää. Näin itse ulkomailla asuvana mä henkilökohtaisesti suhtaudun hieman kriittisesti noihin ”vain kotimaisia tuotteita” varoituksiin. Ostaisin tunnettua brändiä, oli se ulkomainen tai kotimainen.

Mitenkäs muuten joulukinkku, meinaatteko skipata vai syödä? Mulla on eräs ystävä, joka oli sitä mieltä, että raskaana ei voisi syödä. Me noudetaan tuoresuolattu kinkku 22 päivä, paistetaan se 23. päivä, ja vaikka kinkku paistetaan matalassa lämpötilassa, niin kyllähän sen sisälämpötila on kauttaaltaan ainakin 75C, jopa 80C, niin pitäisi listeriankin kuolla. Meinasin, että syön kinkkua aattona ja joulupäivänä, mutta en sen pidempään, ja pitää tosiaan huolehtia hyvin kylmäketjusta, että ei jää pitkäksi aikaa pöytään seisomaan jne.

Minulla ei rajoitusten noudattaminen ole ollut erityisen vaikeaa. Kahvista en pidä ja lakua ja salmiakkiakin syön todella harvoin. Jos asuisimme edelleen mieheni kotimaassa Japanissa, tekisi varmasti todella tiukkaa koska ruokakaupoista saa todella edullisesti valmiiksi pakattua sushia ja sashimia tai houkuttaisi liikaa mennä kunnon sushipaikkoihin syömään. Täällä Suomessa ei ole hirveästi tehnyt mieli sushia. Kesällä käytiin yhdessä sushibuffetissa, mutta ei ne ollut yhtään hyviä kun autenttisiin nigireihin vertaa 😄

Mut ehkä kamalin järkytys oli, etten voi käyttää riisin päällä furikakea koska lähes kaikki furikake sisältää aika reilusti seesaminsiemeniä😭

Teetä join ennen raskautta todella paljon, mutta alkuraskaudessa sekin alkoi ällöttämään enkä vieläkään voi juoda teetä. Sen sijaan muutama viikko sitten iski suuri himo kaakaohon ja sitä tulee vedettyä 4-5 kuppia päivässä.

Jouluruuista joudun valitettavasti jättämään graavilohen ja homejuuston pois. En ole ajatellutkaan, että kinkku olisi jotenkin kiellettyä. Tai en ainakaan ole nähnyt missään niin luettavan, joten ajattelin kyllä joulunpyhinä syödä kinkkua niin paljon kuin jaksaa.

@Sumii Mulla ihan sama juttu tuon kaakaon kanssa! En ole iäisyyksiin juonut kaakaota, vaan olen ennemminkin teen suurkuluttaja, mutta alkuraskaus hävitti teestä saadun nautinnon ja toi kaakaohimon. Todella omituista!

Aion syödä kinkkua huoletta, samoin kuin hirven routapaistia. Edellisessä raskaudessa söin mascarponesta tehtyä jälkkäriäkin, ja uskaltaisin tälläkin kertaa syödä 😊

Mun kysymys olis sinihomejuustoaromista / aura-aromi. Siipiweikoilla on kermaviiliin sekoitettava dippijauhe, ja siinä ei oman silmäilyni mukaan nyt mitään suoraan kiellettyä ole, ja auran maku on tehty aromista. Uskaltaiskohan tuota kuitenkin siipien kaveriksi tehdä jos toisinaan niitä kokkaillaan 🤔 ei ne vaan maistu millään muulla dipillä yhtä hyvältä, mieluummin sit syö ilman dippiä 😂

Minulla ei rajoitusten noudattaminen ole ollut erityisen vaikeaa. Kahvista en pidä ja lakua ja salmiakkiakin syön todella harvoin. Jos asuisimme edelleen mieheni kotimaassa Japanissa, tekisi varmasti todella tiukkaa koska ruokakaupoista saa todella edullisesti valmiiksi pakattua sushia ja sashimia tai houkuttaisi liikaa mennä kunnon sushipaikkoihin syömään. Täällä Suomessa ei ole hirveästi tehnyt mieli sushia. Kesällä käytiin yhdessä sushibuffetissa, mutta ei ne ollut yhtään hyviä kun autenttisiin nigireihin vertaa 😄

Mut ehkä kamalin järkytys oli, etten voi käyttää riisin päällä furikakea koska lähes kaikki furikake sisältää aika reilusti seesaminsiemeniä😭

Teetä join ennen raskautta todella paljon, mutta alkuraskaudessa sekin alkoi ällöttämään enkä vieläkään voi juoda teetä. Sen sijaan muutama viikko sitten iski suuri himo kaakaohon ja sitä tulee vedettyä 4-5 kuppia päivässä.

Jouluruuista joudun valitettavasti jättämään graavilohen ja homejuuston pois. En ole ajatellutkaan, että kinkku olisi jotenkin kiellettyä. Tai en ainakaan ole nähnyt missään niin luettavan, joten ajattelin kyllä joulunpyhinä syödä kinkkua niin paljon kuin jaksaa.
Osaatko sanoa, että mikä ohjeistus Japanissa on sushin suhteen raskauden aikana? Mua on aina kiinnostanut, että miten siellä suhtaudutaan raakaan kalaan raskauden aikana. Mä asun itse kanssa ulkomailla, niin on huomannut, että voi olla aika paljon eroja ohjeissa eri maiden välillä, niin se antaa vähän perspektiiviä siihen miten ”ehdottomia” nää ohjeet lopulta on.

Osaatko sanoa, että mikä ohjeistus Japanissa on sushin suhteen raskauden aikana? Mua on aina kiinnostanut, että miten siellä suhtaudutaan raakaan kalaan raskauden aikana. Mä asun itse kanssa ulkomailla, niin on huomannut, että voi olla aika paljon eroja ohjeissa eri maiden välillä, niin se antaa vähän perspektiiviä siihen miten ”ehdottomia” nää ohjeet lopulta on.
Vähän kun netistä lueskelin, ei sushi varsinaisesti ollut kiellettyjen ruoka-aineiden listalla, mutta raa'asta kalasta varoitetaan sielläkin. Sushia voi syödä, jos jättää perinteiset raakaa kalaa sisältävät sushit pois. Eli esim. kaikki kasvis-, kananmuna- ja hyvin kypsennettyä kalaa sisältävät sushit ovat sallittuja. Merilevä ei Japanissa ole kielletty ruoka-aine, joten makeja saisi siellä aika huoletta syödä.

Aion syödä kinkkua huoletta, samoin kuin hirven routapaistia. Edellisessä raskaudessa söin mascarponesta tehtyä jälkkäriäkin, ja uskaltaisin tälläkin kertaa syödä 😊

Mun kysymys olis sinihomejuustoaromista / aura-aromi. Siipiweikoilla on kermaviiliin sekoitettava dippijauhe, ja siinä ei oman silmäilyni mukaan nyt mitään suoraan kiellettyä ole, ja auran maku on tehty aromista. Uskaltaiskohan tuota kuitenkin siipien kaveriksi tehdä jos toisinaan niitä kokkaillaan 🤔 ei ne vaan maistu millään muulla dipillä yhtä hyvältä, mieluummin sit syö ilman dippiä 😂
En jaksa uskoa, että tuossa homejuustodipissä olisi listeriariskiä. Listeria viihtyy pehmeissä juustoissa, mutta tuossa juusto taitaa olla jauheena ja homejuusto vain aromia, joten itse söisin aika huoletta. Mutta ehkä tuon voi vielä neuvolasta varmistaa, jos arveluttaa?

Ihan aluksi join kahvia yhden kupin päivässä, mutta sitten se ei enää maistunut. Vähän aikaa meni pikakahvi, nyt ei enää sekään. Kahvista irtaantuminen oli kyllä helpompaa kuin kuvittelin, kävi lähes itsestään. Teetä menee ja just tällä viikolla alkoi mahdoton kaakaon himo 😄

Juustot ja homejuusto on tuottaneet eniten vaikeuksia, kun varsinkin näin joulua kohti tekisi mieli syödä kaikkia mahdollisia juustoja 🤤 homejuustoa olen syönyt kyllä pitsassa. Neuvolassa sanottiin, että se on ok, koska siinä se kuumuu riittävästi.

Uskaltaakohan silliä syödä? Se on mun jouluherkku, graavilohta nyt en syö mutta mites tuo silli? 🤔

Ihan aluksi join kahvia yhden kupin päivässä, mutta sitten se ei enää maistunut. Vähän aikaa meni pikakahvi, nyt ei enää sekään. Kahvista irtaantuminen oli kyllä helpompaa kuin kuvittelin, kävi lähes itsestään. Teetä menee ja just tällä viikolla alkoi mahdoton kaakaon himo 😄

Juustot ja homejuusto on tuottaneet eniten vaikeuksia, kun varsinkin näin joulua kohti tekisi mieli syödä kaikkia mahdollisia juustoja 🤤 homejuustoa olen syönyt kyllä pitsassa. Neuvolassa sanottiin, että se on ok, koska siinä se kuumuu riittävästi.

Mä olen ottanut linjan, että kovia, pastöroituja juustoja syön kyllä, esim cheddar. Se onkin mun juustolautasen lemppari, ja aion syödä uutena vuotena. Ja pehmeitä kuumennettuna. Mun eräs ystävä omistaa lampaita ja on tehnyt lampaan maidosta juustoja (fetaa ja parmesaanin ja cheddarin tapaisia), ja antoi mulle niitä just viikko sitten tietämättä mun raskaudesta. Ne juustot jää nyt kyllä syömättä multa, valitettavasti, kun eivät tietenkään ole pastöroituja 😭.

Takaisin