Raskaudesta kertominen läheisille

Mä kerroin esikoisesta mun äidille ja kummitytölle niin, että järjestin kummitytölle aarteenetsinnän/tehtäväkimaran. Viimeinen tehtävä oli avata kassakaappi, jossa oli sitten ultrakuvat. Tehtävissä oli muistaakseni jotain laskutehtäviä tyyliin 3kk+6kk=??? jotka vähän johdatteli tulevaa mummoa jo aiheen äärelle.
Ihana! :smiling face with heart-eyes: Meillä siskon perheen lapset on sen ikäisiä, että heillä aarteenetsintä olis varmasti ihan hitti! Ehkä mä voisin jotenkin jatkojalostaa tätä myös omaan käyttöön.
 
Meillä oli just appivanhemmat yötä, mutta ei kerrottu. Muistin piilottaa vitamiinit kaappiin, mutta huomasin sitten että olin jättänyt Micaron glykyrritsiini-vapaat salmiakit pöydälle. En kyllä usko että kumpikaan niistä mitään arvas ellei sit googlettanut 😄 onneks en myöskään ollut huonovointinen niin ei tarvinnut puhallella.
 
Mä kerroin eilen hyvälle ystävälle, kun vietettiin iltaa yhdessä. Meillä ei oo yhteisiä ystäviä niin tiedän ettei tieto leviä ja hänelle kertoisin keskenmenostakin. On edes yksi ihminen miehen lisäksi kenen kanssa puhua aiheesta jos siltä tuntuu 🙂 Muille aiotaan edelleen kertoa vasta ar-ultran jälkeen.
 
Mä kerroin kans tänään kaverille. Tää oli se kaveri, josta oon tääl maininnu, et yrittää kans ja ollaan oltu toistemme vertaistukena. Oli tosi iloinen mun puolesta. Ja hänellä kierron vika päivä eikä menkkafiiliksiä, niin molemmat innostuttiin, josko nyt olis heillekin tärpänny. Toivoisin sitä niiiin paljon! 😭
 
Minä olen (tuleva) itsellinen äiti, joten lähipiiri on alusta asti ollut vauvaprojektissa mukana. Plussasta kerroin heti äidilleni ja useammalle ystävälle. Periaatteeni on, että niille, joille on myös helppo kertoa mahdollisesta keskenmenosta tai muusta, voin kertoa myös plussasta.
Kaikille muille kerron asiasta varmaan sitten ekan kolmanneksen ja ultran jälkeen.
 
Minä avauduin ohikulkumatkalla satunnaisen K-marketin kassalle testiä maksaessani! Kiittelin kovin miten hyvä että mökille mennessä sain lisää mielenrauhaa hankituksi ennen maanantaista HCG-verikoetta. Siellä oli tosi hyvä valikoima eri merkkisiä testejä. Nuori kassapoika onnitteli ja toivotti muutoinkin mukavaa kesää!
Meillä sukulaisille ja ystäville sekä työyhteisöille tarkoitus kertoa vain jos sattuvat suoraan minulta kysymään, jota vahvasti epäilemme.
 
Onko täällä muita, joiden täytyy kertoa raskaudesta työnantajalle aikaisessa vaiheessa työnkuvasta johtuen? Itse siis kerroin jo esimiehelle, kun raskaus vaikuttaa työtehtäviin jo alusta alkaen. Onneksi suhtautui hyvin ja onnitteli 😊 Työkavereilta olin ajatellut salata vielä, mut näinköhän onnistuu 😅
 
Onko täällä muita, joiden täytyy kertoa raskaudesta työnantajalle aikaisessa vaiheessa työnkuvasta johtuen? Itse siis kerroin jo esimiehelle, kun raskaus vaikuttaa työtehtäviin jo alusta alkaen. Onneksi suhtautui hyvin ja onnitteli 😊 Työkavereilta olin ajatellut salata vielä, mut näinköhän onnistuu 😅
Ei täytynyt, mutta kerroin esihenkilölle tänään töissä raskaudesta, meinasi alkaa itkeä liikutuksesta. 😝😅
 
Onko täällä muita, joiden täytyy kertoa raskaudesta työnantajalle aikaisessa vaiheessa työnkuvasta johtuen? Itse siis kerroin jo esimiehelle, kun raskaus vaikuttaa työtehtäviin jo alusta alkaen. Onneksi suhtautui hyvin ja onnitteli 😊 Työkavereilta olin ajatellut salata vielä, mut näinköhän onnistuu 😅

Mun piti kertoa niille, jotka vastaa meillä työnjaosta, et tietävät olla laittamatta mulle mitään raskaana olevalle haitallisia töitä. Esihenkilölle en oo vielä kertonu. Meillä on helppo jäädä äippälomalle ja mul on vakkariduuni jne. Varmasti esihlö on iloinen, eli ei siinä mielessä huolta. Mut en silti haluu viel kertoo, ettei se vahingossakaan vaikuta mihinkään työkuvioihin.
 
Onko täällä muita, joiden täytyy kertoa raskaudesta työnantajalle aikaisessa vaiheessa työnkuvasta johtuen? Itse siis kerroin jo esimiehelle, kun raskaus vaikuttaa työtehtäviin jo alusta alkaen. Onneksi suhtautui hyvin ja onnitteli 😊 Työkavereilta olin ajatellut salata vielä, mut näinköhän onnistuu 😅
Mun ei tarvi työnkuvasta johtuen, mutta meillä (en tiedä miten muilla aloilla/työnantajilla menee?) neuvolakäynnit on palkallista vapaata, joten sen puolesta ”pitää” kertoa ajoissa, ainakin jos haluaa palkallisena nuo neuvolakäynnit. Tietty ne voi ottaa plussatunneista tms jos haluaa, koska en usko että neuvolasta saa kauheasti aikoja toimistoaikojen ulkopuolelta
 
Meillä myös on töissä altisteita joita raskaana ollessa pitää välttää, joten parikin työkaveria jo tietää, vaikka ollaan vasta 6+0 tänään. Oletan, että ennemmin tai myöhemmin tietävät taas kaikki, nekin joille ei ole kertonut 😅
 
Onko täällä muita, joiden täytyy kertoa raskaudesta työnantajalle aikaisessa vaiheessa työnkuvasta johtuen? Itse siis kerroin jo esimiehelle, kun raskaus vaikuttaa työtehtäviin jo alusta alkaen. Onneksi suhtautui hyvin ja onnitteli 😊 Työkavereilta olin ajatellut salata vielä, mut näinköhän onnistuu 😅
Mulla on edessä myös aika pian, mutta odotan ainakin tuon varhaisultran ja katson sitten vielä fiiliksen mukaan, että odotanko pari viikkoa. Tavallaan siis ei tietenkään ole pakko kertoa, mutta meitä on tosi pieni porukka ja töitä suunnitellaan jo pitkälle ensi vuoteen, kun projektit on sen tyyppisiä. Mulla on siis toki työsopimus vaan tämän vuoden loppuun, eli siihen kun äitiysvapaa alkaisi, mutta alalla on vakiona pätkät työsuhteet, joita sitten kuitenkin jatketaan. Pahinta ehkä työssäni on se, että se on paikoin stressaavaa, päivät pitkiä ja taukoja vähän. Ei sovi nyt tähän tilanteeseen lainkaan 😅 En tiedä miten sitten otan puheeksi, että työpanos ei jatkossa tuu olee kuin sen max. 8h päivässä ja sekin voinnin mukaan.
 
Kerroin tänään mun yhdelle läheiselle ystävälle raskaudesta. Ollaan tunnettu toisemme neljänneltä luokalta saakka ja monet sekoilut koettu yhdessä. 😅 Hän otti ja hämmentyi asiasta niin ettei meinannut edes tajuta mitä mä sille sanoin. 😂😂😂 Kuulemma ei osannut odottaa tätä multa, minkä kyllä hyvin ymmärrän, onhan se tuntenut mut käytännössä aina, niin oli varmasti sulateltavaa. 😂
 
Mulla on edessä myös aika pian, mutta odotan ainakin tuon varhaisultran ja katson sitten vielä fiiliksen mukaan, että odotanko pari viikkoa. Tavallaan siis ei tietenkään ole pakko kertoa, mutta meitä on tosi pieni porukka ja töitä suunnitellaan jo pitkälle ensi vuoteen, kun projektit on sen tyyppisiä. Mulla on siis toki työsopimus vaan tämän vuoden loppuun, eli siihen kun äitiysvapaa alkaisi, mutta alalla on vakiona pätkät työsuhteet, joita sitten kuitenkin jatketaan. Pahinta ehkä työssäni on se, että se on paikoin stressaavaa, päivät pitkiä ja taukoja vähän. Ei sovi nyt tähän tilanteeseen lainkaan 😅 En tiedä miten sitten otan puheeksi, että työpanos ei jatkossa tuu olee kuin sen max. 8h päivässä ja sekin voinnin mukaan.
Minä joudun kemikaali- ja myrkkyaltistusten takia jäämään erityisäitiyslomalle heti kun se on mahdollista. Varmaan tuon VU jälkeen pitää ruveta asiaa järjestelemään. Hcg-verikokeen tein työterveyshuollossa (yksityinen rajaton), jolloin omahoitsu sitä jo ääneen pohdiskeli.
 
Lueskelin tätä ketjua uudestaan kun alkaa pian olemaan ajankohtaista kertominen🙈 me ei siis olla vielä kerrottu kenellekään, kun sovittiin että vasta nt-ultran jälkeen mutta sekin on jo ens viikolla🤩

Ongelma on et ei oo oikeen tulossa nyt mitään kekkereitä tai merkkipäiviä että tapais perheitä tässä ja vanhemmatkin eronneet et ei voi vaan mennä kyläilemään, haluttais kertoa kaikille samaan aikaan niin pohdittiin millä verukkeella sitä kutsuis kaikki koolle😂 onko hyviä ideoita?😎
 
Lueskelin tätä ketjua uudestaan kun alkaa pian olemaan ajankohtaista kertominen🙈 me ei siis olla vielä kerrottu kenellekään, kun sovittiin että vasta nt-ultran jälkeen mutta sekin on jo ens viikolla🤩

Ongelma on et ei oo oikeen tulossa nyt mitään kekkereitä tai merkkipäiviä että tapais perheitä tässä ja vanhemmatkin eronneet et ei voi vaan mennä kyläilemään, haluttais kertoa kaikille samaan aikaan niin pohdittiin millä verukkeella sitä kutsuis kaikki koolle😂 onko hyviä ideoita?😎
Sanot kaikille, että innostuit leipoon pellillisen raparperipiirakkaa ettekä viitti syödä sitä kaikkee ite niin jos löhtis vaikka käymään kahvilla 😄 Ettekä toki kerro, että ootte kutsunut muitakin samalla verukkeella.

Mää kerroin jo pari viikkoa sitten kahdelle kaverille kun niitä näin. Appivanhemmille kerrottiin viime perjantaina kun oli kylässä ja mun siskolle kerroin viime lauantaina kun nähtiin. Juhannuksena kerrotaan lopulle mun lähisuvulle ja heinäkuun lopussa vasta lopulle miehen lähisuvulle. Vähän toki jännittää kun ei olla yhdessäkään ultrassa vielä käyty, mutta musta on kiva kertoa kasvotusten enkä tiedä koska esim mun perhettä nään taas sitten seuraavan kerran joten jollei nyt juhannuksena kerro, saattais se siirtyä jonnekin loppu kesään/syksylle.
 
Sanot kaikille, että innostuit leipoon pellillisen raparperipiirakkaa ettekä viitti syödä sitä kaikkee ite niin jos löhtis vaikka käymään kahvilla 😄 Ettekä toki kerro, että ootte kutsunut muitakin samalla verukkeella.

Mää kerroin jo pari viikkoa sitten kahdelle kaverille kun niitä näin. Appivanhemmille kerrottiin viime perjantaina kun oli kylässä ja mun siskolle kerroin viime lauantaina kun nähtiin. Juhannuksena kerrotaan lopulle mun lähisuvulle ja heinäkuun lopussa vasta lopulle miehen lähisuvulle. Vähän toki jännittää kun ei olla yhdessäkään ultrassa vielä käyty, mutta musta on kiva kertoa kasvotusten enkä tiedä koska esim mun perhettä nään taas sitten seuraavan kerran joten jollei nyt juhannuksena kerro, saattais se siirtyä jonnekin loppu kesään/syksylle.
Siis mikä sattuma et ehdotit tota koska sitä oltiin mietitty et sanois et leivoin oman pihan raparpereista pellillisen ja kutsutaan kahville!!😂 leivoin jo yhden pellillisen viime viikolla nii vois sanoo ettei toista jaksa syödä kahteen pekkaan🤣 ainoo et pihalla ei kasva enää tarpeeks raparperia mut ehkä ei haittaa jos hakee kaupasta😎🤣🤣
 
Kerroin heti samana päivänä plussasta ystävälle ja siskolle, koska he tiesivät että toivotaan ja yritetään ja halusin jakaa iloisen uutisen. Muille ei sitten olla vielä kerrottu. On tuntunut liian aikaiselta.
Nyt kun varhaisultra näytti että kaikki on hyvin, uskalletaan soittaa molempien vanhemmille. Ne onkin sitten jännät puhelut, koska he eivät varsinaisesti tiedä, että yritettiin, vaikka saattavat toki epäillä. Sitä epäilen, että yksi tarkkasilmäinen ystävä on jo hoksannut, sen verran epäilevänä katse singahti vatsanseutuun, kun jätin nyyttäripöydässä tietyt ruuat/juomat ottamatta. Ystävillekin voisi jo pikkuhiljaa kertoa, ainakin kun ensimmäinen kolmannes tulee täyteen.
 
Me ei olla kerrottu vielä kenellekään, odotellaan nt-ultraa ensin. Omille vanhemmille on ensimmäinen lapsenlapsi joten takuulla ovat innoissaan. Muutamalle kaverille tulee olemaan tosi vaikeaa kertoa kun heillä omat haasteet lapsen saamisen kanssa ja nyt jo kannan huonoa omaatuntoa tästä vaikka ei pitäisi…
 
Takaisin
Top