Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Eikös näissä pehmeissä juustoissa ollut suosituksena, että voi syödä jos on pastöroitu ja päiväystä viä hyvin jäljellä 🤔

Mää söin tänään työpaikan ravintolassa salaattia jossa oli mozzarellaa. Tajusin vasta loppuvaiheessa, että jaa niin joo, saiskohan tätä syödä 😅 Oon kyllä nyt tällä kierroksella ollut tosi huono näissä ruokasuositusten muistamisessa.
Hyvä jos saa syödä fetaa😋

Joo sama, itekki syön jotai sitte muistan ainii oliks tää sallittu ruoka😅

Salmiakkia on mennyt vähän, en vaan pysty olemaan erossa ja kun iskee oikein paha olo niin se auttaa… Hyvä vinkki nuo Salta Kattenit ja TV mix, täytyy käydä Cittarissa hamstraamassa😅 Missä X on mun lemppari ja siitä just miksaan salmiakkia ja hedelmää. Lakua on myös ikävä, sitä en oo syönyt yhtään. Muut kiellot ei tuota juuri tuskaa 😄 Onkohan ginger ale kielletty jos inkivääri on, toivottavasti sitä on niin vähän siinä ettei sen juominen kohtuudella haittaa..

Salmiakkia on mennyt vähän, en vaan pysty olemaan erossa ja kun iskee oikein paha olo niin se auttaa… Hyvä vinkki nuo Salta Kattenit ja TV mix, täytyy käydä Cittarissa hamstraamassa😅 Missä X on mun lemppari ja siitä just miksaan salmiakkia ja hedelmää. Lakua on myös ikävä, sitä en oo syönyt yhtään. Muut kiellot ei tuota juuri tuskaa 😄 Onkohan ginger ale kielletty jos inkivääri on, toivottavasti sitä on niin vähän siinä ettei sen juominen kohtuudella haittaa..

Aaah!! Missä X! 😍🤤

Noita Salta katteneita on olemassa hedelmäkarkki pussi Sura katten. Ne on kirpeitä, mutta niiden yhdistelmä ei kyllä vedä vertoja Missä X:lle... 😅
Mutta.. paremman puutteessa. 👌

1653991196116.png

helkatti! ostin jätskihimoissa eilen näitä pirkan mehujäitä... Innostuin kun huomasin että oli tullut uusi jäätelö, hämis ja hamstrasin niitä itelleni ihan innossaan ja sit ku just olin avaamassa yhtä niin mä tajusin et niissä on lakritsijauhetta. :loudlycrying: siis yhtään ei kaupassa välkähtäny kellot että halojaa "päärynä-salmiakki." päärynä-SALMIAKKI....... Tuuppaan ne miehelle prkl.

Mä söin pari kourallista täytelakua viikonloppuna kun en muistanut lainkaan että se olisi kiellettyä. Sit vasta kun alkoi vähän ällöttää se määrä niin tajusin että enhän saisi syödä niitä 😂🙈

helkatti! ostin jätskihimoissa eilen näitä pirkan mehujäitä... Innostuin kun huomasin että oli tullut uusi jäätelö, hämis ja hamstrasin niitä itelleni ihan innossaan ja sit ku just olin avaamassa yhtä niin mä tajusin et niissä on lakritsijauhetta. :loudlycrying: siis yhtään ei kaupassa välkähtäny kellot että halojaa "päärynä-salmiakki." päärynä-SALMIAKKI....... Tuuppaan ne miehelle prkl.
Mun mielestä jossain luki, että just esim. jäätelössä on ihan ok, jos on salmiakki. Siis jos et nyt tietty kilokaupalla syö päivittäin :Grinning Face: Mutta silloin tällöin syötynä.

Meillä on edessä laivamatka buffeteineen, ja muutama ruoka mietityttää. Graavi ja kylmäsavulohi eli ne parhaimmat toki poissuljettuja, samoin homejuustot jälkkäripöydästä. Mutta mitä mieltä ootte näistä allaolevista? :smiling-eyes:

-Paahtopaisti --> sehän on monesti sisältä vähän roseeta, mutta riippuu myös siitä mistä kohdasta lihaa pala on leikattu - voi olla myös ihan kypsää käsittääkseni.
-Sillit --> Luin, että silli on lähtökohtaisesti OK, mutta ei saisi olla vakuumipakattua...
-Lämminsavulohi --> tää on jääny mulle muutenkin vähän mystikseksi, että onko OK vai eikö. Laivallahan näitä tuotteita menee valtavat määrät ja vaihtuvuus suurta, joten luulisi ainakin olevan tuoretta...

Mulle ei tuota kauheasti vaikeuksia. Medium-pihvejä kaipaan ja salmiakkiakin, siitä onneksi löytyy sallittuja versioita. Ensi viikolla menossa Kreikkaan, en tiedä uskaltaako siellä syödä fetaa… Tšekissä oltiin alkukuusta ja siellä osa katsoi huuli pyöreänä kun kysyi onko joku pästoroitua

Meillä on edessä laivamatka buffeteineen, ja muutama ruoka mietityttää. Graavi ja kylmäsavulohi eli ne parhaimmat toki poissuljettuja, samoin homejuustot jälkkäripöydästä. Mutta mitä mieltä ootte näistä allaolevista? :smiling-eyes:

-Paahtopaisti --> sehän on monesti sisältä vähän roseeta, mutta riippuu myös siitä mistä kohdasta lihaa pala on leikattu - voi olla myös ihan kypsää käsittääkseni.
-Sillit --> Luin, että silli on lähtökohtaisesti OK, mutta ei saisi olla vakuumipakattua...
-Lämminsavulohi --> tää on jääny mulle muutenkin vähän mystikseksi, että onko OK vai eikö. Laivallahan näitä tuotteita menee valtavat määrät ja vaihtuvuus suurta, joten luulisi ainakin olevan tuoretta...
Mää oon ymmärtänyt, että lämminsavulohi on ok. Ite varmaan söisin myös paahtopaistia, ainakin jollei ihan raakaa oo ja etsisin varmaan ne kypsimmät päätypalaset.

Minä oon seurannu aika tarkkaan kyllä suosituksia, mutta en soimaa itseäni liiaksi jos välillä syö jotaki mitä ei niin suositella. Eilen lounaalla oli salaatissa hieman siemeniä ja sitä söin ja ajattelin, että jos en joka päivä syö samaa ja määrät ok niin tuskin mitenkään liian paha. Kahvista luopumista pelkäsin, kun aika lailla kahvista pidän, mutta se on ollu niin iso ällötys ettei tehny tiukkaakaan. 😄

Voi elämä näiden suositusten kanssa 🤦🏻‍♀️ Onneks suurinosa on semmosta mitä en syö, mutta varsinkin nyt kesällä haluisin silliä, mutta voinko niitä syödä vai ei?
Ja pihvistä tykkään rare-kypsyydestä, sitä todellakin tulen kaipaamaan, tosin ei onneksi ole mikään arkiruoka. Onneksi en hirveästi tykkää juustosta muutenkuin pizzan päällä, mutta käykö siis suomalainen mozzarella? Ja onko tuorejuusto (Viola) siis sallittu?

Voi elämä näiden suositusten kanssa 🤦🏻‍♀️ Onneks suurinosa on semmosta mitä en syö, mutta varsinkin nyt kesällä haluisin silliä, mutta voinko niitä syödä vai ei?
Ja pihvistä tykkään rare-kypsyydestä, sitä todellakin tulen kaipaamaan, tosin ei onneksi ole mikään arkiruoka. Onneksi en hirveästi tykkää juustosta muutenkuin pizzan päällä, mutta käykö siis suomalainen mozzarella? Ja onko tuorejuusto (Viola) siis sallittu?
Silli on ymmärtääkseni ihan ok. Ainostaan graavi- ja kylmäsavulohi on kielletty ja samoin isot petokalat (esim hauki) jotka sisältää paljon elohopeaa. Joissakin lähteissä on kielletty myös Itämeren kalat, mutta tossa ruokaviraston jutussa en nähnyt siitä mainintaa.

Tuorejuustot on ok samoin mozzarella ja feta kunhan ne kaikki on tehty pastöroidusta maidosta ja päiväystä viä hyvin jäljellä.

Täältä kannattaa vielä lukaista noi raskaana olevien kohdat

Pehmeät juustot käy jos on pästoroitu ja Suomessa lähtökohtaisesti kaikki on pästoroitu. Pitää olla merkintä jos ei ole. Eli mozzarella käy, en tiedä tarviiko olla edes suomalaista (en ulkoa nyt muista missä kaupassa myytävät mozzarellat valmistetaan) ja tuorejuustot myös. Kuitenkin pästoroidut home- ja kittijuustot pitäisi kuumentaa. Itse tarkistan pakkauksista että lukeeko onko pästoroimatonta, mutta lähtökohtaisesti lähes kaikki Suomessa myytävä on. Pästoroimattomat pehmeät juustot on ok kypsennettynä.

Mua mietityttää se, että olen ensi viikolla reissussa Kreikassa enkä todellakaan tiedä onko siellä esim feta pästoroitua. Onko kellään mitään hajua vai oonko vaan koko viikon syömättä kreikkalaista salaattia?

Pehmeät juustot käy jos on pästoroitu ja Suomessa lähtökohtaisesti kaikki on pästoroitu. Pitää olla merkintä jos ei ole. Eli mozzarella käy, en tiedä tarviiko olla edes suomalaista (en ulkoa nyt muista missä kaupassa myytävät mozzarellat valmistetaan) ja tuorejuustot myös. Kuitenkin pästoroidut home- ja kittijuustot pitäisi kuumentaa. Itse tarkistan pakkauksista että lukeeko onko pästoroimatonta, mutta lähtökohtaisesti lähes kaikki Suomessa myytävä on. Pästoroimattomat pehmeät juustot on ok kypsennettynä.

Mua mietityttää se, että olen ensi viikolla reissussa Kreikassa enkä todellakaan tiedä onko siellä esim feta pästoroitua. Onko kellään mitään hajua vai oonko vaan koko viikon syömättä kreikkalaista salaattia?
Kreikassa se kreikkalainen salaatti on kyllä herkkua :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Mitä salmiakkia sai syödä?! Välil nii tuskaa kun tekis mieli edes vähän, vaik kaikki makee ällöttää..

Takaisin