IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Tähän omaan tilanteeseen liittyen, ihmettelen kovasti sitä, että minulle ehti kehittyä niin voimakkaat raskausoireet pp5 alkaen. Onko tuo ihan normaalia? Onko jollain kokemusta vastaavasta? Ne tosiaan kesti tuon pp5-8 päivät tosi voimakkaina, jäätävä pahoinvointi, pääkipu väsymyksen kanssa suurimpna, ja laimeni eilen pp9 yhtäkkiä. Oletan, että kesken tämä meni kun vuoto ja vatsakipu on näin voimakasta, tuntuu ihan menkoilta. Mutta ihmettelen noita oireita sekä vikan parin päivän leffaviivatestituloksia.
Lääkitys, hormonit jne voivat tietysti voimistaa tuntemuksia omalta osaltaan. Ja jotkut kokevat voimakkaita oireita jo ennen dpo 14, se on tosi yksilöllistä. Toiset ovat myös herkempiä reagoimaan hormonitasojen muutoksiin.

Hoitoalkuisissa raskauksissa vuodot taitavat olla aika yleisiä. Toivottavasti olis kyse vaan siitä ja alkanut raskaus jatkuisi :smiley-angelic001 :Heartpink
 
Lääkitys, hormonit jne voivat tietysti voimistaa tuntemuksia omalta osaltaan. Ja jotkut kokevat voimakkaita oireita jo ennen dpo 14, se on tosi yksilöllistä. Toiset ovat myös herkempiä reagoimaan hormonitasojen muutoksiin.

Hoitoalkuisissa raskauksissa vuodot taitavat olla aika yleisiä. Toivottavasti olis kyse vaan siitä ja alkanut raskaus jatkuisi :smiley-angelic001 :Heartpink

okei, kiitos vastauksesta! En kyllä usko että tästä mitään jatkuu, oireet katosi tuhka tuuleen ja olivat niin voimakkaat, että pidän aika selvänä, että tämä oli tässä. Eikä tosiaan ole mistään pikku vuodosta kyse, päivällä alkoi pienenä mutta nyt on ihan normi menkkavuodoksi muuttunut. Noh, täytyy aamulla tehdä raskaustesti jotta näkee millaista viivaa nyt tulee jos mitään.
 
okei, kiitos vastauksesta! En kyllä usko että tästä mitään jatkuu, oireet katosi tuhka tuuleen ja olivat niin voimakkaat, että pidän aika selvänä, että tämä oli tässä. Eikä tosiaan ole mistään pikku vuodosta kyse, päivällä alkoi pienenä mutta nyt on ihan normi menkkavuodoksi muuttunut. Noh, täytyy aamulla tehdä raskaustesti jotta näkee millaista viivaa nyt tulee jos mitään.
Mulla ei oo hoitojen yhteydessä kokemusta tästä, mutta talvella oli yks luomukemiallinen josta oli tosi voimakkaat oireet dpo12-dpo17. Pahoinvointi, hajuherkkyys, kipeät rinnat, jalkasärky ja palelu. Sain selvät viivat testeihin ja digiin plussan, mutta dpo18 alkoi vuoto ja oireet hävis samantien. Eli mulla ainakin kroppa reagoi tosi voimakkaasti silloin hormonitason nousuun vaikka keskeytyi melkein saman tien.
 
Mulla ei oo hoitojen yhteydessä kokemusta tästä, mutta talvella oli yks luomukemiallinen josta oli tosi voimakkaat oireet dpo12-dpo17. Pahoinvointi, hajuherkkyys, kipeät rinnat, jalkasärky ja palelu. Sain selvät viivat testeihin ja digiin plussan, mutta dpo18 alkoi vuoto ja oireet hävis samantien. Eli mulla ainakin kroppa reagoi tosi voimakkaasti silloin hormonitason nousuun vaikka keskeytyi melkein saman tien.

kuulostaa just samalta kuin mitä minulla oli tämä viikko! Oireet oli aivan jäätävät, pari päivää jouduin ihan todenteolla puhallella sängyn pohjalla moneen otteeseen kun pahoinvointi vei ihan toimintakyvyn. Eli ehkä mun kroppa vaan reagoi herkästi nousuun, nyt tiedän siis senkin. Mulla ei ollut muuta kuin luget tukena, ja ivf:kin tehty jo keväällä joten ei voi nekään hormonit tässä olla vaikuttamassa.
 
Onko kokemuksia hcg arvoista? Mulla tänään 5+0 hcg 1245. Kuulostaa kovin alhaiselta. Viikko sitten oli 287. Käyn vielä maanantaina uusiksi, sitten konsultoin Tilkkaa, menee varmaan tiistaille..
Mulla kehittyi hitaasti alussa (ainakin omasta mielestä) ja yhtenä päivänä jopa tippui. Katsoin kannasta takautuvasti että 4+5 oli ollut 616 ja 5+2 oli n. 2500 eli varmaan tolla lukemilla noina päivinä. Olin varma, että olisi indikoinut jotain kehityshäiriöstä ja että menee kesken, mutta kaikki mennyt hyvin ja kyydissä on vielä :) hyvin yksilöllistä, joten ei kannata liikaa verrata muihin
 
Muokattu viimeksi:
Palailen taas tänne parin kuukauden tauon jälkeen. Kesäkuun lääkkeellinen PAS antoi meille kemiallisen raskauden. Olen siitä lähtien syönyt e-pillereitä ja olen leikkausjonossa. Kuun lopussa on tarkastuskäynti ja ne katsoo onko e-pillerit pienentänyt munasarjoissa olevia endometrioomia vai jatkanko leikkausjonossa :shy:

Nyt kun kävin endometrioosispesialistilla, niin se kertoi tarinoita naisista, jotka heti leikkauksen jälkeen tulevat luomusti raskaaksi. En tiedä koittiko lohdutella mua, että jos joutuu leikkaukseen niin ei ole asioiden loppu, mutta sekin oli optimisti endon suhteen.(lapsettomuuslääkärin lisäksi) Sulla ei vielä akuutisti lopu aika kesken hoitoihin, niin tuo leikkaus voi olla tosi hyvä juttu! Tiedän että ärsyttää odotella, mutta kyllä se on hyvä saada sitä endoa pois vaikuttamasta. Tietysti toivotaan että ne olisi nyt kadonneet e-pillereiden myötä :Heartred Mutta jos ei niin sitten puhtaalta pöydältä uusiin hoitoihin. :)
Oliko teillä vielä pakkasessa jotain vai seuraava IVF?
 
Nyt kun kävin endometrioosispesialistilla, niin se kertoi tarinoita naisista, jotka heti leikkauksen jälkeen tulevat luomusti raskaaksi. En tiedä koittiko lohdutella mua, että jos joutuu leikkaukseen niin ei ole asioiden loppu, mutta sekin oli optimisti endon suhteen.(lapsettomuuslääkärin lisäksi) Sulla ei vielä akuutisti lopu aika kesken hoitoihin, niin tuo leikkaus voi olla tosi hyvä juttu! Tiedän että ärsyttää odotella, mutta kyllä se on hyvä saada sitä endoa pois vaikuttamasta. Tietysti toivotaan että ne olisi nyt kadonneet e-pillereiden myötä :Heartred Mutta jos ei niin sitten puhtaalta pöydältä uusiin hoitoihin. :)
Oliko teillä vielä pakkasessa jotain vai seuraava IVF?

Juu olen lukenut tutkimuksia. Se riippuu pitkälti missä se endometrioosi on. Jos on kohdussa niin lopputulos voi olla todella hyvä. Mulla kun on molemmissa munasarjoissa niin leikkaus tarkoittaa että endometrioomien poistossa poistuu mahdollisesti kaikki follikkelit ja koko munasolureservi. Minunlaisissa tapauksissa lopputulos ei ole niin positiivista. Lääkäritkin puhui että pitää varmaan tehdä yksi munasolukeräys ennen leikkausta siltä varalta että jäljelle ei jää mitään.

Eli minulla on oikea todellinen huoli etten voi saada omia lapsia ellei jo pakastetut alkiot tuota tulosta. Meillä on nyt 3 alkiota pakkasessa ja saa nähdä mitä kolmas keräys toisi. Tämä on todella musertava uutinen meille kun ollaan toivottu 3 tai 4 lasta. Tietysti yritän pysyä toiveikkaana että ei kävisi näin huonosti mutta tässä voi mennä kummin päin vaan. Minulle on ehkä stressaavinta se ettei ennakkoon pysty yhtään sanomaan miten leikkaus menisi.
 
Juu olen lukenut tutkimuksia. Se riippuu pitkälti missä se endometrioosi on. Jos on kohdussa niin lopputulos voi olla todella hyvä. Mulla kun on molemmissa munasarjoissa niin leikkaus tarkoittaa että endometrioomien poistossa poistuu mahdollisesti kaikki follikkelit ja koko munasolureservi. Minunlaisissa tapauksissa lopputulos ei ole niin positiivista. Lääkäritkin puhui että pitää varmaan tehdä yksi munasolukeräys ennen leikkausta siltä varalta että jäljelle ei jää mitään.

Eli minulla on oikea todellinen huoli etten voi saada omia lapsia ellei jo pakastetut alkiot tuota tulosta. Meillä on nyt 3 alkiota pakkasessa ja saa nähdä mitä kolmas keräys toisi. Tämä on todella musertava uutinen meille kun ollaan toivottu 3 tai 4 lasta. Tietysti yritän pysyä toiveikkaana että ei kävisi näin huonosti mutta tässä voi mennä kummin päin vaan. Minulle on ehkä stressaavinta se ettei ennakkoon pysty yhtään sanomaan miten leikkaus menisi.

Kyllä tää endometrioosi on paska eri tavoilla näissä eri endometriooseissa. En tiennyt noiden munasarjaendometrioomien ennustetta hoidoissa, kiitos kun jaksoit sivistää.
Meillä oli toiveissa myös enemmän lapsia (2), mutta näyttää siltä että ollaan hemmetin onnekkaita jos edes yksi saataisiin. Eli ollaan jo jouduttu vuoden verran tekemään henkistä työtä sen eteen, että voidaan jäädä täysin lapsettomiksi. Ymmärrän tuon musertavuuden :Heartred Ehkä he eivät voi antaa leikkauksesta mitään tarkempaa, koska se millä tavalla se endometrioosi on oikeasti kiinni eri elimissä, nähdään vasta leikkauksessa. Jos haluat jutella niin voit laittaa vaikka yv:tä.
 
Hei mites noi lääkekorvattavuudet menee?
Mitkä korvataan ja mitkä ei?

Sit mun kelan sivuilla oli noi kertymä hommat noin, ku kuvassa näkyy. Mut sit eilisessä kuitissa luki "vuosiomavastuu oston jälkeen 360e". Niin miten noi menee? :angelic:

Mulla maksaa jo yks gonal-f 900 kynä 177e ja niitä on määrätty 3. Plus sit vielä gonal-f 300.

Mites sit fyremadel? Pregnyl?
Gonapeptyl? Ja cyclogest? :bookworm:
 

Liitteet

  • Screenshot_20210904-122526_Chrome.jpg
    Screenshot_20210904-122526_Chrome.jpg
    377.5 KB · Katsottu: 80
Hei mites noi lääkekorvattavuudet menee?
Mitkä korvataan ja mitkä ei?

Sit mun kelan sivuilla oli noi kertymä hommat noin, ku kuvassa näkyy. Mut sit eilisessä kuitissa luki "vuosiomavastuu oston jälkeen 360e". Niin miten noi menee? :angelic:

Mulla maksaa jo yks gonal-f 900 kynä 177e ja niitä on määrätty 3. Plus sit vielä gonal-f 300.

Mites sit Fyremadel? Pregnyl?
Gonapeptyl? Ja luget? :bookworm:
Gonal-f, Fyremadel ja Pregnyl menevät lääkekattoon ja ovat katon täytyttyä sen 1,50 €/laaki, tms.
Gonapeptylistä en tiedä, ja luget maksetaan itse, eivät siis ole lääkekatossa mukana eikä niitä saa halvemmalla.
 
Moi kaikille pitkästä aikaa! Onnea plussanneille ja suuret pahoittelut niille, ketkä joutunu pettymään..
Ite oli pakko pitää taukoa täältä kesän ajan, kun meni niin vaikeaksi koko oleminen ainaisten pettymisten takia.. Eka pas sillon kesäkuussa nega, ihan niinkun oletinkii. Sit tuli heinäkuun tauko ja elokuussa Tilkassa käydessä pamauttivat sieltä, että meille ei tarjota enää enempää hoitoja. Että tää yks ivf vaan, mistä saatiin kaks alkioo pakkaseen. Tää oli kauheen musertava uutinen ja itkin koko matkan sieltä kotiin.
No, elokuussa 17.8. siirrettiin meidän viiminen alkio pakkasesta ja toiveet ei ollu korkealla. Alkoi tiputtelemaan jo ennen menkkojen oletettua alkamispäivää ja ei mitään oireitakaan plussasta. Tein testin alta pois ma 30.8. kun tiistaina ois ollu oikee testipäivä. Ja mitä helvettiä, vahva plussa rupes heti piirtymään tikkuun?! Oli pakko testata vielä uudestaan ja edelleen vahva plussa!? :eek:
En ois voinu kuuna päivänä uskoa, että se on positiivinen kaikkien näiden vuosien ja pettymysten jälkeen!!
Alussa ollaan ja pelko perseessä että menee kesken. Varaa ei oo julkiselle lähtee..
Näin siis kävi, nyt vaan toivotaan parasta. :blob6
 
Gonal-f, Fyremadel ja Pregnyl menevät lääkekattoon ja ovat katon täytyttyä sen 1,50 €/laaki, tms.
Gonapeptylistä en tiedä, ja luget maksetaan itse, eivät siis ole lääkekatossa mukana eikä niitä saa halvemmalla.
Gonapeptyl tais kuulua myös tuohon kastiin, ettei kuulu lääkekattojuttuihin. Se oli joku 140e. Muoks. 98e oli. Oli kirjoitettu halvemman valmistajan tuote.
Ei siinä. Pieniä summiahan nämä on tilanteeseen nähden, mut tietääpähän varautua. Ja ihanaa, kun Suomessa on tämmöinen, kuin lääkekatto :angelic:
 
Gonapeptyl ei kuulu lääkekattoon mut mulla lukee kuitissa sen kohdalla 22,12€. Kyseessä siis yksi ruisku. Kannattaa kysyä ja varata etukäteen. Muuten voi olla et joutuu ostaan useamman kappaleen pakkauksen, mikä on tyhmää, kun tarvii vaan sen yhden :wacky:
Cyclogest on noin 14€ paketti ja yhes paketis on 15 kapselia. Riittää noin viikon, jos käyttää 2kpl päivässä.

Mulla jäi noin 110€ lääkekaton täyttymiseen vielä, eli ei taideta tosta pahemmin hyötyä nyt sit mitään. Etenkin jos ei päästä tekeen yhtäkään passia enää tänä vuonna.

Me laskettiin just koko hoidon kustannukset, kun tasattiin kuluja. 4700€ lääkkeineen, ultrineen, pakastusmaksuineen, hcg-verikokeineen ja alkuraskauden ultran kera. Jumalauta :smiley-angry019
 
Gonapeptyl ei kuulu lääkekattoon mut mulla lukee kuitissa sen kohdalla 22,12€. Kyseessä siis yksi ruisku. Kannattaa kysyä ja varata etukäteen. Muuten voi olla et joutuu ostaan useamman kappaleen pakkauksen, mikä on tyhmää, kun tarvii vaan sen yhden :wacky:
Cyclogest on noin 14€ paketti ja yhes paketis on 15 kapselia. Riittää noin viikon, jos käyttää 2kpl päivässä.

Mulla jäi noin 110€ lääkekaton täyttymiseen vielä, eli ei taideta tosta pahemmin hyötyä nyt sit mitään. Etenkin jos ei päästä tekeen yhtäkään passia enää tänä vuonna.

Me laskettiin just koko hoidon kustannukset, kun tasattiin kuluja. 4700€ lääkkeineen, ultrineen, pakastusmaksuineen, hcg-verikokeineen ja alkuraskauden ultran kera. Jumalauta :smiley-angry019

Hei Joo, tota gonapeptyliä tais olla siinä paketissa 7kpl. Mietinkin, et pitääköhän sitä pistää useammin.

Kävin just varaamassa apteekkiin kynän, jarrut ja irrotuspiikin. Laitetaanko tota jarrua sit joka ilta?
Mulla on "päiväkirjassa" vaan kahdelle päivälle merkitty jarru. Vai nuoko selviää sit paremmin ekassa ultrassa :pompus:

Yksityisellä on kyllä kamalan kallista. Mutta siellä ei kyllä jonoja ole, mihin tuhraantuis aikaa.
 
Hei Joo, tota gonapeptyliä tais olla siinä paketissa 7kpl. Mietinkin, et pitääköhän sitä pistää useammin.

Kävin just varaamassa apteekkiin kynän, jarrut ja irrotuspiikin. Laitetaanko tota jarrua sit joka ilta?
Mulla on "päiväkirjassa" vaan kahdelle päivälle merkitty jarru. Vai nuoko selviää sit paremmin ekassa ultrassa :pompus:

Yksityisellä on kyllä kamalan kallista. Mutta siellä ei kyllä jonoja ole, mihin tuhraantuis aikaa.
Jarrut alkaa yleensä kp 6 tai 7 ja niitä pistellään yhtä pitkään kun gonalia.
 
Hei Joo, tota gonapeptyliä tais olla siinä paketissa 7kpl. Mietinkin, et pitääköhän sitä pistää useammin.

Kävin just varaamassa apteekkiin kynän, jarrut ja irrotuspiikin. Laitetaanko tota jarrua sit joka ilta?
Mulla on "päiväkirjassa" vaan kahdelle päivälle merkitty jarru. Vai nuoko selviää sit paremmin ekassa ultrassa :pompus:

Yksityisellä on kyllä kamalan kallista. Mutta siellä ei kyllä jonoja ole, mihin tuhraantuis aikaa.
Ota ja maksa apteekista aina vain seuraavaan ultraan asti pistettävät, koska lääkäri saattaa ultrassa muuttaa suunnitelmia paljonkin. Loput kannattaa toki tilata apteekkiin odottamaan. Niitähän ei voi palauttaa ja saada rahoja takaisin, siksi näin.
 
Ota ja maksa apteekista aina vain seuraavaan ultraan asti pistettävät, koska lääkäri saattaa ultrassa muuttaa suunnitelmia paljonkin. Loput kannattaa toki tilata apteekkiin odottamaan. Niitähän ei voi palauttaa ja saada rahoja takaisin, siksi näin.
Joo näin ajattelinkin :happy:
 
Mä pistin jarrua 4 päivää, gonalia taas pistin 9 päivää ^^
Tarkotin et siitä ku jarrut aloitetaan (kp 6 tai 7), niin siitä alkaen pistellään yhtä kauan kuin gonalia. Kunnes tulee aika pistää ovitrelle/pregnyl, jolloin sekä gonal että jarrut jää pois.

Sori, ei käynyt mielessä että ton vois ymmärtää niinkin et jarrujen pistely jatkuisi gonalin "ohi". Joo ei, molemmat loppuu samana iltana sit.
 
Kauas noi plussat näkyy testeissä jos on ollut kkm? Täällä eilinen ja tää päivä vuodettu ihan normi menkkameiningillä, aamulla sain vahvan plussan edelleen. En tiedä pitäisikö tiistaina joka on meidän virallinen testipäivä soittaa klinikalle ja pyytää verikoe jotta selviäisi mikä tilanne. Vai miten näissä reilusti vuotoa ennen testipäivää mut kuitenkin plussa testipäivänä (oletan, että näkyy tiistaina edelleen testissä) tilanteissa toimitaan?
 
Takaisin
Top