Raskausajan ruokavalioista

:smiley-bounce016
Oi mahtava vinkki tuo Namitupa.fi!!! Ruokarajoitusten kanssa ei ole muuten ongelmaa, mutta kun näin lakut ja salmiakit listalla, alko tekee heti sairaasti mieli! Mies tuo pikkulakun aina silloin tällöin lohdutuksena, hän vahtii tarkkaan etten vaan syö sopimatonta. RR ollut vähän rajoilla (sukurasite, huonot unet ja stressi) niin ei viittis leikkiä suotta. Mutta nyt parani päivä kun löytyi sallittu karkkikauppa!
 
Eniten itelleni haasteita tuottaa juustot ja varsinkin nyt kun raskaudesta ei vielä oo kertonu niin tarjottavien kanssa jos käy kyläilemässä tai lounaalla yms.. melko tarkasti pyrin noudattamaan ruokasuosituksia kyllä, koska uskon että syystä ja tutkimusten pohjalta ne on tehty:)
 
Juustojen suhteen oon pohtinut, et ainakin ne tuorejuustot jätän kokonaan väliin (vaikka ilmeisesti nykyisin ovat myös sallittuja ainakin isojen valmistajien mukaan?). Ja selkeitä poisjätettäviä ovat myös homejuustot ja ihana herkkuni vuohenjuusto. :p

Mutta entäs feta? Sehän on sallittua, MUTTA listeria saattaa tulla myöhemmin jossain leikkausvaiheessa vaikka kuinka olis pastöroitua maitoa.
Kuinka tarkka sen suhteen kannattaisi olla? Syökö muut esimerkiksi nyt sitä fetaa ihan hyvällä mielellä, vai pitäisikö pelata supervarman päälle ja jättää se pois? Ja onko muitakin tällaisia juustoja nyt, että voi syödä, mutta jos on tosi huono tuuri, ni ei kannata syödä?
 
Juustojen suhteen oon pohtinut, et ainakin ne tuorejuustot jätän kokonaan väliin (vaikka ilmeisesti nykyisin ovat myös sallittuja ainakin isojen valmistajien mukaan?). Ja selkeitä poisjätettäviä ovat myös homejuustot ja ihana herkkuni vuohenjuusto. :p

Mutta entäs feta? Sehän on sallittua, MUTTA listeria saattaa tulla myöhemmin jossain leikkausvaiheessa vaikka kuinka olis pastöroitua maitoa.
Kuinka tarkka sen suhteen kannattaisi olla? Syökö muut esimerkiksi nyt sitä fetaa ihan hyvällä mielellä, vai pitäisikö pelata supervarman päälle ja jättää se pois? Ja onko muitakin tällaisia juustoja nyt, että voi syödä, mutta jos on tosi huono tuuri, ni ei kannata syödä?

Itse olen katsonut ohjeita Ruokaviraston turvallisen käytön ohjeista / raskaana olevat, ja käytän nyt vain Valion tuotteita, joista löytyy heidän omilta sivuiltaan erillistä tietoa liittyen raskausaikaan. Ja sitten lopulta oman harkinnan mukaan syön.
 
Juustojen suhteen oon pohtinut, et ainakin ne tuorejuustot jätän kokonaan väliin (vaikka ilmeisesti nykyisin ovat myös sallittuja ainakin isojen valmistajien mukaan?). Ja selkeitä poisjätettäviä ovat myös homejuustot ja ihana herkkuni vuohenjuusto. :p

Mutta entäs feta? Sehän on sallittua, MUTTA listeria saattaa tulla myöhemmin jossain leikkausvaiheessa vaikka kuinka olis pastöroitua maitoa.
Kuinka tarkka sen suhteen kannattaisi olla? Syökö muut esimerkiksi nyt sitä fetaa ihan hyvällä mielellä, vai pitäisikö pelata supervarman päälle ja jättää se pois? Ja onko muitakin tällaisia juustoja nyt, että voi syödä, mutta jos on tosi huono tuuri, ni ei kannata syödä?

Mulle terkka sanoi neuvolassa, että näiden rajoitusten kanssa voi käyttää ihan omaa maalaisjärkeä. Hänen mukaansa tärkeää on välttää raakoja tuotteita (kala, liha, kananmuna) ja muiden kanssa voi toimia, niinkuin itsestä hyvältä tuntuu. Kuulemma Suomessa ruoka on yleensä niin puhdasta, ettei kovin suurta riskiä ole noissa raaoissakaan tuotteissa. Toki ainahan on pieni mahdollisuus, että jotakin tulee. Terkan mielestä raskaana on tärkeää voida hyvin ja jos ruokarajoitukset tuottaa paljon stressiä, on parempi mennä sieltä mistä aita on matalin. Mua hänen kommentit rauhoitti paljon ja itse ainakin syön fetaa hyvillä mielin :) Myös Aura-juustoa syön pitsassa, käsittääkseni kuumennettuna pitäisi juustojen olla ihan ok.
 
Juustojen suhteen oon pohtinut, et ainakin ne tuorejuustot jätän kokonaan väliin (vaikka ilmeisesti nykyisin ovat myös sallittuja ainakin isojen valmistajien mukaan?). Ja selkeitä poisjätettäviä ovat myös homejuustot ja ihana herkkuni vuohenjuusto. :p

Mutta entäs feta? Sehän on sallittua, MUTTA listeria saattaa tulla myöhemmin jossain leikkausvaiheessa vaikka kuinka olis pastöroitua maitoa.
Kuinka tarkka sen suhteen kannattaisi olla? Syökö muut esimerkiksi nyt sitä fetaa ihan hyvällä mielellä, vai pitäisikö pelata supervarman päälle ja jättää se pois? Ja onko muitakin tällaisia juustoja nyt, että voi syödä, mutta jos on tosi huono tuuri, ni ei kannata syödä?

Mä syön Apetinan fetaa, ei oo kotimaista mutta close enough minusta ja pastöroitu. Valion salaattijuusto ei oo niin hyvää, esikoisen aikana tosin söin vaan sitä. Mutta pyrin syömään mahd. tuoreena, en syö jos on purkki ollut kovin kauaa auki jääkaapissa. Kai sen listerian voi tosi huonolla tuurilla saada melkein mistä vaan kypsyttämättömästä ja huonosti säilötystä... en oo niin asiantuntija mutta maalaisjärjellä luovin. Halloumia syön jos on paistettu kunnolla.
 
Mutta siis, suositukset on varmasti tehty ja olemassa syystä. Mutta Suomessa ainakin on niin hyvin valvottua kaikki että uskon riskin olevan tosi pieni normaalielämässä.
 
Suosituksissa lukee että pehmeitä juustoja saa syödä jos maito on pastötoitu. Oon syönyt aika vapaasti raejuustoa ja apetinafetaa, syön tuoreeltaan kyllä. Myös tuorejuustoa söin alkuun mutta nyt ei tee mieli leipää niin on vähän jäänyt.
 
Joo minä ainakin mennyt ihan suositusten mukaan ja äsken neuvolassakin vielä varmistivat että kyllä saa syödä kuumentamattomana pastöroitua fetaa, halloumia, ricottaa, mascarponea, tuorejuustoa, kermajuustoa, kovia juustoja jne. Ainoa on ne homejuustot ja pastöroimattomat mitkä pitää kuumentaa. Tämä kuitenkin ilmeisesti tuorein muutos listaan, eli aiemmin on oltu juustoista tiukempia.

Joku sanoi täällä että raakaa kananmunaa ei saisi syödä, mutta eihän tämä koske Suomea? Suomalaisissa kananmunissa ei ole esim salmonellariskiä, eikä kehoteta ohjeissa kypsentämään.
 
Joo minä ainakin mennyt ihan suositusten mukaan ja äsken neuvolassakin vielä varmistivat että kyllä saa syödä kuumentamattomana pastöroitua fetaa, halloumia, ricottaa, mascarponea, tuorejuustoa, kermajuustoa, kovia juustoja jne. Ainoa on ne homejuustot ja pastöroimattomat mitkä pitää kuumentaa. Tämä kuitenkin ilmeisesti tuorein muutos listaan, eli aiemmin on oltu juustoista tiukempia.

Joku sanoi täällä että raakaa kananmunaa ei saisi syödä, mutta eihän tämä koske Suomea? Suomalaisissa kananmunissa ei ole esim salmonellariskiä, eikä kehoteta ohjeissa kypsentämään.

Minä ainakin mietin tuota kananmunaa yhdessä vaiheessa. Tosiaan ei noissa ohjeissa puhuta siitä mitään, toksoplasmariskiä luki jossain netissä, salmonella kai toinen. Mutta uskoisin että suomalaisissa ei oo ongelmia kun ei oo siellä suosituksissa mainittu...
 
Itse tosiaan aiemman raskauden aikaan iskostin päähäni näitä juustorajotteita ja nyt ne huomattavasti löyhemmät. Nyt hankaloittaa ravintoloissa se ettei kollegoiden kuullen halua vielä kysyä pastöroinnista, joten oon jättäny suosiolla syömättä epäilyttävät tuotteet.
 
Itse tosiaan aiemman raskauden aikaan iskostin päähäni näitä juustorajotteita ja nyt ne huomattavasti löyhemmät. Nyt hankaloittaa ravintoloissa se ettei kollegoiden kuullen halua vielä kysyä pastöroinnista, joten oon jättäny suosiolla syömättä epäilyttävät tuotteet.

Sama, on vähän muuttunut juustosuositukset edellisistä.
 
Ite oon suhtautunut rajoituksiin melko rennosti. Raaka liha, kala ja kananmuna pois, mutta muuten rennosti. Toki juustoista yms käytän vain suomalaisia niikun aina. Salmiakki on mulle semmonen mitä yritän välttää myös mutta välillä lipsuu. Esikoisen aikana mulla oli tosi matala verenpaine ja silloin neuvolassa sanottiin et on ihan ok syödä salmiakkia. Edelleen verenpaineet matalat niin en oo ihan hirveesti stressanut jos välillä muutaman syön.
 
Siis onko aiemmin ollut suositus välttää raakaa kananmunaa vai onko tää halu välttää sitä peräisin jonkun muun maan suosituksista tai omasta tiedonhausta? Monessa maassahan pitäisi aina olla munat kypsiä tai pastöroituja sen salmonellariskin takia, vaikkei raskaana olisikaan.

Toksoplasmasta ruokaviraston sivuilla sanotaan vain ”
Toksoplasma elintarvikkeissa
Huonosti kypsennetty liha voi sisältää toksoplasmaloisen kudoskystia. Kissan ulosteiden saastuttamina toksoplasman munan kaltaisia kestomuotoja eli ookystia voi päätyä muun muassa kasviksiin.” Eli ei tämän perusteella vaikuta kananmunat riskiltä?
 
Vau.fi omassa artikkelissa on näin:

Toksoplasmoosi
Raskauden aikainen toksoplasma voi aiheuttaa syntymättömälle lapselle aivo- kuulo- ja näkövaurioita, tai jopa sikiön kuoleman. Infektion vakavuus riippuu raskauden vaiheesta: Loppuraskaudessa infektion välittymisen riski sikiölle on suurempi kuin alkuraskaudessa, mutta alkuraskaudessa sairastettu infektio on kuitenkin vaarallisin.

Toksoplasmatartunnan voi saada kissan ulosteesta tai sen saastuttamasta maaperästä, raa’asta tai huonosti kypsennetystä lihasta, pesemättömistä tai kuorimattomista vihanneksista, hedelmistä tai marjoista tai käsittelemällä suojaamatta puutarhamultaa.

Varo näitä
  • Kissanhiekkalaatikon tyhjentäminen. Parasta jättää jollekulle toiselle tai tehdä käsineet kädessä.
  • Pesemättömät/kuorimattomat vihannekset ja hedelmät
  • Raaka liha (erityisesti lammas, sika, nauta)
  • Puutarhatyöt: tee vain käsineet kädessä.
  • Raaka kananmuna
  • Pastöroimaton maito
https://www.vau.fi/raskaus/raskaus-ja-ruokavalio/listeria-toksoplasmoosi-vaaraksi-raskaana-olevalle/


Mutta siis, toki luotan ite noihin Ruokaviraston suosituksiin pitkälti. Raakaa kananmunaa nyt ei itse tule käytettyä kuin pasta carbonaraan. Vähän tsekkailen tuoteselosteita että en ainakaan ulkomaisia majoneeseja ym. syö joissa olisi käytetty raakaa kananamunaa tai vastaavaa. Mutta en tosiaan tiedä mikä tässä on oikea linjaus, koska tuolla virallisissa suosituksissa ei ole.
 
Mäkin olen pyrkinyt välttämään raakaa kananmunaa juuri tuon toksoplasmoosin vuoksi, mutta en tosiaan tiedä olisiko se oikeasti tarpeellista.

Apua, nyt hieman stressaa.:nailbiting: Jätin alussa kahvin pois, halusin välttää kofeiinia alun hysteriassa ja ei edes tehnyt mieli pahemmin.
Äsken teki niin mieli ja otinkin (isohkon?) kupin kahvia. Herranjestas mitä sydämentykytystä ja energiaa. Nyt mietin kokeeko mahassa oleva tyyppi samaa vai ollaanko täysin "erillään" toisistamme tässä mielessä? Biologia 10+...:smiley-angelic006
 
Kävin vielä terveyskirjaston katsomassa (https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00619), sielläkin puhutaan vain raa’asta lihasta, kasvisten pesemisestä, kissanhiekasta ja hanskoista puutarhatöissä. Myös löytämäni akateeminen artikkeli aiheesta (https://academic.oup.com/cid/article/55/6/845/343945) toteaa: ”The prevalence of T. gondii in chicken eggs is extremely low and the ingestion of uncooked eggs is not considered an important risk for toxoplasmosis.”

Itse aion siis jatkossakin jättää munankeltuaiset löysäksi, herkutella hollandaisella ja vedellä majoneesia ranujen kanssa :) tarpeeksi kärsin jo näistä virallisistakin rajoituksista, ei päivää ettenkö haluaisi vetää hirveetä kasaa raakaa lohta :hilarious:
 
Ääääh olis ollut niin herkullisen näköinen kana-mozzarella-foccaccia kahvilassa enkä uskaltanut ottaa kun tuo mozzarella... ja pesto! Ootteko syöny pestoa? Siinähän on yleensä juustoa seassa eikä mitään tietoa onko sitä juustoa käsitelty tai onko käsitelläänkö se itse pesto jotenkin? Tietääkö joku? :wideyed:
 
Ääääh olis ollut niin herkullisen näköinen kana-mozzarella-foccaccia kahvilassa enkä uskaltanut ottaa kun tuo mozzarella... ja pesto! Ootteko syöny pestoa? Siinähän on yleensä juustoa seassa eikä mitään tietoa onko sitä juustoa käsitelty tai onko käsitelläänkö se itse pesto jotenkin? Tietääkö joku? :wideyed:

Eiks pestossa oo parmesania? En tiedä parmesanista yleensä, mutta mies osti meille pussin sitä raasteena ja se on pastöroimatonta.
 
Parmesaani on kova ja pitkään kypsytetty juusto ja sitä voi pikaisen googletuksen perusteella syödä myös raskaana, vaikka olisi pastöroimatonta. On siis poikkeus siihen pääsääntöön, kun ilmeisesti listeria ei viihdy kovissa ja pitkään kypsytetyissä juustoissa.
 
Takaisin
Top