Raskaudesta kertominen

Mä nii ymmärrän tuon pelon keskenmenosta ja kertomisen vaikeudesta! En ole itsekään uskaltanut kertoa kuin parille lähimmälle ystävälle tulevan isän lisäksi. Toisaalta tekisi mieli toitottaa koko maailmalle kun itselle elämää suurempi asia on tapahtumassa, ja sitten ei kuitenkaan halua jakaa pettymystä ja selitellä jos jotain tapahtuu. Töistä kollega sai juuri km ja he yrittäneet lasta useita vuosia. Ihanaa kun tällä foorumilla voi vuodattaa tuntemuksia!
Töissö asian kertominen on suuren suuri kynnys: esimieheni on itse äitiyslomalla ja olen hänen sijaisensa... sijaisuus taitaa jäädä nyt pahasti kesken. Olen pohtinut, kertoako ultran jälkeen (pääsiäisen maissa), vai rakenneultran jälkeen, että voi olla vielä varmempi, että kaikki on hyvin vai vasta kun on ihan pakko eli 2kk ennen äippäriä. Miten te muut tekisitte?


Ite kertoisin vsrmaan NT ultran jälkeen koska mitä aiemmin töissä saadaan tietää niin sitä helpommin ehkä suhtaudutaan mahdollisiin poissaoloihin ja heillä on enemmän aikaa järkätä sulle sijaisia ja miettiä mahdollisia toisia toimenkuvia (työstä riippuen). Ja rakenndultra on jo sen verran pitkällä että silloin varmaa vatsa jo näkyy ainakin jotenkin niin viimeistään siitä jää kiinni.

Mulla on Nt ultra ensi viikolla ja kerron sen jälkeen, jotta saan selitettyä miksi oon pyytänyt tiettyjä työvuoroja ja jossain vaiheessa mun täytyy jättää mm raskaat nostot pois ja korkealle kiipeämiset (olen osittain varastolla hommissa, osittain kaupan puolella).

Onneksi ei tarvi heti kertoa töissä että saa kollegasi vähän tilaa.
 
Ite kertoisin vsrmaan NT ultran jälkeen koska mitä aiemmin töissä saadaan tietää niin sitä helpommin ehkä suhtaudutaan mahdollisiin poissaoloihin ja heillä on enemmän aikaa järkätä sulle sijaisia ja miettiä mahdollisia toisia toimenkuvia (työstä riippuen). Ja rakenndultra on jo sen verran pitkällä että silloin varmaa vatsa jo näkyy ainakin jotenkin niin viimeistään siitä jää kiinni.

Mulla on Nt ultra ensi viikolla ja kerron sen jälkeen, jotta saan selitettyä miksi oon pyytänyt tiettyjä työvuoroja ja jossain vaiheessa mun täytyy jättää mm raskaat nostot pois ja korkealle kiipeämiset (olen osittain varastolla hommissa, osittain kaupan puolella).

Onneksi ei tarvi heti kertoa töissä että saa kollegasi vähän tilaa.


Kiitos kommentistasi Nuppis! Alan itsekin kallistua kertomaan tuon ensimmäisen ultran jälkeen. Etenkin jos kaikki on mallillaan. Se on totta, että jotain sijaisuuksia varmasti tarvitsee miettiä, tai ainakin työtehtävien uudelleen organisointia ^^ Mitä aiemmin, sen helpompi. Olen siitä "onnekkaassa" asemassa, että etänä pystyn työskentelemään, niin raskauden pystyy pitämään salassa pitkään. Lisäksi viime vuonna etätyön yleistyttyä, olen onnistunut kotikonttorilla keräämään ylimääräisiä kiloja ja töissä olen naureskellut, että tämä "koronavauva" ei taida vaan syntyä. Kylläpä sittenkin elämä yllättää :excited001

Toivottavasti sinulla onnistuu työtehtävien uudelleen järkkäily niin, ettei vaaratilanteita tulisi sinulle tai Vauvalle! :Heartred
 
Ollaan menossa pienen porukan kanssa mökille silloin, kun mulla olisi 12+2.
Saakohan nt-ultran aikatauluun vaikuttaa itse yhtään, jos se kerran on yleensä viikoilla 10-13? Olisi hyvä ajankohta kertoa tuolla reissulla, kunhan ensin olisi ultrassa tarkistettu, että kaikki on edelleen kunnossa. :)
 
Molempien vanhemmille ajattelimme kertoa pääsiäislomalla, koska silloin ehtisimme näkemään ihan livenä.

Hih, äitini kanssa tänään keskustelin puhelimessa kesäsuunnitelmista. Äiti ehdotti, että hankkisin itselleni märkäpuvun suppailuun. En taida kuitenkaan nyt hankkia, kun voi olla, ettei märkäpuku jäisi pian pieneksi. :grin:grin:grin
 
Ollaan menossa pienen porukan kanssa mökille silloin, kun mulla olisi 12+2.
Saakohan nt-ultran aikatauluun vaikuttaa itse yhtään, jos se kerran on yleensä viikoilla 10-13? Olisi hyvä ajankohta kertoa tuolla reissulla, kunhan ensin olisi ultrassa tarkistettu, että kaikki on edelleen kunnossa. :)
Kyllä siihen voi yrittää vaikuttaa, mutta ei ainakaan mulla tuottanut tulosta :sad001 Ekassa neuvolassa terkkari oikein kysyi, onko toiveita nt-ultra-ajalle. Annoin kaksi päivää, joista tietyllä aikavälillä olisi sopinut. Noh, eipä tullut nt-ultra noista kummallekaan päivälle saati sopiviin kellonaikoihin, joten on oltava töistä poissa... Näin siis Pohjois-Karjalassa.
 
Ollaan menossa pienen porukan kanssa mökille silloin, kun mulla olisi 12+2.
Saakohan nt-ultran aikatauluun vaikuttaa itse yhtään, jos se kerran on yleensä viikoilla 10-13? Olisi hyvä ajankohta kertoa tuolla reissulla, kunhan ensin olisi ultrassa tarkistettu, että kaikki on edelleen kunnossa. :)

Meillä tulee (tuli) kutsu suoraan sairaalaan, kysyin terkkarilta ekalla käynnillä että jos aika on tosi huono, voiko sen vaihtaa niin sanoi että voi. Se että paljonko sitten niitä aikoja on ja millaisia vaihtoehtoja niin jaa-a.
Samaisessa sairaalassa kakkosen raskausaikana kun tuli muutama lisätarkastusaika, niin ekasta ne soitti mulle ja kysyi millon sopisi tulla ja etsittiin yhdessä sopiva aika, ja sitten seuraavat varattiin aina paikanpäällä mulle parhaiten sopiviksi (meidän piti säätää miehen töissäpoissaolojen kanssa, kun hänen piti sitten olla esikoisen kanssa kotona kun mä kävin sairaalassa).
Mutta aina kannattaa soittaa ja kysyä aikoja, jos ehdotettu on huono. :happy:

Mä oon kans ollut aina neuvola-aikojen kanssa "vaativa", enkä koskaan ole suostunut ottamaan mitään aikoja esimerkiksi lasten päiväuniaikoihin. Etenkin kun esikoisella oli aina haasteita nukkumisen kanssa. Sitten on vaan etsitty jokin myöhempi sopiva aika.
 
Meillä hus alueella on tällainen Maisa-sovellus mikä antoi pari vaihtoehto aikaa kun kirjauduin sinne ekan neuvola käynnin jälkeen. Eli vähän pystyi vaikuttamaan mut ei kauheasti.
 
Meillä hus alueella on tällainen Maisa-sovellus mikä antoi pari vaihtoehto aikaa kun kirjauduin sinne ekan neuvola käynnin jälkeen. Eli vähän pystyi vaikuttamaan mut ei kauheasti.

Meille kans neuvolasta ohjattii varaamaan aika Maisan kautta. Sanoi, että ”huomenna kannattaa varata aika kun hän yrittää tänään ehtiä kirjaamaan tiedot koneelle”. Hyvä että kotiin kerkesin neuvolasta kun Naistenklinikalta tuli tekstarina aika ultraan :woot: En ehtinyt Maisaa edes ladata. Onneksi itsellä joustavat aikataulut niin ehdotettu aika sopii. Jäljellä enää odottaminen ja jännittäminen!
 
Itse kerroin äidilleni jo.

Mies saa kertoa omilleen meidän nt-ultran jälkeen. Itse en viitsi olla paikalla kertomisessa kun tulee vain paha mieli.. esikoisestakin oli reaktiona ”jaa aha.” Joten parempi etten mene suotta itseäni itkettämään :confused:
 
Ollaan menossa pienen porukan kanssa mökille silloin, kun mulla olisi 12+2.
Saakohan nt-ultran aikatauluun vaikuttaa itse yhtään, jos se kerran on yleensä viikoilla 10-13? Olisi hyvä ajankohta kertoa tuolla reissulla, kunhan ensin olisi ultrassa tarkistettu, että kaikki on edelleen kunnossa. :)
Riippuu käytännöistä, meillä varataan itse nt-ultra terveystalon ajanvarauksesta. Mä satuin saamaan just sille päivälle minkä halusin, oli viimeinen vapaa aika sille päivää :joyful:
 
Meillä hus alueella on tällainen Maisa-sovellus mikä antoi pari vaihtoehto aikaa kun kirjauduin sinne ekan neuvola käynnin jälkeen. Eli vähän pystyi vaikuttamaan mut ei kauheasti.

mä sain samana päivänä jo varata Maisasta ja 3 viikon verran oli aikoja auki ja joka päivä vaikka kuinka aikoja. Me ei vissiin täällä keski-Uudellamaalla kauheesti lisäännytä :joyful::joyful:
 
Mä oon kertonut parille työkaverille jo aikaa sitten, kun tuli ruokaan liittyvä tilanne vastaan, enkä kokenut tarpeelliseksi keksiä mitään tekosyitä. Perheille kertomista odotetaan nt-ultraan asti, kuten esikoisenkin kohdalla. Jotenki tuntuu mukavammalta, kun sit on itsellä vähän varmempi olo raskauden suhteen. Ultra on tulossa 1.4., niin ajateltiin kertoa pääsiäisen aikana sitten, jos on kaikki kunnossa. Jotain pääsiäismunaylläriä tässä jo hiukan kehittelin... :grin
 
Meillä kanssa aikomuksena kertoa nt-ultran jälkeen perheelle ja kavereille kenen kanssa enemmän ollaan tekemisissä.

Ootteko milloin suunnitelleet kertovanne lapsille tulevasta vauvasta? Meillä mietinnässä kerrotaanko esikoiselle nt-ultran jälkeen.. hän niin kovasti on jo odotellu millon sais sisaruksia, mutta toisaalta pitkä odotus edessä vielä sen jälkeen ennen kun vauva syntyy :rolleyes:
 
Me olemme jo maininneet lapsellemme, että jos hyvin käy hänelle tulee sisarus. Lapsemme pian 4 v ja kanssa toivonut jo vähän sisarusta. Mulla myös niin paljon oireita, niin ollaan kotona raskaudesta puhuttu, niin pakosti kuulee. Muille ei vielä olla kerrottu.
 
Me kerrotaan lapsille sitten, kun kerrotaan muillekin. Muutoin voisi kertoa vaikka heti, mutta meillä on niin lörppäsuut muksut, ja niin pieniä vielä, ettei kyllä osaisi pitää salaisuutta.
Heidän iän vuoksi oon kyllä miettinyt juuri tuota, että kun välillä tuntuu että päivä tai viikko on lasten hankala hahmottaa, niin miten sitten useampi kuukausi... No, kyseleepä sitten joka päivä "joko tänään vauva tulee?" :grin
Halutaan kuitenkin kertoa, sen np-ultran jälkeen koska sitten puhutaan asiasta avoimemmin muidenkin kanssa, ja lapset kuitenkin ymmärtää mitä puhutaan, ja myös jotta itse kerrotaan eikä niin, että joku vieras sanoisi lapselle "oi sinusta tulee taas isoveli" tai muuta vastaavaa kertoen sitten tulevasta vauvasta.
 
Mulla on kyllä lipsahdellu tä taskausuutinen jo muutamaan otteeseen ihan lähes tuntemattomille ihmisille. Jotenki perheelle kertomista stressaa enemmän, ku niiden kanssa on jotenki tiiviimmin tekemisissä. Esim. heppatallilla lipsahti kaikille omalla tunnilla ratsastaville, kun koitan saada itseni tilalle paikkaria loppu kaudeksi. :hilarious:
 
Meillä kanssa lapsi on niin puhelias ja innokas kertomaan asioita, ettei asia pysyis perhepiirin tiedossa kovinkaan kauaa :grin Mutta varmasti ultran jälkeen voiskin olla hyvä kertoo niin saa vapaasti puhua kotonakin miehen kanssa tilanteesta
 
Me kerrotaan lapsille sitten, kun kerrotaan muillekin. Muutoin voisi kertoa vaikka heti, mutta meillä on niin lörppäsuut muksut, ja niin pieniä vielä, ettei kyllä osaisi pitää salaisuutta.
Heidän iän vuoksi oon kyllä miettinyt juuri tuota, että kun välillä tuntuu että päivä tai viikko on lasten hankala hahmottaa, niin miten sitten useampi kuukausi... No, kyseleepä sitten joka päivä "joko tänään vauva tulee?" :grin
Halutaan kuitenkin kertoa, sen np-ultran jälkeen koska sitten puhutaan asiasta avoimemmin muidenkin kanssa, ja lapset kuitenkin ymmärtää mitä puhutaan, ja myös jotta itse kerrotaan eikä niin, että joku vieras sanoisi lapselle "oi sinusta tulee taas isoveli" tai muuta vastaavaa kertoen sitten tulevasta vauvasta.

Meillä on tää sama, ei haluta, että tieto leviää lasten kautta kaikille. Pitkitetään varmaan mahdollisimman kauan asian kertomista heille. Mun toive olisi se, että saisi lykättyä aina rakenneultraan asti. Mutta saattaa hyvinkin jäädä haaveeksi, jos masu tulee näkyviin selvästi sitä ennen :rolleyes:
 
Me kerrotaan lapsille sitten, kun kerrotaan muillekin. Muutoin voisi kertoa vaikka heti, mutta meillä on niin lörppäsuut muksut, ja niin pieniä vielä, ettei kyllä osaisi pitää salaisuutta.
Heidän iän vuoksi oon kyllä miettinyt juuri tuota, että kun välillä tuntuu että päivä tai viikko on lasten hankala hahmottaa, niin miten sitten useampi kuukausi... No, kyseleepä sitten joka päivä "joko tänään vauva tulee?" :grin
Halutaan kuitenkin kertoa, sen np-ultran jälkeen koska sitten puhutaan asiasta avoimemmin muidenkin kanssa, ja lapset kuitenkin ymmärtää mitä puhutaan, ja myös jotta itse kerrotaan eikä niin, että joku vieras sanoisi lapselle "oi sinusta tulee taas isoveli" tai muuta vastaavaa kertoen sitten tulevasta vauvasta.

Tätä itsekkin mietin et miten voi noin puenelle selittää et tässä nyt olisi puolivuotta vielä odotettava
 
Nyt pääsiäisenä kerrottiin raskaudesta meidän molempien vanhemmille (rv 11+0). Laitettiin pääsiäismunan yllätyksen tilalle ultrakuvat ja suklaamunat kiinni ja samoihin kaupan kääreisiin.
Minun vanhemmille ja siskolle oli huikea yllätys ja ilon kyyneleiksihän se meni :love7 Ensimmäinen lapsenlapsi minun vanhemmille - äiti ei tiennyt, miten päin olisi:excited001
 
Takaisin
Top