Raskausajan ruokavalioista

Sopuli30

Sukkela juttelija
Lokakuiset 2021
Mites muilla menee ruokailujen kanssa? Onko koko ajan nälkä? Aiheuttaako rajoitukset harmaita hiuksia? Tai onko mielessä jotain muuta ruokailuun liittyvää?

Itsestäni tuntuu hassulta noudattaa jälleen noita ruokarajoituksia, kun raskaus on vielä niin alussa, mutta parhaani teen. Juuri tosin tajusin, että päivälliseksi varatuissa kalapihveissä on haukea, joten ne taitavat mennä muihin suihin :hilarious:

Ajatuksissa on myös edellisessä raskaudessa ollut raskausajan diabetes. Nyt on melkein 10 kiloa enemmän painoa kuin edellisen raskauden alkaessa, joten täytyy katsoa heti alussa paljon tarkemmin miten ruokavalion koostaa. Edellisessä raskaudessa selvisin ilman lääkkeitä ja parhaani yritän tässäkin, vaikka lähtökohdat on mitä on.

Niin ja salmiakkia tekee ihan liikaa mieli :rolleyes:
 
Mulla ei rajoitukset onneksi paljon haittaa, en tykkää kalasta enkä varsinkaan raakana, enkä juustoistakaan hirveästi muuta kuin paistetusta halloumista jota uskaltaa kuitenkin jonkin verran syödä koska kuumennettu :p lähinnä huolettaa että tulisi syötyä riittävän monipuolisesti, nappailen kyllä säännöllisen epäsäännöllisesti kalsiumia ja omegakapseleita kun ei hirveästi maitotuotteita eikä kalaa kuulu ruokavalioon.

Mutta tulipa tuossa mieleen kun tein pasta carbonaraa että onkohan tossa kananmunassa jotain riskiä kun se tulee tuohon raakana :wideyed::bookworm: ei niissä suosituksissa taideta sanoa mitään mutta alkoi mietityttää silti.
 
Jaa on vissiin toksoplasmariski... :eek: enpä uskalla enää syödä. Hyvällä omallatunnolla vedin ison satsin äsken :smiley-angry019
 
Lakritsia ja salmiakkia kaipaan, mutta muutoin en koe harmaita hiuksia ruokavalion suhteen. Ekan kanssa tuntu sillon vaikeammalta ja piti tarkistaa kaikki purkit ja purnukat, mitä mahtaa sisältää. Toka raskaus on itselle kyllä jotenki paljon helpompaa henkisesti, myös ruokailun suhteen mutta nälkä piinaa kyllä!
 
Piru, kun moon aivan kauhuissani :nailbiting: tän ruokavalion kaas. En oo ennen raskautta osannu tehdä elämäntapamuutosta ruokavalioon niin kuinka mä osaan kattoa etten pistä mitään vältettävää ruoka-ainetta suuhuni :facepalm:
 
Jokapäiväinen tarkastelu ja miettiminen :banghead: enkä nyt taas tajua että jos on pastöroitu maustamaton sulatejuusto eli pehmeä juustokakussa eli ei käy uunissa niin saako sitä silloin syödä?
 
Jokapäiväinen tarkastelu ja miettiminen :banghead: enkä nyt taas tajua että jos on pastöroitu maustamaton sulatejuusto eli pehmeä juustokakussa eli ei käy uunissa niin saako sitä silloin syödä?
Pastöroituja saa syödä kyllä :)
 
Jaa on vissiin toksoplasmariski... :eek: enpä uskalla enää syödä. Hyvällä omallatunnolla vedin ison satsin äsken :smiley-angry019
Mä voin lohduttaa, että mun mies on vetänyt joka aamu jo vuosien ajan 4kpl raakoja kananmunia, eikä se oo koskaan saanut niistä mitään :joyful: Kananmunat on Suomessa hyvin turvallisia :happy:
 
Lakritsia ja salmiakkia kaipaan, mutta muutoin en koe harmaita hiuksia ruokavalion suhteen. Ekan kanssa tuntu sillon vaikeammalta ja piti tarkistaa kaikki purkit ja purnukat, mitä mahtaa sisältää. Toka raskaus on itselle kyllä jotenki paljon helpompaa henkisesti, myös ruokailun suhteen mutta nälkä piinaa kyllä!
Sama täällä että ekan kanssa oli paljon miettimistä ja sitä oli tosi tarkkana. Nyt menee jo melkein ulkomuistista ja aika rennolla asenteella :joyful:
 
Mä voin lohduttaa, että mun mies on vetänyt joka aamu jo vuosien ajan 4kpl raakoja kananmunia, eikä se oo koskaan saanut niistä mitään :joyful: Kananmunat on Suomessa hyvin turvallisia :happy:

No mä vähän mietin tätä kans kun siinä Ruokaviraston listassa ei puhuta mitään kananmunista, että kai ne siinäkin olis mainittu jos riskiä oikeasti olis. Suomessa valvonta on kyllä hyvää, toki vasta oli takaisinvetoja kun jossain kanalassa oli salmonellaa, mutta ainakin senkin suhteen napattiin nopeasti pois myynnistä kun huomattiin... o_O ja tosi harvinaistahan se on.

Äkkiä niihin oppii noihin suosituksiin, alussa kun tarkistaa muutaman kerran. Juustot tuottaa eniten päänvaivaa monelle, mutta tosiaan pastöroituna käy melkein kaikki, varsinkin jos on kuumennettu, homejuustoja ym. ei suositella. Suosisin kotimaista näissäkin jos mahdollista. Se Ruokaviraston sivu on kyllä hyvä, itellä kännykässä koko ajan yhdellä välilehdellä auki niin voi sieltä tarkistaa :)
 
En oo aatellu kauheesti stressata. Toki salmiakit, juustot ja meetwurstit jättää pois (paitsi aurajuusto pitsassa). Muuten taitaa kieltolistalla olla sellasta settiä, ettei muutenkaan löydä tietä mun lautaselle.
 
Tietääkö joku mikä on mustekalan (uppopaistettu; calamari fritti) tuomio? Yritin selata suosituksia, mutta tietääkseni se on nilviäinen, ei siis äyriäinen tai kala.. Sitä en tiedä mitä eroa on nilviäisillä ja muilla, nukuin koulussa bilsan tunnit :hilarious: On mun suurta herkkua, ja vähän vaihtelee ravintoloittain tuo paistaminen niin jäi mietityttämään.
 
Tietääkö joku mikä on mustekalan (uppopaistettu; calamari fritti) tuomio? Yritin selata suosituksia, mutta tietääkseni se on nilviäinen, ei siis äyriäinen tai kala.. Sitä en tiedä mitä eroa on nilviäisillä ja muilla, nukuin koulussa bilsan tunnit :hilarious: On mun suurta herkkua, ja vähän vaihtelee ravintoloittain tuo paistaminen niin jäi mietityttämään.
Katkaravut jne on myös kypsennettynä ok niin on varmasti calamarikin?
 
Voiko joku vielä linkata sen ruokaviraston sivuston, mistä puhutte? Musta tuntuu, etten Google-haulla löytänyt välttämättä oikeaa.
 
Mua on mietityttänyt kotimaiset pakastemarjat. Ohjeissa sanotaan että kaikki pakastevihannekset pitää kuumentaa ja sitten ulkomaisia marjoja vielä pitempään. Niin kuuluuko kotimaiset marjat tässä samaan kategoriaan kuin vihannekset?
 
Mä ainakin syön huoletta viime kesänä poimittuja marjoja ihan "raakana" pakkasesta ja teen niistä smoothieita. Ulkomaisia marjoja en edes osta.
 
Mua on mietityttänyt kotimaiset pakastemarjat. Ohjeissa sanotaan että kaikki pakastevihannekset pitää kuumentaa ja sitten ulkomaisia marjoja vielä pitempään. Niin kuuluuko kotimaiset marjat tässä samaan kategoriaan kuin vihannekset?

Mä oon kyllä kotimaisia marjoja käyttäny kans ihan vaan sulatettuna... mutta mulla suurin osa ite poimittuja eikä esim. kaupan pusseja. Mutta en kyllä muista oonko asiasta lukenu mistään :wideyed: sellanen käsitys vaan ollut että kotimaiset ok ilman kuumentamista.
 
Takaisin
Top