Perhevapaauudistus

Miksi se heikentää naisen asemaa työmarkkinoilla? Eihän naisen ole pakko olla kotona kuin se nykyinen äitiysloma joka kestää 105 (?) päivää?
 
Miksi se heikentää naisen asemaa työmarkkinoilla? Eihän naisen ole pakko olla kotona kuin se nykyinen äitiysloma joka kestää 105 (?) päivää?
Naisten työnantajilla on paljon kokemusta siitä, että nuoret naiset ovat pitkiä aikoja poissa töistä perhevapaiden vuoksi. Kokemus vaikuttaa siihen, miten houkuttelevaa on palkata nuori nainen töihin, jos vaihtoehtona on nuori mies.

Jos Tasa-arvoa edes vähän saataisiin lisättyä, sukupuoleen liittyvä syrjintä voisi vähentyä. On myös totta, että monella miesvaltaisella työpaikalla ei edes oleteta, että mies jää kotiin ja kun lapset sairastavat päiväkodissa käydessään, lähes aina äiti on se, joka on pois töistä, vaikka molemmilla vanhemmilla on tasavertainen oikeus jäädä hoitamaan lasta kotiin.
 
Meillä jos mies jäis ansiosidonnaiselle mä menisin töihin niin rahaa tulis silti paljon alle sen mitä jos minä oon vanhempainrahalla (ei kh-tuki) ja mies palkkatöissä. Se ansiosidonnainen ei kuitenkaan oo täysin ansiosidonnainen vaan siitä on maximi, 116€ päivässä.

Tottakai tätä ajatellaan taas-arvon kautta, mutta miksi perheet ei saa itse päättää? Miksi hallitus sanelee miten vapaat pitää jakaa? Mikset ei anneta jokaiselle syntyvälle vauvalle pakettia : raskaana oleva puoliso saa rahaa x päivät ennen syntymää, syntymän jälkeen vapaita saa piettää x määrän, jonka jälkeen vaihtoehtona on työt ja päiväkoti / hoitovapaa. Ja jokainen perhe saisi itse määritellä miten jakaa? Ja kyllä, nyt moni ajattelee että tällainen tapa automatisoi äitejä jäämään vain kotiin, mutta lähtökohtaisesti perheessä pitäisi asiat osata ratkoa ennen vauvan tekoa niin että kumpikin tuntee olonsa tasa-arvoiseksi :)

Meillä on yhdessä keskusteltu ennen kuin vauvaa on alettu tekemään että miten vapaat järkätään / jaetaan ja koska mies tienaa niin paljon enemmän entä minä, niin mies on tehnyt työt, minä olen ollut kotona. Kun olen halunnut töihin, lapset on mennyt hoitoon. Se on sopinut kummallekin. Minä olen myös halunnut jäädä kotiin, mies sanoo että jos saisi saman rahan kuin töissä tai edes 75% niin voisi harkita. Mutta maximi päiväraha ei ole miehen palkasta edes 50%.
Tuloveroprosentin alentuminen kompensoi nettoa aika kivasti miehelläsi, jos hän jäisi kotiin hoitamaan lasta. Olettaen, että maxtuki ei ole 50% bruttopalkasta. Ei kai kukaan oleta, että vanhempainvapaaetuus pitäisi olla yhtä suuri kuin palkka?
 
Tuloveroprosentin alentuminen kompensoi nettoa aika kivasti miehelläsi, jos hän jäisi kotiin hoitamaan lasta. Olettaen, että maxtuki ei ole 50% bruttopalkasta. Ei kai kukaan oleta, että vanhempainvapaaetuus pitäisi olla yhtä suuri kuin palkka?
Kyllä olemme laskeneet jopa sen että veroprosentti pienenee ja siltikin rahaa jäisi vähemmän vaikka menisin työpaikkaani. Toisekseni minun työpaikalla ei voi tehdä etänä ja matkaa on 40km suuntaansa niin kulut nousisivat myös sen osalta. Olemme laskeneet tämän useaan kertaan ja siksi mies pitää vain palkallisen isyysloman (heillä siitä saa palkkaa). Jos on 300k lainaa, autolaina ja 4 lasta elätettävä ei välttämättä halua sen vuoksi käyttää säästöjä että mies voi olla 4kk kotona. Toisekseen hänen ollessaan erityisasiantuntija ei ole järkevää palkata tuuraajaa, koska miehellä on pitkä projekti jota tekee yksin. En myöskään usko että jos sinä olisit tehnyt työpaikalla pitkää yli vuoden kestävää projektia yksin, haluaisit perehdyttää 4kk takia toista ihmistä siihen ja jos 4kk jälkeen huomaisit että toinen ihminen on koodannut sen eri tavalla miten itse haluaisit niin joutuisit korjaamaan sen.

Kun uudistus ei palvele kaikkia automaattisesti. Tässä on tilanteessa että kaikkia ei voida laittaa samaan muottiin eikö niin?

Miksi ei anneta kortteja ja jokainen perhe tekisi kuten parhaiten näkisi? Tasa-arvon pitää muodostua siellä perheen sisällä mielestäni?
 
Naisten työnantajilla on paljon kokemusta siitä, että nuoret naiset ovat pitkiä aikoja poissa töistä perhevapaiden vuoksi. Kokemus vaikuttaa siihen, miten houkuttelevaa on palkata nuori nainen töihin, jos vaihtoehtona on nuori mies.

Jos Tasa-arvoa edes vähän saataisiin lisättyä, sukupuoleen liittyvä syrjintä voisi vähentyä. On myös totta, että monella miesvaltaisella työpaikalla ei edes oleteta, että mies jää kotiin ja kun lapset sairastavat päiväkodissa käydessään, lähes aina äiti on se, joka on pois töistä, vaikka molemmilla vanhemmilla on tasavertainen oikeus jäädä hoitamaan lasta kotiin.
Meillä kun molemmat ovat töissä, sairastuvalle jää se jonka työt sallii sen. Ja meillä se on yleensä aina mies. Koska hoitoalalla sijaisia on todella vaikeaa saada, tiedän että minun jäädessä kotiin joku muu hoitaja tekee minun työt jolla on jo omatkin työt. Miehen työt voi seisoa päivän taikka kaksi, tai hän voi tehdä kipeän lapsen nukkuessa. Tai illalla. Pääsääntöisesti aina mies jää sairaiden lasten kanssa kotiin. Se on myös tasa-arvoa että me perheessä saamme päättää kumpi jää, koska kummankaan työnantaja ei oleta mitään vaan se jää kumpi pystyy.

En jäisi työpaikkaan, eikä jäisi mieskään jossa perheasioita ei arvostettaisi. Mies saisi jäädä koska tahansa kotiin, mutta koska hän satsaa tällä hetkellä meidän yhteiseen tulevaisuuteen taloudellisesti niin paljon niin hän ei malta jäädä nyt kotiin. Hän on etänä töissä, auttaa päivisin jos tarvin apua, hoitaa illalla lapsia. Jos vauva itkee aamuyön 5-7, hän nousee 7 ja antaa minun nukkua 9 ja aloittaa vasta sitten työt. Hän siivoaa päivällisen jälkeen keittiön ja jakaa vastuuta. Hän arvostaa minun panostani kotona ja se on tasa-arvoa. Mielestäni edelleen asenteet ei muutu vaikka hallitus määräisi mitä, perheen sisällä jos asioita ei pysty ratkomaan puhumalla, ei sitä tasa-arvoa siellä paranneta vaikka hallitus sanoisi mitä :)
 
Kyllä olemme laskeneet jopa sen että veroprosentti pienenee ja siltikin rahaa jäisi vähemmän vaikka menisin työpaikkaani. Toisekseni minun työpaikalla ei voi tehdä etänä ja matkaa on 40km suuntaansa niin kulut nousisivat myös sen osalta. Olemme laskeneet tämän useaan kertaan ja siksi mies pitää vain palkallisen isyysloman (heillä siitä saa palkkaa). Jos on 300k lainaa, autolaina ja 4 lasta elätettävä ei välttämättä halua sen vuoksi käyttää säästöjä että mies voi olla 4kk kotona. Toisekseen hänen ollessaan erityisasiantuntija ei ole järkevää palkata tuuraajaa, koska miehellä on pitkä projekti jota tekee yksin. En myöskään usko että jos sinä olisit tehnyt työpaikalla pitkää yli vuoden kestävää projektia yksin, haluaisit perehdyttää 4kk takia toista ihmistä siihen ja jos 4kk jälkeen huomaisit että toinen ihminen on koodannut sen eri tavalla miten itse haluaisit niin joutuisit korjaamaan sen.

Kun uudistus ei palvele kaikkia automaattisesti. Tässä on tilanteessa että kaikkia ei voida laittaa samaan muottiin eikö niin?

Miksi ei anneta kortteja ja jokainen perhe tekisi kuten parhaiten näkisi? Tasa-arvon pitää muodostua siellä perheen sisällä mielestäni?
Itse olen jo omaa tuuraajaa kouluttanut kaksi vuotta, vielä viime kesänä hän ei halunnut, että pidän kolmea viikkoa lomaa putkeen. Ei hällä kapasiteetissa ole vikaa, mutta kaikissa niissä pikkudetaljeissa, joiden vaan pitää olla täysin oikein. Oman miehen työpaikalla on hänen työpanos varattu viime vuoden maaliskuusta alkaen yhteen projektiin joka alkoi viime syksynä ja valmista pitäisi olla helmikuussa 2022. Meilläkin on myös talolainaa (rakennutimme talon, johon ei vielä ole tehty edes lopputarkastusta). Ette ole uniikkeja siinä, että on perheitä, joissa poissaolot töistä on hankala järjestää ja tosiasiallisesti jos työhön perehdyttäminen kestää vain 4kk, niin eihän se edes kovin ihmeellinen erityisasiantuntijatyö ole. Todnäk korjailen tuuraajani virheitä seuraavat puoli vuotta sen jälkeen, kun palaan töihin äitiysvapaan jälkeen, mutta sellaista se on. On työnantajan valinta antaa projektit yksin tehtäviksi eikä tehtäviksi tiimeinä, jolloin töiden uudelleen järjestely perhevapaiden vuoksi olisi helpompaa.

Et ilmeisesti näe sitä, että juuri tuossa miehesi työnantajan järjestelyssä on se yhteiskunnallinen ongelma, jonka takia perheille pitää mahdollisimman tiukasti antaa raamit, joissa toimia, jotta myös miesvaltaiset alat adoptoivat käytäntöjä, joissa miehetkin voivat helpommin järjestellä työnsä niin, että perhevapaat onnistuvat.

Mikään uudistus ei palvele kaikkia, aina on yksilöitä, joille edeltävä tapa sopi paremmin kuin uusi. Työelämän tasa-arvon kannalta on tärkeää, että vanhempainvapaakaudet jakautuvat mahdollisimman tasa-arvoisesti. Tällä hetkellä neljäsosa isistä ei pidä isyyslomaa ollenkaan. Tämän vuoksi on tärkeää, että isiä kannustetaan jäämään kotiin hoitamaan lastaan, tässä voittavat sekä työelämän tasa-arvo että lapset!
 
Meillä myös mies tienaa enemmän ja taloudellisesti olisi kannattavampaa minun olla kotona ja miehen töissä.

Kuten sanottu, paljon tunteita herättävä aihe. Perheitä ja päätöksiä vanhempainvapaiden pitämisen suhteen on erilaisia, kunnioitetaan niitä ja toisiamme!:shy:
Muistetaanhan kaikki tämä ennen kuin arvostelemme muita. :)
 
Meillä myös mies hoitaa lapsen, jos tulee päiväkodista sairaspoissaoloja, mutta kun näen töissä paljon perheitä, niin useimmiten kotiin jää äiti. Äiti myös hoitaa useimmiten lasten vaatetuksen, huolehtii kaikki tarvikkeet mukaan, osallistuu vasukeskusteluihin ja vanhempainiltoihin. Kun vanhemmat saavat päättää, niin valitaan äiti. Eikä se ole aina paras tai ainoa vaihtoehto.

Työelämässä kukaan yksittäinen työntekijä ei ole korvaamaton, vaikka siltä vahvasti tuntuisi.
 
Mies on itse ehdottanut projektia työnantajalleen jo ennen kuin meille oli neljättä vauvaa tulossa. Tämä käsiteltiin ennen kuin vauvaa alettiin tekemään, että mies voi pitää ennen kesälomiaan 3 viikkoa isyyslomaa ja sen jälkeen kesäloman 4 viikkoa ja sitten hänen vapaat on siinä. Miehen pomo ei ole käskenyt miestä tekemään mitään, eikä määrännyt häntä siinä olemaan yksin. Projekti on sellainen jota varten mies on opetellut kokonaan uuden koodin / järjestelmän hallinnan. Koodausasioissa ei voi antaa puikkoja toiselle ja sanoa että "jatka tästä 4kk siten kun minä tekisin". En tarkoittanut että perehdytys veisi neljä kuukautta vaan se 4kk poissaolo mikä tulisi tämän uudistuksen myötä.

Koodaaminen on vähän kuin teknistä taidetta. Kaikki asiat vaikuttaa kaikkeen. Tiedän sen koska olen koodannut.

Jos annat projektisi toiselle, vaikka olisi kuinka perehdytetty niin toisen aivot eivät välttämättä ajattele kuten alkuperäinen idean tuottaja. Tai keksit uusia ideoita kesken matkan jotka toteutat. Virheiden korjaamiseen voi mennä kauan tai sitten koko homma on kussu jo sen vapaan aikana kun tuuraaja on tehnyt kaiken ihan erilain. Entäpä jos kyseessä on projekti josta tulee miehen oma firma yhteistyössä oman työnantajan kanssa? Tuskin sellaista projektia haluaa muille antaa, koska se on jo eräänlainen liikesalaisuus.

Kyllä, tämä uudistus palvelee monia ja on varmasti hyvä monelle, ehkäpä niille varsinkin joissa puolisot keskenään eivät pysty järjestelemään tasa-arvoisesti lasten hoitoa. Mutta sä teilaat mun mielipiteen; jos vaihtoehtona olisi muotti jossa vapaat saa jalan miten haluaa ja toisessa määrätään kuka saa olla ja minkäkin verran niin minä näen parempana sen että perheillä on vapaus jakaa ne kokemanaan tasa-arvoisena tapana. :)

Ja vielä lopuksi, tässä uudistuksessa on hyvää se että vanhempainvapaa pitenee, jos vain toinen puoliso pitää oman osansa. Ne ketkä tästä hyötyy, ovat varmasti aivan tyytyväisiä.
 
Mies on itse ehdottanut projektia työnantajalleen jo ennen kuin meille oli neljättä vauvaa tulossa. Tämä käsiteltiin ennen kuin vauvaa alettiin tekemään, että mies voi pitää ennen kesälomiaan 3 viikkoa isyyslomaa ja sen jälkeen kesäloman 4 viikkoa ja sitten hänen vapaat on siinä. Miehen pomo ei ole käskenyt miestä tekemään mitään, eikä määrännyt häntä siinä olemaan yksin. Projekti on sellainen jota varten mies on opetellut kokonaan uuden koodin / järjestelmän hallinnan. Koodausasioissa ei voi antaa puikkoja toiselle ja sanoa että "jatka tästä 4kk siten kun minä tekisin". En tarkoittanut että perehdytys veisi neljä kuukautta vaan se 4kk poissaolo mikä tulisi tämän uudistuksen myötä.

Koodaaminen on vähän kuin teknistä taidetta. Kaikki asiat vaikuttaa kaikkeen. Tiedän sen koska olen koodannut.

Jos annat projektisi toiselle, vaikka olisi kuinka perehdytetty niin toisen aivot eivät välttämättä ajattele kuten alkuperäinen idean tuottaja. Tai keksit uusia ideoita kesken matkan jotka toteutat. Virheiden korjaamiseen voi mennä kauan tai sitten koko homma on kussu jo sen vapaan aikana kun tuuraaja on tehnyt kaiken ihan erilain. Entäpä jos kyseessä on projekti josta tulee miehen oma firma yhteistyössä oman työnantajan kanssa? Tuskin sellaista projektia haluaa muille antaa, koska se on jo eräänlainen liikesalaisuus.

Kyllä, tämä uudistus palvelee monia ja on varmasti hyvä monelle, ehkäpä niille varsinkin joissa puolisot keskenään eivät pysty järjestelemään tasa-arvoisesti lasten hoitoa. Mutta sä teilaat mun mielipiteen; jos vaihtoehtona olisi muotti jossa vapaat saa jalan miten haluaa ja toisessa määrätään kuka saa olla ja minkäkin verran niin minä näen parempana sen että perheillä on vapaus jakaa ne kokemanaan tasa-arvoisena tapana. :)

Ja vielä lopuksi, tässä uudistuksessa on hyvää se että vanhempainvapaa pitenee, jos vain toinen puoliso pitää oman osansa. Ne ketkä tästä hyötyy, ovat varmasti aivan tyytyväisiä.

Ei ole tarkoitus arvostella teidän valintoja, aivan varmasti teette niin kuin on teille parasta, mutta minä ajattelen niin, että yhteiskunnan tehtävä on pyrkiä tasa-arvoon ja se ei synny täydellisellä vapaaehtoisuudella. Väliinputoajia tulee aina, mutta itselläni ei ainakaan ole sellaista ehdotusta, joka palvelisi kaikkia perheitä.

Ja minunkin mieheni on koodaaja. Lomat ja vapaat eivät ole helppoja järjestää, mutta eivät mahdottomiakaan.
 
Heitän nyt vielä oman lusikkani soppaan. :joyful:

Tasa-arvoisempia malleja mielestä olisivat olleet juurikin jokin aika, joka puoliksi kummallekin. Tai sitten se 6+6+6 mallin hyödyntäminen tms. Nämä olisivat olleet paljon on paremmat pelkästään miesten ja naisten tasa-arvon puolesta liputtaville. Jos tätä mallia nyt muokkaisin nopean pohdinnan jälkeen niin sanoisin, että jokainen perhe saa päättää, miten päivät käyttää MUTTA siihen perheille jokin porkkana, jotta isät käyttävät päiviään. Esim. porrastetusti niin, että jos isä pystyy olemaan päivät x, z tai y, niin sitä parempi porkkana. Oli se sitten jokin maksettava lisä, verohelpotus tai jokin muu kannustin. Tällöin myös perheet pystyisivät arvioimaan päivien käyttöä oman tilanteen ja mahdollisuuden mukaan, mutta isille olisi edelleen poliittinen ohjeistus jäädä kotiin jollakin kannustimella.

Noin, nyt saatte kivittää. :hilarious:
 
En ole ihan varma, mitä mieltä olen uudistuksesta. Meillä on nyt sellainen tilanne, että olen itse kodinhoidontuella ja miehen olisi tarkoitus alkukesästi omien lomapäiviensä lisäksi jäädä kotiin muutamiksi viikoiksi lapsen kanssa, mikäli saan itse sopivan pituisen sijaisuuden, sillä emme ihan vielä ole laittamassa lasta hoitoon ja kovin pitkää pätkää mies ei voi olla poissa työstään taloudellisista syistä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että välttämättä emme saa asiaa onnistumaan. Mies kuitenkin haluaisi olla kotona lapsen kanssa, mutta minulla ei ole työpaikkaa mihin palata, vaan jatkan syksyllä opintoja. Taloudellisesti ei ole meillä mitenkään mahdollista, että minä opiskelen ja isä on kotona. Viime vuonna, kun mies käytti kaikki mahdolliset yhdessä käytettävät lomapäivänsä vauvan synnyttyä, oli todella ihanaa olla yhdessä kotona perheenä. Harmi, kun se pätkä ei ole pidempi.
 
Perheen sisäinen tasa-arvo on hyvin eri asia kuin yhteiskunnallinen tasa-arvo. Jälkimmäistä ei edistä se että perheet saavat vapaati valita kuka hoitaa lapsia, päinvastoin. Johan se on historiallisesti nähty, että tällöin noin 97% tapauksista nainen on yksin vastuussa lastenhoidosta. Tämä taas johtaa siihen, että naisia ei palkata, palkataan vain määräaikaisiin töihin ja naisten palkkakehitys junnaa paikallaan, kun ei pääse kerryttämään kokemuslisää. Samalla syntyy myös tämä kuilu nais- ja miesvaltaisiin aloihin, kun aletaan pitää itsestäänselvyytenä että naiset hoivaavat ja miehet tekevät rahaa.

Jos tätä mallia nyt muokkaisin nopean pohdinnan jälkeen niin sanoisin, että jokainen perhe saa päättää, miten päivät käyttää MUTTA siihen perheille jokin porkkana, jotta isät käyttävät päiviään. Esim. porrastetusti niin, että jos isä pystyy olemaan päivät x, z tai y, niin sitä parempi porkkana. Oli se sitten jokin maksettava lisä, verohelpotus tai jokin muu kannustin. Tällöin myös perheet pystyisivät arvioimaan päivien käyttöä oman tilanteen ja mahdollisuuden mukaan, mutta isille olisi edelleen poliittinen ohjeistus jäädä kotiin jollakin kannustimella.

Ymmärrän idean tämän takia, mutta mielestäni on vähän surullista, että miehet eivät ole valmiita hoitamaan omia lapsiaan, ellei siitä saa tarpeeksi rahaa. Edelleenkin kun varmasti hyvin harva perhe kuolisi nälkään jos joutuisi hetken hieman pienemmillä tuloilla olemaan. Nytkin monet naiset säästävät pitkään sen vuoksi, että saisivat olla kotona lasten kanssa mahdollisimman pitkään, perheet hyödyntävät lyhennysvapaita lainoista jne. Toki olisihan se hienoa että lastenhoidosta saisi enemmän rahaa, mutta ei sitä silloin saisi jyvittää pelkästään miehille.

Siitä olen samaa mieltä, että 6+6+6 malli olisi parempi kuin tämä, mutta on tämä uudistus sentään parannus nykyiseen systeemiin.
 
Veikkaan, että 6+6+6 - systeemi kaatui siihen, että kotihoidontuki säilyi entisellään. Se tulisi liian kalliiksi, jos kotihoidontukeen ei koskettaisi lainkaan.
 
Perheen sisäinen tasa-arvo on hyvin eri asia kuin yhteiskunnallinen tasa-arvo. Jälkimmäistä ei edistä se että perheet saavat vapaati valita kuka hoitaa lapsia, päinvastoin. Johan se on historiallisesti nähty, että tällöin noin 97% tapauksista nainen on yksin vastuussa lastenhoidosta. Tämä taas johtaa siihen, että naisia ei palkata, palkataan vain määräaikaisiin töihin ja naisten palkkakehitys junnaa paikallaan, kun ei pääse kerryttämään kokemuslisää. Samalla syntyy myös tämä kuilu nais- ja miesvaltaisiin aloihin, kun aletaan pitää itsestäänselvyytenä että naiset hoivaavat ja miehet tekevät rahaa.



Ymmärrän idean tämän takia, mutta mielestäni on vähän surullista, että miehet eivät ole valmiita hoitamaan omia lapsiaan, ellei siitä saa tarpeeksi rahaa. Edelleenkin kun varmasti hyvin harva perhe kuolisi nälkään jos joutuisi hetken hieman pienemmillä tuloilla olemaan. Nytkin monet naiset säästävät pitkään sen vuoksi, että saisivat olla kotona lasten kanssa mahdollisimman pitkään, perheet hyödyntävät lyhennysvapaita lainoista jne. Toki olisihan se hienoa että lastenhoidosta saisi enemmän rahaa, mutta ei sitä silloin saisi jyvittää pelkästään miehille.

Siitä olen samaa mieltä, että 6+6+6 malli olisi parempi kuin tämä, mutta on tämä uudistus sentään parannus nykyiseen systeemiin.

Jos se hypoteettinen kannustin olisi puhtaasti rahallinen, niin voisihan sen maksaa perheelle eli sekä isälle että äidille puoliksi, ei vain isällä. Tällöin perhettäkin kohdeltaisiin kokonaisuutena.

Edelleen silti korostan, että aina se ei ole isän _halusta_ kiinni, vaan ne taloudelliset syyt ovat ihan oikeat ja huomattavat, eikä niitä tule mielestäni kenenkään vähätellä.

Veikkaan, että 6+6+6 - systeemi kaatui siihen, että kotihoidontuki säilyi entisellään. Se tulisi liian kalliiksi, jos kotihoidontukeen ei koskettaisi lainkaan.

Asiaa sivuuteen ja hieman ohi aiheen. On se kumma, kuinka lapsiperheiden tukeminen tuntuu aina olevan niin kallista, ja sitä päivitellään joka puolella. Samaan aikaan soimataan kuitenkin, että syntyvyyttä pitäisi saada nousemaan enemmän. Ihan kuin lastenteko olisi pakollinen on paha, että äkkiä lapset maailmaan, nopeesti takaisin töihin ja lapsi hoitoon. Sori avautuminen. :shy:
 
Mies on itse ehdottanut projektia työnantajalleen jo ennen kuin meille oli neljättä vauvaa tulossa. Tämä käsiteltiin ennen kuin vauvaa alettiin tekemään, että mies voi pitää ennen kesälomiaan 3 viikkoa isyyslomaa ja sen jälkeen kesäloman 4 viikkoa ja sitten hänen vapaat on siinä. Miehen pomo ei ole käskenyt miestä tekemään mitään, eikä määrännyt häntä siinä olemaan yksin. Projekti on sellainen jota varten mies on opetellut kokonaan uuden koodin / järjestelmän hallinnan. Koodausasioissa ei voi antaa puikkoja toiselle ja sanoa että "jatka tästä 4kk siten kun minä tekisin". En tarkoittanut että perehdytys veisi neljä kuukautta vaan se 4kk poissaolo mikä tulisi tämän uudistuksen myötä.

Koodaaminen on vähän kuin teknistä taidetta. Kaikki asiat vaikuttaa kaikkeen. Tiedän sen koska olen koodannut.

Jos annat projektisi toiselle, vaikka olisi kuinka perehdytetty niin toisen aivot eivät välttämättä ajattele kuten alkuperäinen idean tuottaja. Tai keksit uusia ideoita kesken matkan jotka toteutat. Virheiden korjaamiseen voi mennä kauan tai sitten koko homma on kussu jo sen vapaan aikana kun tuuraaja on tehnyt kaiken ihan erilain. Entäpä jos kyseessä on projekti josta tulee miehen oma firma yhteistyössä oman työnantajan kanssa? Tuskin sellaista projektia haluaa muille antaa, koska se on jo eräänlainen liikesalaisuus.

Kyllä, tämä uudistus palvelee monia ja on varmasti hyvä monelle, ehkäpä niille varsinkin joissa puolisot keskenään eivät pysty järjestelemään tasa-arvoisesti lasten hoitoa. Mutta sä teilaat mun mielipiteen; jos vaihtoehtona olisi muotti jossa vapaat saa jalan miten haluaa ja toisessa määrätään kuka saa olla ja minkäkin verran niin minä näen parempana sen että perheillä on vapaus jakaa ne kokemanaan tasa-arvoisena tapana. :)

Ja vielä lopuksi, tässä uudistuksessa on hyvää se että vanhempainvapaa pitenee, jos vain toinen puoliso pitää oman osansa. Ne ketkä tästä hyötyy, ovat varmasti aivan tyytyväisiä.
En koe, että olisin teilannut mielipidettäsi sillä, että tuon esiin omaa tilannettani ja sitä, että muillakin on haastavaa järjestää vanhempainvapaita töistä ja muillakin on taloudellisia rasitteita.

Mikäli miehesi sattuisi olemaan nainen ja saamaan lapsen, niin työnantajan olisi pakko saada vähintään se 4kk vapaa töistä järjestymään. En ymmärrä, miksei se järjestely voisi olla samanlainen miehesi kohdalla kuin se olisi vastaavassa tilanteessa olevan naisen kohdalla. En todellakaan väitä, että järjestelyn sumpliminen olisi helppoa tai se ei toisi ylimääräisiä kustannuksia työnantajalle. Mutta tämähän on uudistuksen pointti, että työelämän tasa-arvo lisääntyisi ja lisääntymisiässä olevia naisia ei syrjittäisi rekrytoinnissa.
 
Mä oon samaa mieltä Lady Alicen kanssa. Koko ajan huudetaan syntyvyyden laskusta ja vauvatalkoista, mutta sitten kannustimet lasten tekoon ei aina puhu sen puolesta.

Olisin ehdottomasta sillä linjalla (mm Virossa maksetaan suurperhelisää) että joka enemmän kuin 1.7 lasta tekee, saisi siitä enemmän rahaa. Että vanhempainraha nousisi mitä enemmän niitä lapsia on. Kyllähän lapsilisä nousee jokaisella lapsella mutta se pari kymppiä ei nyt hirveesti vaikuta.

En usko että tämä uudistus nostaa hirveästi naisten asemaa työmarkkinoilla. Muistelisin Ylen artikkelista lukeneeni että se ei siihen vaikuta. Jos en väärin muista, niin vapaiden siirto vaikutti siihen että se asema ei oikeasti edes parantuisi tämän myötä. En kyllä nyt mene vannomaan miten asia ilmaistiin.. Veikkaan että naisten asemaa työmarkkinoilla parannettaisiin jos kodinhoidontukea maksettaisiin vain 1.5v kuten muualla Pohjoismaissa.

No, asiasta kukkaruukkuun, ei tule olemaan absoluuttista totuutta mihinkään. Se mikä toiselle on hyvä, ei välttämättä ole toiselle hyvä. Ja kyllä, taloudellinen syy voi oikeasti olla syy jäädä käyttämättä vapaat myös. Ja vaikka taloudellisesti meillä mies voisi jäädä kotiin, onhan meillä säästöjä niin tilanne on hyvä näin koska mies on kuitenkin etänä 100%. Ei mitään järkeä minun lähteä töihin, varsinkaan näin korona-aikaan.

Meilläkin on rakennetettu uusi talo, eikä lopputarkastusta tehty. Otetaan juuri 10k lisää jotta kesällä saataisiin autokatos teetettyä. :)
 
Minusta jotain muutosta pitäisi tehdä, mutta tämä ei ole se. Tämä rankaisee niitä perheitä, joissa isä ei vain jää kotiin syystä tai toisesta. Tarvitseeko äiti töiden epätasaisten jakautumisen lisäksi siihen päälle vielä yhteiskunnan rankaisua?

Vaihtoehtoisia tapoja hoitaa asia:
1. Pidetään hoitovapaat perheen välisenä valintana, mutta jos äiti menee töihin ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta, yhteiskunta maksaa hänen palkkansa siltä ajalta kolminkertaisena.
2. Pidetään hoitovapaat perheen sisäisenä valintana, mutta kotiin lasten kanssa jäävä saa kaiken aikaa täyden palkan, työsuhde-edut ja eläke- sekä lomakertymät. Tämä voidaan rahoittaa keräämällä kotiinjäämättömiltä isiltä 10 vuoden ajan isompia veroja.

Keksin tarvittaessa lisääkin ideoita sille, miten äidit saadaan houkuteltua töihin, ilman että heitä rangaistaan miehen töissäkäynnistä. Monelle perheelle on taloudellinen pakko valita se vähemmän tienaava jäämään kotiin, koska hänen tulojensa pudotus vaikuttaa vähemmän.
 
Muokattu viimeksi:
En koe, että olisin teilannut mielipidettäsi sillä, että tuon esiin omaa tilannettani ja sitä, että muillakin on haastavaa järjestää vanhempainvapaita töistä ja muillakin on taloudellisia rasitteita.

Mikäli miehesi sattuisi olemaan nainen ja saamaan lapsen, niin työnantajan olisi pakko saada vähintään se 4kk vapaa töistä järjestymään. En ymmärrä, miksei se järjestely voisi olla samanlainen miehesi kohdalla kuin se olisi vastaavassa tilanteessa olevan naisen kohdalla. En todellakaan väitä, että järjestelyn sumpliminen olisi helppoa tai se ei toisi ylimääräisiä kustannuksia työnantajalle. Mutta tämähän on uudistuksen pointti, että työelämän tasa-arvo lisääntyisi ja lisääntymisiässä olevia naisia ei syrjittäisi rekrytoinnissa.
Mutta mikäli mieheni olisi nainen ja saamassa lapsen niin ei hän olisi koskaan aloittanutkaan tuollaista projektia. Kun me aloimme nelosta yrittämään kävimme tämän asian läpi. Mies sanoi että pystyy irrottautumaan kesäksi 3+4 viikkoa ja se oli riittävä minulle. Toki emme tienneet että korona tulee mutta meidän tapauksessa se on ollut tervetullut raskaaseen vauva-arkeen, koska nyt mies on ollut enemmän apuna kuin aikaisemmin lasten ollessa vauvoja. :)

Teilaamiselta tuntui kun olit aika hyökkäävä kun sanoit että tulovero laskee jne. Tuntuu ettei minun mielipiteelläni ole väliä kun sinä olit jo laskenut että meillä on vara jäädä miehellä kotiin. Kyllä vara olisi, mutta saisimme vähemmän rahaa, stressiä tulisi enemmän kun minä palaisin takaisin töihin raskaalle hoitoalalle, miehen projekti olisi telakalla 4kk koska siihen ei voi sijaista ottaa.

Ymmärrän myös että moni ajattelee yhteiskunnallista taas-arvoa, minäkin haluan sellaisen täydellisen tasa-arvon, mutta mielestäni jokaisella perheellä pitäisi olla oikeus päättää nämä asiat. Aivan kuten päätetään lapsen nimi, asuinkunta, kasvatusmetodit, soseet vai sormiruokailun jne jne. :) Se on mielipiteeni ja puolustan omaa mielipidettäni. :)

Ehdotan sopua ja toivotaan kummallekin vaan hyvää :Heartred
 
Minusta tässä Uudistuksessa ei äitejä rangaista millään tavalla. Vanhempainvapaalla voi olla yhtä pitkään kuin aiemmin ja hoitovapaalla voi olla ihan niin kuin ennenkin. Ainoa muutos on se, että isä voi halutessaan olla enemmän lapsen kanssa.

Jos halutaan parempia etuuksia, on oltava valmiita maksamaan enemmän veroja. Iloisia veronmaksajia on yllättävän vähän.
 
Takaisin
Top