Neuvolakäynnit

Soitin viimein neuvolaan ja sainkin ajan heti torstaille. Seuraava iltapäiväaika ois menny kolmen viikon päähän, niin otin tuon. Saapahan hoidettua eka käynnin ennen seuloja.

Pyytäisin lähetettä verikokeeseen, jos siis otettiin sormenpäästä. Pikamittarin tulokseen ei voi täysin luottaa, on vain suuntaa antava. Lisäksi pyytäisin rautavarastoista labran myös. Jos rautavarastot ovat heikot, voi se aiheuttaa keskenmenon riskiä. Mutta kyllä, aloittaisin jonkin kevyen rautalisän noilla arvoilla ja huomioisin ruokavaliota, että sisältää rautapitoisia ruoka-aineita.
Ja jos rautavarastot on kovin pienet, on riski ettei vauva saa myöhemmin tankattua itselleen tarpeeksi rautaa ennen synnytystä. Tyhjät varastot voi myös pahentaa äidin väsymystä, vaikka hb olisi vielä ok. Alkuvaiheessa varastojen täydentäminen voi olla helpompaa, kun kulutus ei ole vielä niin suurta kuin loppuraskaudessa.

Mulla on hb143 ja siitä huolimatta Obsidan Fe 100 mg, tarvittaessa nostetaan.
Ferritiinin mittauskaan ei kerro kaikkea vaan hoidetaan oireiden mukaan.

Mulla on hb143 ja siitä huolimatta Obsidan Fe 100 mg, tarvittaessa nostetaan.
Ferritiinin mittauskaan ei kerro kaikkea vaan hoidetaan oireiden mukaan.

mulla nyt suunnilleen toi hb143, mutta pari kk ennen synnytystä takuulla tulee toi obsidan mullekki käyttöön.. aina laskee hurjasti lopussa hb.

Eka neuvolakäynti tulossa 15.2., viikkoja silloin 8+4.
Takaisinsoittaja/Ajanvaraaja oli kyllä ihana - soitin ajan heti kun plussasin ja sain niin sydämelliset onnittelut jo siinä vaiheessa.
Toivottavasti terkkarin kanssa sopii kemiat yksiin, mulla nousee karvat aina pystyyn jos otetaan saarnaava ote eikä kuunnella asiakasta loppuun. Iloisin mielin odottamassa, mies vielä hieman epäuskoinen joten toivon kovasti että hän pääsee ekalle käynnille mukaan ja että ehkä voitaisiin kokeilla kuunnella sydänääniä silloin. Ei olla menossa erikseen varhaisultraan.

Mulle soitti tänään neuvolan terkka et tässäkin raskaudessa pitäis samantien aloittaa Primaspan. Vähän sitä arvelinkin et tuskin aiempi riski yhtäkkiä poistuu. Noh täytynee huomenna käydä apteekissa purkki hakemassa. Ja kyseli mun paineista. Onneks ne on tippuneet kun stressi vähän helpottanut. Saa nähdä mitä tapahtuu kun töihin pitäis palata ens viikon jälkeen.

Mulla siirtyi neuvola viikolla eteenpäin.. plääh. Olin sumplinu työvuoron niin, että ehtisin ennen töitä käymään sielä. Nyt pitää kesken päivää lähteä. Ei ollu kauheesti vaihtoehtoja, kun tuolloin on viikkoja jo 9+4. En tiiä pitäiskö kertoa vaan töissä sitten. Ei jaksais valehdella ja en todellakaan haluais tehdä takaisin niitä tunteja mitä neuvolassa menee. Meillä on kyllä tiivis työporukka ja tavallaan voisin ihan hyvin jo kertoa, mutta sitten toisaalta haluais odottaa nt-ultraan asti. Äh.

Tiistaiksi on saatu sovittua eka neuvola. Työvuoro kans vaihdettu jo sitä varten että ehdin tehdä molemmat: päivän työt ja tuon käynnin. Nyt arveluttaa olenko terve enää silloin kun koko muu perhe sairastaa nyt... Kuinkahan vaikeaksi osoittautuu toteuttaa nämä oleelliset käynnit "oikeilla viikoilla" nyt kun tänä aikana pienellä nuhalla tai karhealla kurkulla ei sovi mennä mihinkään? :stop:

Meillä oli ensimmäinen neuvola ehkä jo pari viikkoa sitten, ja siellä tuli kyllä niin paljon kaikkea ajanvarausmuistettavaa ja muuta, että useampaan kertaan piti varmistaa mitä kautta nyt mikäkin aika tulee varata ja koska ja miten ja miksi.
Verenpaineet oli korkealla, mutta niin mulla yleensäkin tuollaisissa tilanteissa on, kun jännittää niin pirusti. Sykekin oli ensimmäisellä painemittauksella 116 ja toisella 130 :grin Terveydenhoitaja lupasikin, että saan jatkossa mitata paineita jo kotona ennen vastaanottoa, niin saa varmastikin paremman kuvan tilanteesta.

Nyt on jo seulonnan veri- ja pissakokeet käyty ja ultra varattu. Ylimääräiseen sokerirasitukseenkin joudun isän kakkostyypin diabeteksen ja oman lievän ylipainon takia. Sitä en odota lainkaan innolla...

Neuvolassa käyty ekaa kertaa ja laskettu aika muuttui pari päivää siitä, mitä olin nettilaskureista katsonut. Toisaalta se taidetaan sitten virallisesti määrittää uudelleen nt-ultraan yhteydessä. Näin ainakin kuopuksen kohdalla tapahtui.

Verikokeisiin pitäisi mennä parin päivän päästä. Pitikö sitä varten olla joku pissanäytekin? :dontknow En saanut mitään purkkia tai ohjeita mukaan, vaikka nyt muistelen hämärästi että sellaiset annettiin edellisissä raskauksissa ekalla neuvolakäynnillä mukaan.. Täytynee tarkistaa neuvolan sivuilta ohjeet.

Neuvolassa käyty ekaa kertaa ja laskettu aika muuttui pari päivää siitä, mitä olin nettilaskureista katsonut. Toisaalta se taidetaan sitten virallisesti määrittää uudelleen nt-ultraan yhteydessä. Näin ainakin kuopuksen kohdalla tapahtui.

Verikokeisiin pitäisi mennä parin päivän päästä. Pitikö sitä varten olla joku pissanäytekin? :dontknow En saanut mitään purkkia tai ohjeita mukaan, vaikka nyt muistelen hämärästi että sellaiset annettiin edellisissä raskauksissa ekalla neuvolakäynnillä mukaan.. Täytynee tarkistaa neuvolan sivuilta ohjeet.

Mulle sanottiin et ottaa sillä verikoekäynnillä se pissapurkki sieltä mukaan, mut et näytteen palauttamisella ei ole niin kiire..

Öh mitäs, mulle taas ei sanottu pissakokeista missään vaiheessa mitään, ainoastaan verikokeet + ultra...? :confused004 Tai siis neuvolaköynnin yhteydessä oli, mutta katsoi siitä vaan proteiinit ja sokerit eikä liittynyt seulontoihin kyllä mitenkään.

Ei liity seulontaan, ilmeisesti jossain paikkakunnilla halutaan tehdä laajempi viljely pissasta. Terkkari sanoi mulle, että sillä suljetaan pois piilevä pissatulehdus.

Mulle terkka antoi pissapurkin mukaan ja vein sen sinne labraan kun kävin niissä ekoissa verikokeissa. Aiemmin en oo tuollaista päässyt tekemään. Aina joutunut neuvolassa pissaamaan purkkiin. Nuo verikokeet siis oli ne missä katotaan veriryhmä ja sit sukupuolitauteja. Huomenna meen siihen sikiöseulonta verikokeeseen.

Mä kävin eilen ekassa neuvolassa. Sain pissapurkin mukaani, lauantaina oon menossa labroihin.
Neuvolan mukaan LA olis 15.9. kun taas nettilaskurit ja alkuraskauden ultra sitä mieltä et 16.9. Nt-ultrassa sen sitten näkee mikä oikeasti on. :) Maaliskuulle kauheesti käyntejä kun on ultra, neuvola ja sokerirasitukseenkin mun täytyy jo mennä, koska esikoisen kanssa oli radi. Ihan kiva oli päästä rauhassa höpöttelemään neuvolaan kaikista asioista.

Mulla oli eilen 17.2 eka neuvola. Th oli sijainen omalle neuvolatätille ja vaikuttikin hyvin nuorelta ja kokemattomalta. Kyseli samoja asioita joita olin jo Ipanaan täytellyt. Verenpaineen ja painon mittasi. Haastatteli hyvin listamaisesti eikä oikeen keskusteltu mistään. Varattiin aika NT ultraan, verikokeille, sokerirasitukseen ja uusi aika. Oli vähän turha käynti muutoin, onneksi mies ei tullut töistä tuota varten. Mulle annettiin ohjeeksi tuoda pissanäyte joka neuvolakäynnille (Turku).

Oon miettinyt miten sen sokerirasituksen pystyy tekemään kun pitäisi 10h paastota ennen, ja mulla on jatkuvasti nälkä. Yölläkin on usein pakko napata pari pähkinää tai suolakeksin, että saa uudestaan nukahdettua, kun muuten vatsa huutaa tyhjyyttään. Ensi viikolle varasin ajan rasitukseen, mutta taidan vielä koittaa siirtää sitä hiukan eteenpäin, jos vaikka tämä jatkuva nälkä tästä helpottuisi...

Takaisin