Raskaudesta kertominen

Grin

Kommentoinnin ninja
Lokakuiset 2021
Joko olette kertoneet plussauutisista läheisille vai pidättekö tiedon itsellänne ultraan, tms, saakka?

itsellä ensimmäinen raskaus, enkä olisi mitenkään voinut olla kertomatta läheisimmille ystävilleni, joilta myös saa vertaistukea tähän uuteen tilanteeseen :love7

Mutta isovanhemmille kerrotaan vasta, kun tiedetään että mukana on elävä olio :sign17

Töihin kertomista en ole vielä miettinyt lainkaan, miten muut teette?
 
Me ollaan aina ultran jälkeen kerrottu muille, siihen asti pysynyt salassa. Paitsi töissä tuli ilmi jo aiemmin, kun piti yhtäkkiä seurustella roskiksen kanssa. :laughing002
 
Kerroin kahdelle läheisimmälle ystävälle muutaman päivän jälkeen testistä... Ja tuleville isovanhemmille ajattelimme kertoa mahdollisesti varhaisultran jälkeen jos kaikki kunnossa.. Töissä voi tulla eteen tilanne että pakko kertoa jos huonovointisuus pahenee.. Mutta laajemmin kerromme vasta sitten viikon 12 jälkeen.. Jos malttaa vaan olla hiljaa... Muutaman kerran tullut jo kauhea halu kertoa esim työkaverille joka on raskaana että mäkin olen :happy8
 
Kerroin kahdelle läheisimmälle ystävälle muutaman päivän jälkeen testistä... Ja tuleville isovanhemmille ajattelimme kertoa mahdollisesti varhaisultran jälkeen jos kaikki kunnossa.. Töissä voi tulla eteen tilanne että pakko kertoa jos huonovointisuus pahenee.. Mutta laajemmin kerromme vasta sitten viikon 12 jälkeen.. Jos malttaa vaan olla hiljaa... Muutaman kerran tullut jo kauhea halu kertoa esim työkaverille joka on raskaana että mäkin olen :happy8
Sama, erityisesti viime viikolla (uusi ensimmäinen kokemus tämä plussaus!) teki mieli puhua kaikille, ja tuntuu oudolta pitää tietoa vanhemmilta ja veljeltä, mutta maltti on valttia. Anoppilaan erityisesti kerrotaan vasta ultrien jälkeen, kun ensimmäinen lapsenlapsi.
Töissä kans pari kolleegaa odottaa ja tekis mieli lörpötellä :happy119 maltan vielä, koska mitä vaan voi vielä tapahtua.
Mutta jos kaikki menee hyvin, niin milloin ihmeessä töissä kannattaa kertoa??
 
Me ollaan aina ultran jälkeen kerrottu muille, siihen asti pysynyt salassa. Paitsi töissä tuli ilmi jo aiemmin, kun piti yhtäkkiä seurustella roskiksen kanssa. :laughing002
Oh noes, kuulostaa rajulta, tsemppiä!! :Heartbigred
 
Mä oon kertonut jo yhdelle kaverille sekä lapsen neuvolassa sanoin. :wacky: Seuraavat joille kerron on lapsen kummitäti ja oma äiti.

Töissä aion kertoa sen oliko 2kk ennen vapaalle jäämistä (täytyy tarkistaa se aikaraja) koska olen nytkin hoitovapaalla niin eipä tuo vaikuta.

Viimeksi kerroin töissä sitten kun alettiin kesälomia suunnitella ja se oli mielestäni hyvä niin. :smug: Osasivat ottaa sitten sen huomioon ja omalle toiveelle oli myös perustelut siinä. Tiesivät myös sitten sen että saikkujakin saattaa tulla ja niin tulikin. Asiaa ei ole mikään pakko kertoa ennen kuin on itse valmis ja hetki sopiva (takaraja huomioiden).
 
Mä olen kertonut muutamalle läheiselle ystävälle. Tiedän että ovat tukena sitten jos jokin menee huonosti.

Isovanhemmille ajateltiin kertoa varhaisultran jälkeen jos viikot täsmää ja kaikki näyttää hyvältä. Lähinnä siksi että ollaan ajateltu mennä yökyläilemään ja pelkään että tilannetta on vaikea salata mikäli olen kovin huonovointinen...

Tilasin jo esikoiselle paidan tekstillä "minusta tulee isoveli":grin

Vaikka ei esikoista odoteta niin kyllä asian kertomatta jättäminen on tosi vaikeaa! Koulukavereillekkin pitää jossainkohtaa kertoa koska vaikuttaa tulevaan projektiin yms.
 
Noku tekis mieli toitottaa koko maailmalle :hilarious: Mun äiti tietää ja 1 tulevista kummeista. Muiden osalta yritän sinnitellä tuonne 10vkolle saakka (ja ultra olis tosiaan kiva).
Äääh. Töissä kertominen. Mä tiedän että työnantaja arvostaa sitä että saa ajoissa tietää, mut tiedän myös sen että ovat järki-ihmisiä ja ymmärtää että kerron vasta myöhemmin kun on varmempaa tietoa käsissä. Mä tykkään mun työstä aivan sairaasti ja ristiriitaiset tunteet asian suhteen. Vaikka oon myös ymmärtänyt sen et tää on nyt sitten vika kerta tätä laatua, kun ollaan kotona vauvan kanssa :Heartred
 
Me yritetään tällä kertaa pitää salassa sinne NT-ultraan saakka,aiemmissa raskauksissa on viim.viikolla 10 jo kerrottu isovanhemmille jne.Olin ennen töissä missä pystyi itse ultraamaan kyytiläisiä ja varmistamaan että kohdussa on elämää niin uskalsi sit kertoakin aiemmin :grin
 
Me yritetään tällä kertaa pitää salassa sinne NT-ultraan saakka,aiemmissa raskauksissa on viim.viikolla 10 jo kerrottu isovanhemmille jne.Olin ennen töissä missä pystyi itse ultraamaan kyytiläisiä ja varmistamaan että kohdussa on elämää niin uskalsi sit kertoakin aiemmin :grin
Tää ois kyllä huippu mahis että pystyisi ite ultraamaan:p
 
Mä oon kertonut kahdelle läheisimmälle kaverille, koska jos tulee tarve jutella jonkun kanssa niin heidän kanssa asiasta haluaisin puhua. Isovanhemmille kerrotaan varmaan nt-ultran jälkeen jos kaikki on hyvin. Lopuille sitten varmaan esikoinen saa kertoa kun sattuu asian lipsauttamaan. Töissä meinaan pomolle kertoa nt-ultran jälkeen, koska meillä pitää hyvissä ajoin miettiä tuuraajat yms. Muuten varmaan saavat huomata sitten aikanaan. Tai ehkä parille lähimmälle työkaverille tulee kerrottua jossain vaiheessa jos pahoinvointi jatkuu tämmöisenä. Mulla suurin osa työkavereista on miehiä niin ei tuu puhuttua sillee hirveesti tämmösistä asioista
 
Mä oon kans kertonut siskolle ja parille kaverille. Aion kertoa myös muille kavereille joiden kanssa on paljon tekemisessä, kun tulee sopivasti puheeksi. Isovanhemmille varmaan ekan ultran jälkeen. Meillä on neuvolassa ultrattu ekalla käynnillä, jos niin on nytkin niin katsotaan jos jo sen jälkeen kertoisi.

Koska aiotte kertoa tulevan vauvan sisaruksille? Mietin että kerronko vasta kun eka kolmannes täyttyy vai jo aikasemmin. Meidän nuorempi nyt siitä ei varmaan vielä juuri ymmärrä, mutta vanhempi varmasti jo ymmärtää.
 
Olen myös kertonut asiasta kahdelle siskolle sekä yhdelle parhaista kavereistani, juurikin sillä ajatuksella että jos raskaus menee kesken, voisin heille kertoa myös tästä. Muiden kanssa odotamme ainakin ensimmäisen kolmanneksen loppuun. Tätä hankaloittaa vähän se, että asumme väliaikaisesti miehen vanhemmilla kun odottelemme, että talokauppamme saadaan päätökseen!
 
Olen kertonut vasta miehelleni, mikä lienee asiaan kuuluvaa :angelic:

Esikoisessa taisi mennä kertominen sukulaisille melkein raskauden puoliväliin. Ei satuttu masun esiin pomppaamisen jälkeen hirveästi näkemään, joten salaisuus oli helppo pitää. Ehkä nyt korona-ainakin pysyy pitkään piilossa tai sitten ei. Mutta aikaisintaan kerrotaan, kun masu ilmestyy.

Esikoiselle kertomisen haluaisin jättää rakenneultran jälkeiseen aikaan, ettei hänelle synny liian suuria odotuksia tai pettymyksiä, mutta saa nähdä onnistuuko masun kanssa, kun se ei ainakaan viimeksi halunnut piilossa pysyä :hilarious:
 
Me ajateltiin kertoa vasta rv 12 jälkeen sukulaisille, ystäville ja töihin :) viimeksikin kerrottiin samoihin aikoihin.
 
Mie oon kertonut jo about kaikille :D tai kaikille niille, joille kertoisin myös keskenmenosta.
 
Esikoisen kans kerrottiin heti plussaamisen jälkeen kaikille läheisille, nyt odotellaan varhaisultraan. Sen jälkeen kerrotaan läheisille ja sit yleisesti ottaen (esim töihin) np-ultran jälkeen!
 
Varhaisultran jälkeen kerron todennäköisesti omalle perheelle ja lähimmille ystäville. Muut saavatkin sitten odotella niin kauan, että sattuvat näkemään mut vatsa pystyssä.

Työkuvioista kun ei nyt tiedä, niin en tiedä vielä myöskään koska kertoa. Jos en saa uutta työpäikkaa, kerron varmaan siinä vaiheessa, jos jään kiinni oksentelusta tai sitten kun vatsa alkaa näkyä. Toki viimeistään sen 2kk ennen äitiyslomaa. Uudessa työpaikassa koitan venyttää kertomista viimetippaan asti, koska uudessa pestissä todennäköisesti 6kk koeaika. Mitä vähemmän koeaikaa sen jälkeen on jäljällä, sitä lyhyemmän aikaa on suurennuslasian alla :hilarious:

Ainoat parisuhteen ulkopuoliset henkilöt joille kerron heti ensi viikolla ovat ratsastuksen opettajat, koska tulee vaikuttamaan varmasti kyseiseen harrastukseen jo alkuraskaudesta lähtien.
 
Olen kertonut siskolle ja yhdelle kaverille, niin ja toki miehelle Tässä just mietitään yhdessä milloin muille läheisille kerrottais, ja alustavasti sovittu että ensiviikolla jos kaikki menee hyvin ❤️
En oo aiemmista kahdestakaan hirveesti pantannut kertomista joten ajoissa saa tämänkin tietoon
 
Kerrotaan varmaan varhaisultran jälkeen, aiemmista ollaan kerrottu joskus viikolla 8? suurinpiirtein, vaikka aluksi ollaan päätetty että vasta viikon 12 jälkeen. Eihän se ole pitänyt kun ollaan oltu niin innoissamme... :happy093

Muutamalle kaverille olen aiemmin kertonut jo joskus rv 5-6, katsotaan nyt mihin päädyn tällä kertaa. :confused004
 
Takaisin
Top