Ilokaasu

Minulle annettiin sitä kivuliaan kohdun painelun ajaksi, kun synnytyksen jälkeen tuli komplikaatioita.
Kyllä se terävimmän kivun vei pois ja tuli suurinpiirtein hyperventiloitua sitä keuhkoihin, niin ottivat pois. :rolleyes:
 
Kaksi synnytystä mennyt ilokaasulla ja toimii minulla todella hyvin. Menen ihan hirveän sekaisin siitä, kätilöt vielä osastolla ollessa kävivät kuittailemassa pöllyjäni.. :hilarious: Mutta eipä kivut ainakaan haitanneet! Miehen annoin kokeilla myös, mutta ei hän juurikaan innostunut..

Lapselle on tehty myös useita toimenpiteitä ilokaasun avulla ja on toiminut myös hänellä hyvin. Hyvä niin, on säästytty turhilta nukutuksilta näin.
 
minäkin käytin ilokaasua reippaasti synnytyksessä, auttoi pitkään tosi hyvin supistuskipuihin. mieskin kokeili mutta ei ehkä ihan päässyt sisälle siihen hommaan. itsestä tuntui ihan siltä kun olis ollu iloisesti humalassa :whacky011
 
Ekassa auttoi keskittymään hengittämään tunnin ajan kun laittoivat epiduraalia. En huomannut kyllä kipua lievittävää vaikutusta.
Tokassa ehdin vain kerran hengittää kaasua kun olikin jo koko synnytys ohi, eli en huomannut mitään vaikutusta.
Kolmannesta taas auttoi hengitykseen, ja mukavampi ponnistaessa huutaa maskiin niin vähän vaimenee mölyt :grin enemmän omaan päähän auttaa ajatus kivunlievityksestä, kuin oikeasti kipuun. En ole mennyt mitenkään sekaisin tms. Mieskään ei tuntenut mitään kolmannesta kun silloin kokeili, olenkin alkanut epäilemään onko sieltä edes koskaan tullut mitään :shifty:
 
Muokattu viimeksi:
Kaksi synnytystä mennyt ilokaasulla ja toimii minulla todella hyvin. Menen ihan hirveän sekaisin siitä, kätilöt vielä osastolla ollessa kävivät kuittailemassa pöllyjäni.. :hilarious: Mutta eipä kivut ainakaan haitanneet! Miehen annoin kokeilla myös, mutta ei hän juurikaan innostunut..

Lapselle on tehty myös useita toimenpiteitä ilokaasun avulla ja on toiminut myös hänellä hyvin. Hyvä niin, on säästytty turhilta nukutuksilta näin.

Täälläkin vähän samantyyppinen kokemus kuin teillä! :happy: Esikoisen synnytin ilokaasupöhnässä. Muutakaan ei siinä vaiheessa enää kerennyt saamaan, joten tartuin viimeiseen oljenkorteen tosissani :joyful: Ja oikeastaan hyvä niin, koska viimeiseen asti tahdoin välttää selkäpuudutteet. Eikä ollut miehellä maskille asiaa, asiat etenivät niin nopeasti lopussa :hilarious:

Ihme kyllä toimintakykyni säilyi, vaikka lopussa maski oli naamalla tauotta. Hoitaja oli ilmeisesti jo huolissaan siitä onko minusta ponnistamaan ja kuuntelemaan ohjeita. En kyllä välittänyt siitä, koska kestosupistukset olivat päällä. Tuntoaisti ja kaikki muutkin aistit taisivat hämärtyä. Rehellisesti sanottuna en tuntenut juuri kipuakaan, koska olin ihan muissa maailmoissa varsinkin ponnistusvaiheessa. Tunsin kyllä repeämisen, mutta se oli aika yhdentekevää siinä ja ajatus siirtyi muualle. Tajusin käskyt vain kun mies toisti ne korvaani, muutoin en noteerannut puhuiko joku jotain vai ei tai mitä edes tapahtui ympärillä.

En tajunnut ajankulua synnytyksen jälkeenkään. Pari-kolme tuntia tavallaan katosi siinä jostain syystä, voiko edes johtua ilokaasusta? :grin Voin kyllä sanoa, että oli hyvä juttu tuo ilokaasu kaikin puolin. Toinen mistä tykkäsin ylipaljon, oli kipupiikki :playful: Sen sain yhtenä iltana käynnistyksen kestäessä.
 
Muokattu viimeksi:
Ekassa synnytyksessä rupesin vain oksentamaan jo parin hönkäyksen jälkeen. Oksentelin synnytyksen aikana muutenkin, niin en ole varma johtuiko ilokaasusta vaiko vain siitä, että ylipäätään oksetti.

Toisessa synnytyksessä halusin kokeilla uudelleen ja toimikin loistavasti. Vei selvästi supistuksilta kipeintä terää pois. En kuitenkaan huomannut oikeastaan minkäänlaista päihdyttävää vaikutusta, oikeastaan vain rentoutti. Kävin pissillä ja juomassa vettä yms ihan normaalisti, en huomannut mitään poikkeavaa, vaikka olisin juuri äsken hönkäissyt kunnolla ilokaasua. Ehkä ihan aavistuksen kevyempi olo, mutta ei kyllä voi rinnastaa ainakaan humalaan millään tapaa. Mies testasi ja totesi vaan, että hui kamala, tukka nousee ja ihmetteli miksen ole enempää sekaisin. Tosi rentouttava aine kuitenkin oli. Ilokaasun lisänä riitti vain paraservikaali.
 
Ei kyllä noussut päähän mitenkään, maskin kautta oli vain jotenkin helpompi keskittyä hengittämiseen ja sillä tavalla kivusta meni pahin terä pois, näin molemmilla kerroilla. Kaksossynnytyksessä ehdin käyttää ilokaasua 9 minuuttia ennen A-vauvan syntymää ja ilokaasumaskin saadessani olin 5 senttiä avautunut, eli luultavasti nopea avautumisvaihe oli niin kivulias, ettei senkään vuoksi sen suuremmin säväyttänyt.
 
Ei noussut päähän ja maski oli ahdistava ja tunkkainen. En ymmärtänyt sen ideaa ollenkaan, tens laite myös aivan turha vaikka kuinka korkeaksi säädettiin. Ainoa apu oli epiduraali ja suihku.
 
Esikoisen synnytyksessä en halunnut ilokaasua koska tuli todella pökerö olo. Päässä vaan poksui, huono olo ja en pitänyt siitä tunteesta yhtään. Ahdisti enemmänkin.

Kakkosen kohdalla ilokaasusta tulikin mun paras ystävä! :grin Se toimi huippu hyvin alkuun ja taittoi kivulta terävimmän kärjen pois. Mies naureskeli mulle kun olin niin hilpeänä! :hilarious: Hän taisi kokeilla myös.
Mutta joo, enpä hirveästi sitten muistakaan mitään tietyin kohdin kun taisin olla aika pöllyissä.
 
Toisen synnytyksessä käytin ilokaasua. En ole varma helpottiko se lopulta kipua, mutta auttoi hengittämään supistuksen aikana ja rentoutumaan niiden välissä. Aika pöhnäinen olo siitä kyllä tuli ja jossain kohtaa pidin siitä taukoa että pää vähän selviäisi.
 
Esikoisen synnytyksessä sain ilokaasua, enkå muuta. Ilokaasu ei auttanut kipuun ollenkaan, mutta sekoitti pään niin, etten tajunnut mistään mitään, enkä ymmärtänyt minkälaisia sanoja kätilön sanomista äänteistä muodostui. Yritin pitää välillä ilokaasusta taukoa jotta olisin ymmärtänyt puhetta, ja heti ensimmäinen lause jonka ymmärsin oli joka kerta että jatka vaan ilokaasun ottamista. Kipu oli niin järjetöntä, että olin täysin toimintakyvytön, mutta vauva syntyi itsekseen siitä huolimatta, eli ei tarvinnut ponnistaa, vauva syntyi kahdella supistuksella ponnistamattakin.

Toisen synnytyksessä käytin ilokaasua epiduraalin toisen annoksen vaikutusta odotellessa, ja myös pelottavissa tilanteissa paniikin välttämiseksi. Pään sekoitus esti hyvin paniikkia.
 
Esikoisen synnytyksessä käytin ilokaasua ensimmäiset 2 h salissa. Mutta yhtäkkiä se alkoi maistua ihan kynsilakanpoistoaineelle ja tulikin oksennus ja huono olo. Sitten mentiin tunti ilman kivunlievitystä ja sen jälkeen epiduraali pelasti! :grin
 
Esikoisen kohdalla toimi alkusynnytyksestä hyvin. Toisen kohdalla olin saliin päästessäni jo niin pitkällä, että sillä olis voinut nakata vesilintua, ja se lähinnä ärsytti kun sitä tarjottiin.
 
En oikein uskaltanut kunnolla kokeilla, kun pelkäsin, että siitä tulee karmean huono olo ja oksentaisin. Kun olin päässyt koko raskausajan ilman yhtäkään oksennusta, niin en halunnut nyt sitten enää siellä salissa moista kokea :D Pyysin kyllä epiduraalin jo hyvissä ajoin, mutta sain sen vasta myöhäisessä vaiheessa, joten koitin jotenkin päästä läpi supistuksista ilman mitään.
 
Nelosesta käytin koko salissa olon ajan pelkästään ilokaasua ihan loppuun saakka, eli n. 4 tunnin ajan. Toimi tosi hyvin muuten, mutta ponnistaessa olisin kyllä kaivannut jotain muutakin.
 
Mulla toimi ilokaasu omasta mielestäni hyvin. Kipeitä supistuksia oli 7h ennen 21min ponnistusvaihetta(käynnistyksen takia olin raskaanaolevien vuodeosastolla reilun vuorokauden ja synnytyssaliin saavuttua oli vauva ulkona jo 1h siellä olon jälkeen... aloin ponnistamaan ittekseni jo siel vuodeosaston vessassa, mutta onneksi saliin ehittiin ihan hyvin).
Kivunlievityksenä mulla oli ilokaasu sen 1h kun oltiin salissa jo ja sit ehk vikan puolituntisen kerkes olla alapääpuudute pudendaali. Pyrin hengittämään koko synnytyksen erittäin syvään ja rauhallisesti, mikä varmasti auttoi siihen, että ilokaasu toimi hyvin, eli sain tarpeeksi happea siinä välissä. Ilokaasu sai olon sekavaksi hyvällä tavalla sen hetken ku sitä hengitti ja sit kun lopetti ilokaasun hengityksen oli pää heti ihan selvä taas. Oon ymmärtäny, et niin sen kuuluisi toimiakkin, eli ei pitäisi olla päihtynyt olo muutakuin niiden henkäysten ajan.
 
Esikoisen synnytyksessä tuli kokeiltua ilokaasua. Mulla se ei toiminut, vaan tuli oksennettua reilusti vuoteelle :sorry: Toista kertaa en taida kokeilla.
 
Alkuun ilokaasu toimi hyvin, jossain vaiheessa piti lopettaa sen käyttö kun parista hengityksestä jo rupesi tulemaan paha olo. Mutta kyllä siitä jonkin aikaa ehti olla apuakin.
 
Ilokaasu on paras kaverini. Olen synnyttänyt pari kertaa pelkästään sen voimalla kun epiduraali ei ole joko ehtinyt tai toiminut.
 
Takaisin
Top