Varhaisultra

Täällä myös mietinnässä varhaisultra, niin ei tarvitsisi odottaa niin pitkään kuin tuonne tavalliseen ultraan :D Ja saisi myös mielenrauhan, että syke löytyy ja raskaus on oikeassa paikassa.

Ensikertalaisena mietityttää tällaiset asiat:
-Tehdäänkö varhaisultra siis vatsan päältä vai jotenkin muuten? (Netistä löytyi kahta tietoa)
- Mitä eroa on kätilön ja lääkärin tekemällä ultralla? (muuta kuin hinta :D)

Turun seudulta olisi hakusessa varhaisultra, joten jos jollain on hyviä kokemuksia jostakin yksityiseltä, niin vinkatkaa :) Oma gyne, jolla oon muuten käynyt yksityisellä on juuri nyt lomalla ja hänelle saisi vasta lokakuun puoliväliin ajan :sad001 Harmi, koska olisi ollut kiva käydä tutulla ihmisellä.

Varhaisultra tehdään ymmärtääkseni aina alakautta, sillä näkyvyys vatsan päältä on siinä vaiheessa heikko. Ainakin minulle sanottiin näin kahdessa alkuraskauden ultrassa.

Ja omakohtaisesta ikävästä kokemuksesta johtuen suosittelen menemään suoraan lääkärille. Ensimmäinen raskauteni todettiin keskeytyneeksi keskenmenoksi kätilön tekemässä varhaisultrassa. Kätilö ei kuitenkaan voinut laittaa lähetettä eteenpäin, joten jouduin menemään ensin terveyskeskuslääkärille, joka oli aivan pihalla ja käytännössä kurkki haaroväliin taskulampun kanssa todeten, että ei täällä verta näy. Yritin selittää tarvitsevani lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle tyhjennystä varten, mutta hän ei tiennyt asiasta mitään. Mieli oli muutenkin alakuloinen, niin tämä turha välietappi tuntui raskaalta. Lopulta sain lähetteen kätilöopistolle ja homma hoitui siellä ihan ok. Toisessa raskaudessa menin suoraan asiantuntevalle lääkärille, joka tutki paikat huolellisesti ja kyseli samalla kaikenlaista raskauteen liittyen. Mikäli raskaus olisi todettu keskeytyneeksi, niin olisin saanut suoraan lähetteen. Toki useimmissa tapauksissa kaikki on hyvin, jolloin kätilön tekemä ultraus on hyvä ja edullisempi vaihtoehto.

Turun seudulla mekin ja Kaarinassa on vissiin ainut edullinen (n. 100e) paikka täälläpäin. :think005 Oisko ollut Jussi Savonlahti tms. Muutoin yksityisillä vissiin n. 150-250e. Tosin mietittiin myös pientä Helsinki-trippiä ja samalla käyntiä esim. perhe Artella.

Alkuraskauden ultra usein tehdään emättimen kautta sellaisella dildon näköisellä sauvalla. Ilmeisesti hoikilla ihmisillä ja superhienoilla laitteilla voidaan saada vatsanpeitteiden läpikin jotain näkyviin.

Samalla tavalla ne lääkärit ja kätilöt ultraa, lääkärin aika on vaan arvokkaampaa ja joillekin merkityksellisempää.:biggrin

Mulle ainakin laitto kätilö lähetteen naistentautien polille v.2016 kun oli tuulimunaraskaus. Ens torstaina on ultra.. kätilön tekemänä. Luotan kyllä kätilön tekemään ultraan. Vakuutti että 6+5 näkyy kyllä onko raskaus onnistunut vai tuulimuna.

Niin ja siks puhun tuulimunasta kun pelkään että mun raskaus on tuulinuna.

Mulle ainakin laitto kätilö lähetteen naistentautien polille v.2016 kun oli tuulimunaraskaus. Ens torstaina on ultra.. kätilön tekemänä. Luotan kyllä kätilön tekemään ultraan. Vakuutti että 6+5 näkyy kyllä onko raskaus onnistunut vai tuulimuna.

Niin ja siks puhun tuulimunasta kun pelkään että mun raskaus on tuulinuna.

Voi että, toivottavasti tunteesti tuulimunasta olisi nyt väärä ja saisit varmistuksen asialle:Heartpink raskaudethan voi olla niin erilaisia sekä oireet niistä. Mutta onhan se inhottava olla epätietoisuudessa ja miettiä onko elämää.

Kyllä minuakin mietityttää ultraan saakka että onko kaikki hyvin ja onko edes elämää. Ja todellakin jännittää sekä tulee verrattua aiempaan raskauteen.

Voi kuinka jänniä ja ainutlaatuisia aikoja elämmekään! Toivon todella kaiken menevän meillä juuri kuten pitääkin. :Heartred

Mun mies sanoi tänään jotenkin ihanasti, että hänellä on hyvä tunne tästä raskaudesta. :hug003
Viime vuonna pettymys oli molemmille melkoinen (etenkin kun raskaus kerkesi edetä niin pitkälle) ja koko alkuraskausaika meni jotenkin kauhun sekaisin tuntein - en uskonut juuri lainkaan raskauden onnistumiseen. Nyt yritän vain pysyä rauhallisena ja kohdentaa ajatuksia toisaalle. Viime syksyn paniikki jotenkin lamaannutti minut kokonaisvaltaisesti ja sitä yritän välttää mm. ultraan menemisellä. Vaikka kuinka rauhallinen sitä yrittää olla, silti katseltiin miehen kanssa ultraa perjantaille, jolloin lapset lähtevät viikonlopuksi toisen vanhemman luo; ihan vain jos pettymys tulee ja suru sitä kautta.:bookworm:

On se ihmismieli kummallinen. :think005

Ihanasti kirjoitettu BarbaMama!

Todellakin ainutlaatuista aikaa eletään, samalla iloa, toivoa ja onnea, kuin pelkoa, jännitystä ja epätietoisuuttakin:Heartpink

Itse varasin ar-ultran tuonne Vauvantaille(Kangasalalla ultraavat huom!). Kahen viikon päästä aika ja silloin 6+5 omien laskujen mukaan.
Ilmeisesti noin varhain tehdään vielä sisäkautta ultra-anturilla:scratch?
Itse pelkään myös tuulimunaa ja nyt vaan pitäisi työntää huolet taka-alalle kahdeksi viikoksi.
Voi kumpa kumpa siellä sydän sykkisi:smiley-angelic001

Itse varasin ar-ultran tuonne Vauvantaille(Kangasalalla ultraavat huom!). Kahen viikon päästä aika ja silloin 6+5 omien laskujen mukaan.
Ilmeisesti noin varhain tehdään vielä sisäkautta ultra-anturilla:scratch?
Itse pelkään myös tuulimunaa ja nyt vaan pitäisi työntää huolet taka-alalle kahdeksi viikoksi.
Voi kumpa kumpa siellä sydän sykkisi:smiley-angelic001

Mä oon myös menossa tänne. :) Mulla ainakin on tehty aina varhaisultra alakautta. Silloin kuitenkin alkio on niin mini vielä, ettei kai vatsan päältä näy mitään(?).

Minulla muuten jouduttiin vielä rakenneultrassakin lopuksi ultraamaan alakautta, kun vauva oli niin tiukasti alhaalla ja paikoillaan, ettei päästä saanut kunnon mittoja vatsan päältä. Yritettiin sitä ennen heilutella mahaa yms että vauva vähän liikkuisi, mutta ei, hän taisi vedellä sikeitä :hilarious:

Heippa, tulin nyt tännekin jutustelemaan kun en tiedä vielä omasta lasketusta ajasta mitään. Kuukautisista laskettuna pitäisi olla maaliskuinen, mutta ultrassa näkyi vasta pussi joten viikkoja on ehkä paljon vähemmän ja LA olisikin vasta huhtikuussa.

Kävin siis lääkärillä raskausajan arvioinnissa ja siellä lääkäri sai sellaisella piskuisella vanhalla ultralla mahan päältä näkyviin ihan kaiken mikä pitikin näkyä. Yritti sitten myös sisäkautta löytää sikiökaikua, mutta ei sitä löytynyt niinkään päin. Eli mun kokemus on että tällainen normaalipainoinen (BMI 20) voi käydä mahan päältä ultrassa - se varmaan riippuu ihan ultraajan omasta mieltymyksestä miten asia hoidetaan.

Mulla on jo ylihuomenna ja alkaa jo hiukan hermostuttaa.:woot: Mietin, että pitäiskö kuitenkin lähteä tänään vielä apteekkiin käymään ja ostaa huomisaamulle vielä viikkonäytöllinen.:angelic: Ettei putoaisi niin korkealta, jos asiat ei olisikaan kunnossa maanantaina. Sitä 3+ siis vieläkin himoitsen. Mullahan ei ole käytännössä mitään raskausoireitakaan.

Mulla on jo ylihuomenna ja alkaa jo hiukan hermostuttaa.:woot: Mietin, että pitäiskö kuitenkin lähteä tänään vielä apteekkiin käymään ja ostaa huomisaamulle vielä viikkonäytöllinen.:angelic: Ettei putoaisi niin korkealta, jos asiat ei olisikaan kunnossa maanantaina. Sitä 3+ siis vieläkin himoitsen. Mullahan ei ole käytännössä mitään raskausoireitakaan.
Täällä myös aikalailla oireetonta ollut. Mulla on kaapissa odottamassa ens keskiviikkoa (5+0) toi viikkonäytöllinen, pakko itsellekin saada varmistus arvojen noususta. Katso vaan, niin näyttää 2-3 vkoa ja joudun tehdä vielä yhden loppuviikosta. :nailbiting:

Täällä myös aikalailla oireetonta ollut. Mulla on kaapissa odottamassa ens keskiviikkoa (5+0) toi viikkonäytöllinen, pakko itsellekin saada varmistus arvojen noususta. Katso vaan, niin näyttää 2-3 vkoa ja joudun tehdä vielä yhden loppuviikosta. :nailbiting:
Onko sulla ennen näyttänyt ajoissa? Mulla tuntui viimeksikin nousevan hitaasti ja 3+ ei tullut ekalla yrityksellä. Huomenna olisi 6+3 menkoista, mutta oikeasti luulisin viikon vähemmän. Saa nähdä kumpi tulos huomenna tulee.:p

Onko sulla ennen näyttänyt ajoissa? Mulla tuntui viimeksikin nousevan hitaasti ja 3+ ei tullut ekalla yrityksellä. Huomenna olisi 6+3 menkoista, mutta oikeasti luulisin viikon vähemmän. Saa nähdä kumpi tulos huomenna tulee.:p
En ole ennen testannut noita digejä, mutta nyt ajattelin koeajaa itsekin. Mä sain plussan 3+5 apteekin herkällä ja 4+1 oli jo reipas viiva normissa testissä ilta-aikaan. Mulla on aina noussut hormoonit vähän laiskasti, joten kattoo jos sitä vaikka loppuviikosta sitten vasta testaisi... Turhaa pakokauhua vaan aiheuttaa jos tuleekin vielä toi 2-3 näkyviin. :scared001

Sulla voisi uskoa molemman laskukaavan mukaan olevan jo toi 3+. Kyllä se vaan varmasti mieltä rauhoittaa, kun näkee tasojen nousevan.:happy093

Kiitos ihanat :Heartred Ootte ollut niin loistavana tukena tän kamalan ja raastavan odottelun ajan, että voi kun voisin teitä kaikkia halata!:hug013 Kiitos kun olette! :love7

Onnittelut hyvistä uutisista Monstera! <3

Voi miksi varhaisultraa ei voida tarjota kaikille odottajille tai olisin edes hieman edullisempaa omakustanteisesti. :sad001 Meillä päin hinnat kohoaa reilusti toiseen sataan mikä on paljon matalapalkkaiselle.

Takaisin