Heinäkuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Seepra
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kylläpä tunteet voi heitellä laidasta laitaan.. joinakin päivinä olen aivan ihana odottava äiti ja toisena päivänä taas tekee mieli vaan maata ja itkeä.. mulla on painoa 150kg ja onnistuin ennen raskautta pudottamaan paino sen 10kg ja sen ansiosta raskauduin. Mutta netin kaikki faktat saa mut miettimään että olisiko vain helpompi abortoida lapsi ja pudottaa lisää painoa. :( lapsi on paljon toivottu.. mutta netin ihmeellinen maa saa mut tuntemaan syyllisyyttä että olen raskautunut ja tuominnut minut tappamaan tyyliin tämä minun tuleva lapsi.. tottakai olisi ollut fiksua pudottaa painoa.. mutta kun raskauduin painoin 146kg ja nyt tuli se 4 kg lisää.. en ole ikinä ollut tyytyväinen itseeni mutta en haluisi luopua suurimmasta unelmastani joka kasvaa vatsassani

Kylläpä tunteet voi heitellä laidasta laitaan.. joinakin päivinä olen aivan ihana odottava äiti ja toisena päivänä taas tekee mieli vaan maata ja itkeä.. mulla on painoa 150kg ja onnistuin ennen raskautta pudottamaan paino sen 10kg ja sen ansiosta raskauduin. Mutta netin kaikki faktat saa mut miettimään että olisiko vain helpompi abortoida lapsi ja pudottaa lisää painoa. :sad001 lapsi on paljon toivottu.. mutta netin ihmeellinen maa saa mut tuntemaan syyllisyyttä että olen raskautunut ja tuominnut minut tappamaan tyyliin tämä minun tuleva lapsi.. tottakai olisi ollut fiksua pudottaa painoa.. mutta kun raskauduin painoin 146kg ja nyt tuli se 4 kg lisää.. en ole ikinä ollut tyytyväinen itseeni mutta en haluisi luopua suurimmasta unelmastani joka kasvaa vatsassani

Olisiko sun mahdollista päästä esim ravitsemusterapeutin juttusille tosta painoasiasta?
Saisit varmasti elämäntaparemonttiin hyvät ohjeet :happy119
Ja tottakai ylipainon riskit tiedetään, mutta saat varmasti hyvää ohjeistusta neuvolasta.

Olisiko sun mahdollista päästä esim ravitsemusterapeutin juttusille tosta painoasiasta?
Saisit varmasti elämäntaparemonttiin hyvät ohjeet :happy119
Ja tottakai ylipainon riskit tiedetään, mutta saat varmasti hyvää ohjeistusta neuvolasta.

joo ajattelin pyytää apua lääkäriltä kun ensiviikolla on eka ultra. Toivon että edes raskauden aikana tehdyt muutokset myös vaikuttaisi riskien edes vähäiseen pienenemiseen. Mun oli tarkoitus pudottaa enemmän painoa ennen kun raskautuisin, mutta tämä kävikin vähän äkimmin..

joo ajattelin pyytää apua lääkäriltä kun ensiviikolla on eka ultra. Toivon että edes raskauden aikana tehdyt muutokset myös vaikuttaisi riskien edes vähäiseen pienenemiseen. Mun oli tarkoitus pudottaa enemmän painoa ennen kun raskautuisin, mutta tämä kävikin vähän äkimmin..

Pienikin pudotus on jo voitto ja vauvalle hyväksi.
Mutta älä liikaa ruoski itseäsi :Heartred

Kylläpä tunteet voi heitellä laidasta laitaan.. joinakin päivinä olen aivan ihana odottava äiti ja toisena päivänä taas tekee mieli vaan maata ja itkeä.. mulla on painoa 150kg ja onnistuin ennen raskautta pudottamaan paino sen 10kg ja sen ansiosta raskauduin. Mutta netin kaikki faktat saa mut miettimään että olisiko vain helpompi abortoida lapsi ja pudottaa lisää painoa. :sad001 lapsi on paljon toivottu.. mutta netin ihmeellinen maa saa mut tuntemaan syyllisyyttä että olen raskautunut ja tuominnut minut tappamaan tyyliin tämä minun tuleva lapsi.. tottakai olisi ollut fiksua pudottaa painoa.. mutta kun raskauduin painoin 146kg ja nyt tuli se 4 kg lisää.. en ole ikinä ollut tyytyväinen itseeni mutta en haluisi luopua suurimmasta unelmastani joka kasvaa vatsassani
Tsemppiä, kokemuksesta tiedän ettei painonpudotus ole helppoa! Sinuna en ruoskisi itseäsi painon vuoksi, olet nyt raskaana ja voit nauttia siitä. Kuten yllä on mainittu, niin kyllähän ylipainon riskit on tutkittuja, mutta siltikään se ei tarkoita, että jotain kävisi aina :Heartred ravitsemusterapeutin luona käynti voisi olla hyvä, jos sieltä saisi sellaisia eväitä, joilla painonnousu raskausaikana ei lähtisi käsistä. Täälläkin varmasti tulee raskauksien edetessä enemmän keskustelua ruokailuista, joten jospa niistäkin saatais kaikki toinen toisiltamme vertaistukea :)

Tsemppiä, kokemuksesta tiedän ettei painonpudotus ole helppoa! Sinuna en ruoskisi itseäsi painon vuoksi, olet nyt raskaana ja voit nauttia siitä. Kuten yllä on mainittu, niin kyllähän ylipainon riskit on tutkittuja, mutta siltikään se ei tarkoita, että jotain kävisi aina :Heartred ravitsemusterapeutin luona käynti voisi olla hyvä, jos sieltä saisi sellaisia eväitä, joilla painonnousu raskausaikana ei lähtisi käsistä. Täälläkin varmasti tulee raskauksien edetessä enemmän keskustelua ruokailuista, joten jospa niistäkin saatais kaikki toinen toisiltamme vertaistukea :)

kiitos paljon viestistä ❤️

Kyllähän raskaudenkin aikana tehdyt elämäntapamuutokset vaikuttavat ja vielä ehtii hyvin. Lisäksiksihän nyt on kunnon motivaattori tehdä hyviä valintoja niin itselle kuin tulevalle perheelle. Ja pienin askelin saa yleensä pysyvämpiä asioita aikaan kuin kovin nopeilla muutoksilla. Tsemppiä terveydelle paremmissa valinnoissa pysymiseen :happy:

Olipa jännää olla tänään ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Vaikka tiesinkin suurimman osan asioista etukäteen, oli kiva kun joku vielä varmisti ja rauhoitteli panikoinnin suhteen. Ja tietty mies on nyt enemmän kartalla muistakin kuin ruoka-asioista :hilarious:

Ihanaa @Tuikutti ! Meillä eka aika 13.8. ja odotan paljon, kyllähän se konkretisoi tätä tosi paljon :) <3

@Nennaa ihana rohkea kirjoitus. <3 Toivon koko sydämestäni, että annat itsellesi luvan iloita lapsesta, joka on sinulle tarkoituksella juuri tähän hetkeen annettu ja tuo jo sinulle paljon onnea. Unohda ne nettisaitit jotka eivät tee mitään muuta kuin varjostavat odotustasi. Ansaitset olla onnellinen. <3 Mitä tahansa voi kenelle tahansa meistä sattua, kuten myös mikä tahansa voi mennä odotukset ylittävästi.
Sitäpaitsi jos päätät niin, niin varmasti saat pidettyä painon hallussa ja voipa sitä tippuakin jos noudatat terveellistä ruokavaliota. :)

Ihanaa @Tuikutti ! Meillä eka aika 13.8. ja odotan paljon, kyllähän se konkretisoi tätä tosi paljon :) :Heartred

@Nennaa ihana rohkea kirjoitus. :Heartred Toivon koko sydämestäni, että annat itsellesi luvan iloita lapsesta, joka on sinulle tarkoituksella juuri tähän hetkeen annettu ja tuo jo sinulle paljon onnea. Unohda ne nettisaitit jotka eivät tee mitään muuta kuin varjostavat odotustasi. Ansaitset olla onnellinen. :Heartred Mitä tahansa voi kenelle tahansa meistä sattua, kuten myös mikä tahansa voi mennä odotukset ylittävästi.
Sitäpaitsi jos päätät niin, niin varmasti saat pidettyä painon hallussa ja voipa sitä tippuakin jos noudatat terveellistä ruokavaliota. :)

kiitos paljon ihanasta viestistä ❤️ Tämä piristi kummasti mieltä ❤️

@Nennaa en osaisi kirjoittaa yhtään paremmin mitä muut tuolla ylempänä kirjoittivat. Ole itsellesi armollinen ja elä tätä hetkeä yrittäen nauttia raskaudesta ja pienestä <3 raskauden aikana pystyy tekemään monia asioita/valintoja hyvään suuntaan ja kuten Tiuski sanoi, että vertaistuesta on varmasti hyötyä meille kaikille! :)

@Nennaa Tsemppiä raskauteen! Todellakin saat nauttia raskaudestasi! Monet toivat ruokavalion merkityksen, mikä onkin iso asia. Mä tsemppaisin vielä liikkumiseen. Se on tosi raskasta varmasti, mutta vahvistaa sinua ja vauvaa ja saat voimia raskauden jälkeisen palautumiseenkin, jolloin imetyksenkin myötä (jos haluat/se onnistuu) saa karistua paljon kiloja.

Mä soittelin joskus toukokuun alussa tytölle 4v neuvola aikaa. Silloin sanottiin ettei pidetä toistaiseksi kuin vasta syksyllä. Toukokuun lopulla terkkari soitti että rajoitukset poistui ja voidaan tulla jo seuraavalla viikolla, jos halutaan. Oli siis sitten ensin neuvola aika ja viikon päästä lääkäri aika. Ja kaikki lapset mukana kun eivät olleet koronan takia päivähoidossa. Kysyin ensin että voiko tulla kun en saa niitä minnekkään ja se sopi, mutta ei leluja käytössä, että tylsää voi tulla.
HUS alueella asun, mutta en tiedä onko kuntakohtaisia eroja noissa rajoituksissa.

Okei, HUSin alueella myös minä. Soittelen vielä lähemmin terkalle jos onnistuisikin päästä samalla tytön tarkastukseen :)

Paljon onnea raskaudesta Nennaa! Monenlaiset tunteet ovat osa äitiyttä. Olet todella rohkea, kun uskalsit kertoa tunteistasi täällä. Miltä sinusta tuntuisi, jos unohtaisit nyt painon seurannan kokonaan ja keskittyisit siihen, miten voisit tukea omaa hyvinvointiasi ja jaksamistasi raskauden aikana ja vauvan syntymän jälkeen? Apua voit mahdollisesti saada ravitsemusterapeutilta, liikuntaneuvojalta tai vaikka yksityiseltä kätilöltä neuvolan lisäksi. Neuvolassa voitte sopia, että käyt puntarilla siten, ette itse näe lukemaa ja paino kirjataan ainostaan neuvolajärjestelmän raskaudenseurantalomakkeelle, ei äitiyskorttiin. Kaikkea hyvää sinulle äitiksi kasvamisen polulla, toivottavasti pystyt nauttimaan pian raskaudesta täysin rinnoin. :Heartred

Paljon onnea raskaudesta Nennaa! Monenlaiset tunteet ovat osa äitiyttä. Olet todella rohkea, kun uskalsit kertoa tunteistasi täällä. Miltä sinusta tuntuisi, jos unohtaisit nyt painon seurannan kokonaan ja keskittyisit siihen, miten voisit tukea omaa hyvinvointiasi ja jaksamistasi raskauden aikana ja vauvan syntymän jälkeen? Apua voit mahdollisesti saada ravitsemusterapeutilta, liikuntaneuvojalta tai vaikka yksityiseltä kätilöltä neuvolan lisäksi. Neuvolassa voitte sopia, että käyt puntarilla siten, ette itse näe lukemaa ja paino kirjataan ainostaan neuvolajärjestelmän raskaudenseurantalomakkeelle, ei äitiyskorttiin. Kaikkea hyvää sinulle äitiksi kasvamisen polulla, toivottavasti pystyt nauttimaan pian raskaudesta täysin rinnoin. :Heartred

Kiitos kauniista viestistä! ❤️ Pitää ottaa nuo vinkit käyttöön, helpottaa kyllä jos ei tarvitsisi painoa nähdä

Uugh! 3 iltavuoroa takana, 3 iltaa + yövuoro vielä edessä kun oli varmaan vahingossa tullut tuollainen putki listaan. Selkä on niin kipeä kun oon juossut ja hoitanut mummoja ja ukkeja koko illan! Mutta en tosiaankaan paljasta töissä vielä aikoihin raskauttani!

Onko teillä millasia ammatteja ja työpaikkoja ja miten sinne sopii raskaana olevat työntekijät?

Minulla menossa myös mahtava työputki, toivottavasti oireet pysyvät maltillisena. Työskentelen kätilönä yliopistollisessa sairaalassa. Melko äkkiä saattaa narahtaa raskaudesta, kun ei voi hoitaa tiettyjä potilasryhmiä (esim. sytostaatteja saaneita).

Onko kukaan vielä pohtinut vaunuasioita? Esikoinen on uuden tulokkaan syntyessä 2v9kk ja ajattelin kuitenkin hankkia tuplat liikkumisen helpottamiseksi. Toisaalta pohdin onko ne aivan turhat noin ”ison” lapsen kanssa. Pärjäisikö paremmin seisomalaudalla ja yksöisvaunuilla. Kokemuksia kiitos :)

Onko kukaan vielä pohtinut vaunuasioita? Esikoinen on uuden tulokkaan syntyessä 2v9kk ja ajattelin kuitenkin hankkia tuplat liikkumisen helpottamiseksi. Toisaalta pohdin onko ne aivan turhat noin ”ison” lapsen kanssa. Pärjäisikö paremmin seisomalaudalla ja yksöisvaunuilla. Kokemuksia kiitos :)
Meillä esikoinen sit samanikäinen kun vauva syntyy ja ajateltiin pärjätä seisoma/istumalaudalla. Kuitenkin kesäkausi lähellä ja meillä jo nyt mennään potkupyöräillen mielellään, niin en raaski ostaa uusia rattaita jos jää sitten käyttämättä :grin

Minulla menossa myös mahtava työputki, toivottavasti oireet pysyvät maltillisena. Työskentelen kätilönä yliopistollisessa sairaalassa. Melko äkkiä saattaa narahtaa raskaudesta, kun ei voi hoitaa tiettyjä potilasryhmiä (esim. sytostaatteja saaneita).

Mielenkiintoista, miksei sytostaatteja saaneita saa hoitaa?

Takaisin