Kesäkuun keskustelut

Enpä minäkään ehtinyt kauaa olla, pari kuukautta töissä, kesällä lomalla + vajaata viikkoa ettei tarvinnut vielä lasta hoitoon laittaa... mukava kertoa pomolle syksyllä :facepalm:

Joo hyvä mennä takas töihin maha valmiiksi pystyssä. :D Uskoisin, että toisessa raskaudessa mahaa näkyy jo rv14.

Hei vinkkinä muillekin, jos käytätte Preglife-sovellusta jolla voi raskautta seurata, niin siellä oli tullut Ifin tarjoama maksuton Raskauden tuki -vakuutus! Siihen kuuluu terveysneuvontaa ja kaksi maksutonta etälääkärikäyntiä Terveystalon lääkäreille. Voi siis kysellä huolettavia asioita sieltä kautta! :) Ihan uus juttu, tullut nyt kesäkuun alussa ilmeisesti.

Juu! Onko sulla ollut nopea synnytys siis aiemmin? :)

Mulla esikoisen raskaudessa esikoinen oli joka ultrassa viikkoja isompi, rakenneultrassakin yli viikon isompi. Lasketulle ajalle ei tehty mitään ja synnytin 42+0. Jos laskettua aikaa olis aiemmin aikaistettu, olisin saanut käynnistyksen aikaisemmin eikä esikoinen olis ollut niin iso syntyessään. Tässä raskaudessa toivoisin vauvan koon tarkempaa seurantaa. :)

No on kyllä outoa ettei muutettu laskettua aikaa, vaikka noin suuri ero :eek: Onhan tuo jo varsin myöhäinen ajankohta synnyttää, riskit lisääntyy kai kyllä. Täälläpäin käynnistetään viimeistään 41+3, jos ei ala näkyä.

Itsellä käynnistettiin viimeksi 39+4, verenpaineiden ja synnytyspelon takia. Useampi päivä käynnistettiin minimiannoksilla ja joku välipäiväkin oli, mutta kalvojen puhkaisu räjäytti pankin. Sillä vaan tuumin, että itsellä taitaa mennä niin että jos kalvot puhkeaa, niin tapahtuu ja nopeasti.

Matkaa sairaalaan on reilu kaksi tuntia kuitenkin, joten jännittää. Kalvojen puhkaisun jälkeen meni tunti ja vartti syntymään. Ammeeseen ei keretty, vedet oli jo laskettu. Toki en tiedä voiko täysin verrata spontaanisti käynnistyvään, mutta sanoi kätilöt ja lääkäri ettei turhia aikailtu :woot: Kai se on teoriassa mahdollista että tulee yhtä nopeasti. No luulen että paineet nousee mulla joka raskaudessa ja käynnistetään. Ihan mielellään ottaisin käynnistyksen, vaikka päiväkausia supistelikin ympäri vuorokauden.

Hei vinkkinä muillekin, jos käytätte Preglife-sovellusta jolla voi raskautta seurata, niin siellä oli tullut Ifin tarjoama maksuton Raskauden tuki -vakuutus! Siihen kuuluu terveysneuvontaa ja kaksi maksutonta etälääkärikäyntiä Terveystalon lääkäreille. Voi siis kysellä huolettavia asioita sieltä kautta! :) Ihan uus juttu, tullut nyt kesäkuun alussa ilmeisesti.

Joo! Otin sen käyttöön viikolla. On kyllä tosi hyvä juttu! Hienoa toimintaa If:ltä.

Ihanaa juhannusta kaikille! Me lähdettiin mökille jälleen. Tänään 4+7 :smiley-angelic001

Ihan ok olo, kauheesti vaan pyörryttää aamulla kun mulla on niin matalat paineet. Kestää pitkään ennen kuin pysyn tolpillani.

Joo! Otin sen käyttöön viikolla. On kyllä tosi hyvä juttu! Hienoa toimintaa If:ltä.

Just tajusin että toivottavasti tätä ei tulkita toisen raskaussovelluksen mainostamiseksi jos sitä ei saa tehdä... :facepalm: en oo ihan varma kun noissa säännöissä puhutaan vaan facebook ym. ryhmistä :grin kai noista raskaussovelluksista muutenkin on usein puhetta. Itellä on ainakin molemmat käytössä :hilarious:

Mustakin on typerää et neuvola laskee lasketun ajan "väärin". Mä tunnen ovulaatiot, eli tiiän millon se on ollu, ja mun kierto on vaan 25.pv, mutta neuvola aina laskee sen 28 pvn mukaan.
Sanotaan ettei muutamalla päivällä oo väliä, mutta sitte sairaalassa lääkärit kuitenki tuijottaa niitä +päivä tarkkaan. Täälläpäin todella nihkeesti muutetaan laskettua aikaa, vauvan koko pitää olla nt-ultrassa +6pv ennen ku ne muuttaa sitä, jos päiviä on vähemmän, sitä ei muuteta. Eikä täälläpäin käynnistetä synnytystä jos ei oo jomman kumman terveys vaarassa tai jos menne yliajalle. Vauvan koon takia, tai äidin synnytyspelon takia käynnistystä ei tehä. Sain sen kokea viime vuonna, ku kärsin järkyttävästä synnytyspelosta. Esikoinen oli todella iso 4,5kg vaikka sen piti arvion mukaan painaa vaan 3,8kg. Samaa veikattiin kakkosesta mutta lääkärit sano ettei he käynnistä vaikka olis yli 4,5kg vauva.
Katotaan miten nyt käy. En toki oo vielä päättäny synnytyssairaalaakaan, joko Vaasa tai Seinäjoki.

Mustakin on typerää et neuvola laskee lasketun ajan "väärin". Mä tunnen ovulaatiot, eli tiiän millon se on ollu, ja mun kierto on vaan 25.pv, mutta neuvola aina laskee sen 28 pvn mukaan.
Sanotaan ettei muutamalla päivällä oo väliä, mutta sitte sairaalassa lääkärit kuitenki tuijottaa niitä +päivä tarkkaan. Täälläpäin todella nihkeesti muutetaan laskettua aikaa, vauvan koko pitää olla nt-ultrassa +6pv ennen ku ne muuttaa sitä, jos päiviä on vähemmän, sitä ei muuteta. Eikä täälläpäin käynnistetä synnytystä jos ei oo jomman kumman terveys vaarassa tai jos menne yliajalle. Vauvan koon takia, tai äidin synnytyspelon takia käynnistystä ei tehä. Sain sen kokea viime vuonna, ku kärsin järkyttävästä synnytyspelosta. Esikoinen oli todella iso 4,5kg vaikka sen piti arvion mukaan painaa vaan 3,8kg. Samaa veikattiin kakkosesta mutta lääkärit sano ettei he käynnistä vaikka olis yli 4,5kg vauva.
Katotaan miten nyt käy. En toki oo vielä päättäny synnytyssairaalaakaan, joko Vaasa tai Seinäjoki.

Ohhoh, siis mitä ihmettä kysyn vaan? :eek: Vastahan viime vuonna taidettiin Ruotsissa ihan pahimman kautta todeta tutkimuksessa, että vauvojen kuolemat lisääntyy, jos annetaan tulla viikkoja 42 täyteen tai enemmän. Ja jos aikakin on vielä väärin laskettu. Saati sitten noin suuren vauvan synnyttäminen on jo iso riski muutenkin. Että kuinka todennäköisesti sitten jää jumiin ja joutuu leikkaamaan hädässä ulos.

Täällä la muutetaan, jos vauvan koko on +-4 päivää. Pakko kyllä sanoa että hirvittää nämä suuret aluekohtaiset erot. Suositukset on kuitenkin olemassa, joita kaikkien luulisi noudattavan :bookworm:

Voin vaan kuvitella mitä oot käynyt läpi. Toivottavasti asiat on tällä kertaa eri tavalla. Jos saisit tieteellisillä faktoilla perusteltua kantasi.

Saa kiittää onneaan, että täällä kaikki nuo seikat otetaan huomioon eikä tehdä vaan yhden kaavan mukaan miten on vuosikymmenet tehty omaksumatta uutta tutkimustietoa ja suosituksia o_O

Tunnen erään henkilön, joka olisi saanut elävän vauvan, jos synnytyksen käynnistämisen kanssa ei olisi pihtailtu :confused: No nyt sitten tällä kertaa saa sen käynnistyksen aiemmin..

Muokattu viimeksi:
Joo siis ihan älytöntä toi miten neuvola laskee ton lasketun ajan. Mä tiedän melkeenpä 100 varmasti milloin ovulaatio oli mutta ne laskee sen lasketun ajan edellisten kuukautisten mukaan. Mikä on typerää kun mun edelliset kierrot oli 50pvää ja 39 pvää. Kerroin nää mutta ei th välittänyt..

meillä on tänä vuonna erilainen juhannus kun ollaan kaupungissa. Aina ollut traditio olla mun isän mökillä lasten ja mun miehen kanssa mutta tänä vuonna olivat sitä mieltä ettei me olla tervetulleita. Kylmää käytöstä heiltä.. no koitetaan keksiä jotain kivaa täällä :) koko aamun kärsin tähän mennessä pahimmasta pahasta olosta ja närästyksestä. Onneksi mies vei aamupäivällä lapset ulos ja sain mennä nukkumaan ja lepäämään. Nukkuminen auttoi onneksi :)

meillä on tänä vuonna erilainen juhannus kun ollaan kaupungissa. Aina ollut traditio olla mun isän mökillä lasten ja mun miehen kanssa mutta tänä vuonna olivat sitä mieltä ettei me olla tervetulleita. Kylmää käytöstä heiltä.. no koitetaan keksiä jotain kivaa täällä :) koko aamun kärsin tähän mennessä pahimmasta pahasta olosta ja närästyksestä. Onneksi mies vei aamupäivällä lapset ulos ja sain mennä nukkumaan ja lepäämään. Nukkuminen auttoi onneksi :)

Voi ei, siis onpa kamalaa sanoa että ei ole tervetulleita varsinkin jos aiemmin olette siellä aina olleet! :eek: Tosi tylyä. Toivottavasti saatte kivan oman juhannuksen kuitenkin kotona :Heartred

Me kerrottiin nyt sitten kuitenkin omille perheille jo tänään, ihan sen takia ettei jakseta salailla. Sitten jos jotain sattuu, niin jaetaan sitten nekin fiilikset. Mukavampi näin kesällä ettei tartte joka kerta yhdessä syödessä viinilasillisesta kieltäytyessä keksiä jotakin selitystä :rolleyes: muille sitten vasta pikkuhiljaa ultrien jälkeen.

Mamiliksi, suurin osa Seinäjoen lääkreistä sanoo et käynnistämistä vältetään koska se ei oo vauvalle hyväksi kun hänet "pakotetaan" ulos. Ne kyllä tulee sitte pihalle ku ovat siihen valmiita..

Esikoinen oli myös iso nt-ultrassa mutta koska ikä heitti van 4-5päivällä, ei la.ta muutettu.

Ainut keino mulla on vaihtaa sairaalaa seinäjoelta vaasaan tai yksinkertasesti valehella viimisten menkkojen aika.

Mamiliksi, suurin osa Seinäjoen lääkreistä sanoo et käynnistämistä vältetään koska se ei oo vauvalle hyväksi kun hänet "pakotetaan" ulos. Ne kyllä tulee sitte pihalle ku ovat siihen valmiita..

Esikoinen oli myös iso nt-ultrassa mutta koska ikä heitti van 4-5päivällä, ei la.ta muutettu.

Ainut keino mulla on vaihtaa sairaalaa seinäjoelta vaasaan tai yksinkertasesti valehella viimisten menkkojen aika.

Ehkä sun kannattaa harkita Vaasaan menemistä! Kysissä lääkäri taas oli sitä mieltä että on ihan turvallista käynnistää, koska raskaus on täysiaikainen. Että vauvallekin on hyvin turvallista. Eipä neiti ollut moksiskaan. Toki vaakakupissa painoi myös mun verenpaineet ja synnytyspelko. Parempi oli käynnistää, kuin tehdä sektio pelkoperustein. Se oli yksi ratkaiseva tekijä miksi päädyin alatiesynnytykseen enkä sektioon. Lääkäri oli fiksu kun lupasi käynnistyksen. Verenpaineet aikaisti käynnistystä päivällä. Ei ne kaikki vauvat lähde syntymään vaikka kuin kauan vartoo o_O

Joo siis ihan älytöntä toi miten neuvola laskee ton lasketun ajan. Mä tiedän melkeenpä 100 varmasti milloin ovulaatio oli mutta ne laskee sen lasketun ajan edellisten kuukautisten mukaan. Mikä on typerää kun mun edelliset kierrot oli 50pvää ja 39 pvää. Kerroin nää mutta ei th välittänyt..

Kieltämättä aika tympeästi tehty :dead: No eiköhän meillä kaikilla ole kiva juhannus joka tapauksessaa :wink

Ei Vaasa oo sen parempi! Mä synnytin siis Vaasan sairaalassa. Poika oli syntyessään 4,6kg ja ei siinä mitään, mutta kun päänympärys oli syntyessä 38cm, että se oli vähän jo liikaa mulle. :D Mutta siis Vaasassa on tosi nihkee suhtautuminen käynnistyksiin ja yliaikaiskontrollikin oli vasta 41+5, ja käynnistys olis ollut vasta 41+6.

Ja vaikka mulla käynnistyikin synnytys itsestään 41+5 (mutta poika syntyi vasta 42+0), synnytystä jouduttiin edesauttaa oksitosiinilla, joten ihan hyvin olis voinut käynnistää jo pari päivää aiemmin lempeämmillä tavoilla, ballongilla ja kalvojen pyörittelyllä yms.

Mustikka, no joo, oon kuullu kyl vaasastaki tuota! Eli ei välttis parane sairaalaa vaihtamalla.

Seinäjoella on kyllä uskomattoman mahtava vastasyntyneiden teho, ja koska molemmat edelliset lapset on syntymän jälkeen ollu siellä viikon, ni tod näk tämä kolmonenki joutuis sinne.

Voi ei, siis onpa kamalaa sanoa että ei ole tervetulleita varsinkin jos aiemmin olette siellä aina olleet! :eek: Tosi tylyä. Toivottavasti saatte kivan oman juhannuksen kuitenkin kotona :Heartred

Me kerrottiin nyt sitten kuitenkin omille perheille jo tänään, ihan sen takia ettei jakseta salailla. Sitten jos jotain sattuu, niin jaetaan sitten nekin fiilikset. Mukavampi näin kesällä ettei tartte joka kerta yhdessä syödessä viinilasillisesta kieltäytyessä keksiä jotakin selitystä :rolleyes: muille sitten vasta pikkuhiljaa ultrien jälkeen.

no niinpä. Kyllä itku tuli etenkin näissä hormoonihuuruissa:arghh: mutta tärkeintä on että saan olla lasten ja miehen kanssa. Lähinnä lasten takia vaan harmitti.

oho jännää! Kerroitte:) joo onhan tuo helppoa kun ei tartte keksiä kaikenlaisia selityksiä:grin

Nyt kun sain tällekin vuodelle helmikuun leiman, niin oon vaan silleen että älkää viekö sitä multa pois :smiley-angry017 bootyshake.gif

Muoks.. Niin kovasti haluun tän vauvelin syliin asti terveenä :dummy:

No todennäköisempää on, että sitä ei viedä sulta pois! :) Mutta tiedän tunteen! Jännittää maanantain varhaisultra.

Niinhän se on kyllä. Helpottaa kun katsoo päiväkohtaisen keskenmenon riskin taulukosta, kun joka päivä se pienenee. Todennäköisyys vauvan saamiseen jo yli 80% :Heartred

Ihan varmasti jännittää, täälläkin ollaan ihan tulisilla hiilill. Tänään taas huonompi päivä. Koitan saada muuta ajateltavaa, mutta ei meinaa onnistua :confused2

Takaisin