Korona ja raskaus

Itseäni mietityttää kovasti oma työni, sillä tutkin covid19 -näytteet! Kyllähän siinä suojaudutaan, mutta silti hirvittää tieten tahtoen tehdä niitä testejä. Olenkin miettinyt että onko työnantajalla velvoitetta siirtää minut muihin tehtäviin? Ja kannattaako siirto tehdä heti vai vasta kun raskaus on edennyt tiettyyn asti?? pitäisi siis pomolle ilmoittaa taskaudestani nyt jo todella aikaisin...
 
Mie kerkesin olla korona teholla 5 vuoroa töissä kunnes huomasin et oon raskaana, pomolle sillon heti kerroin et jo ihan oireiden vuoks en pysty n. 3h siellä täydessä varustuksessa olemaan kun pissittää ja yököttää niin sain vapautuksen niistä hommista. Täällähän on muutoin linjavetona et raskaus ei ole este korana potilaita hoitaa.
 
Itseäni mietityttää kovasti oma työni, sillä tutkin covid19 -näytteet! Kyllähän siinä suojaudutaan, mutta silti hirvittää tieten tahtoen tehdä niitä testejä. Olenkin miettinyt että onko työnantajalla velvoitetta siirtää minut muihin tehtäviin? Ja kannattaako siirto tehdä heti vai vasta kun raskaus on edennyt tiettyyn asti?? pitäisi siis pomolle ilmoittaa taskaudestani nyt jo todella aikaisin...
Minun mielestäni sinun kannattaa ehdottomasti ottaa asia heti puheeksi pomon kanssa. Vaikka raskaana olevat eivät suoraan riskiryhmäläisiä olekaan... Ehkä sinulle löytyisi muita hommia :) Itse en raskaana ollessa haluaisi tehdä samaa kuin sinä joudut.
 
Me ollaan molemmat miehen kanssa oltu töissä koko koronan ajan, molemmilla työ missä mahdollista saada tartunta. Lapset on ollut koulussa ja eskarilainen eskarissa. Onneksi meidän kunnassa tapauksia on todella vähän. Ei mua ole pelottanut asia, kun ei voida mitään, että elämä meillä lähes normaalia. Muuten ollaan kyllä kontaktit pidetty minimissä ja vain yksi perheenjäsen on käynyt kaupassa (minä tai mies).
 
Mulla kävi silleen tuuri että sairastin taudin just ennen raskaaksi tuloa. Toki samat rajoitukset pätee kun jos ei olis sairastanut, mutta onhan se huojentavaa tietää että todennäköisesti tauti ei uusiksi iske.

Oho! Millaiset oireet sulla oli? Ja ilmeisesti siis testattiinkin?
 
joo testattiin, sairastuin sellaisessa tapahtumassa missä sairastui paljon ihmisiä. Alkoi kurkkukarheudella, sitten nousi kuume joka kesti joku kolme päivää, tilalle tuli hakkaava ”syvältä” tuleva yskä ja tosi kova väsymys. Kesti n 2 viikkoa. Mun mittareilla mulle paha tauti, mutta ei kuitenkaan sillä tapaa paha ettenkö olisi helposti selvinnyt kotihoidossa.
 
hakisin erityisäitiysrahaa, jos on noin lähellä koronaa niin se on mahdollista saada. on kyllä niin syvältä ettei suomessa ”uskalleta” pistää raskaanaolevia riskiryhmään vaikka kuuluisimme!
 
joo testattiin, sairastuin sellaisessa tapahtumassa missä sairastui paljon ihmisiä. Alkoi kurkkukarheudella, sitten nousi kuume joka kesti joku kolme päivää, tilalle tuli hakkaava ”syvältä” tuleva yskä ja tosi kova väsymys. Kesti n 2 viikkoa. Mun mittareilla mulle paha tauti, mutta ei kuitenkaan sillä tapaa paha ettenkö olisi helposti selvinnyt kotihoidossa.
Vielä tarkennus että mun mittareilla se oli paha flunssa, se kuume ja väsymys, mutta ei mikään semmonen että olisi yhtään pelottanut. Toivotaan että vasta-aineet säilyy veressä pitkään eikä tarttis tautia nyt raskaana pelätä!
 
hakisin erityisäitiysrahaa, jos on noin lähellä koronaa niin se on mahdollista saada. on kyllä niin syvältä ettei suomessa ”uskalleta” pistää raskaanaolevia riskiryhmään vaikka kuuluisimme!
Ymmärtääkseni sitä voi hakea sitten, kun raskaana on ollut 6 kk. Minun kollegani jäi juuri varhaiskasvatuksesta tuolle erityisäitiyspäivärahalle varhaiskasvatuksesta.
 
Ymmärtääkseni sitä voi hakea sitten, kun raskaana on ollut 6 kk. Minun kollegani jäi juuri varhaiskasvatuksesta tuolle erityisäitiyspäivärahalle varhaiskasvatuksesta.
okei. kyselin myös ite alkuraskaudessa onko mulla mahdollisuus jäädä. olen käsittänyt että se on koko raskaudessa tai ei mene minun järkeeni miksi ei olis yhtä tärkeää alkuraskaudessa varoa säteilyä/tarttuvia tauteja jne. kuin vasta kuudennella kuulla..
 
okei. kyselin myös ite alkuraskaudessa onko mulla mahdollisuus jäädä. olen käsittänyt että se on koko raskaudessa tai ei mene minun järkeeni miksi ei olis yhtä tärkeää alkuraskaudessa varoa säteilyä/tarttuvia tauteja jne. kuin vasta kuudennella kuulla..

tätä minäkin ihmettelin, mutta käsitin että siihen tarvitsee raskaustodistuksen jonka saa 6 kk. Voi olla että ymmärsin jotain väärin.
 
tätä minäkin ihmettelin, mutta käsitin että siihen tarvitsee raskaustodistuksen jonka saa 6 kk. Voi olla että ymmärsin jotain väärin.
kuulostaa hyvin oudolta. minulle selitettiin raskaustodistuksesta myös mutta kyllähän sen saa aikaisemmin varmasti tarvittaessa. ei voi pitää paikkaansa että vasta 6kk eteenpäin. ei mee mihinkään logiikkaan.
 
joo testattiin, sairastuin sellaisessa tapahtumassa missä sairastui paljon ihmisiä. Alkoi kurkkukarheudella, sitten nousi kuume joka kesti joku kolme päivää, tilalle tuli hakkaava ”syvältä” tuleva yskä ja tosi kova väsymys. Kesti n 2 viikkoa. Mun mittareilla mulle paha tauti, mutta ei kuitenkaan sillä tapaa paha ettenkö olisi helposti selvinnyt kotihoidossa.

itse sairastin jonkin pahan taudin kun koulut meni sulkuihin. Poika alkoi noin 7päivän päästä yskiin ja pitkään yski ja kuumetta.
itse tulin sairaaksi siitä noin 4päivää ja minun kurkkukipeä päivää aiemmin ja sit oli todella kylmä, yskiminen sattu(tuntu kohta tulee verta) sit päänsärky meni niin kovaksi että en pystynyt pitää silmiä auki ja koko kehoa särki(kuin olisi kasvukipuja) kuumetta oli38.7 mutta en pystynyt oikein mittaa kun pää niin kipeä.se pääkipu oli vuorokauden noin kovana(piti nukkua) mutta kuumetta oli ja yskin ainakin kaksi viikkoa ja äänikin meni se aaltoili mutta kunto meni hengästytti olla pystyssä ja vessassa käydä melkein viikon.
Ja vieläkin on keuhkot kipeänä ja nousee limaa kurkkuun ja on väliin kurkku kipeä siten aaltoilee. Ja eih testattu ei edes hoitajia testattu silloin ja olen ymmärtänyt ettei immuniteettia synny ja jos syntyy ei pitkä vaikutteista löytyykö 1/1000 positiivisen immuteetin kehittymisestä mutta ei pitkä vaikutus.

sen vuoksi en antanut lasten mennä kouluun, en halua kuolla ja enkä tule kestämään samaa tautia montaa kerta kun tuhoaa keuhkoja.
Olen hyvin tarkka ja ärsyttää kurkkukipu vieläkin.
 
HUS:n henkilökunta vastaa paljon mietityttäneisiin kysymyksiin tukihenkilön mukana olosta täällä. Teillä on vielä synnytykseen aikaa, mutta arvelin että tuo saattaa silti kiinnostaa. Sitä kun ei tiedä, mikä tilanne on vielä loppuvuodestakaan. Mitä ajatuksia tuo herättää?
 
Kyllähän se suututtaa jos mies ei tulevan kuopuksen syntymää näe. Aiemmat kun ovat syntyneet kiireellisellä sektiolla niin tämä kolmas syntyy sitten suunnitellulla sektiolla ja jos ei sektioon mukaan pääse niin menee koko synnärillä olo aika ilman miehen läsnäoloa. Sekin, että kun tiedämme tämän jäävän meidän viimeiseksi lapseksi, niin uutta tilaisuutta syntymää näkemään ei tule.
 
Meitäkin kyllä harmittaisi kovasti. :sad001
Mies on ollut joka synnytyksessä se turva ja tukihenkilö. Meillä nyt tietysti sekin että ehtisikö ylipäätään mukaan.. Kun on lapset ja täytyisi kauempaa saada hoitoapua tänne.
Olen pohtinut doulan hankintaa muutenkin. :)

Ellei nyt tässä tulla päätökseen suunnitellusta sektiosta. Sekin voisi tulla kysymykseen.

Ja ainenkin itse koin sen raskaasti vaikkei minua tällä hetkellä asia ole koskettanutkaan, että synnytyssaleihin sallitaan puolisot mutta esimerkiksi leikkaukseen ei. Ja ainenkin itse tarvitsisin siellä jos jossain tukea!
Mutta ymmärrän kyllä miksi näin toimitaan.
 
Synnytystä en osaa vielä ajatellakaan, kun joulukuun loppuun on niin pitkä matka. Mutta etätyöstä pitäisi palata työpaikalle suoraan asiakastyöhön 1.6., mikä ei houkuta yhtään. Mulla on hankala astma ja silti pitäisi pärjätä koko päivä työmatkoineen suojainten kanssa. :shifty: Olen käyttänyt hengityssuojaimia kun olen käynyt asioilla, mutta pienikin hetki niiden kanssa vaikeuttaa hengitystä ja huonontaa oloa. Aion vielä kysyä työterveydestä, mitä tälle asialle voisi tehdä, toivottavasti joku ratkaisu löytyy. :oops:
 
Takaisin
Top