Monimutkainen asia selittää, mutta tiivistettynä näin. En koe että oltaisiin oltu tämän pariskunnan kanssa riittävästi tekemisissä pitkään aikaan muuten, vaikka meidän tulisi olla läheisiä. Ajattelen siis näin että heillä voisi olla muita ihmisiä ympärillä, jotka ovat olleet itsestä riippumattomista syistä enemmän tekemisissä heidän kanssaan ja sopisivat siten paremmin tähän rooliin, en koe sitä tässä tapauksessa sydämessäni oikeaksi että ryhtyisin heille kummiksi. Minulla on jo kummilapsi, joten koen kummin roolia parhaillaankin. Pelkään että tulen nimetyksi kummiksi, mutta jään heti unohduksiin heidän elämästään, kummin tehtävä kun ei ole mielestäni käydä kylässä vain syntymäpäivinä ja näen tämän jo heidän kohdallaan ennalta tapahtuvaksi. Lisäksi meillä on kiusalliset välit tämän pariskunnan toisen puoliskon kanssa ja koen hänen tultuaan kuvioihin yhteydenpidon minulle tärkeään henkilöön tyrehtyneen joko välillisesti tai jopa tahallisesti. Mietityttää mikä minun rooli tässä oikeasti olisi tai jos sitä roolia ei oikeasti ole.
Tuokin voisi olla asia, mistä ehkä voisi rehellisesti koittaa sanoa. Voihan se olla että kirpaisee vastapuolta, mutta jos kerrot nuo perustelut niin ainakin hän voi pohtia asiaansa hieman syvällisemmin?

siinä on kaikki tarpeellinen yhdessä purkissa.
jos vaikka sattuis oleen se prosentin mahdollisuus siihen, että muka jonkun kultamunan tässä munisi