Korona ja raskaus

Aca

Vauhtiin päässyt keskustelija
Jouluäidit 2020
Pakko oli tämäkin aihe avata. Koko maailma pyörii Koronan ympärillä ja elämä on muuttunut hurjasti normaalista. Mitä mietteitä? Pelkoja? Eikös raskaana olevatkin luokitella nyt riskiryhmäksi?
 
raskaana oleviahan ei lueta riskiryhmään (en ymmärtä miksi?). kuulemma ei ole vaarallinen sikiölle, mutta kyllä olen kuullut juttuja että äiti on ennenaikaiseen synnytykseen joutunut kun on sairastunut koronaan. mielestäni siis kuulumme riskiryhmään, mutta ei tätä asiaa haluta ottaa tosissaan vaikka esim. sars aiheutti myös ennenaikaisuutta.
pelkäävät varmaan työvoiman puolesta kun ei tätä asiaa tuoda ilmoille. olen myös keskustellut lääkärin kanssa tästä ja hänkin vain sanoi, että ”ei ole sikiölle vaarallinen” (mutta onhan se jos ennenaikaisena syntyy -siihen kuollaan pahimmillaan)
itseäni huolettaa kyllä tämä tauti ja ollaan perheen kanssa minimoitu kaikki kontaktit kaupankäynneistä lähtien. töistäkin saan pian olla pidemmän pätkän poissa.
valmistaudun henkisesti olemaan yksin sairaalassa ja käymään ultrat yksin, koska luulenpa ettei tilanne rauhoitu ennen talvea.

suututtaa myös ihmisten vastuuttomuus asiassa, mutta ei lähdetä tähän koska hermot vain menee.

henkilökohtaisesti teen kaikkeni ettei perheeni sairastu tähän, koska ei ole kiva kantaa loppuelämää taakkaa...
*JOS OLISIN TEHNYT TOISIN...*
 
Samaa mieltä kuin Turvonnut!

Me ollaan käytännössä eletty karanteenissa. Ei tavata ketään, eikä mennä minnekkään.
Kauppakassi tuo viikottain ruuat. Ulkoilemme vain luonnossa jottei tule turhia kontakteja.

Tässä asiassa uskon että ei ainenkaan kaduta jos on ollut turhankin varovainen.
 
Itse olen hoitovapaalla esikoisen kanssa. Onneksi. Olen nimittäin hoitoalalla. Mies käy yhä töissä. Muuten olemme minimoineet kaikki kontaktit. Ruoat haetaan kaupan pihalta noutopalvelusta.

Täytyy vain toivoa ettei mies tuo sitä koronaa kotiin.

Vähän kyllä ärsyttää eräät sukulaiset. Usein ehdottelemassa että tulisivat pihalle käymään. No. Heillä lapsia ja meillä esikoinen. Siitä ei tulisi yhtään mitään. Ei ne lapset tajua pitää etäisyyttä. Ei todellakaan.

Olivat juuri miehen sisaren pihalla ja siellä olivat temmeltäneet kaikkien lapset menemään. En voi ymmärtää. Miehen sisko vielä viimeisillään raskaana... :shifty:
 
Miehän kerkesin 5 työvuoroa koronateholla töissä toki täysissä suojavarusteissa olla, mut kyl se silti huolestuttaa et mitä jos sairastun siihen pahemmin ja saan keuhkokuumeen ja joudun intuboiduksi respiraattoriin? Ja rajojen aukaiseminen näkyy tääl kaakon kulmalla ainakin, kaupassa käyn yksin ilman lapsia ja viimeks eilen parkkipaikat ihan täynnä ja asiakkaita siihen parin viikon takaiseen yli tuplat eli joo, ei oo kaikki mökkiläiset noudattanu kehoitusta pysymään kotona.
 
Mä teen töitä kotona ja lapsi on kotona päivät, mies kulkee päivät töissä ja on sellaisessa työssä et on hyvinkin mahdollisuus saada tartunta.. Mekään ei olla nähty nyt ketään ja itsellänikin jotenkin ärsyttää ne sukulaiset jotka kyselee että millon tullaan tai voiko lapsi tulla pihalle leikkimään.. Kuulutaan miehen kanssa kummatkin vielä riskiryhmään niin ei oikein huvita. Plus nyt vielä tää raskaus. Ei itsellä tule juurikaan liikuttua mihinkään. Kerran viikossa olen hakenut viikon ruuat kotiin mut siinäpä ne mun liikkumiset sit pääsääntöisesti on. Onhan tää vähän tylsää, kun tykkään mennä ja tulla mut nyt on ollu pakko opetella rauhoittumaan :grin
 
Menisittekö sukulaisen lapsen pihasynttäreille jossa useampi lapsi ja aikuisia. Yli 10 henkeä?

Ärsyttää kun koko ajan joku pyytää jonnekin ja sit sua pidetään ihan hysteerisenä jos kieltäydyt...

Lapset ei vaan osaa pitää etäisyyttä se on jo nähty...
 
En tiedä. Hyvä kysymys menisinkö. Ehkä riippuu vähän myös siitä, missäpäin Suomea juhlat on. Pk-seudulla en ehkä menis. Muualla Suomessa, missä tilanne on ollut rauhallisempi, ehkä menisinkin. Meilläkin alkaa lapset jo kärsiä niin tästä eristäytyneisyydestä ja kaipaa kavereita. Lähes sydäntä särkee ajatella kuinka monella lapsella on iso harmistus siitä, ettei synttäreitä voi järjestää. :sad001
 
Mulla taas sellainen olo että en kyllä menisi. Itelläkin niin kuvottava olo joka päivä että en kyllä sitä koronaa enää tähän soppaan kyllä kaipaisi.

Siellä myös isovanhempi joka vakavasti perussairas. Musta on aivan edesvastuutonta.

Eräät vieraista tulleet vähän yli 2 vkoa sitten ulkomailta ja erään lapsen isä ja äiti sellaisissa töissä joissa koronan riski on todellinen.

En tiedä. Ärsyttää tämä tilanne todella.
 
En menisi. Mutta me ollaankin varmaan monen mielestä ylihysteerisiä. Mun mielestä nyt vaan ei mitään juhlia tarttee järjestää. Sen nyt voisi jokainen järkeillä miksei.
 
Eikös yli 10 hengen kokoontumiset ole edelleen kielletty? Ihan jo sillä perusteella en menis.

Me ei olla myöskään nähty nyt ketään, mutta eipä kukaan ole onneksi pyydellytkään. Ainoastaan mun vanhemmat, mutta vähän arveluttaisi niidenkin luokse mennä vielä (yöksi), kun äiti kuuluu riskiryhmään ja isäkin on jo melkein 70v...
 
En lähtis synttäreille. Meilläki lapsi oli tosi harmissaan, kun ei voitukkaan järjestää isompia Synttäreitä sille, mutta ihmeen reippaasti se otti tilanteen haltuun ja alkoi sitten miettimään, että mitä me tehtäis kolmistaan :) me ollaan aika tarkkoja siitä ettei nähdä ketään ja ollaan omalla porukalla. Kyllähän tää alkaa jo tuntumaan, mutta parempi näin. Oman haasteensa tähän tuo vielä se, että itse teen päivät töitä etänä ja lapsi (päiväkoti-ikänen) on täällä kotona ja keksii kaikkee kivaa tekemistä itselleen. Miehellä ei valitettavasti etätöihin mahdollisuutta. Toivon, että tällä mentäisiin kuitenkin lomaan saakka, mutta se ei ole taas meistä kiinni. Ja on myös toisaalta helpompi oireilla näitä alkuraskauden oireita kotona kuin työpaikalla :grin
 
Minä olen töissä varhaiskasvatuksessa. Asiakaskontakteja vähintään 20 päivässä + vanhemmat ja työkaverit. Hirvittää kun ei voi suojautua mitenkään. Luin mahdollisuudesta erityisäitiyspäivärahaan, mutta osaako joku sanoa, että vaikuttaako se sitten äitiyspäivärahan suuruuteen? yritän vielä jos esimies keksisi jotain korvaavaa työtä, mutta en usko siihen mahdollisuuteen.
 
Mä sit eilen laitoin viestiä. Mukavan viestin miksi me ei nyt tulla ja että ensi vuonna juhlitaan tänkin edestä. Lahja viedään. Mutta...

Vastaus tähän oli "Aha."

Kyl ketuttaa.
 
Minä olen töissä varhaiskasvatuksessa. Asiakaskontakteja vähintään 20 päivässä + vanhemmat ja työkaverit. Hirvittää kun ei voi suojautua mitenkään. Luin mahdollisuudesta erityisäitiyspäivärahaan, mutta osaako joku sanoa, että vaikuttaako se sitten äitiyspäivärahan suuruuteen? yritän vielä jos esimies keksisi jotain korvaavaa työtä, mutta en usko siihen mahdollisuuteen.

Samaa työtä teen, mutta me emme kuulu riskiryhmään, joten en usko että tässä mitään vaihtoehtoja on kuin tehdä töitä vaan. Onhan päiväkodeissa töissä oikeitakin riskiryhmäläisiä, eivätkä he saa mitään erityiskohtelua. Lomia saa meillä ainakin pitää.
 
Kyllä, juurikin näin. Mutta kelan sivuilla nimenomaan mainitaan varhaiskasvattajien oikeus hakea tätä erityispäivärahaa, siitä syystä että työssä ei voi käyttää suojavälineitä ja mikäli esimies ei keksi muuta tekemistä
 
kyllä hirvittää ja suuresti!
henki lähtee jos koronan pahempi versio iskee kun raskaana muutenkin hengästyttää pienetkin asiat.

lähipiiri huolettaa myös todella paljon entä, kun (jos) vauva syntyy ja saa taudin vauvana.
itse en usko hetkeäkään että tämä on ennen kevättä -21 ohi ainakaan.
 
Menisittekö sukulaisen lapsen pihasynttäreille jossa useampi lapsi ja aikuisia. Yli 10 henkeä?

Ärsyttää kun koko ajan joku pyytää jonnekin ja sit sua pidetään ihan hysteerisenä jos kieltäydyt...

Lapset ei vaan osaa pitää etäisyyttä se on jo nähty...
kuka edes pitää tommoisia? meilläkin lauantaina neiti täyttää 2v ja ei kyllä yksikään ihminen ole tulossa käymään. ja juuri mummo +70v (anoppi) suuttui sunnuntaina kun emme päästäneet pihakahveille meidän pihaan.
ihan oikeasti missä ihmisten järki on?
ensinnäkään lapsia et pysty kaitsemaan pitämään turvavälejä saatika noudattamaan yhtäkään rajoitusta.

ja just noi sit vielä loukkaantuvat jos ei mene.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top