Koronan vaikutukset raskauteen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko tämä poikkeustila vaikuttanut teillä esim. raskausajan tutkimuksiin tai neuvolakäynteihin?
 
no itse asun Uudellamaalla ja on sen verran vaikuttanut nyt jo että neuvola menee kiinni enkä tiedä mihin neuvolaan tulee seuraavat ajat. sype käynnit piti olla tuolla neuvolassa ja nyt on sitten epä varmaan tuleeko niitäkään. synnytykseen ei oo tietoa pääseekö mies mukaan koska ei voi viedä esikoista kellekään hoitoon ja joudutaan harkitsemaan doulaa synnytykseen mukaan.

tää kaikki tietenkin lisää stressiä entisestään kun pitäisi olla mm koon seuranta noiden sype käyntien yhteydessä esikoisen pienipainoisuuden takia. ja sypeä ajatellen puhelinajasta ei ole apua kun pitäisi saada se ultra. ja en usko että tässä kevään aikana pääsen sittenkään sinne neuvolan perhepsykologille vaikka piti ja on lähetteet tehty jne.
 
Me olimme reissussa pari viikkoa, maanantaina tultiin takasin ja samana päivänä piti olla rakenneultra. Karanteenissa en luonnollisestikaan saa mennä sinne, joten se siirtyi kahdella viikolla eteenpäin. Nyt siis ultra on 23. raskausviikolla, jos oikein muistan..
 
Ai niin, nyt vasta itsekin tajusin tuon mistä Fuji puhui, että pääseeköhän mies synnytykseen mukaan nyt kun isoäiti ei ehkä voi enää hoitaa lapsia. :wideyed: Täytyy kysyä perhepäivähoitajalta.
 
Ai niin, nyt vasta itsekin tajusin tuon mistä Fuji puhui, että pääseeköhän mies synnytykseen mukaan nyt kun isoäiti ei ehkä voi enää hoitaa lapsia. :wideyed: Täytyy kysyä perhepäivähoitajalta.

jeps. ilmeisesti toistaiseksi saa vielä puolison/tukihenkilön synnytykseen saliin mukaan hus alueella mutta tilanne saattaa muuttua ja kellekään ei oikein uskalla hoitoon viedä.
 
Mulla oli lääkärin laaja tarkastus neuvolassa. Edellisenä päivänä soittivat ja yrittivät että tämä tehtäisiin puhelimitse. En suostunut, koska tämä on ensimmäinen lääkärikäynti raskausaikana ja ilmeisesti ainokainen.
 
Mulla oli lääkärin laaja tarkastus neuvolassa. Edellisenä päivänä soittivat ja yrittivät että tämä tehtäisiin puhelimitse. En suostunut, koska tämä on ensimmäinen lääkärikäynti raskausaikana ja ilmeisesti ainokainen.

mulla kyllä kuuluu kaksi lääkäriaikaa raskauden aikana. jänniä nämä erot :)
 
Meillä kans kuuluu kaksi lääkärikäyntiä, joista ensimmäinen oli tammikuussa.
 
Meillä ei mies päässyt toiseen ultraan mukaan, koska korona :/
 
https://www.hus.fi/hus-tietoa/uutis...-läsnäolo-oikeutta-synnytyssairaaloissa-.aspx

Nyt sitten rajotettu jo näin paljon synnytyksenkin osalta :sorry: Niin toivon että tilanne ehtis muuttumaan heinäkuuhun mennessä! Saan melkeen paniikkikohtauksen jo nyt kun aattelen sairaalassaoloa pahimmillaan päivä tolkulla yksinään vauvan kanssa... Muutenkin jäänyt niin kovat ahdistukset ihan vaan sairaalassa käynnistä, kun aikoinaan jouduin auto-onnettomuuteen ja asuin sairaalassa monta kuukautta :arghh:
 
jee lisää murehdittavaa. sektioon ei saa doulaa mukaan.. mulla kuitenkin todennäköisesti sektio edessä ja mies näkeekin lapsensa sit vasta kun kotiutuu. jee.

nyt masentaa ja paljon..
 
Samat fiilikset täällä.. Ahdistaa. Ja kun toiveena on ollut pelon vuoksi sektio niin tosiaan sittenhän tilanne on se, että mies näkee vauvan vasta kotiutustilanteessa. Toivon todella, että tilanne muuttuu heinäkuuhun mennessä.
 
Meillä päin esikoistaan odottavat pääsevät ilmaiseen hammastarkastukseen. Varasin ajan viime kuussa ja se meni 5.5. asti. Tänään tuli viesti, että aika on peruttu ja uusi aika ilmoitetaan myöhemmin. Taitaa jäädä raskauden ajan hammasasiat hoitamatta, jos ei yksityiselle mene.
 
Meillä päin esikoistaan odottavat pääsevät ilmaiseen hammastarkastukseen. Varasin ajan viime kuussa ja se meni 5.5. asti. Tänään tuli viesti, että aika on peruttu ja uusi aika ilmoitetaan myöhemmin. Taitaa jäädä raskauden ajan hammasasiat hoitamatta, jos ei yksityiselle mene.

Olispa meilläkin tuollainen systeemi! Itse varasin ajan marraskuussa ja sain ajan toukokuun puoleen väliin... Jää nähtäväksi perutaanko sekin.
 
ilmeisesti kyseinen rajoitus tulee nyt kaikkii sairaaloihin. tyksiin tuli jo ja ilmeisesti myös Seinäjoella on ja Tampereella
 
jee lisää murehdittavaa. sektioon ei saa doulaa mukaan.. mulla kuitenkin todennäköisesti sektio edessä ja mies näkeekin lapsensa sit vasta kun kotiutuu. jee.

nyt masentaa ja paljon..
Fuji KYS:n synnärin tiedotteessa luki, että sektioidun äidin puolisolle varataan mahdollisuus lapsen ja äidin tapaamiseen sektion jälkeen perhehuoneessa. Tietysti edellyttäen, että puoliso/isä on terve. Voisiko olla myös muissa yliopistosairaaloissa näin?
 
Fuji KYS:n synnärin tiedotteessa luki, että sektioidun äidin puolisolle varataan mahdollisuus lapsen ja äidin tapaamiseen sektion jälkeen perhehuoneessa. Tietysti edellyttäen, että puoliso/isä on terve. Voisiko olla myös muissa yliopistosairaaloissa näin?

valitettavasti ei.. HUS ilmoittaa sivuillaan että tällä alueella sairaaloissa isä tapaa sektion jälkeen lasta Max 30min siinä kun siirrytään osastolle. pahimmassa tapauksessa heräämössä ollaan useampi tunti ja HUS ei myöskään takaa sitä että edes äiti saisi heräämössä vauvan ihokontaktiin. mitään vastausta en saanut myöskää siihen että konkreettisesti missä vauva on tämän ajan :banghead: eli sektion jälkeen vauva on jossain lämpimästi puettuna vaan mutta kukaan ei vastaa että missä ja miten kauan.. "katsotaan yksilöllisesti" on HUS virallinen vastaus.

kuulemma myöskään lohjan sairaalassa ei tiedotteesta poiketen isä saa lasta ihokontaktiin perheheräämöön!
 
Jossain luki, että päivystyssektion jälkeen pääsee isän ihokontaktiin jos äidin ihokontakti ei ole mahdollinen. Mutta siinä puhutaan myös, että isä voi odottaa synnytyssalissa sektion ajan, eli käytännössä luultavasti koskee vain niitä joilla synnytystapa vaihtuu kesken synnytyksen. Jos synnytys käynnistyy etuajassa ja synnytystavaksi on sovittu alunperinkin sektio, niin mun ymmärtääkseni ei kai mennä missään vaiheessa synnytyssaliin (?), joten varmaan tuo ohje ei päde. Jossain toisessa kohdassa luki ettei sektiosynnyttäjien puolisot pääse ulko-ovea pidemmälle. Itseä jotenkin stressaa erityisesti se ajatus, että jos jotain menisi pieleen niin vauva viettää ensi tunnit yksin jossain kanslian nurkassa vaikka pitäisi olla jomman kumman vanhemman iholla.
 
Takaisin
Top