Koronan vaikutukset raskauteen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko tämä poikkeustila vaikuttanut teillä esim. raskausajan tutkimuksiin?
 
Ei vielä, mutta jos joutuu polille käymään, niin sinne ei saa ketään mukaan vaan pitää mennä yksin. Samoin jos menee käynnistykseen niin pitää olla osastolla yksin, saliin siirryttäessä voi tukihenkilö tulla mukaan. Sitä en tiedä miten sitte kun mulla on ainakin allergian takia nuhaa, että joutuuko synnyttämään eristyksissä ja sit osastollekin eristyksiin. Ja evätäänkö polikliinisen synnytyksen mahdollisuus kokonaan? 8.4. mulla neuvolalääkäri, niin sieltä ehkä saa lisää tietoa tulevasta.
 
Sen verran on vaikutusta, että joudun ensi viikon synnytystapaultraan yksin.

Lisäksi Tyksissä isä ei pääse käynnistykseen, mutta onneksi synnytyssaliin ja osastolle sentään. Toki jännittää, että mihin tää tilanne etenee vielä. Ei tosiaan olis kaivannut tällaista lisäjännitystä esikoisen odotukseen :shifty:

Mulla kans sama tilanne kuin Bettiellä, että hankala koivuallergia saattaa alkaa pian oireilla. Toivottavasti sen takia mua ei määritellä kipeäksi ja laiteta eristyksiin.:sorry:
 
Selkeitä vaikutuksia ei ole vielä ollut, isäkin sai vielä olla lisäultrauksessa mukana viime viikon lopulla. Nyt kuitenkin on ohje sairaalasta, että jos on epäilys koronasta/on korona/selkeitä oireita, on synnytettävä yksin eristyksissä. Ja isä ei saa tulla mukaan synnytykseen vähän nuhaisenakaan. Osastolle pääsystä oli muistaakseni maininta, ettei lapsen sisarukset saa tulla, mutta ilmeisesti isällä on (terveenä) lupa tulla. Onneksi itse tai mies ei olla allergisia millekään, toivottavasti ei vaan nyt sitten iske muutakaan nuhaa... Jos osastolla joutuu olemaan, niin ei eroa juurikaan esikoisen synnytyksen jälkeisestä, silloin oli kielletty kaikki vierailut perheen ulkopuolisilta, eli isä ja sisarukset sai tulla, mummoja yms ei. En kyllä muista miksi, oisko tuolla sairaalalla normaalistikin ollut se rajoite.

Tuosta polikliinisestä synnytyksestä, itsekin sitä toivon ja jotenkin olin kyllä kallistumassa sen puoleen (en siis tiedä käytännöistä, mutta omalla järjellä pääteltynä) että nimenomaan varmaan suosisivat sitä. Varsinkin jos äiti ja vauva kunnossa ja haluavat lähteä nopeasti, voisin ajatella että olisi vain posiitivista saada tilaa sairaalaan.
 
Omalla kohdallani en ole huomannut juurikaan mitään. Neuvolakäynnit on järjestetty normaalisti ainakin tähän asti. Raskauspäivystyksessä sai mies olla mukana ja äitiyspoliklinikalla myös, tänään näkyi polilla kyltti, että lasten tuonti sinne epidemia-aikana on kielletty.
 
Seinäjoella muuttuu ohjeistukset, eli nyt mies saa olla paikalla ainoastaan synnytyksessä. Käynnistyksessä ja osastolla ei saa olla ketään mukana/vierailemassa :sorry:

Ja tosiaan tämän myötä myös aikaisemmat kotiutumiset on kielletty, koska pitäis palata tarkastuksiin uudestaan myöhemmin...
 
Seinäjoella muuttuu ohjeistukset, eli nyt mies saa olla paikalla ainoastaan synnytyksessä. Käynnistyksessä ja osastolla ei saa olla ketään mukana/vierailemassa :sorry:

Ja tosiaan tämän myötä myös aikaisemmat kotiutumiset on kielletty, koska pitäis palata tarkastuksiin uudestaan myöhemmin...

Tyksissä oli hetken vastaava ohjeistus, mutta muutettiin nopeasti niin, että osastolle saa tulla (käynnistykseen ei). Toivottavasti siellä menetellään samoin :smiley-angelic001
 
Synnytysvalmennus ja tutustumiskäynti peruttu sekä perhevalmennukset. Vähän ikävää ensisynnyttäjälle, mutta minkäs teet.
 
Synnytysvalmennus ja tutustumiskäynti peruttu sekä perhevalmennukset. Vähän ikävää ensisynnyttäjälle, mutta minkäs teet.

Joo sama täällä. Harmittaa, kun olis vielä päästy tutustumiskäynnille, mutta peruin sen, kun ilmoittauduttiin nyt peruuntuneeseen synnytysvalmennukseen. Mutta ainakin Tyksin sivuilla oli virtuaaliesittely synnytysosasto ja suositeltiin lukemaan niitä terveyskylän materiaaleja. Eihän ne sama ole kuin valmennus,
mutta on edes jotain.
 
Suurin vaikutus koronalla on tullut siitä kun päiväkoti kieltäytyy ottamasta meidän lapsia hoitoon. Lapsilla on koko talven jatkunutta ulkonuhaa, nenä valuu aina ulkona ja ulkoa sisään tullessa. Olen joutunut perumaan ja siirtelemään neuvola- ja äitipolikäyntejä sen mukaan miten anoopi on töissä. Meillä ei mihinkään käynneille, ei edes neuvolaan, saa ottaa ylimääräisiä mukaan, niin aiheuttaa aika paljon järjestelyjä. Ensi viikolla on varmaan viimeiset tämän raskauden seurannat sekä neuvolassa että äitipolilla kun en vaan pysty etukäteen tietämään milloin saan lapsille hoitajan.

Synnytykseen en myöskään tule todennäköisesti saamaan miestä mukaan. Meillä on ohjeena, että tukihenkilön pitää olla täysin oireeton jotta saa olla mukana synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen lapsivuodeosastolla. Miehellä alkoi jo allergia oireet (nuha), eli ei ole täysin oireeton ja sillä varjolla varmaan kielletään osallistuminen. Muita tukihenkilöitä ei sitten olekaan, kun isovanhemmat ei saa missään oloissa tulla sairaalaan. Itse kammoan tuota omaa synnytyssairaalaan viime kertaisten kokemusten takia, ja en todellakaan halua olla synnyttämässä yksin sillä kukaan ei ole sitten pitämässä minun puoliani.
 
Suurin vaikutus koronalla on tullut siitä kun päiväkoti kieltäytyy ottamasta meidän lapsia hoitoon. Lapsilla on koko talven jatkunutta ulkonuhaa, nenä valuu aina ulkona ja ulkoa sisään tullessa. Olen joutunut perumaan ja siirtelemään neuvola- ja äitipolikäyntejä sen mukaan miten anoopi on töissä. Meillä ei mihinkään käynneille, ei edes neuvolaan, saa ottaa ylimääräisiä mukaan, niin aiheuttaa aika paljon järjestelyjä. Ensi viikolla on varmaan viimeiset tämän raskauden seurannat sekä neuvolassa että äitipolilla kun en vaan pysty etukäteen tietämään milloin saan lapsille hoitajan.

Synnytykseen en myöskään tule todennäköisesti saamaan miestä mukaan. Meillä on ohjeena, että tukihenkilön pitää olla täysin oireeton jotta saa olla mukana synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen lapsivuodeosastolla. Miehellä alkoi jo allergia oireet (nuha), eli ei ole täysin oireeton ja sillä varjolla varmaan kielletään osallistuminen. Muita tukihenkilöitä ei sitten olekaan, kun isovanhemmat ei saa missään oloissa tulla sairaalaan. Itse kammoan tuota omaa synnytyssairaalaan viime kertaisten kokemusten takia, ja en todellakaan halua olla synnyttämässä yksin sillä kukaan ei ole sitten pitämässä minun puoliani.
Oletteko kokeilleet allergialääkitystä? Siitepölykausi on jo alkanut (tänä vuonna alkoi todella varhain) ja jos allergialääkkeellä saa lapset ja miehen oireettomiksi, niin sehän olisi loistavaa.
 
Oletteko kokeilleet allergialääkitystä? Siitepölykausi on jo alkanut (tänä vuonna alkoi todella varhain) ja jos allergialääkkeellä saa lapset ja miehen oireettomiksi, niin sehän olisi loistavaa.
Lapsille pitäisi kokeilla onko lääkkeillä vaikutusta. Hieman epäilen, kun vaikuttaa samanlaiselta idiopaatiseltanuhalta mikä itselläkin, nenä vuotaa aina kylmillä keleillä vaikka keskellä kesää, loppuu kun tullaan sisälle niin 10min sisällä.
Miehen allergiaan ei ainakaan vielä ole käsikauppalääkkeet auttaneet ja tässä tilanteessa ei pääse edes lääkärille että saisi vanhat reseptit uusittua ja samalla reseptin erikseen nenäsumuteelle :sad001
 
Mulla on nuha ympäri vuoden. Se vaan pahenee keväällä ja kesäkaudella tiettyjen kasvien ja puiden kukkiessa, mutta koskaan se ei lopu kokonaan. Ollu samanlaista kohta 20 vuotta. Teininä sain koululääkäriltä lähetteen allergiatesteihin, mutta en jostai älyttömästä syystä voinu äidille niistä sanoa niin en tullu koskaan menneeksi. Jälkikätee on kyllä kaduttanu. Mut niin huono oon lääkärissä käymään, ettei ole tullut mentyä pyytämään uutta lähetettä vieläkään:oops: Tosin oon alkanu miettiä voisko siihen nuhaan olla jokin rakenteellinen syy tai vaikka kystia nenäonteloissa, ei tää kaiken aikaa voi olla pelkästä allergiasta kyse. Sitte tietty jos on vielä flunssa lisäks niin on kyllä ihan tukossa kaiken aikaa. Meillä myös osalla lapsista allergiaa, mutta ei heilläkään noi käsikauppalääkkeet oireita kokonaan pois vie, helpottaa vaan sitä pahinta. Miehellä sama juttu. Neuvolalääkäriltä aattelin pyytää itelle rseptin johonkin vahvempaan, ja mielellää sellasee jota voi käyttää sitte imettäessäkin.
 
Lapsille pitäisi kokeilla onko lääkkeillä vaikutusta. Hieman epäilen, kun vaikuttaa samanlaiselta idiopaatiseltanuhalta mikä itselläkin, nenä vuotaa aina kylmillä keleillä vaikka keskellä kesää, loppuu kun tullaan sisälle niin 10min sisällä.
Miehen allergiaan ei ainakaan vielä ole käsikauppalääkkeet auttaneet ja tässä tilanteessa ei pääse edes lääkärille että saisi vanhat reseptit uusittua ja samalla reseptin erikseen nenäsumuteelle :sad001


Tänmöset reseptit varmaan onnistuisi hyvin digiklinikan kautta! Yksityisillä lääkäriasemilla pyörii chat vastaanotto.
 
Lapsille pitäisi kokeilla onko lääkkeillä vaikutusta. Hieman epäilen, kun vaikuttaa samanlaiselta idiopaatiseltanuhalta mikä itselläkin, nenä vuotaa aina kylmillä keleillä vaikka keskellä kesää, loppuu kun tullaan sisälle niin 10min sisällä.
Miehen allergiaan ei ainakaan vielä ole käsikauppalääkkeet auttaneet ja tässä tilanteessa ei pääse edes lääkärille että saisi vanhat reseptit uusittua ja samalla reseptin erikseen nenäsumuteelle :sad001

Aika monia lääkkeitä saa kyllä käsikaupastakin (pienempinä pakkauksina) ja jotain allergianenäsumutteitakin on olemassa käsikaupassa, ehkä kannattaisi niitä kokeilla. Ja vanhat reseptit pitäis pystyä mun käsityksen mukaan uusimaan omakannassa :happy:

Ja tuossa Aaria jo totesikin, että noihin allergiaongelmiin voisi saada apua ihan jostain etälääkäristäkin, ettei tarvi koko kevättä kärvistellä turhaan oireiden kanssa.
 
Aika monia lääkkeitä saa kyllä käsikaupastakin (pienempinä pakkauksina) ja jotain allergianenäsumutteitakin on olemassa käsikaupassa, ehkä kannattaisi niitä kokeilla. Ja vanhat reseptit pitäis pystyä mun käsityksen mukaan uusimaan omakannassa :happy:

Ja tuossa Aaria jo totesikin, että noihin allergiaongelmiin voisi saada apua ihan jostain etälääkäristäkin, ettei tarvi koko kevättä kärvistellä turhaan oireiden kanssa.

Ei pysty uusimaan jos resepti on yli kaks vuotta vanha. Eli sen alkuperäsen reseptin voimassaoloaika on loppunut, niin sitten ei auta muu kuin mennä lääkärille.
 
Ei pysty uusimaan jos resepti on yli kaks vuotta vanha. Eli sen alkuperäsen reseptin voimassaoloaika on loppunut, niin sitten ei auta muu kuin mennä lääkärille.
myöskään uusiminen ei onnistu jos reseptit on järjestelmäkatkoksen takia saanut paperilla. Pitää yrittää tuota miestä nyt patistella aloittamaan lääkkeet ettei tarvi jännätä pääseekö synnytykseen. Miten se onkin miehillä niin vaikeaa ottaa lääkettä ihan mihin tahansa vaivaan.
Lapsilla ei ainakaan vielä ole mitään vaikutusta ollut tuohon nuhaan allergialääkkeistä. Tosin nuha on jatkunut meillä jo syykuusta, että tuskin johtuu siitepölystä vaan ihan puhtaasti kylmästä ilmasta.
 
No juuri nyt koronan aikaan lääkäritkään eivät halua turhia lähikäyntejä pärskiviltä asiakkailta, ja siksi allergialääkkeen reseptit saa uusittua etänä helpommin kuin normaalisti. Eli sitä polkua kannattaa juuri nyt kokeilla ensin.
 
Ei pysty uusimaan jos resepti on yli kaks vuotta vanha. Eli sen alkuperäsen reseptin voimassaoloaika on loppunut, niin sitten ei auta muu kuin mennä lääkärille.

Aivan totta, siinä tosiaan olikin se 2v raja.
 
Alkoi kiukuttaa kun selailin esikoisen synnytyksen ja ristiäisten aikoihin kirjoitettuja juttuja. Ei hitsi kun oli stressitöntä ja ihanaa aikaa! Sai suunnitella rauhassa, kyläillä, käydä ostoksilla vapaammin, ei ollut sairaalarajoituksia, ei tarvinnut pelätä mitään epämääräistä tartuntaa tässä mittakaavassa... :depressed: Nyt sitten vain mietin kuinka kivaa sitä olisi, ellei tämä erikosjärjestely olisi päällä. :shifty:
 
Takaisin
Top