Koronan vaikutukset raskauteen

Tääl oli et salissa saa olla puoliso mukana siihen asti että äiti ja vauva siirtyy osastolle. Ja jos on sektio, niin isä saa olla vauvan kanssa sen aikaa kuin siitä sovitaan, eli varmaan sen aikaa kun äiti on heräämössä tms. En huomannu että ois ollut mitään mainintaa noista polikliinisista. Tosin viimeks ku synnytin (polikliinisesti) niin kätilö sanoi että tässä sairaalassa näitä on harvoin. Täytyy vaan tiukasti sanoa jo neuvolassa että on tahto siihen polkliiniseen jos vaan on mahdollisuudet siihen.
 
Miten sitten kun vauva syntyy, eikö voi tavata mummoa ja ukkia ollenkaan viikkoihin tai kuukausiin? Aika karmea ajatus. Se että ystävät ei näe menee vielä pari kk mutta isovanhemmille tahtoisin pienen esitellä HETI! Meillä lasta on tehty vielä 4 vuotta ja koko suku odottaa ensimmäistä pikkuista innolla.
Onko porukka käynyt neuvolassa ihan normaalisti? Itse mietin peruisinko viimeisen neuvolan ensi viikolta. Tai voisikohan se olla etänä. Varsinkin jos vointi jatkuu näin hyvänä kun nyt.
 
Meillä tehdän tässäkin tilanteessa niin, että isovanhemmat saa tulla tapaamaan vauvaa kunhan kotiudutaan. Muut vieraat, oireettomina, 2vko jälkeen. Tämä siis jos ei jotain muuta ohjeistusta asiaan tule. Meillä ei kuitenkaan ole mahdollista eristäytyä täysin ulkomaailmasta koska mieskin käy töissä ihan normaalisti.
Itse olen käynyt ihan normaalisti neuvolassa ja äitipolilla ultrissa. Uskon, että helpommin koronan saa normaalista ruokakaupasta, missä myöskin käyn, kuin äitiyshuollon puolelta jos on saadakseen.
Toki miulla LA vasta toukokuun lopulla, niin monta asiaa ehtii muuttua ennen sitä.
 
Aargh. Nyt on todettu PHKS:ssa ensimmäinen työntekijän tartunta, kolme potilasta on altistunut ja 9 muuta työntekijää. Kaikki asetettu karanteeniin. Vähenee entisestää halut joutua tonne synnyttämään. Sitä ei mainittu millä osastolla, ja onhan toi iso sairaala ja odotettavissa, mutta silti :sad001
 
Miten sitten kun vauva syntyy, eikö voi tavata mummoa ja ukkia ollenkaan viikkoihin tai kuukausiin? Aika karmea ajatus. Se että ystävät ei näe menee vielä pari kk mutta isovanhemmille tahtoisin pienen esitellä HETI! Meillä lasta on tehty vielä 4 vuotta ja koko suku odottaa ensimmäistä pikkuista innolla.
Onko porukka käynyt neuvolassa ihan normaalisti? Itse mietin peruisinko viimeisen neuvolan ensi viikolta. Tai voisikohan se olla etänä. Varsinkin jos vointi jatkuu näin hyvänä kun nyt.

Minunkin riskiryhmään kuuluville vanhemmilleni tulossa ensimmäinen lapsenlapsi. Ajattelin, että ehkä parin viikon ikäisenä jos ja kun tulisi hyvä ilma, voisi ulkona olla samalla pihalla sopivan välin päässä, näyttäisi siellä vauvaa. Jos oikein rohkeita olisi, niin maskit kaikille naamalle, käsidesin kautta voisivat pitää jopa vauvaa sylissä, kunhan eivät pussaile tai koskettele kasvoja. Tai katsoo sitten mikä tilanne on.

Meillä on ollut neuvolassa tosi tiukat terveydelliset turvatoimet ja hyvä niin, joten olen käynyt kun olen itse ollut varmasti terve. Ensi viikolla olisi lääkäri. Kyllä uskoisin, että kaikki siellä käyvät haluavat voimakkaasti suojata paitsi itseään, lapsiaan, myös henkilökuntaa. Oma neuvolatätimme olikin viimeeksi asianmukaisesti karanteenissa, joten meillä oli eri hoitaja.
 
Itse arvelen että eristäydytään kunnolla. Mun äiti tulee ehkä isompia lapsia katsomaan kun lähdetään synnyttämään ja saa vilkaista vauvaa, mutta muuten etäyhteyksillä ja kuvilla esitellään vauva. Ne läheisistä, jotka eivät eristäydy (poislukien työt), tavataan aikaisintaan juhannuksena. Meillä muutenkin on ihmiskontakteja välillisesti aivan riittämiin kun mies on isossa kaupassa töissä.
 
Mun molemmat vanhemmat asuu Uudellamaalla ja me rajan toisella puolella, joten voi olla, että se jo estää tapaamasta. Muutenkin mietityttää vauvan terveyden kannalta isovanhempien vierailut. Ja myös oman, kun Uudellamaalla tartuntoja on huomattavasti paljon enemmän kuin meillä. Tosi harmi kyllä, kun ensimmäinen lapsenlapsi tulossa. Mutta pitää vaan mennä tilanteen mukaan ja toivoa parasta.
 
Miten sitten kun vauva syntyy, eikö voi tavata mummoa ja ukkia ollenkaan viikkoihin tai kuukausiin? Aika karmea ajatus. Se että ystävät ei näe menee vielä pari kk mutta isovanhemmille tahtoisin pienen esitellä HETI! Meillä lasta on tehty vielä 4 vuotta ja koko suku odottaa ensimmäistä pikkuista innolla.
Onko porukka käynyt neuvolassa ihan normaalisti? Itse mietin peruisinko viimeisen neuvolan ensi viikolta. Tai voisikohan se olla etänä. Varsinkin jos vointi jatkuu näin hyvänä kun nyt.

Samat pohdinnat olleet täälläkin. Kun esikoinen tulossa ja omille vanhemmille sekä miehen isälle ensimmäinen lapsenlapsi. Ollaan niin pitkään oltu yhdessä, että tätä ovat odottaneet kuin kuuta nousevaa. Meillä vielä melkein kaikki isovanhemmat riskiryhmää. Luulen, että kotiutumisen jälkeen seurataan ensin omaa vointia ja kun toivottavasti pysytään terveinä, päästetään isovanhemmat katsomaan, kun elävät jo aika lailla karanteenissa muutenkin. Toki sitten ollaan ihan erityisen tarkkana hygienian kanssa.

Muita vieraita ei kyllä uskalleta ottaa luultavasti vastaan ennen kuin pahin korona-aalto on ohi, vaikka tosi pahalta tuntuukin :sorry:
 
Toisesta ketjusta tuli mieleen yksi uusi koronan vaikutus: labra-aikoja on vaikea saada. Ajat ovat olleet tiukoilla jo ennestään, mutta nyt maaliskuusta asti on ollut erityisen hankalaa saada varattua aikaa laboratorioon. Varsinkin, jos täytyy saada jollekin tietylle raskausviikolle ajoitettuja testejä tehdyksi. Kun ajan sitten lopulta saa varatuksi ja saapuu paikalle, pääsee siihen varsinaiseen verikokeeseen kyllä yleensä etuajassa eikä odotusauloissa juuri muita näy.
 
Takaisin
Top