Painonnousu raskausaikana

Mulla paino pudonnut kolmisen kiloa pahoinvoinnin takia. Nyt kolmatta viikkoa saikulla ja sitten alkaakin joululoma. Viime raskaudessa painoa tuli 12kg josta 10kg jäi synnärille. Nyt oli lähtöpaino ennen raskautta lähes 7 kiloa vähemmän kuin lähtöpaino silloin ennen ensimmäistä raskautta. Mutta ihan hyvillä mielin näiden painoasioiden kanssa. Joskus teininä olin hetken lievästi ylipainoinen, muutoin pysynyt hyvin normaalipainossa. Nyt menossa rv 10+6 ja voin tuntea kasvaneen kohdun mutta mitään ei vielä näy.
 
Mulla paino pudonnut nyt pari kiloa, vaikka todella syön ihan mitä sattuu kun mikään terveysruoka ei mene alas. Mulla paino aina laskee alkuraskaudessa, nousee loppuraskaudessa ja - valitettavasti - nousee imettäessä. Täytyy siis yrittää pitää raskaudenaikainen nousu kurissa, kun pahimmillaan puolen vuoden päästä synnytyksestä lukema on sama kuin synnärille lähtiessä! Näin kävi viimeksi. :bag:
 
Mulla paino pudonnut nyt pari kiloa, vaikka todella syön ihan mitä sattuu kun mikään terveysruoka ei mene alas. Mulla paino aina laskee alkuraskaudessa, nousee loppuraskaudessa ja - valitettavasti - nousee imettäessä. Täytyy siis yrittää pitää raskaudenaikainen nousu kurissa, kun pahimmillaan puolen vuoden päästä synnytyksestä lukema on sama kuin synnärille lähtiessä! Näin kävi viimeksi. :bag:

Ohhoh! En ole kuullutkaan tällaisesta! Tiedätkö, mistä painon nousu imettäessä johtuu?
 
Ohhoh! En ole kuullutkaan tällaisesta! Tiedätkö, mistä painon nousu imettäessä johtuu?

No viime kädessä liiasta syömisestä... :bag: Mutta jostain syystä mun kroppa näyttää reagoivan imetyshormoneihin niin, että ensinnäkin ruokahalu kasvaa aivan suhteettomasti ja toiseksikin elimistö tuntuu pitävän jokaisesta rasvagrammasta kynsin ja hampain kiinni. Tai vaikea tietty sanoa mikä on imetystä ja mikä muuta. Vauvavuoteen kuuluu tunnetusti myös valvominen, joka tutkitusti altistaa sekin painonnousulle. Varmasti moni asia vaikuttaa. Mutta kun nettovaikutus on jollain naisilla se, että raskauskilot tuntuvat imetysaikana sulavan kuin itsekseen, niin mulla se vaikutus on toiseen suuntaan. Paino nousee kuin ohjus jos syö pelkästään ruokahalun mukaan ja dieetilläkin painonhallinta on selvästi vaikeampaa kuin "normaalitilassa".
 
Joo, valitettavasti aina se imetys ei ole mikään tae päästä entisiin mittoihin vaa pikemminki päinvastoin. Naisten kropat on nii yksilöllisiä tässäkin. Ja ilmeisesti vaikka ekan kanssa kilot oisko tippuu hyvin, nii niin ei enää välttämättä käy toisen kanssa. :confused:
 
Mulla kans paino nousee imettäessä. Eikä laske grammaakaan ennen kuin imetys on loppu. Mun kroppa vetää heti liinat kiinni jos yrittää laihduttaa sillon kun imettää vielä. Tosi mulla muutenkin sokeriaineenvaihdunta ei toimi kunnolla joten saattaa sekin tehdä lisää tuohon..
 
Ensimmäinen raskaus menossa ja aavistuksen mietityttää painonnousu. Nyt viikkoja 10+2 ja painoa kertynyt 3kg. Olen ollut onnekas ja pahoinvointia on todella vähän. Ruoka maistuu, ilmeisesti välillä liian hyvin :grin Toivottavasti tämä tästä tasaantuu.

Niin ja tämä jäätävä turvotus. Iltaisin oon pallo :dead:

Mites muilla? o_O
same.. 3kg + kun turvottaa, ei liiku ja löhöän sohvalla tai sängyssä :D kiva ylläri oli että neuvolan vaaka näytti kilon vähemmän vaatteet päällä kuin kotivaaka alastomana aamulla :)
 
Minulla ensimmäinen raskaus ja nyt viikkoja 11 + 5. Ylipainoa on ja paino nousi heti alussa 2 kg. Onneksi painonnousu on nyt kuitenkin hidastunut ja tämän hetken saldo 2,2 kg. Toivoisin, että painonnousu olisi maltillista jatkossakin. :angelic:
 
Mä harvemmin käytän vaakaa, mut tänään kävin ihan mielenkiinnosta, kun olin varma et olen saanu menettämäni pari kiloa takas. No 0,5kg enemmän näytti vaaka, ilmeisesti turvonnu ilmapallomaha on hämänny mua:wtf
 
Mulla näytti tänään taas kotivaalla että on lähtenyt 200g. Eli nyt olis jo 3,4kg pudonnut kaiken kaikkiaan :arghh: Ajattelin jo hetken että tää painon lasku loppuisi nyt kun pahoinvointi on vähän helpottanut..
 
Paino heittelee 70 kg molemmin puolin. Olin toivonut parempaa, se on kyllä pari kiloa alle lähtöpainon mutta yleensä mulla on alkuraskaudessa pudonnut enemmän. Viimeksi sain pidettyä vikalle kolmannekselle asti alle 70 kilon, mutta nyt ei kyllä hyvältä näytä jos olen jo valmiiksi siinä nyt kun pahoinvointi helpottaa. Ja se todella alkaa helpottaa. Huomaa, että kroppa turpoaa kuin pullataikina. Jännä juttu miten sen ällötyksen kanssa menee - kun kaikki ruoka tökkii, se paino tuntuu tippuvan vaikka söisi joka ilta pizzaa. Ja nyt kun on jatkuva nälkä, se paino tuntuu hilautuvan nousuun vaikka söisi joka ilta salaattia. :arghh:
 
En edes oo uskaltanut vähään aikaan käydä. Tänään ja eilen kuitenkin taas oksensin niin varmasti on lähtenyt taas kivasti painoa :banghead: No ehkä tää tästä..
 
Mulla paino on ehtinyt laskea yli 12 kiloa raskausaikana :wideyed: Tosin lähtöpaino oli reilusti ylipainon puolella ja painonpudotus on tasaantunut nyt toisella kolmanneksella. Vienosti ollaan kuitenkin edelleen laskusuunnassa, vaikka en omasta mielestäni mitenkään erityisen niukalla dieetillä ole.
 
Täällä nousua ehkä noin kolmisen kiloa, olin juuri ennen raskautta ehtinyt laihduttaa niin johan ne kilot tietenkin tuli takaisin.
 
Mulla paino on ehtinyt laskea yli 12 kiloa raskausaikana :wideyed: Tosin lähtöpaino oli reilusti ylipainon puolella ja painonpudotus on tasaantunut nyt toisella kolmanneksella. Vienosti ollaan kuitenkin edelleen laskusuunnassa, vaikka en omasta mielestäni mitenkään erityisen niukalla dieetillä ole.

Onko neuvola ollut tuosta huolissaan? Tietty ylipainoisella ei painon soisi kovin nousevankaan, mutta jotenkin hurjalta kuulostaa tuo pudotus. :wideyed:
 
Onko neuvola ollut tuosta huolissaan? Tietty ylipainoisella ei painon soisi kovin nousevankaan, mutta jotenkin hurjalta kuulostaa tuo pudotus. :wideyed:

Painosta ei ole sanottu mitään :wideyed: Ajattelin, että lääkäri olisi jotain todennut, kun pari viikkoa sitten kävimme hänen luonaan, mutta asiasta ei tullut puhetta. Ajattelin kyllä seuraavalla kerralla kysäistä, jos asiasta ei tule nytkään puhetta. Ehkä huolta ei ole tullut, kun sikiö on ultrien välillä kasvanut normaalisti.

Paino laski pääosin alkuraskauden pahoinvoinnin seurauksena ja lasku on hidastunut toisella kolmanneksella. Pyrin syömään niin, etten näe nälkää ja huolehdin, että saan myös tarpeeksi energiapitoista ruokaa. Tulen kuitenkin nyt raskaana hirveän nopeasti täyteen - tänään olin esim. aivan ähkyssä, kun söin aamupalaksi kaksi ruisleivän palaa.

Olen ajatellut, että tämä voi johtua siitä, että pituutta on vain 160 cm ja ehkä lyhyessä varressa kohtu alkaa ahdistella vatsalaukkua jo aikaisessa vaiheessa.
 
Painosta ei ole sanottu mitään :wideyed: Ajattelin, että lääkäri olisi jotain todennut, kun pari viikkoa sitten kävimme hänen luonaan, mutta asiasta ei tullut puhetta. Ajattelin kyllä seuraavalla kerralla kysäistä, jos asiasta ei tule nytkään puhetta. Ehkä huolta ei ole tullut, kun sikiö on ultrien välillä kasvanut normaalisti.

Paino laski pääosin alkuraskauden pahoinvoinnin seurauksena ja lasku on hidastunut toisella kolmanneksella. Pyrin syömään niin, etten näe nälkää ja huolehdin, että saan myös tarpeeksi energiapitoista ruokaa. Tulen kuitenkin nyt raskaana hirveän nopeasti täyteen - tänään olin esim. aivan ähkyssä, kun söin aamupalaksi kaksi ruisleivän palaa.

Olen ajatellut, että tämä voi johtua siitä, että pituutta on vain 160 cm ja ehkä lyhyessä varressa kohtu alkaa ahdistella vatsalaukkua jo aikaisessa vaiheessa.

Se varmaan riippuu vähän lääkäristä ja hoitajasta. Meidän neuvolan th oli kahdessa ekassa raskaudessa huolissaan jo vajaa viiden kilon painonlaskustakin, vaikka mäkin olin valmiiksi ylipainoinen ja BMI oli painonlaskun jälkeenkin edelleen ylipainossa. :wideyed: Tosin tokan raskauden radidiagnoosin jälkeen muuttui ääni kellossa aivan täysin ja sen jälkeen aina vaan kehuttiin, kun paino oli pysynyt niin hyvin kurissa. :grin Mutta mulla oli itselläkin kyllä silloin esikoisen kohdalla ja tokan raskauden alussa fiilis, että vähän ylimitoitettua se huoli ylipainoisen odottajan muutaman kilon painon laskusta, eiköhän se ole vaan parempi ettei ainakaan nouse enempää. Varmaan ainakin jonkinlainen painonlasku on ylipainoisella ihan sallittua ellei jopa hyväksikin. En sitten tiedä missä se raja menee mikä on ok. Mutta hyvä jos ei lääkäri ollut huolissaan, eiköhän silloin ole kaikki hyvin. :happy:
 
Tän aamun vaakakäynnin perusteella +-0.... Vanhempien luona kävin eräs päivä ja se näytti +2kg, oli sillon myös vähän reilummin vaatetta päällä. Oon verrannut neuvolassa viikolla 7 tehtyyn punnitukseen, sillon oli lähtenyt varmaan pari kiloa alun painosta. Nyt siis viikot 15+0. Että jaa a, ota nyt sit selvää mikä vaaka yleensäkään pitää paikkansa, olin omasta mielestä varma että helposti +3kg tullut. Tää koko viikko tullut syötyä aika huonosti, mitään varsinaista huonoa oloa ei ole ollut, mutta ei vaan ole ruoka maistunut :bored:
 
Takaisin
Top