Painonnousu raskausaikana

Mie vertaan kotona otettuun alkupainoon ja kotona otettuun painoon. Että on sama vaaka. Mulla oli jossain välissä 74,9 eli 3,9kg lähtöpainoln nähden tippui. Neuvolassa vaa'alla näyttää aina yli kilon enemmän koska aamupala ja vaatteet..
 
En oo ite ihan varma, et kuinka hyvin mun oma vaaka pitää paikkansa, kun en tiedä millon viimeksi käytin sitä ennen raskautta ja tässä jossain vaiheessa se sekosi ilmeisesti kylmyydestä, (oon vähän laiskasti lämmittäny vetoista asuntoa ja vaaka oli vessassa ja vessassa ei siis ole mitään lämmitystä), vilkku vaan sinistä valoa. Sen jälkeen se kyllä on toiminut kun ollut lämpimämmässä, mutta tarttis varmaan varmuudeksi vaihtaa paristot niin uskaltais luottaa paremmin :laughing002
 
Jokainen vaaka näyttää tosiaan hieman eri lukuja. Mä seuraan itse oman vaa'an aamupunnituslukemia ja merkkaan ne raskaussovellukseeni ja neuvolassa mitatut luvut, jotka elävät aina vähän omaa elämäänsä vaatetuksesta ja vuorokaudenajasta riippuen, kirjataan sitten neuvolakorttiin.
 
Kuukaudessa tullut 1,7kg lisää. Kaikenkaikkiaan paino noussut nyt raskauden aikana noin viisi kiloa. Parin viikon päästä ollaan jo puolivälissä raskautta.:grin
 
Viime raskaudessa +20kg. "Pääsin" kolmenumeroiseen summaan. Nyt lähtöpainoa oli enemmän, mutta oon ottanu tavoitteeks pysyä yhdeksänkympin puolella. Toistaseks viikkoja 18+3 ja kiloja +/- 0.

Iso juttu omalla kohdalla on ollu sen tajuaminen, että vehnä turvottaa, sekoittaa vatsan ja tekee muutenkin olon kurjaks. Tämän osasin yhdistää vasta imetysaikana edellisellä kerralla. Normaaliolotilassa en koe vehnää mitenkään ongelmalliseksi, eikä keliakiaa ole löytynyt testeissä.
 
Paino pyörii 70 kg molemmin puolin. Toivoisin, ettei nousisi ennen vikaa kolmannesta yhtään ja vikalla kolmanneksellakin vain minimaalisesti. Viimeksi painoin synnärille lähtiessä 74, synnäriltä palatessa 73 (oli kyllä turvotustakin) ja lopulta paino jämähti aika tarkkaan 72 kiloon. Ei siis mitään harhakuvia sen suhteen, että mulla jäisi kilot synnärille, sulaisi imetyksellä tai jotain muuta yhtä helppoa.
 
Mulla on vielä alle lähtöpainossa. Viikkoja on 20+6 tänään joten ihan hyvin mun mielestä. :) Mullakaan ei kyllä jää kilot synnärille enkä laihdu yhtään imetyksellä. Hormonit liian sekaisin että voisi laihtua imetyksen aikana.
 
Meillä neuvolassa sano täti, että ei tarttis ihan näin paljoa paino nousta, joten nyt pitää alkaa vähän katseleen mitä syö ja kuinka paljon. Paino noussut noin 4,5kg ja viikkoja 16+6.
 
Mulla on tullu n. 4 kiloa. Tosin en tienny mun painoa ennen raskautta ja saatoin heittää liian pienen arvauksen. Nyt menossa 17+3. Sain vaan kommenttia, että ihan ok tää painon nousu.
 
Paino pompannut kaksi kiloa viikossa. On ollut yövuoroa, äidin muuttoa sun muuta stressiä ja ruokavalio sen mukainen, mutta ihan karseaa silti. Piti jo ottaa itseä niskasta kiinni, mutta niin sitä vaan haettiin eilen Mäkkäriä. :bag: Ja tiistaina lähtö laivalle missä molempiin suuntiin buffa - ihan katastrofi edessä.
 
Paino pompannut kaksi kiloa viikossa. On ollut yövuoroa, äidin muuttoa sun muuta stressiä ja ruokavalio sen mukainen, mutta ihan karseaa silti. Piti jo ottaa itseä niskasta kiinni, mutta niin sitä vaan haettiin eilen Mäkkäriä. :bag: Ja tiistaina lähtö laivalle missä molempiin suuntiin buffa - ihan katastrofi edessä.
Kuulostaa kuitenkin maukkaalta katastrofilta toteaa nimimerkki "Kateellinen porsas" :grin
 
Mulla oli kelaneuvolassa painon nousu huimat 630g jos muistan oikein. Tästä se lähtee sit nousemaan ja nousee taas varmaan nopeasti :sad001
 
Multa kysyttiin neuvolassa torstaina, että olenko muistanut kuitenkin syödä, kun paino oli noussut vain 30 grammaa kolmessa viikossa. Melkeen jo pelkäsin, että saanko jonkun saarnan, että olis voinu vähän enemmänkin nousta. Nousu edelleen sitten vaan se kolmisen kiloa koko raskausaikana ja kuitenkin tais pari kiloa lähteä muutamana viikkona siinä ihan alussa, että aikast plus-miinus-nolla kun miettii mitä kaikkea istukka, sikiö jne tässä vaiheessa painaa. Ja yhtään ylimäärästä painoa ei ollut alussa. Tosin en haluakaan paljoa lisää painoa, mutta ymmärrän kyllä, että totta kai sen täytyykin nousta. Jotenkin mua on vaan alkanut hirvittää painonnousu, varmaan osaltaan just siksi, että se tuntuu niin hitosti kiinnostavan ihan ulkopuolisiakin ihmisiä.
 
Muokattu viimeksi:
Musta on jotenkin outoo, että paino on noussut suht paljon (reilu 7kg) mutta vatsa ei näy vielä melkein ollenkaan, raskausviikkoja on nyt 23. En halua valittaa, koska onpahan sit tilaa kasvaa loppuraskaudessa ja välttyy ehkä pahimmilta venymisiltä, mut samaan aikaan haluisin, et se näkyis jo enemmän :angelic:
 
Jotenkin tässä itsekin toivois, että maha kasvais äkkiä lisää, kun lähinnä oma mielikuva on sellanen ihme turvonnut maha, vaikka se painonnousu pelottaakin:grin
Veikkaan kyllä, et tällä viikolla tulee reilusti painoa, kun oon vanhempien kanssa mökillä, tuntuu et koko ajan syödään ja mulla on maha räjähdyspisteessä aamusta iltaan. :laughing002
 
Musta on jotenkin outoo, että paino on noussut suht paljon (reilu 7kg) mutta vatsa ei näy vielä melkein ollenkaan, raskausviikkoja on nyt 23. En halua valittaa, koska onpahan sit tilaa kasvaa loppuraskaudessa ja välttyy ehkä pahimmilta venymisiltä, mut samaan aikaan haluisin, et se näkyis jo enemmän :angelic:

Mä kävin tänään vaa'alla ja ihan yhtäkkiä oli paino noussu kolme kiloa. Ja vielä niin, että oon oikeasti vältellyt herkkuja. Neuvolatäti saa slaagin ens tapaamisessa! Mulla on viikkoja 19+1 ja vatsa on alkanut vasta nyt näkymään.. mut eihän tuo ihme ole, jos on tullut melkeen kilo per viikko tässä parin viikon aikana.
 
Mulla painon nousu pysähtyi tosi pitkään siihen pariin kiloon, mutta nyt sitä onkin yhtäkkiä yht. 4 kg. Jäiks! :bag:
 
Takaisin
Top