Liikunta raskauden aikana

Mä oon kävelylenkkien lisäksi pyrkinyt jatkaa koko alkuraskauden 1-2 kertaa viikossa salilla käymistä, toki on ollut pakko mennä oman olon mukaan. Tosin useinhan sanotaan että tehdyn salitreenin jälkeen tulee hyvä olo, niin mulla on nyt melkeen aina tullut salin jälkeen älyttömän paha/oksettava olo, vaikka ennen salia olisi ollut ihan hyvä olo.
 
Mun täytyy kans nyt aloittaa myös tuo polven kuntoutus uudestaan tässä mahdollisimman pian. Pääsin jo hyvään vauhtiin sen kanssa fyssarin kanssa mut sil alkoi syksyllä siarastelu ja raskauden myötä oksentelu..
 
Oletteko huomanneet palautumisessa hitautta? Mulla menee nyt lihakset sairaan kipeiksi treenin jälkeen, vaikka syön ja venyttelen samalla tavalla kun ennenkin :s
 
Joo. En edes treenaa. Riitti että kävin ripeämmän kävelyn eilen ja tänään olin taas liikkeellä. Särkee jalat tosi paljon :sad001 saan myös enemmän suonenvetoja..
 
Mulla oli kyllä jouluviikko kokonaan taukoa, mutta kun sen jälkeen kävin salilla niin paikat oli aivan jumissa, vaikka kävin vain läpi uusia liikkeitä aika pienillä painoilla. Samoin siitä seuraavan kerran oli paikat aivan jumissa, nyt en ole sen jälkeen käynyt. Huomasin myös tuon, että jalkoja särkee jotenkin erilailla treenin jälkeen illalla. Oon ajatellut nyt viimeistään hidastaa tahtia ja jatkossa tehdä oikeasti pienemmillä painoilla mitä aiemmin :)
 
Oletteko huomanneet palautumisessa hitautta? Mulla menee nyt lihakset sairaan kipeiksi treenin jälkeen, vaikka syön ja venyttelen samalla tavalla kun ennenkin :s

Mä en palaudu käytännössä kärjistetysti "lainkaan". Jäin siis joulukuussa töistä pois, kun mulla on tosi fyysinen työ, oli ihan koko ajan lihakset kipeinä, ei siinä ollut mitään järkeä enää. Plus se hiton hengästyminen Ja päänuppi ei kestänyt, kun en pärjännyt töissä. (yli kuukauden silti väkisin hoidin hommani, kunnes luovutin) Ja jossain ylempänä jo laitoinkin, et kun kävin joku aika sit salilla, niin salilla tuntu ihan hyvältä, mutta sitten ilta oli ihan tuskaa ja seuraavat pari päivää kun tosi kipeenä lihakset ja vihloi ja kramppasi ym.

Nytkin kun lähtee ihan vaan kävelylle koirien kanssa, niin saattaa koko lenkin krampata esim. molemmat pakarat tai reidet kun reippaasti kävelee ja ne voi olla sit ihan kipeetkin seuraavana päivänä :arghh: Ihan kun ei olis ikinä liikkunu sohvalta mihinkään! En usko kohta itsekään, et olen harrastanut kaikenlaista urheilua koko ikäni laughing7
 
Itse olen varannut paikan mammajumppaan ja joogaan, ei ainakaan tarvitse pelätä että tekee jotain väärin ja pyrin liikkumaan viikossa 2-3 krt. Jumppien lisäksi esim uintia, kävelyä, pilatesta kotosalla.... Yms. Hiihto ois kivaa jos olis vaikka tuota lunta :woot:
 
Kävin tänään pitkästä aikaa Yin-joogassa, kun pahoinvointi on nykyään vain satunnaista. Kyllä on totutteleminen tämän masun kanssa, vaikka vielä ei mikään iso masu olekaan. Osa asennoista jätti vatsan vähän puristuksiin ja se ei tuntunut kivalta. Ensi kerralla täytyy mennä eturiviin ja pyytää ohjaajalta vähän variaatioita asentoihin.
 
Mä olin tänään salilla ja onnistuin tekemään ihan kivasti, mutta silti kevyesti turhautumatta. Mulla oli kyllä kans vähän samaa ongelmaa kun Viuhtiliinilla, en oikeen tiennyt miten olisin tangon kanssa välillä heilunut, kun alavatsa pömpötti tangon eteen, kun olen tottunut tangon ottamaan maasta rinnallevetotekniikalla ylös. Täytyy vaan käyttää telinettä tästä lähin, höh :laughing002 Vähän oli kriisi myös, kun tarkotuksella etsin mun vähän väljempää salipaitaa, joka on aina roikkunu löysänä mahan kohtaa, jotta alavatsa jäis piiloon, niin eihän se jääny. Vähän sulattelua asian kanssa, kun oletin, että eihän mitään huomaa vielä ainakaan neljään viikkoon vaikka vähä turvottaiskin, EIPÄ. Pakko vanhemmillekin kertoa jo ihan lähipäivinä, kun meidän äiti on ihan hirveä haukankatse ja mä olen aina ollut ihan littanavatsa:arghh: Olin myös eilen ja tänään kävelylenkillä koirien kanssa ja ulkohommissa hevosten kanssa aika kauan (kakkaa siivoillessa ja rapsutellessa ja "temppuja" opetellessa, mulla noi hepot on melkeen kun koiria :grin:Heartpink) Ei voi sanoa, että olis ollut virkeä olo tai että jaksais paremmin, mutta ei nyt ainakaan ihan niin paljoa enää hengästy, JEE.
 
Onko teillä käytössä älykelloa tms, jolla pystyy seuraamaan kalorinkulutusta? Ostin kun työt loppu (oli myös fyysinen työ). Selvis, että lepoaineenvaihdunta on 1900 ja esim. eilen kun siivosin ja kävin kaupassa, koko päivän kulutus 2600 kcal.

Olo oli työpäivän jälkeen järjestäen, kuin junan alle jääneellä. Nyt kun kävin salilla, ei meinaa palautua - kuten mainittu - ollenkaan. Hengästyn ihan pienestä.

Ekassa raskaudessa tällästä ei ollu. Oon rv:lla 15 ja painoa ei oo tullu yhtään. Tippunu pari kiloa. Ekassa raskaudessa näillä viikoilla +7kg.

Ihmettelen, vähätelläänkö raskaudenaikaista energiantarpeen nousua (250 kcal keskiraskaudessa, 500 kcal).

Tässä tää mun avautuminen Tarkoitus ois siis urheilla nyt, kun työt loppu. Tällä kulutuksen ja närästyksen yhdistelmällä en vaan tuu pystymään syömään tarpeeks.
 
Onko teillä käytössä älykelloa tms, jolla pystyy seuraamaan kalorinkulutusta? Ostin kun työt loppu (oli myös fyysinen työ). Selvis, että lepoaineenvaihdunta on 1900 ja esim. eilen kun siivosin ja kävin kaupassa, koko päivän kulutus 2600 kcal.

Olo oli työpäivän jälkeen järjestäen, kuin junan alle jääneellä. Nyt kun kävin salilla, ei meinaa palautua - kuten mainittu - ollenkaan. Hengästyn ihan pienestä.

Ekassa raskaudessa tällästä ei ollu. Oon rv:lla 15 ja painoa ei oo tullu yhtään. Tippunu pari kiloa. Ekassa raskaudessa näillä viikoilla +7kg.

Ihmettelen, vähätelläänkö raskaudenaikaista energiantarpeen nousua (250 kcal keskiraskaudessa, 500 kcal).

Tässä tää mun avautuminen Tarkoitus ois siis urheilla nyt, kun työt loppu. Tällä kulutuksen ja närästyksen yhdistelmällä en vaan tuu pystymään syömään tarpeeks.

Mulla on polarin sykemittari/älykello, joka on tosiaan pitäny ottaa uudestaan käyttöön jo pari viikkoa sitten, kerran sen jo latasin ja piti tyhjentää vielä kellon sisäistä muistia vielä, mutta maanantaina kun kaivelin kaikki salivaatteet esille, niin unohdin sen TAAS, koska olin tunkenut johonkin kaapin perälle. Jossain vaiheessa käytin koko ajan.

Olen kans miettinyt, että voiko toi pitää paikkansa, että energiaa ei tarvittais vielä lisää, koska eilen söin aamupalaksi ihan reilun annoksen puuroa, maustamatonta jugurttia, mehukeittoa, marjoja ja päälle vielä ruisleivän kananmunalla plus aika paljon "rehuja" siinä päällä ja sivussa ja tolla mun pitäis mennä heittämällä 4h. No yhteensä 2,5h meni ja maha huusi ruokaa, touhusin tosta ajasta hetken sisällä, en todellakaan mitään fyysistä ja mahdoinko ehtiä oleen edes 45minsaa ulkona hevosia hoitaas. Mitä ihmettä. Ei siis tosiaan ollut mikään miekiteko, vaan ihan oikea nälkä. En ollut kerenny edes paskatalikkoon tarttua:grin

Tuntuu tosiaan, että syön ihan tolkuttomasti, mutta myöskään painoa ei ole tullut. Ja liikun kuitenkin vähemmän kuin normaalisti. Viikot 12+6

Tänään otan sen kellon käyttöön, hitto soikoon!
 
Muokattu viimeksi:
Olen tosi laiska harrastamaan raskaana liikuntaa, ei vain nappaa yhtään edes ulkoilu, vaikka hyvää tekisi ja ehkä hillitsisi edes vähän tätä järjetöntä painonnousua.
 
Tuli mieleen et saakohan tehdä pää ylösalaisin liikkeitä.. Netissä ei lukenut mitään tietoa tästä.. siis jos on ennenkin tehny. Mietin vaan et eihä siitä menis napanuora kaulan ympäri tai tulis muuta haittaa vauvalle.
 
Mä eilen tanssitunnilla seisoin käsillä, mut en kyllä yhtään ajatellut ettei olisi ok :)
 
En oo kans koskaan kuullut että ei olis sallittua. Toki varmaan myöhemmin ei edes onnistu samalla tavalla ison vatsan kanssa.
 
Jees kiitoksia, en itekään oo aiemmin ajatellu ees koko asiaa, mut näitä ihme kysymyksiä välillä putkahtaa mieleen :D
 
Kerro sit kuinka kävi :D
Noniin, toi mun kello näyttää ihan arvioidun kulutuksen pituuden ja painon perusteella, eli todellisuutta ei tarkkaan tiedä. Eli peruskulutus mulla mitään tekemättä on siinä 1500kcal luokkaa. Ja siitä se tietty sit nousee sen mukaan mitä tekee/kuinka aktiivinen on. Muistanki harmitelleeni, kun kävin ihan 6×viikko salilla ja siihen vielä aerobiset päälle ja sellanen 12h päivässä hyvin aktiivista aikaa, niin kellohan ei tietenkään tiedä käyttäjän lihaskunnosta, kun isommat lihakset kuluttaa enemmän, silloin mulla kulutus oli parhaimmillaan muka 2600kcal per päivä ja söin kuitenkin 3200kcal mukaan ja siitä ei mitään ylimäärästä kertynyt, olis tarvinnut syödä ennemmin 3600kcal päivässä, valmentaja mulle kitisi :grin

Nyt kun miettii niin olen syöny kyllä aika tavalla enemmän kun 2000kcal päivä, ei ainakaan painossa näy, kaiken järjen mukaan mun ei niitä kuitenkaan kuluttaa olis pitäny, sen verran vähän liikkunu....
 
Vatsalihakset kadonneet. Siis tiedän ettei suoria saisi treenata, mutta olen ainakin viime raskaudesta lähtien treenannut syviä vatsalihaksia kun luin sen ehkäisevän erkaumaa, ja nyt alkaa tuntua siltä etten kertakaikkiaan saa enää mitään otetta syviin vatsalihaksiin. Kun koitan vetää napaa kohti selkärankaa, niin ei vaan tunnu tapahtuvan mitään. Kylkiä kokeillessa joku lihasjännitys tulee, mutta aiemmin sen tunsi selvästi kädellä kokeilemattakin kun keskikropan "korsetti" kiristyy - nyt ei vaan tunnu mitään. En enää uskalla tehdä sellaisia jalannostojakaan, mitä on syvien vatsalihasten treenaukseen neuvottu, kun pitäisi mun käsittääkseni olla tuntuma niihin syviin varmistaakseen ettei tee liikettä epähuomiossa suorilla vatsalihaksilla (jolloin erkauman ehkäisyn sijaan pahentaa erkaumaa). Aargh.
 
Takaisin
Top