Ruokarajoitukset

Kysymys nyt ei varsinaisesti liity rajoituksiin, mutta ravitsemukseen kuitenkin. Neuvolasta suositeltiin minulle 6dl maitotuotteita päivässä. Saatteko te tuon määrän kasaan vai syöttekö jotain lisänä purkista? Itselle tuo tuntuu aika isolta määrältä, vaikka periaatteessa maidosta tykkäänkin.
 
"Saantisuositus on 900 mg/vrk. Saannin turvaavat vähintään 6 dl nestemäisiä maitotuotteita ja 2–3 viipaletta juustoa tai 100 g kovia vähärasvaisia juustoja tai kalsiumvalmiste. Kalsiumia tarvitaan sikiön luuston kehittymiseen."

Tuommonen suositus näyttäis olevan. Mulla tulee syötyä juustoja ja jogurttia. Maitoa ei niinkään. Saa nähdä suositellaanko jossain vaiheessa kalsiumvalmistetta :confused004
 
Mä syön purkista, tosin mulla on todettu kalkkiaineenvaihdunnan häiriö ja pysyvä kalkki-D lisä menee muutenkin. :wideyed: Mutta ei kyllä millään mene tota kuutta desiä maitoakaan, etenkään nyt kun lähes kaikki maitotuotteet ällöttää.
 
Port salut on kova juusto. Se on tosiaan kypsytettyä. Pehmeä juusto on melkein sellasta levitettävää. Tuorejuustoa, raejuustoa, ricotta jne..


:rulez Söin about kaikkia noita paitsi ricottaa jouluna. En oo ihan sisäistänyt vielä rajoituksia
 
Viime vuoden heinäkuisista terve. Kun nyt sattui tämä keskustelu osumaan silmään, niin tekee mieli kommentoida sen verran, että noita juustosuosituksiahan höllennettiin juuri 2019 tammikuussa. Tuntuu siltä, että ainakin osalla on mielessä vielä edelliset, tiukemmat suositukset. Nykyään siis suositus tämä:

C7BEA6D2-D0CA-476D-9AE8-D6E2704225A2.png
 
Joo mä olen tainnut mennä viime raskauden (2018) ohjeilla, mutta neuvolan silloin antamilla höllennyksillä, eli suurten valmistajien esim. Valio tai Creme Bonjour kuumana pakatut pastöroidusta maidosta valmistetut tuore- ja sulatejuustot on ok. Tuo mozzarellaa yms. koskeva "ok jos päiväystä paljon jäljellä" on mun mielestä jotenkin epäilyttävä ohje, olen käytännössä luopunut leikkeleistä samasta syystä koska olen jotenkin skeptinen sen suhteen miten se listeria hyppää puolessa välissä käyttöaikaa sinne pakettiin jos ei sitä valmiiksi siellä ole. Tosin tämä ei ole niinkään mikään järkipäätös, vaan jotenkin ällöttää ajatus ettei päiväykseen voi luottaa vaan tuote kuhisee pöpöjä jo hyvissä ajoin etukäteen. Mutta tässä vaiheessa raskautta ällöttää vähän kaikki muutenkin. :rolleyes: Jos ällötys raskauden edetessä väistyy niin syön huoletta ohjeiden mukaan.
 
Bakteerihan lähtee lisääntymään suotuisissa olosuhteissa, eli kun se leikkelepaketti on avattu, tässä ehkä tarkotetaan sitä että alkuun jos bakteeria on niin määrä on sen verran mitätön ettei aiheuta oireita kun taas lisääntyessään aiheuttaa, mutta se onko se lisääntynyt oireita aiheuttavalle tasolle kahden vai viiden päivän päästä niin en tiedä.. Eikös kaikki pakata aseptisesti eli jos paketti on ehjä niin ei siellä pitäisi mitään ylimääräistä olla.
 
Mitäs vikaa siinä sushissa nyt olikaan jos jättää raa'an kalan pois niin eikös sitä aina joskus uskalla syödä, jos ei nyt ihan päivittäin tai viikottain syö? :)
 
Bakteerihan lähtee lisääntymään suotuisissa olosuhteissa, eli kun se leikkelepaketti on avattu, tässä ehkä tarkotetaan sitä että alkuun jos bakteeria on niin määrä on sen verran mitätön ettei aiheuta oireita kun taas lisääntyessään aiheuttaa, mutta se onko se lisääntynyt oireita aiheuttavalle tasolle kahden vai viiden päivän päästä niin en tiedä.. Eikös kaikki pakata aseptisesti eli jos paketti on ehjä niin ei siellä pitäisi mitään ylimääräistä olla.

Joo tämä siinä juuri epäilyttää: mistä voin tietää, että lisääntyykö ne bakteerit infektion aiheuttavalle tasolle miten monessa päivässä juuri tämän leikkelepaketin kohdalla juuri tässä jääkaapissa. Jotenkin vaikea uskoa että se täysin vakio olisi. :wideyed: Jotenkin epäilyttäviä tuollaiset, että tänään tämä ruoka on turvallista ja ylihuomenna listeriariski.
 
Mitäs vikaa siinä sushissa nyt olikaan jos jättää raa'an kalan pois niin eikös sitä aina joskus uskalla syödä, jos ei nyt ihan päivittäin tai viikottain syö? :)

Muistaakseni saa syödä. Tosin jos siinä on merilevää nii siinä oli joku rajoitus. En vaan saa nyt päähäni että miksi mutta merilevässä oli jotain suurempia määriä..
 
Merilevässä on jodia, joten sen takia ei suositella. Itse en käytä jodioitua suolaa. Olen siksi kerran uskaltanut kasvis versiota syödä ja varmaan jatkossakin pidän sen herkkuna, jota syön harvoin :)
 
No se se varmaan oli minkä muistin että joku siinä oli. Mutta meinaan kans kasvisversiota joku kerta syödä :)
 
Kysymys nyt ei varsinaisesti liity rajoituksiin, mutta ravitsemukseen kuitenkin. Neuvolasta suositeltiin minulle 6dl maitotuotteita päivässä. Saatteko te tuon määrän kasaan vai syöttekö jotain lisänä purkista? Itselle tuo tuntuu aika isolta määrältä, vaikka periaatteessa maidosta tykkäänkin.

Mä oon kans joutunut vähän panostamaan että saan tarpeeksi. En tykkää maidon mausta sellaisenaan, joten oon juonut alpron makeuttamatonta mantelijuomaa, lisännyt juustoa ja luonnonjogurttia jne.
 
Viime vuoden heinäkuisista terve. Kun nyt sattui tämä keskustelu osumaan silmään, niin tekee mieli kommentoida sen verran, että noita juustosuosituksiahan höllennettiin juuri 2019 tammikuussa. Tuntuu siltä, että ainakin osalla on mielessä vielä edelliset, tiukemmat suositukset. Nykyään siis suositus tämä:

View attachment 84799

Mulle ainakin ekassa neuvolassa lykättiin se valion juustolappu käteen ja siitä saa käsityksen, ettei edes läheskään kaikkia valion juustoja sais syödä. Mä meinasin muutenkin todeta siinä et "Jo on v#ttu niin kaupallista paskaa, ettei mitään rajaa" onneks sain oltua hiljaa, viikkoa myöhemmin olisin hormonihirviönä sen varmaan laukonut:laughing002 Noi juustojutut on mulle aiheuttanutkin ihan tosi paljon ketutusta, kun tykkään suurinpiirtein kaikista juustoista ja varsinkin pehmeistä ja alko tuntua, ettei mitään sais syödä. Ja nyt niitä juustoja himoitsee vielä kauheammin.

Mulle ei tuota maitotuotteiden riittävä saanti ongelmia, juon helposti litran maitoa päivässä. En oikeestaan juokaan muuta kuin maitoa ja vettä:grin

Salmiakkia tekis ihan hulluna mieli. Normaalistikin tehnyt mieli silloin tällöin, mut ikinä en oo edes varmaan 60g syöny kerralla yhtään mitään karkkeja kun tulee ällö olo. Ja nyt kun olen välillä syönyt tyyliin kaksi sisua tai missä x:ää, niin olen potenut huonoa omaatuntoa. Kun jossain on ettei saisi syödä lainkaan ja jossain, että tulee välttää, AARGH.

Onneksi en ole raa-an kalan ystävä. Muuten olen sitten todennu, et miten hitossa jaksaa miettiä mitä kalaa söis, kun suositellaan kalaa 3kertaa viikossa, mutta tuntuu et melkeen mitään kalaa ei sais syödä, kun jossain on jotain ja toisessa sitä ja siinä tätä ja tossa tota :rolleyes:
 
Mun tekis ihan hirveesti mieli turkinpippureita, mutta täytyy vielä kuus kuukautta odottaa. Oon niin ylivarovainen noiden kieltojen kanssa, että en oo yhtään salmiakkia ja lakua uskaltanut syödä.
 
Muistaakseni neuvolat ei saa jakaa kyllä noita enää. Ainoastaan thl, Evira matskua saa jakaa.
Samasta syystä nykyään ei saa liberokassia tai niitä neuvolakortin suojia jakaa kun ne on jotain pilttiä tai valiota tai jotain muuta mainos kamaa.. nuo valion esitteet menee kyllä tietääkseni samaan kategoriaan.
 
Muistaakseni neuvolat ei saa jakaa kyllä noita enää. Ainoastaan thl, Evira matskua saa jakaa.
Samasta syystä nykyään ei saa liberokassia tai niitä neuvolakortin suojia jakaa kun ne on jotain pilttiä tai valiota tai jotain muuta mainos kamaa.. nuo valion esitteet menee kyllä tietääkseni samaan kategoriaan.

Mulle lykättiin just se Valion neuvolakortin suojakin, sain siitäkin jonkun sortin kiukun, kun kotona vasta tajusin :biggrin Ajoin sillon töissäkin Valion tuotteita kauppoihin, hyvä etten soittanu pomolle, et mä en muuten niitä ajoja enää aja laughing6 Inhosin sitä hommaa kyllä, mut niin inhoo moni muuki maidon ajoa, onhan siinä toki muutakin ja ihan sairaan sekavaa, et ei paljoo ollu vapaaehtosia siihen hommaan. Meijän firmassa yks muu mun lisäks teki sitä, nyt sillä ei taaskaan oo tuuraria kun mä en jatkanu työsopparia. Sillä oli varmaan eka kesäloma moneen vuoteen tänä vuonna. Yöllä soitettiin, kun piti olla tunnin päästä duunissa. Nyt meni kyllä ohi aiheen ja pahasti :biggrin
 
Muistaakseni neuvolat ei saa jakaa kyllä noita enää. Ainoastaan thl, Evira matskua saa jakaa.
Samasta syystä nykyään ei saa liberokassia tai niitä neuvolakortin suojia jakaa kun ne on jotain pilttiä tai valiota tai jotain muuta mainos kamaa.. nuo valion esitteet menee kyllä tietääkseni samaan kategoriaan.

Kyllä minä sain nytkin äitiyskortille semperin mainoskuoret!
Ja ainakin vielä 2018 joulukuussa sain sairaalasta libero-kassin ja neuvolasta pampersin mainoskassin.
 
Siihen on just ilmeisesti tullut joku muutos. Meillä sanottiin neuvolassa ettei noita mainos juttuja enää saa jakaa. Todennäköisesti jakavat vaan niitä vanhoja sit pois tai jotain. Kannattaa laittaa palautetta menemään tuosta kun noin ei saa enää toimia.

Meilläkin siis saa neuvolasta kaikkea mainos sälää halutessaan mutta terkat ei saa niitä jakaa vaan ne lehtiset ja muut on käytävällä jos joku haluaa ottaa.
 
Minäkin sain neuvolakortin, jossa oli Valion kannet. En tiennyt tuosta ettei niitä sais jakaa. Ihmettelin kyllä sitä, että miten yhtä firmaa näin voimakkaasti mainostetaan.

Tuotekassin voisin kyllä ottaa :grin
 
Takaisin
Top