Ruokarajoitukset

Hirveesti tekis mieli itse graavattua lohta tänä jouluna, mutta pakko kai se on katsoa vaan vierestä, kun muut syö. Miksi just kaikki parhaat herkut on kielletty... :banghead:
 
Graavilohen oon jo hyväksynyt, mut juustot :/ Mietin et jos pastiröityjä kuitenkin uskaltaisi.
 
Me ei niin perusteta jouluruuista, meillä on perinteisesti syöty pihviä jouluna. Alustavasti ollaan ajateltu vaihtaa sisäfile pippurituorejuustolla täytettyihin lehtipihveihin. Kylmäsavulohta on kyllä yleensä ollut, joten se jää väliin.

Yritin miettiä, mitä olen syönyt aiempina jouluina, ja tajusin että olen ekaa joulua raskaana. :wideyed: Esikoinen ehti syntyä joulukuun alussa ja kuopuksesta plussasin vasta tammikuussa. Toinen raskaus olisi mennyt joulun yli jos olisi ollut normaali, mutta paljastui tuulimunaksi jo rv 9 aikaan.
 
Meillä kans esikoinen kerkes just syntyä ennen joulua niin sain jouluruoat kuitenkin. Vähän siinä kyllä alkuun jännittelin että uutena vuotena sitten jouluruokia kun laskettuaika oli vasta aattona :D onneks päättivät käynnistää etukäteen.

Nyt sit tää on eka joulu mulle ilman graavi- ja kylmäsavulohta mutta onneks anoppi sentään tekee smetanalohta. :Heartred
Juustot on toinen paha.. voisin elää juustoilla. Etenkin savusulatejuustolla:hungry:
 
Meillä kans esikoinen kerkes just syntyä ennen joulua niin sain jouluruoat kuitenkin. Vähän siinä kyllä alkuun jännittelin että uutena vuotena sitten jouluruokia kun laskettuaika oli vasta aattona :D onneks päättivät käynnistää etukäteen.

Nyt sit tää on eka joulu mulle ilman graavi- ja kylmäsavulohta mutta onneks anoppi sentään tekee smetanalohta. :Heartred
Juustot on toinen paha.. voisin elää juustoilla. Etenkin savusulatejuustolla:hungry:

Mulla sama homma ekassa raskaudessa, laskettu aika joulupäivänä ja jännitin saanko jouluna pihvin ja lasin punaviintä vai en. Vedet meni sitten jo 37+3 niin hyvin ehti. :happy:

Muoks: Ja juustoissa sama homma. Mulla taas erityisesti vuohen-, brie- ja homejuustot ne joita on raastava ikävä. Onneksi on ostettu jääkaappiin Juustoportin kovaa vuohenjuustoa, sen pitäisi olla turvallista. Sen lisäksi joulupöytään eksynee ainakin paistettua leipäjuustoa. Me onneksi tykätään muutenkin sellaisesta ylipaistetusta, joka on plösähtänyt pitkin peltiä, sen pitäisi olla ok.
 
Muokattu viimeksi:
Eviran listalla ei oo mut jostain muusta lähteestä ymmärsin että valmistaja ei suosittele. Että sisältää minimaalisen riskin listeriaan.
 
Mites, meillä on sukulaisten joulupöydässä aina sellaista itsetehtyä kotijuustoa, saakohan sitä syödä? On mun lempparini uunilohen kanssa :happy:
 
Mites, meillä on sukulaisten joulupöydässä aina sellaista itsetehtyä kotijuustoa, saakohan sitä syödä? On mun lempparini uunilohen kanssa :happy:

Tietääkseni kotijuustokin tehdään pastöroituun maitoon. Syödäänkö se kylmänä vai kuumana?
 
Syödään kylmänä. En valitettavasti tiedä tarkalleen miten ja mistä valmistetaan.

Se versio mitä mamma teki kotijuustoa kävi kyllä uunissa ennen kuin olu valmista. Ja juusto valmistetaan maidosta, piimästä ja juoksutteesta jos oikein muistan :) en osaa kyllä vastata miten tuo listerian jne kannalta sit menee. Pehmeää se on ja kaiketi tuorejuustoa..
 
Mä tulkitsisin kyllä valitettavasti kielletyksi, kun on pehmeää juustoa. Valion pehmeät juustot on ok koska pakataan kiehuvan kuumana, mutta en usko kenenkään pakkaavan kotijuustoa tulikuumana sinetöityyn pakkaukseen. Tai valmistavan sitä sellaisissa olosuhteissa että sen olisi valmistuksen aikana tai jälkeen mahdotonta kontaminoitua listerialla. Mutta en tiedä onko tämä asenne vähän hysteerinen. Tai varmaankin on.
 
Ite kans oon tosi hysteerinen sen listerian suhteen. Reilusti vakavampi ongelma kuin vaikka flunssa. Ite pyrin välttämään ihan kaikkea missä on pienikin riski. Vaikak Suomessa kai on muutenkin aika minimaalinen riski listeriaan..
 
Kahvin juontia minä mietin. Toistaiseksi minulle ainakin kahvi maistuu hyvin, ja meinaa olla vaikeuksia saada päivittäinen kahvin määrä pysymään siinä kahdessa kupissa. Kuinkahan haitallista se kahvin juominen oikeasti on?
Muuten ei tee kyllä yhtään tiukkaa olla ilman alkoholia, kun en sitä nykyään paljon muutenkaan käytä. Kalalle olen allerginen, niin ei voi edes noihin raaka kala valmisteisiinkaan sortua. Suomessa on myös erittäin vaikea löytää juustoa, joka ei olisi pastöroitu, joten ei tee sekään vaikeuksia.


Suku tulee meille jouluna ja veli tuo graavilohta ja mätiä ja mä en voi niitä syödä.. mietin että kertoisinko sille et tuo myös kypsää :D
 
Edellisessä viestissä mainitsemani THL-suosituksessa lukee, että metukkaa voi syödä kuumennettuna, joten tilasin eilen himoitsemani salamipitsan. Se ei kuulu mun normiruokavalioon muutenkaan, niin ajattelisin et silloin tällöin10 siivua pitsan päällä paistettuna on ok.
mä haluisin kans nyt metukkapizzan mmmmmm
 
olinkin jo ihan unohtanu edellisistä raskauksista tän ruoka-paranoian.. its back. Mulle terkkari vaan sanoi "nää rajoitukset on varmaan sulle jo tuttuja, älä syö mtn raakaa" okei... noinko se meni :D
 
olinkin jo ihan unohtanu edellisistä raskauksista tän ruoka-paranoian.. its back. Mulle terkkari vaan sanoi "nää rajoitukset on varmaan sulle jo tuttuja, älä syö mtn raakaa" okei... noinko se meni :D

Oi ihanaa jos ois noin helppo.. :D mut ei se kyl ihan noin mee..
 
Mitäs olette mieltä itse tehdystä kanamössöstä, jossa on nyhtökanaa ja majoneesia? Periaatteessa lämmin ruoka pitäisi kai kuumentaa kunnolla uudestaan, mutta kyllähän kertaalleen kypsennettyä lihaa saa esimerkiksi leikkeleiden muodossa syödä kylmänä. Ja kyseinen majoneesi on joka tapauksessa ok koska kananmuna on jauheesta. Ajattelin, että kai tuota nyt voi ainakin tuoreeltaan syödä, mutta miten monta päivää sitä uskaltaa maistella jääkaapista?

Toinen, että mikä on pehmeää juustoa? Siis onko pehmeät palajuustot tyyliin port salut kuitenkin kovia juustoja? Eikös ne ole lyhyen aikaa kypsytettyjä, muttei kuitenkaan täysin kypsyttämättömiä kuten tuorejuusto? Varmaan ok kuitenkin? :wideyed:
 
Muokattu viimeksi:
Port salut on kova juusto. Se on tosiaan kypsytettyä. Pehmeä juusto on melkein sellasta levitettävää. Tuorejuustoa, raejuustoa, ricotta jne..
 
Takaisin
Top