Raskausdiabetes

Metformiini aloitettu eilen ja aamulla ekaa kertaa normaali paastosokeri, vaikka lankesin vielä iltapalalla kaakaoon ja kahteen suklaapalaan.:wideyed: Näemmä on niinkuin neuvolan th sanoikin, että paastosokeriin voi vain rajallisesti vaikuttaa ruokavaliolla ja lääkitys on se tärkeämpi.
 
Metformiini aloitettu eilen ja aamulla ekaa kertaa normaali paastosokeri, vaikka lankesin vielä iltapalalla kaakaoon ja kahteen suklaapalaan.:wideyed: Näemmä on niinkuin neuvolan th sanoikin, että paastosokeriin voi vain rajallisesti vaikuttaa ruokavaliolla ja lääkitys on se tärkeämpi.

Aika nopea apu! Onko edelleen pitänyt sokereita kurissa?

Mulla oli eilen eka neuvola ja painoindeksin ollessa korkea "pääsen" sokerirasitukseen jo ennen puoltaväliä... Muutaman kerran mitannut paastosokeria aamulla ja arvo ollut 5.3, eli melko varma diagnoosista olen...
 
No kyllä ja ei... Suurin osa arvoista yli rajan mutta kuitenkin alle 6. Ennen lääkitystä suurin on arvoista oli välillä 6-7, vain yksittäisiä alle 6 arvoja ja kahdesti jopa yli 7. Toivottavasti ei tarvitse aloittaa insuliinia. :nailbiting: Ruokavaliossa olisi vielä tehostamisvaraa, mutta se olisi helpompi toteuttaa kun pahin pahoinvointi alkaa joskus kuukauden päästä helpottamaan. Nyt ei hyvät aikomukset auta, jos ei ne hyvien aikomuksen mukaiset ruuat mene alas.
 
Mun pitääkin muistaa varata se sokerirasitus asap. Kuulemma ajat menee pitkälle nyt jo..
 
Minäpä tulen tänne varmasti taas kuulumaan.. takana 3 raskautta joissa insuliinit mukana ja ongelmana paastosokeri. Todella tiukkaa ruokavaliota joutunut vetämään ja silti tahtonu paastosokeri karata jatkuvasti vaikka iltainska ollu mukana.. vauvat kuitenki ollu ihan ok kokosia ja hyvin pitäneet sokerinsa syntymän jälkeen .
 
Minäpä tulen tänne varmasti taas kuulumaan.. takana 3 raskautta joissa insuliinit mukana ja ongelmana paastosokeri. Todella tiukkaa ruokavaliota joutunut vetämään ja silti tahtonu paastosokeri karata jatkuvasti vaikka iltainska ollu mukana.. vauvat kuitenki ollu ihan ok kokosia ja hyvin pitäneet sokerinsa syntymän jälkeen .

Mulle sanottiin, että paastosokeriin voi itseasiassa vaikuttaa ruokavaliolla vain hyvin vähän, ja olen kyllä huomannut että ainakin mun kohdalla se pitää paikkaansa. :wideyed: Arvot huiteli jopa yli 7, kun söin tiukasti mutten vielä ollut lääkityksellä, ja nyt kun olen lääkityksellä ne pysyy vaikka söisin lähes mitä vaan. En toki tarkoituksella pistä dieettiä plörinäksi, mutta kun 90% ruoka-aineista ei mene alas ja lähes kaikki sallitut kuuluu niihin, niin on ollut vähän pakko valita syökö jotain ei-niin-radiystävällistä vai onko kokonaan syömättä. Onneksi tämä pahin öklötys ei kestä enää kuin muutaman viikon. Sitten täytyy kyllä ottaa vähän tiukempaa otetta tähän dieettiinkin.
 
Joo ei siihen kauheen hyvin pysty vaikuttamaan,mutta minulla oikein tiukkadietti ja ilta kävely jne kyllä on purrut paastosokereihin melkein paremmin mitä tuo insuliini. Nuissa aiemmissa kun tuntunut että ikinä ei saa kiinni sitä insuliini määrää että paastot pysyis rajassa, niin sitten kun tuon dietin jne yhdistänyt niin itseasiassa inskaa pääsi vähentämään jopa edellisessä raskaudessa, mutta minun kohdalla ei siis todellakaan tuo radidietti ohjeistus ollut se mikä olis auttanut vaan kokeilemalla löytyi ne omat ruoka-aineet ja makrojakaumat jolla pelitti. Mut minä oon tosiaan tätä ehtiny useemman raskauden ajan testailla :joyful:
 
Joo ei siihen kauheen hyvin pysty vaikuttamaan,mutta minulla oikein tiukkadietti ja ilta kävely jne kyllä on purrut paastosokereihin melkein paremmin mitä tuo insuliini. Nuissa aiemmissa kun tuntunut että ikinä ei saa kiinni sitä insuliini määrää että paastot pysyis rajassa, niin sitten kun tuon dietin jne yhdistänyt niin itseasiassa inskaa pääsi vähentämään jopa edellisessä raskaudessa, mutta minun kohdalla ei siis todellakaan tuo radidietti ohjeistus ollut se mikä olis auttanut vaan kokeilemalla löytyi ne omat ruoka-aineet ja makrojakaumat jolla pelitti. Mut minä oon tosiaan tätä ehtiny useemman raskauden ajan testailla :joyful:

Onko sulla pelkkä inska ollut? Mulla on pelkkä metformiini, insuliinia ei ole kokeiltu. :wideyed: Munkin pitää kyllä alkaa etsimään sitä parasta ruokavaliota heti kun pahoinvointi sallii. Ainakin viimeksi lähti kyllä loppua kohden sokerit kipuamaan ja reagoi sitten herkemmin myös syömisiin. Mäkin olen kyllä 1,5 diabetesraskauden kuluessa huomannut, että aina se toimivin ratkaisu ei ole se virallinen radidieetti vaan jotain ihan muuta. :)
 
Mulla oli viimeksi metformiini.. nythän olen itse hoitanut insuliini resistenssiä ruokavaliolla ennen tätä raskautta. En tiedä sit saanko metformiinin tässäkin raskaudessa vai miten tän kanssa tehdään..
 
Minulla on ollu tosiaan edellisessä 3 raskaudessa pelkkä iltainsuliini käytössä jostain puolesta välistä. Minulla vaan nuo paastot ollu sitkeästi koholla,muissa arvoissa ei tule ylityksiä vaikka söisin mitä ( toki jos vetää sokeria , rasvaa , vehnäjauhoja jne niin sit se näkyy varmasti paaaljon korkeampana paasto arvona seuraavana aamuna vaikka aterian jälkeiset oliskin priimaa ). Aamunkoitto ilmiö siis.
 
Joo mullakin pelkät aamusokerit koholla, aterianjälkeiset ei reagoi oikein mihinkään. Aamu reagoi jonkin verran iltasyömisiin, mutta mulla taas esimerkiksi rasva pikemminkin parantaa sokereita kun huonontaa. Tai siis hiilareita voi syödä enemmän kun niiden kanssa on rasvaa (ja proteiinia). Esim. pizza on täysin okei ja sen kanssa menee jopa jälkkärikin, ja suklaatakin voi maltilla syödä. En siis tietenkään syö joka ilta pizzaa ja suklaata :grin kun uskon painonnousun myös heikentävän sokereita, mutta jännä huomata ettei ainakaan mulla mene aina lainkaan yksi yhteen terveellisyys tai keveys ja verensokerivaikutus. Nuudeli ja riisi on kaksi pahinta, vaikka olisi täysjyvääkin, erityisesti riisi on pahempi kuin karkki. :wideyed: Ja sipsit on myös paha, myös kaikki ruissipsit, jälkiuunilastut, juuresnaksut yms. Se on outoa, kun muissa ruuissa rasva tasaa verensokerin nousua mutta jostain syystä noissa ei. Juusto taas on sellainen, että sen kanssa voi syödä lähes mitä vaan.

Nämä siis viime raskaudessa opittuja, nyt näyttää siltä että aamusokerit sietää vielä tässä vaiheessa lähes mitä vaan kun on lääkitys päällä. Mikä on kyllä todella hyvä, tämän pahoinvoinnin kanssa tiukka dieetti kieltäisi about kaikki ruuat jotka mulla menee tällä hetkellä alas. Loppuraskaudessa tuskin voin tällaisia syödä.
 
Mullahan tuo eka raskaus oli helpoo metformiinin kanssa.. vedin huoletta karkkia jne eikä mitään vaikuttanut mihinkään arvoihin. Edes lopussa ei tullut ylityksiä arvoihin.
 
Mites onko muita kohtalontovereita vielä? Kovin monella ei varmaan ole vielä ollut sokerirasitusta? Varmaan ihan armollistakin, niin saa vielä joulupöydässä nauttia vapaammin. :)
 
Mites onko muita kohtalontovereita vielä? Kovin monella ei varmaan ole vielä ollut sokerirasitusta? Varmaan ihan armollistakin, niin saa vielä joulupöydässä nauttia vapaammin. :)

Mulla on tulossa 30.12 rasitus. Enkä tiedä selviänkö siitä kunnialla..
 
No nyt on maailman kirjat sekaisin ja pahasti.. ei napsahtanut radi tuomio joten joskus 24-26 viikoilla uudestaan rasitus. Tosin kuulemma parin viikon päästä pohditaan tilannetta lääkärin kanssa uudestaan.
 
Minulla taisi olla jossain puolessavälissä tuo rasitus tulossa. Ai kauheeta oksettaa pelkkä ajatus jo valmiiksi :grin
Töissä kukaan potilas ei kyllä ole sanonut, että se litku olisi ihan kauheaa vaikka noita jonkin verran meillä tehdäänkin niin koitan tuudittautua siihen...
 
Mun mielestä se litku oli ihan siedettävää maultaan ainaki viimeks, ei sitä huvikseen jois tietenkään, mutta kyllä alas meni.. Mut mulla oli olokin ihan siedettävä ennenkuin sen join, samaten jälkeenpäin. Vähän ku vadelma-pillimehu extratujulla sokeriannoksella. Jossain oli kuulemma colanmakuisenakin, muista mauista en tiedä.
 
Vadelman makuista oli. Mutta se on niin sokerista ettö kurkkua kuivaa ihan. Ja sit kun ei saa juoda välttämättä ollenkaan testin aikana.
Mie oon ihan ekan kerran saanu colan makuisen juoman, se oli ihan hyvää. Toisella kertaa oli appelsiinin makuinen ja se oli myös yhtä kamala kuin tämä vadelman makuinen.
 
Mustakin se cola oli siedettävin, viimeks taisi olla vadelmaa ja se oli sellaista semikamalaa. Meni alas ja pysyi, mutta kyllä se vähän puistatti.
 
Joo se appelsiini ja vadelma kuivattaa kurkkua.. :sad001 harmi ettei saanu enää sitä colaa
 
Takaisin
Top