Raskausdiabetes

Noh, kyllä mulle yksi ylimääräinen ultra kelpaisi ja terveellinen ruokavaliokin on aina hyväksi :happy:
Saakohan raskaana nyt sitten laihtua kun helposti paino ylipainoiselta putoaa pari kiloa jos karsii herkut pois.
Se on kyllä aina positiivista :) Jos äidillä on ylipainoa, niin se saattaa vähän pudota. Ei ole vaaraksi, jos ruokavalio on kunnossa. Ja jos arvot pysyy kotimittauksissa, niin se on tosi hyvä. Ja jos ei niin saatetaan aloittaa insuliini tukemaan verensokeriarvojen pysymistä rajoissaan. Raskausdiabetes ei vaikuta ainoastaan äitiin, vaan vaikuttaa myös sikiön kehitykseen.

Täältä voi vielä lukea tarkemmin raskausdiabeteksestä ja miten se voi vaikuttaa vauvaan, äitiin ja synnytykseen:
https://www.kaypahoito.fi/khp00076
 
Tänään oli toinen sokerirasitus ja pysyi rajojen alla. Ei kai tuosta enää kolmatta testiä tehdä? Karsea olo tuli siitä litkusta ja on koko päivän ollut pieni päänsärky.
 
Vielä ihmettelen noita mun arvoja..Eli paasto 5,3, tunnin päästä 9,1 ja 2 tunnin päästä 4,8.

Onko normaalia että paasto on korkeampi kuin kahden tunnin arvo? :anyone
 
Nyt sokerirasituskokeessa. Viimeinen verikoe 10 min päästä. En tiiä mitä tulee arvoiksi mutta ennnen sitä tokaa koetta eli 1h päästä litkun juomisesta oli niin huono olo ja pyörrytti että en ole varma miten edes pääsin tonne näytteenottohuoneeseen yksin:hungover:

Toivottavasti arvot kuitenkin normaalit. Ei mitään sukurasitteita eikä ylipainoa kuitenkaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
 
Vielä ihmettelen noita mun arvoja..Eli paasto 5,3, tunnin päästä 9,1 ja 2 tunnin päästä 4,8.

Onko normaalia että paasto on korkeampi kuin kahden tunnin arvo? :anyone

Mulla oli ekassa rasituksessa arvot: paasto 4.7, eka 6.3 ja 2h arvo vaan 2.8..aina tippunut tuo viimeinen aika alas ja johtuu kuulemma siitä, että keho vaan pilkkoo ylimääräisen sokerin tosi tehokkaasti. Näin mulle ainakin sanottu:)

Saa nähdä mitkä arvot on parin viikon päästä tokassa rasituksessa..
 
Olin tänään rasituksessa ja sain just tarkalta viestiä, että raja-arvot ylittyi, pitää varata aika GDM-ohjaukseen. Näköjään paastoarvo 5.9, muut rajan sisällä. :sad001 Hemoglobiinikin laskenut. Kyllä suoraan sanottuna riepoo, olen kuitenkin syönyt suht terveellisesti ja liikkunutkin niinpaljon kuin tässä elämäntilanteessa ehdin. Ylipainoakaan ei ole, mutta kai se on tää korkea ikä sitten.
 
Vielä ihmettelen noita mun arvoja..Eli paasto 5,3, tunnin päästä 9,1 ja 2 tunnin päästä 4,8.

Onko normaalia että paasto on korkeampi kuin kahden tunnin arvo? :anyone


Itse asiassa joskus sokerirasituksessa epätavallisen matala 2h arvo (eli ns. reaktiivinen hypoglykemia) voi kertoa siitä, että haima tuottaa ylimäärin insuliinia eli tavallaan ylireagoi korkeaan verensokeritasoon, jolloin arvo putoaa tarkoituksenmukaista alemmaksi. Tämä tila on sellainen ns. prediabeettinen eli (voi) ennustaa diabetesta tulevaisuudessa. Mutta sinun 2h arvosi on ihan normaalin rajoissa, joten tässä ei ole siitä kyse. Eli nuo arvosi ovat ok.
 
Miten saatte aamun vs alle kuuden? Mulla on kylläkin 1.tyypin, db mutta aika samanlainen se on hoidoltaan - tietty insuliinit käytössä. Ottaa aivoon, kun paasto ollut nyt noin kuukauden kuuden pinnassa ja viimeisen viikon jo lähemmäs seiskaa. Lääkärin mielestä ei huolta, koska vs muuten tasainen ja hyvässä tasapainossa. Mutta tuo aamu, ai että ärsyttää. Olen koettanut erilaisia iltapalataktiikoita, nostanut perusinsuliiniäkin pykälän, mutta ei auta. Kai sitä pitäis nostaa sitten reilummin omatoimisesti, jos ei muu auta.
 
Mulla on vasta viikon kokemus, mutta mulla on ainakin tähän asti auttanut se, että syödä puputan pitkin päivää vähintään 3 tunnin välein. Yhtenä iltana oli pikkujouluillallinen, tuli juotua glögiä ja syötyä kunnon annos yhdellä aterialla. Se kostautui taas aamupaastossa (6.2). Muuten pysytellyt vitosen hujakoilla.

Veriarvojen mittailu on kyllä haaste mulle siksi, ettei sormista tahdo tulla millään verta. :dead: Nelisen pistoa menee per mittaus, että saan tiristettyä jostain riittävästi materiaalia mittariin. Saa nähdä, miten kädet kestää maaliskuulle asti.:confused:
 
Mulla on vasta viikon kokemus, mutta mulla on ainakin tähän asti auttanut se, että syödä puputan pitkin päivää vähintään 3 tunnin välein. Yhtenä iltana oli pikkujouluillallinen, tuli juotua glögiä ja syötyä kunnon annos yhdellä aterialla. Se kostautui taas aamupaastossa (6.2). Muuten pysytellyt vitosen hujakoilla.

Veriarvojen mittailu on kyllä haaste mulle siksi, ettei sormista tahdo tulla millään verta. :dead: Nelisen pistoa menee per mittaus, että saan tiristettyä jostain riittävästi materiaalia mittariin. Saa nähdä, miten kädet kestää maaliskuulle asti.:confused:

Kannattaa ennen pistoa laittaa veri kiertämään sormissa; esim tähtijumppaa sormilla, käsien/ sormien heiluttelua, puristelua ja sormien hieromista. Ja pistokohta ei keskeltä sormen päätä vaan hieman sivusta (ohuempi iho).
 
Ja Papumaan hyvien vinkkien lisäksi kannattaa ennen näytteenottoa huljutella käsiä lämpimän veden alla, niin veri nousee paremmin.
 
Toinen rasitus oli maanantaina ja tulokset näyttäisi olevan taas ok..tosin aika erilaiset ekaan kertaan verrattuna.
Ekalla kerralla arvot oli 4.7, 6.0 ja 2.8. ja nyt tokalla kerralla 4.4, 7.8 ja 5.5.
 
Toinen rasitus oli maanantaina ja tulokset näyttäisi olevan taas ok..tosin aika erilaiset ekaan kertaan verrattuna.
Ekalla kerralla arvot oli 4.7, 6.0 ja 2.8. ja nyt tokalla kerralla 4.4, 7.8 ja 5.5.

Ootko saanu mitään infoa neuvolasta, et miks arvot on noin erilaiset?
Mä vertasi just tän raskauden sokerituloksia viiden vuoden takaisiin ja paasto oli sama, mut muut arvot melkein yhden korkeammat nyt, ku aiemmin. Molemmissa arvot kyl ok.
 
Ootko saanu mitään infoa neuvolasta, et miks arvot on noin erilaiset?
Mä vertasi just tän raskauden sokerituloksia viiden vuoden takaisiin ja paasto oli sama, mut muut arvot melkein yhden korkeammat nyt, ku aiemmin. Molemmissa arvot kyl ok.

Ei tulkinnut neuvolassa sen kummemmin arvoja. Totesi vain niiden olevan ok.
 
Takaisin
Top