Liikunta raskauden aikana

Nannnskeli

Näppärä viestien naputtelija
Marrasmammat 2018
Heinä-äidit 2020
Heinäkuiset 2024
Miten ootte liikkunu nyt alkuraskauden aikana? Ite kovasti haluaisin käydä juoksemassa tai salilla, mutta en kauhean säännöllisesti oo käyny, niin nyt näin raskauden alkuvaiheessa mietityttää, uskaltaako mennä...
 
Eikös sitä kehoiteta harrastamaan liikuntaa raskauden aikana. Ei pitäisi mitenkään vaikuttaa normaaliin raskauteen. Jostain luin, että ainoastaan pitkäkestoisia korkeilla sykkeillä tehtäviä treenejä tulisi välttää, mutta tasasykkeinen juoksu/ sarjoissa sykettä nostava salitreeni on vaan hyväksi. Tai HIIT-treenit myös ok.

Itsellä on pitkä kuntosalitausta, mutta nyt viimeaikoina jäänyt vähemmälle. Tavoite olisi, että 3 krt viikossa kävisin salilla ja treenit tuntemuksien mukaan. Siinä vaiheessa, kun vatsa alkaa kasvaa joutuu vähän hölläämään, eli ei mitään maksimi kyykkyjä tai maastavetoja. Paremminkin 8-12 toiston sarjoja kohtuullisella kuormalla. Minulla on monia kavereita, jotka ovat käyneet kyykkäämässä vielä synnytysviikolla ja treenanneet sännöllisesti koko raskauden ajan.

Tietysti jos joku tuntuu pahalle, on vuotoa tms niin sitten kannattaa kyllä konsultoida lääkäriä.
 
Minä lenkkeilen (kävellen) koiran kanssa päivittäin. Lisäksi käymme agilitytreeneissä joka toinen viikko eli tänään olisi treenipäivä. Vähän jännittää myös mennä sinne, mutta yritän ajatella, että kun mitään rajoituksia ei ole lääkäreiltä tullut ja olen näin alkuvaiheessa niin ei se voi aiheuttaa mitään keskenmenoa. Tulee se sitten muutenkin jos on tullakseen. Psyykkaan itseäni paljon noin koska muuten pää flippaa lopullisesti :rolleyes:
 
Minä lenkkeilen (kävellen) koiran kanssa päivittäin. Lisäksi käymme agilitytreeneissä joka toinen viikko eli tänään olisi treenipäivä. Vähän jännittää myös mennä sinne, mutta yritän ajatella, että kun mitään rajoituksia ei ole lääkäreiltä tullut ja olen näin alkuvaiheessa niin ei se voi aiheuttaa mitään keskenmenoa. Tulee se sitten muutenkin jos on tullakseen. Psyykkaan itseäni paljon noin koska muuten pää flippaa lopullisesti :rolleyes:

Minäkin käyn koiran kanssa agilityssä ja hyvin on menny. Aika vauhdikkaita ratoja on ollut ja kyllä on tullut ihan kunnolla hengästyttyä ja hiki. Ehkä se tekee vaan hyvää, että veri kiertää ja tekee sellaista mikä on itsestä mukavaa :happy:

Loppuvaiheessa pitää koiran alkaa irrota paremmin, kun ei jaksa juosta enää lujaa sen mukana ison mahan kanssa. Sitä tässä opetellaan :wink

Minulla tulee kans kävelyä koirien kanssa 30 min -1 h 30 min päivittäin. Kävely on ihan hyvää liikuntaa enemmän nyt pelottaa se, että jos kaatuu, kun on niin pirun liukasta jokapaikassa. Meillä vielä 1 v 5 kk saksanseisoja saa välillä semmoisia hepuleita hihnassa, että liukkaalla onkin pitelemistä :inpain:

Mietin, että pitää ostaa vauvan vaunut hyvissä ajoin ja alkaa tyhjien vaunujen kanssa jo harjoittelemaan vaunulenkkejä koirien kanssa. Siinähän sitä on sitten naapureille ihmettelemistä:eek:
 
Muokattu viimeksi:
En oo ite jaksanut yhtään käydä lenkillä. Mun lenkkipäivät kyllä on maanantai, keskiviikkoa ja perjantai eli olis kyllä mhadollisuus käydä jos vaan kykenisi. Sit kun tää pahoinvointi loppuu niin sit taas paljon kävelyä.
 
Eikös sitä kehoiteta harrastamaan liikuntaa raskauden aikana. Ei pitäisi mitenkään vaikuttaa normaaliin raskauteen. Jostain luin, että ainoastaan pitkäkestoisia korkeilla sykkeillä tehtäviä treenejä tulisi välttää, mutta tasasykkeinen juoksu/ sarjoissa sykettä nostava salitreeni on vaan hyväksi. Tai HIIT-treenit myös ok.

Itsellä on pitkä kuntosalitausta, mutta nyt viimeaikoina jäänyt vähemmälle. Tavoite olisi, että 3 krt viikossa kävisin salilla ja treenit tuntemuksien mukaan. Siinä vaiheessa, kun vatsa alkaa kasvaa joutuu vähän hölläämään, eli ei mitään maksimi kyykkyjä tai maastavetoja. Paremminkin 8-12 toiston sarjoja kohtuullisella kuormalla. Minulla on monia kavereita, jotka ovat käyneet kyykkäämässä vielä synnytysviikolla ja treenanneet sännöllisesti koko raskauden ajan.

Tietysti jos joku tuntuu pahalle,
Eikös sitä kehoiteta harrastamaan liikuntaa raskauden aikana. Ei pitäisi mitenkään vaikuttaa normaaliin raskauteen. Jostain luin, että ainoastaan pitkäkestoisia korkeilla sykkeillä tehtäviä treenejä tulisi välttää, mutta tasasykkeinen juoksu/ sarjoissa sykettä nostava salitreeni on vaan hyväksi. Tai HIIT-treenit myös ok.

Itsellä on pitkä kuntosalitausta, mutta nyt viimeaikoina jäänyt vähemmälle. Tavoite olisi, että 3 krt viikossa kävisin salilla ja treenit tuntemuksien mukaan. Siinä vaiheessa, kun vatsa alkaa kasvaa joutuu vähän hölläämään, eli ei mitään maksimi kyykkyjä tai maastavetoja. Paremminkin 8-12 toiston sarjoja kohtuullisella kuormalla. Minulla on monia kavereita, jotka ovat käyneet kyykkäämässä vielä synnytysviikolla ja treenanneet sännöllisesti koko raskauden ajan.

Tietysti jos joku tuntuu pahalle, on vuotoa tms niin sitten kannattaa kyllä konsultoida lääkäriä.

Itse lähinnä mietin sitä, kun en kovin aktiivinen juoksija ole ollut, että lisääkö esim keskenmenon riskiä. Kun uusia lajeja ei ilmeisesti suositella aloitettavaksi, mutta oma juoksutausta ollut sen kerta viikkoon tai kahteen viikkoon, niin tietenki miettii aina pahimman kautta :grin päivittäin tulee onneks koiran kaa lenkkeiltyä, niin ei täysin nollissa liikkuminen oo
 
Mä kans uskaltaisin liikkua ihan normaalisti, ellei neuvolasta/lääkärissä kehoiteta jostain syystä varovaisuuteen.

Itse lenkkeilen päivittäin koiran kanssa ja silloin tällöin käyn ratsastamassa ja uimassa.
 
Nannnskeli ajattelisin niin, että vaikka et ole paljon juossut, niin kyllä sinä raskaanakin voit juosta, kunhan pidät sykkeet kohtuullisena. Mutta jos se tuntuu jotenkin huonolta, niin eihän sitä silloin kannata aloittaa. Reipas kävely on varmasti se turvallisin liikuntamuoto.

Minun tekisi kovasti mieli mennä johonkin raskaana olevien jumppaan tai joogaan, että saisi tätä jumusta kroppaa vähän vetreämmäksi.

Itsellä ollut kyllä muutaman päivän niin huono olo, että ei hirveesti houkuta mikään ryhmäliikunta. Koirien kanssa kävellessä voi rauhassa yökkäillä, eikä herätä ihmetystä.
 
työvuoroja osittaisella hoitovapaalla 2xviikko ja työni on erittäin fyysistä, joten tähän lapsen ja koiran kanssa menemiseen en koe tarvitsevani tuon lisäksi yhtään enempää liikuntaa. jalkapallourani on tauolla polven ristisidevamman vuoksi nyt jo kolmatta vuotta eli toivon vain, että kestää tämän toisenkin raskauden (sitten lapsien jälkeen on hakeuduttava polvileikkaukseen, koska tahdon pelikentille takaisin).
 
Itse lähinnä mietin sitä, kun en kovin aktiivinen juoksija ole ollut, että lisääkö esim keskenmenon riskiä. Kun uusia lajeja ei ilmeisesti suositella aloitettavaksi, mutta oma juoksutausta ollut sen kerta viikkoon tai kahteen viikkoon, niin tietenki miettii aina pahimman kautta :grin päivittäin tulee onneks koiran kaa lenkkeiltyä, niin ei täysin nollissa liikkuminen oo
ehdottomasti juoksu on varmasti vain hyvästä. kehoa kuunnellen.
 
Menisin kans sen mukaan että melkeinpä mitä vaan voi kokeilla ja jos tuntuu huonolta niin ei kannata jatkaa. Ite koitan kerätä voimia että jatkuisi kävelyt ja jalan kuntoutus myös raskausaikana.. mulla on joulukuussa fyssari ja tarttis aloittaa uudestaan tekemään sitä kuntoutusta.. tuntuu vaan ettei oo aikaa.. no tänään aloitan taas liikkeet hiljalleen ja katsotaan sit siitä eteenpäin.

Mulla siis tilanne on se että mulla on todettu 2007 polvessa lumpion pehmentyminen ja sillon ortopedi vaan totesi että katsotaan sit kun olet 40v että joko leikataan tilalle tekonivel.. sillon fyssarin ohjeilla tein liikkeitä jotka pahensi kipua. Nyt tilanne on ihan eri ja nuo uudet liikkeet tehdään mun kehoa kuunnellen eikä pakolla runnota läpi sarjaa. Toiveena olis lykätä ainakin 20-30v leikkausta ja mahdollisesti juosta vielä joskus mutta päivä kerrallaan..
Kävelyö ja pyöräilyä lisään rutiinin heti kunhan tää oma olo sen sallii enkä oksenna kokoajan.
 
Minäkin käyn koiran kanssa agilityssä ja hyvin on menny. Aika vauhdikkaita ratoja on ollut ja kyllä on tullut ihan kunnolla hengästyttyä ja hiki. Ehkä se tekee vaan hyvää, että veri kiertää ja tekee sellaista mikä on itsestä mukavaa :happy:

Loppuvaiheessa pitää koiran alkaa irrota paremmin, kun ei jaksa juosta enää lujaa sen mukana ison mahan kanssa. Sitä tässä opetellaan :wink

Minulla tulee kans kävelyä koirien kanssa 30 min -1 h 30 min päivittäin. Kävely on ihan hyvää liikuntaa enemmän nyt pelottaa se, että jos kaatuu, kun on niin pirun liukasta jokapaikassa. Meillä vielä 1 v 5 kk saksanseisoja saa välillä semmoisia hepuleita hihnassa, että liukkaalla onkin pitelemistä :inpain:

Mietin, että pitää ostaa vauvan vaunut hyvissä ajoin ja alkaa tyhjien vaunujen kanssa jo harjoittelemaan vaunulenkkejä koirien kanssa. Siinähän sitä on sitten naapureille ihmettelemistä:eek:

Täällä samat harrastukset, mietteet ja suunnitelma! :joyful:
 
Mä ajattelin jatkaa salilla käyntiä kuten tähänkin asti ja tykkään myös kävellä paljon. Juoksulenkit ei ole mun juttu ollut koskaan. Ehkä salilla pitää jossain kohtaa joidenkin liikkeiden tilalle keksiä jotain vaihtoehtoja, mutta tuskin vielä vähään aikaan.

Mulla vaivasi viime viikolla pahasti se alaselkä ja salitreeni helpotti sitä eli aion kyllä jatkaa :happy:
 
Mun pitäisi nyt alkaa liikkumaan enemmän, kun on se diabeteskin todettu, mutta sille on kyllä todella hankala löytää aikaa kun on kaksi lasta hoidettavana ja mies iltatyössä. Kunhan lapset kasvaa niin voi liikkua enemmän yhdessä, mutta nyt tuntuu että liikunta on lähinnä esimerkiksi HopLopissa tai lasten liikuntakerhossa kipittämistä eikä se kyllä varmaan pidemmän päälle riitä urheiluksi. Viime raskaudessa tehtiin iltaisin pitkiä kävelyitä, mutta yksin ei tule pimeään lasten kanssa lähdettyä. Keväällä sitten varmaan enemmän ulkoilua, mutta talvella pitäisi keksiä iltaan jotain sisäliikuntaa johon voi ottaa lapset mukaan. Ehdotuksia vastaanotetaan. :)
 
Tilasin alkuraskauden kotitreenit, toteutus vaan on ollut erittäin huono!! Mutta taaperon kanssa olen siis jumpannut, sillo ku oon jumpannu. Ja hauskaa on ollut. :grin
Huono omatunto on kun ei ole vaan jaksanut yksinkertaisesti treenata.
Kun olin pirteämpi niin käyvin juoksemassakin, sekin on nyt jäänyt. Tällä viikolla pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja vaan käydä tekemään jotain, vaikka ees venyttelyä. Kohta on muuten ihan jumissa. Ja liikunta tekee pääkopalle hyvää.
 
Yleensä käyn neljä kertaa viikossa salilla ja siihen kuuluu aina juokseminen. Viime raskaudessa jatkoi ihan normaalisti, toki kehoa kuunnellen. Huomasin, että hengästyin helpommin, niin sitten vähän himmailin vauhtia.
 
Mä olen ihan normaalisti liikkunut, pidän omaa hevostallia sekä ratsastan säännöllisesti useamman kerran viikossa.
Vähän miettinyt että miten pitkään uskaltaa vieraita heppoja ratsastella ja mitä neuvola tulee olemaan mieltä tästä harrastuksesta :sorry: Olisi hirveää jos he torppaisivat tämän kokonaan eivätkä tukisi, ns. koko ikäni ratsastanut useamman kerran viikossa (välillä useamman päivässä) joten alkeis sunnuntairatsastelusta ei ole kyse. Tietysti menen omaa kroppaa ja fiiliksiä kuunnellen, ei tämä raskaus nyt niin pitkään kestä etteikö pientä taukoa voisi pitää :woot: Enemmän kuin ratsastaminen mua lähinnä jännittää puristuksiin kahden hepan väliin jääminen tms, sekä se että missä kohtaa tallityöt käyvät liian raskaiksi. Harrastuksen lisäksi pitäisi myös töissä pystyä käymään :angelic::p
Mulla ei muista harrastuksia olekkaan, tallilla menee kaikki vapaa-aika joten mitä ihmettä mä sitten teen kun ei pysty enää ratsastamaan :nailbiting: En tiedä muusta :smiley-ashamed004
Kohtalotovereita? :anyone
 
Mun käsittääkseni ratsastusta on lähinnä putoamisriskin vuoksi suositeltu vältettäväksi, tai näin ainakin oli viime raskauden aikaan kun kysyin. Tietysti ihan alkuvaiheessa sikiö on aika suojassa lantiossa. Mutta nykyisinhän on hirveän moni asia raskaana kiellettyä tai rajoitettua, vaikka riski olisi oikeasti aika pieni, joten täytyy vähän senkin valossa varmaan miettiä miten pikkuruisen riskin vuoksi on valmis tekemään miten isoja uhrauksia. Mä olen nykyisin aika sunnuntairatsastelija, joten olen pitänyt taukoa koko raskauden ilman isompia vieroitusoireita, mutta jos harrastus olisi tällä hetkellä aktiivisempi ja olisi suht pomminvarma tuttu hevonen alla niin en ehkä lopettaisi vielä nyt.

Tosin sen verran niihin tuttuihin hevosiin, että hoidan työkseni vammapotilaita, ja itseasiassa aika iso osa vakavista ratsastusvammoista tulee kokeneille ratsastajille tutulla hevosella.
 
Mää oon käynyt salilla kak kertaa viikossa nyt ja ihan voimatreeniä tehnyt, ainoa minkä lopetin oli lantionnostot koska siinä tanko tulee alavatsalle ja painoa on niin paljon ettei se tuntunut hyvältä enää. Sen lisäksi hyötyliikuntaa, kävelyä oon nyt lisännyt ja jättänyt pyörän useemmin kotiin. Mulla on parin kilometrin työmatka niin se on tosi kätevä kävellä :) Arvelen että toi ohje että uutta lajia ei kannata aloittaa koskee vähän vaativampia lajeja, vaikka kiipeilyä, maastopyöräilyä tai jotain kovaa salitreeniä. Juoksu ja kävely on turvallisia ja se että äiti voi hyvin tukee kyllä myös vauvan terveyttä :) Et voi siis aiheuttaa keskenmenoa juoksemalla :Heartred
 
Takaisin
Top