Rauta-arvot

nmg

Näppärä viestien naputtelija
Kesä-äidit 2020
Tuli mieleen kysellä, että millaisia rauta-arvoja täällä muilla on? Ja hb vissiin laskee hieman raskauden aikana, joten olisi mielenkiintoista seurata porukan arvoja tässä ketjussa. :)

Itsellä tosiaan lähtökohtana hb ihan ok (neuvolassa 10+1 pikamitattuna 130), mutta rautavarastot olleet viime syksynä tyhjät (ferritiini 22). Säännöllistä rautakuuria olen pystynyt popsimaan nyt vasta heinäkuusta lähtien, kun tervehdyin poskiontelotulehduskierteestä ja nenän polyypeista. Nyt pitäisi mennä uudestaan mittauttamaan tuo ferritiini.

Neuvolalääkäri kyseli rauta-annoksesta ja arvoista ja kuulemma ottamani 200mg/pv kuulostaa paljolta ja suositteli ottamaan vain joka toinen päivä. Olen nyt vuoden seurannut facebookissa raudanpuute-ryhmää, työterveys hoitaa asiaani ja onneksi tiedän, että tuolle joka toinen päivä ottamiselle ei ole perustetta, ellei vatsan kanssa ole ongelmia. Tiedän porukan ottavan jopa 400mg/pv, jos maha kestää.

Harmittaa, että edes neuvolassa lääkäreillä ei ole kunnollista tietoa varastoraudasta, vaikka äidin puutteellinen rautavarasto aiheuttaa myös vauvalle puutteellisen varaston, koska ei ole mistä ottaa :sorry: vaikuttaa monesti myös siltä, että asia otetaan aiheeksi vasta joskus rakenneultran aikoihin, vaikka raudanpuutetta olisi hyvä hoitaa heti eikä huomenna. Varastorauta nousee kuitenkin vain 5-15 yksikköä/kk, niin kyllä siinä aika kauan menee nostaa arvot sinne oikeasti hyvälle alueelle.
 
Mulla oli hb 114 neuvolassa viikolla 9+0 ja jouduin rautakuurille, muuten ei mitää mutta maha ei tykkää, oon nyt yrittänyt syödä vähontään joka toinen päivä ja sit aina tiheämmin sen mitä vatsa kestää.
 
Mulla hb oli neuvolassa 117, eli juuri rajalla. Ei käsketty syömään lisärautaa.
Vuosi sitten hb oli 90 ja ferritiini 11, enkä päässyt rautainfuusioon, vaikka kovasti yritin montaa reittiä. Hyvä, että oli nyt noussut, ostin sitä semmosta rautalitkua ja join sitä toivoen että arvot nousee :joyful:
 
Multa ei edes otettu hb:tä ekassa neuvolassa :eek:
Yleensä on ollut lähellä 140, vaikka luovutan verta sillon tällöin. Ehkä ens kerralla tsekataan sitten!
 
Tuli mieleen kysellä, että millaisia rauta-arvoja täällä muilla on? Ja hb vissiin laskee hieman raskauden aikana, joten olisi mielenkiintoista seurata porukan arvoja tässä ketjussa. :)

Itsellä tosiaan lähtökohtana hb ihan ok (neuvolassa 10+1 pikamitattuna 130), mutta rautavarastot olleet viime syksynä tyhjät (ferritiini 22). Säännöllistä rautakuuria olen pystynyt popsimaan nyt vasta heinäkuusta lähtien, kun tervehdyin poskiontelotulehduskierteestä ja nenän polyypeista. Nyt pitäisi mennä uudestaan mittauttamaan tuo ferritiini.

Neuvolalääkäri kyseli rauta-annoksesta ja arvoista ja kuulemma ottamani 200mg/pv kuulostaa paljolta ja suositteli ottamaan vain joka toinen päivä. Olen nyt vuoden seurannut facebookissa raudanpuute-ryhmää, työterveys hoitaa asiaani ja onneksi tiedän, että tuolle joka toinen päivä ottamiselle ei ole perustetta, ellei vatsan kanssa ole ongelmia. Tiedän porukan ottavan jopa 400mg/pv, jos maha kestää.

Harmittaa, että edes neuvolassa lääkäreillä ei ole kunnollista tietoa varastoraudasta, vaikka äidin puutteellinen rautavarasto aiheuttaa myös vauvalle puutteellisen varaston, koska ei ole mistä ottaa :sorry: vaikuttaa monesti myös siltä, että asia otetaan aiheeksi vasta joskus rakenneultran aikoihin, vaikka raudanpuutetta olisi hyvä hoitaa heti eikä huomenna. Varastorauta nousee kuitenkin vain 5-15 yksikköä/kk, niin kyllä siinä aika kauan menee nostaa arvot sinne oikeasti hyvälle alueelle.
Mitä sulla oli hb silloin kun ferritiini oli 22 ?
Multa ei edes mitattu hb ta ekassa neuvolassa. vuosi sitten yritin mittauttaa ferritiiniä kohdunulkoisen raskauden jälkeen , kun oli niin älyttömän väsynyt ja vuotanut verta sen 1kk ajan ja siihen vielä normaalit menkat heti jälkeen. Mutta koska hb oli ok niin kaikki tutkimukset vaan jäi siihen enkä saanut mitään apua , kun labroissa ei ollut muissa kokeissa mitään häikkää . Mutta siis sitä ferritiiniä eivät mitanneet tietenkään.
 
Mitä sulla oli hb silloin kun ferritiini oli 22 ?
Multa ei edes mitattu hb ta ekassa neuvolassa. vuosi sitten yritin mittauttaa ferritiiniä kohdunulkoisen raskauden jälkeen , kun oli niin älyttömän väsynyt ja vuotanut verta sen 1kk ajan ja siihen vielä normaalit menkat heti jälkeen. Mutta koska hb oli ok niin kaikki tutkimukset vaan jäi siihen enkä saanut mitään apua , kun labroissa ei ollut muissa kokeissa mitään häikkää . Mutta siis sitä ferritiiniä eivät mitanneet tietenkään.

Muistaakseni hb silloin oli 132, joku punasoluarvo oli ihan inasen alle viitearvon, muut ok, mutta onneksi sitten yksi työterveyslääkäri päätti oma-aloitteisesti mitata tuon ferritiinin. Hb ollut aina mulla hyvä, mutta runsaat kuukautiset ja paha stressi varmaan tiputtaneet tuota varastoa, verenluovutus kolme vuotta sitten ollut varmaan viimeinen silaus varastojen tyhjenemiseen.
 
Ferritiini oli elokuussa 38 ja hb 141. Nyt ekassa neuvolassa hb oli 121, joten nyt oon yrittänyt juoda rautalitkua. Ferritiiniä ajattelin pyytää seuraavalla neuvolakäynnillä.
 
Muistaakseni hb silloin oli 132, joku punasoluarvo oli ihan inasen alle viitearvon, muut ok, mutta onneksi sitten yksi työterveyslääkäri päätti oma-aloitteisesti mitata tuon ferritiinin. Hb ollut aina mulla hyvä, mutta runsaat kuukautiset ja paha stressi varmaan tiputtaneet tuota varastoa, verenluovutus kolme vuotta sitten ollut varmaan viimeinen silaus varastojen tyhjenemiseen.
No näin mä ajattelinkin.. että vaikka hb olis hyvällä tasolla niin silti ferritiini voi olla aivan alakanttiin. . Ja kun näitä ei suostuta mittaamaan ..
 
Hb oli jotain 115 paikkeilla ekassa neuvolassa, oli todella matala kun yleensä ollut korkeampi. Ei aloitettu vielä rautalääkitystä tämän oksentelun takia kun saattaa lisätä pahaa oloa, käski syödä paljon punaista lihaa yms.
 
Mulla normaalisti hg 130 paikkeilla, aina raskausaikana tippunut 100. Obsidania oon joskus syönytkin jopa 200mg/pv, mutta mulla ei auttanut veti vain vatsan jumiin. Parhaiten mulla on toiminut nestemäinen rauta, viimeksi ostin Iron F. Imeytyy monella paremmin vaikka rautapitoisuus on siinä pienempi. Kannattaa kokeilla eri valmisteita, kaikki ei sovi kaikille. :)
 
Mua suututtaa tää koko aihe, koska tätä ongelmaa ei oteta tosissaan. Näen niin punaista, että mietin viittiikö ees kommentoida. Mutta kommentoin silti :hilarious: kuopuksen jälkeen koin olevani vaan pysyvästi ihan zombi ja väsy. Lopulta mittasivat ferritiinin kun tarpeeksi ruinasin. Sepä oli 8 eli varastot ihan tyhjät. Luultavasti oli jo raskausaikana. Kuopuksella erityisyyttä jolle ei vielä nimeä ole. Mietin vaan että voiko olla hälläkin huonot rauta-arvot edelleen vaikka jo 3v. Myös kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin vasta ekan kolmanneksen jälkeen vaikka arvot oli jo alkuraskaudesta pielessä. Neuvola ei reagoinut ja vasta sairaalassa ihmetteli rakenneultrassa miksi ei löäkitystä ole aloitettu.

No mutta vaikka kilpparin vajis ja raudan puute liittyykin jollain tapaa toisiinsa niin se vajiksesta. Raudan puutteeseen tuumattiin terkkulassa että "no oho, onhan siellä pieni vaje, syö 200mg/päivä rautaa". Hyvin nopeeta selvis että maha ei vaan kestä. Tässä 2 vuotta tankannu enemmän tai vähemmän miten maha kestää ja noussu ferritiini vaan 22. Yksityisellä myös kävin ja ne otti lisäkokeita ja selkee raudan puute ja se ei oikein kierräkään mun elimistössä (joku arvo senkin kertoi). Laitto lähetteen kunnalliselle tautainfuusioon, mutta sieltä se torpattiin. Sanottiin vaan että syö suun kautta vaikka oli tiedossa että maha ei kestä. Yksityiseltä sano että laita sähköpostia jos se torpataan eli usko että näin käy. Olin vaan niin väsy etten jaksanu eli tällä keskeneräisellä tiellä edelleen. Todettiin mulla myös muu sairaus mikä aiheuttanu pohjattoman väsyn mutta sen hoito ei ole kokonaan uupumusta poistanu. Ois niin mielenkiintoista nähdä oisko rautainfuusiosta apua vaikka ei sekään riskitöntä ole. Ja nyt raskausaikana infuusiota en halua. Olen kyllä kuullu että puutteellisilla rautavarastoilla ei sais ees mennä synnyttämään koska jos sektio.... tai jotain muuta yllätyksellistä. Tampereella on tästä viasiin selkeet ohjeistukset mutta ei ole kiirinyt muualle.
 
Lara88, sama meininki, kuin ihmeen kaupalla pystyin pitään suuni kiinni tuolla neuvolalääkärillä, kun alkoi ehdottaa tuota joka toinen päivä ottamista, kun piti mun päiväannosta korkeana :stop:

Kävin perjantaina työterveydessä vähän perusverikokeissa, sai kyllä vähän vaatimalla vaatia, mutta mä vaadin (hyvä minä, oon yleensä tässä aika huono). Hb oli 137 ja muutkin punasolut, valkosolut yms ihan viitteissä. Crp oli 17, kun pieni flunssa päällä. Mielenkiinnolla odotan maanantain soittoaikaa, että kuulee ferritiinin tilanteen nyt muutaman kuukauden hyvän rautatankkauksen jälkeen. Ainakaan sanat ei joka lauseessa huku ihan yhtä paljon kun vielä kesällä... :bag:
 
Lara88, sama meininki, kuin ihmeen kaupalla pystyin pitään suuni kiinni tuolla neuvolalääkärillä, kun alkoi ehdottaa tuota joka toinen päivä ottamista, kun piti mun päiväannosta korkeana :stop:

Kävin perjantaina työterveydessä vähän perusverikokeissa, sai kyllä vähän vaatimalla vaatia, mutta mä vaadin (hyvä minä, oon yleensä tässä aika huono). Hb oli 137 ja muutkin punasolut, valkosolut yms ihan viitteissä. Crp oli 17, kun pieni flunssa päällä. Mielenkiinnolla odotan maanantain soittoaikaa, että kuulee ferritiinin tilanteen nyt muutaman kuukauden hyvän rautatankkauksen jälkeen. Ainakaan sanat ei joka lauseessa huku ihan yhtä paljon kun vielä kesällä... :bag:

Lievästi koholla oleva crp saattaa sit kohottaa ferritiiniä hämäävästi paremmaksi kuin on.
 
Mul otettiin kans tänään ferritiini. Oli viime raskaudessa jossain kohden 11, mutta suun kautta vaan tabuja, kiitos hejjj. Saapa nähdä, mitkä on arvot. Katson illalla, kun pitäs tänään olla ne. Oon syönyt melkein joka pv rautaa aika pitkää mut en usko et ne noin vaan nyt täyttyis ne varastot. Kokemuksia vähättelystä täälläkin. Ärsyttävää.
 
Hb 137 ja ferritiini 92! Tosin en pitänyt taukoa raudasta ollenkaan ennen testiä ja crp 17 (flunssan loppu varmaan vielä päällä), että kyllä tuosta useamman kymmentä yksikköä saa pois ottaa. Mutta ehkä voisi uskoa, että rauta imeytyy vihdoin (kyllä tuo varmaan enemmän kuin alkuperäinen 22 on) :woot: toki raskaana vissiin imeytyykin paremmin plus ei ole verihävikkiä kerran kuussa, mutta silti, jee :cat:

Täytyy pyytää neuvolassa tai työterveydessä vielä tässä joskus uusiksi, ettei olis tota tulehdusta huijaamasa.
 
Mulla oli hb 134 ja ferritiini jatkuvasta raudan syömisestä huolimatta 33. Siinäs nostelen sitte. En tiiä, millä helvetillä sen sais nyt ylös.
 
Mulla oli hb 134 ja ferritiini jatkuvasta raudan syömisestä huolimatta 33. Siinäs nostelen sitte. En tiiä, millä helvetillä sen sais nyt ylös.

Koska sulla viimeksi mitattiin ne? Normaali nousuhan ei ole parhaimmillaankaan kuin 5-10 yksikkö/kk, eli tosi hidasta suun kautta nautittuna.

Oothan ottanut huomioon kaikki kahvit, täysjyvät ja maitotuotteet, että niihin on tarpeeksi väliä? Ja C-vitamiinia raudan kanssa.

Superkurjaa, jos ei meinaa nousta! Jos jollain merkillä ei nouse, niin sitten vois koittaa jotain toista merkkiä. Mulla on nyt käytössä VahvaRauta, ihan Cittarista tai Tokmannilta saa. Kuulemma täysin vastaava tuote kuin Ferrodan, maksaa vaan puolet vähemmän.
 
Koska sulla viimeksi mitattiin ne? Normaali nousuhan ei ole parhaimmillaankaan kuin 5-10 yksikkö/kk, eli tosi hidasta suun kautta nautittuna.

Oothan ottanut huomioon kaikki kahvit, täysjyvät ja maitotuotteet, että niihin on tarpeeksi väliä? Ja C-vitamiinia raudan kanssa.

Superkurjaa, jos ei meinaa nousta! Jos jollain merkillä ei nouse, niin sitten vois koittaa jotain toista merkkiä. Mulla on nyt käytössä VahvaRauta, ihan Cittarista tai Tokmannilta saa. Kuulemma täysin vastaava tuote kuin Ferrodan, maksaa vaan puolet vähemmän.
Eilen mitattiin. Eli raskauden alkupäässä jo tommoset. Kahvista oli jo 3h, samoin glut. kaurapuurosta. Maitoa vaan kahvissa käytän. Satunnaisesti jogurttia mut eilen en.

Bioteekin teho-rautaa (+B) oli joku pullo kaapissa. 4v vanha mutta ihan sama. Vedän sitä nyt tuplat. Sit siirryn Tokmannista ostamaani johonki Ferroforteen mis on b+c mukana. Tabuja kans vedettävä.
 
Mulla oli hb 144. Ferritiiniä ei oo ikinä katottu. Kiinnostais kyl tietää mitä on mut taitaa olla turha ruinata sen mittaamista :hilarious:
 
Takaisin
Top