Rauta-arvot

Mulla oli hb 144. Ferritiiniä ei oo ikinä katottu. Kiinnostais kyl tietää mitä on mut taitaa olla turha ruinata sen mittaamista :hilarious:
Jos olet töissä ja käytössä laajemmat työterveyspalvelut (lääkäri) niin sielt voi onnistua. Aina kannattaa pyytää.
 
Mul oli viime neuvola käynnillä joka oli marraskuun alku puolella hb 124. Tammikuussa se oli kuitenkin 140. Ensi viikolla selviää onko tullut muutoksia vai pysynyt samassa.
 
Ekalla neuvolakäynnillä hb 135 vaikka olin ihan varma että on alhaalla koska olin todella väsynyt koko alkuraskauden.
Esikoista odottaessa popin rautatabuja ehkä n. puolivälistä raskautta loppuu asti kun hb pysy alhaisena koko ajan, en kyllä muista yhtään enää mitä ne arvot sillo oli..
Tosta ferritii jutusta en oo ikinä ennen kuullutkaan että mikä se edes on... Täytyy googletella ihan mielenkiinnosta.
 
Mitkä ovat matalien rauta-arvojen oireet?

Niitä on vaikka mitä... muistiongelmat, aivosumu, lihasheikkous, huono palautuminen, hengenahdistus, levottomat jalat, totaalinen väsymys, limakalvojen haavaumat (esim huulissa) ja muut ongelmat, nukkumisongelmat, erilaiset säryt, you name it.
 
Mitkä ovat matalien rauta-arvojen oireet?

Esikoisen aikaan rauta -arvoni laskivat tableteista huolimatta. Itselläni ei ollut muuta oiretta kun jatkuva uupumus/väsymys.
Hb laski 90. Ferritiini arvoni oli todella matala ja jouduinkin 2 kertaa mennä tiputukseen ,että sain sillä tavoin rautalääkettä. Synnytyksen jälkeen minulle tiputettiinkin sitten jo ihan verta koska hb laski 80:een. Toivon ettei sama rumpa ole edessä:confused1
 
Ensimmäisellä labrakäynnillä Hb 129, mikä itselle oikein hyvällä mallilla. Toivotaan, että ei kovasti lähde laskuun.
 
Mulla hb tällä viikolla 114. Kovasti laskusuunnassa siis. Ferritiinit tsekataan uudestaan ens kuun alussa ennen neuvolaa ja jos on tippuneet edellisestä (33) paljonkin, niin toivon pääseväni rautainfuusioon. Syön päivittäin rautaa tabuina 200mg ja nestemäisenä litkuna 20mg. Eipä juuri auta....
 
Mulla hb tällä viikolla 114. Kovasti laskusuunnassa siis. Ferritiinit tsekataan uudestaan ens kuun alussa ennen neuvolaa ja jos on tippuneet edellisestä (33) paljonkin, niin toivon pääseväni rautainfuusioon. Syön päivittäin rautaa tabuina 200mg ja nestemäisenä litkuna 20mg. Eipä juuri auta....

Toivottavasti pääset! Kurjuus, ettei arvot nouse. :sour:
 
Täällä ei edes mitata hemoglobiinia joka käynnillä. Itselläni on mitattu vain kerran, ekassa neuvolassa, ja siitä on jo 10 viikkoa...
 
Valittelin tänään neuvolassa ohimennen väsynystä ja täti otti sit hb:n sormen päästä. Hemoglobiini pudonnut 140 paikkeilta lukemaan 122. Neuvolatäti ei suostunut vielä mittaamaan ferritiiniä, rautaa pitää vaan jatkaa. Ja ei ollut huolissaan, vaikka myönsi itsekkin, että tuollainen pudotus on jo iso, mutta kun anemian rajat sitä ja tätä raskaana :shifty: Noh, kolmen viikon päästä neuvola, jolloin aion sisukkaasti vaatia sen ferritiininkin.

En vaan jaksa ymmärtää miksei rauta-arvoja voida hoitaa ajoissa raskauden aikana vaan sitten laitetaan pari viikkoa ennen synnytystä infuusioon, jos siihenkään, kun hb ja varastot typötyhjät.... :meh:
 
Valittelin tänään neuvolassa ohimennen väsynystä ja täti otti sit hb:n sormen päästä. Hemoglobiini pudonnut 140 paikkeilta lukemaan 122. Neuvolatäti ei suostunut vielä mittaamaan ferritiiniä, rautaa pitää vaan jatkaa. Ja ei ollut huolissaan, vaikka myönsi itsekkin, että tuollainen pudotus on jo iso, mutta kun anemian rajat sitä ja tätä raskaana :shifty: Noh, kolmen viikon päästä neuvola, jolloin aion sisukkaasti vaatia sen ferritiininkin.

En vaan jaksa ymmärtää miksei rauta-arvoja voida hoitaa ajoissa raskauden aikana vaan sitten laitetaan pari viikkoa ennen synnytystä infuusioon, jos siihenkään, kun hb ja varastot typötyhjät.... :meh:

Jep.. samaa ihmettelen .. nimimerkillä 1vk ennen synnytystä infuusiossa:shifty:
 
Miulla 2 ekasta putoa näitä aikoja hb mut nous normaalisti kun aloitti lääkityksen. Viimevuotisesta ei meinannut lähtee nousee millään, ennenkuin ihan loppuraskaudesta. Nyt näytti että ei lähekkään tippuu tosin oon pari krt viikossa napsinut lääkettä. Mutta viimekäynnillä olivat tippuneet 128-> 106. Saa nähä lähteekö nousee ollenkaan, toivottavasti.
 
Mulla oli nyt lääkärissä HB 110 ja ferritiinit 28. Toivotaan et lähtee nousemaan nopeesti!
 
rv 19+2, töissä mittasin 134Hb, joten oikein hyvällä mallilla omalle tasolle. Varmaan neuvolaterkka seuraavalla kerralla passittaakin taas kontrolliin. Toivottavasti pysyisi hyvällä tasolla, koska itse en ole vielä koskaan löytänyt itsellesi sopivaa rautavalmistetta. Vatsa menee aina sekaisin.
 
Mulla hemoglobiini 116 ja ferritiinit 18. Laskussa jatkuvasti lisäraudasta huolimatta. Toivon et pääsen infuusioon. Alkaa olla karmea olo.

Edit. Neuvolan puhelinpalveluun soitettu ja he viestineet neuvolalääkärille. Lääkäri vastannut että ei ole tarvetta nyt tehdä mitään. Vasta sit jos hb alle 100. Hirveen kiva hei. Itkettää - makaan just sohvalla kun niin kova väsy ja päässä heittää. Pakko yrittää vielä työterveyden kautta. Tämmöisellään lähtee nimittäin työkyky.

Edit 2. Työterveydestä ainut apu on sairasloman kirjoittaminen 1-2vkoksi. (Tähän en vielä kehtaa tarttua, rauta-arvot ei sillä nouse eikä olo parane..) Infuusioita ei yksityispuolella kuulemma tehdäkään. (Epäilen tätäkin, varmaan tehdään jos riittävästi maksaa...) Lääkärin mielestä on ihan sama, onko ferritiinit 33 vai 18, että ei siinä oloissa mitään eroa ole. Ahaa. Kyllä ihmettelen. Kannattaisi kuulemma olla saikulla ja levätä ja ulkoilla(??!!) ja kerätä voimia. Millähän sitä ulkoilisi, kun ei jaksa hengästymättä kävellä edes muutaman metrin loivia ylämäkiä..... tai ylipäänsä jaksa mitään.

Neuvolan puhelinpalvelussa ovat taivastelleet tilannetta mut näiden vähättelijälääkäreiden käsissä sitten ollaan. On tää hienoa....
 
Muokattu viimeksi:
Mulla hemoglobiini 116 ja ferritiinit 18. Laskussa jatkuvasti lisäraudasta huolimatta. Toivon et pääsen infuusioon. Alkaa olla karmea olo.

Edit. Neuvolan puhelinpalveluun soitettu ja he viestineet neuvolalääkärille. Lääkäri vastannut että ei ole tarvetta nyt tehdä mitään. Vasta sit jos hb alle 100. Hirveen kiva hei. Itkettää - makaan just sohvalla kun niin kova väsy ja päässä heittää. Pakko yrittää vielä työterveyden kautta. Tämmöisellään lähtee nimittäin työkyky.

Edit 2. Työterveydestä ainut apu on sairasloman kirjoittaminen 1-2vkoksi. (Tähän en vielä kehtaa tarttua, rauta-arvot ei sillä nouse eikä olo parane..) Infuusioita ei yksityispuolella kuulemma tehdäkään. (Epäilen tätäkin, varmaan tehdään jos riittävästi maksaa...) Lääkärin mielestä on ihan sama, onko ferritiinit 33 vai 18, että ei siinä oloissa mitään eroa ole. Ahaa. Kyllä ihmettelen. Kannattaisi kuulemma olla saikulla ja levätä ja ulkoilla(??!!) ja kerätä voimia. Millähän sitä ulkoilisi, kun ei jaksa hengästymättä kävellä edes muutaman metrin loivia ylämäkiä..... tai ylipäänsä jaksa mitään.

Neuvolan puhelinpalvelussa ovat taivastelleet tilannetta mut näiden vähättelijälääkäreiden käsissä sitten ollaan. On tää hienoa....

Sinuna tekisin kyllä valituksen/kantelun moisesta lääkäristä ja pyynnön päästä toiselle. :mad: Ja käytännössä se lääkäri on oikeassa, että 33 ja 18 on sama asia, tyhjää varastoa meinaa molemmat :banghead:
 
Sinuna tekisin kyllä valituksen/kantelun moisesta lääkäristä ja pyynnön päästä toiselle. :mad: Ja käytännössä se lääkäri on oikeassa, että 33 ja 18 on sama asia, tyhjää varastoa meinaa molemmat :banghead:
Se oli meidän nimetty työterveyslääkäri. Et en nyt sitten tiedä mitä tekisi. Alarajahan tossa on 15 että mun arvothan on ihan hyvät. Kuulemma.
 
Se oli meidän nimetty työterveyslääkäri. Et en nyt sitten tiedä mitä tekisi. Alarajahan tossa on 15 että mun arvothan on ihan hyvät. Kuulemma.

Se on viitteiden alaraja. Jo ihan lääkäreiden ohjeissakin alaraja on nykyään 30, jonka jälkeen todetaan raudanpuute (anemialla tai ilman) ja asialle pitäisi jotain tehdä. Meillä ainakin voi työterveydessä mennä mille lääkärille tahansa, vaikka olisikin osoitettu joku ”omalääkäri”.
 
Se on viitteiden alaraja. Jo ihan lääkäreiden ohjeissakin alaraja on nykyään 30, jonka jälkeen todetaan raudanpuute (anemialla tai ilman) ja asialle pitäisi jotain tehdä. Meillä ainakin voi työterveydessä mennä mille lääkärille tahansa, vaikka olisikin osoitettu joku ”omalääkäri”.
Täytyy varata ens viikolle joku aika muulle tyypille jos tiistain neuvolassa edelleen ollaan sitä mieltä, et ei mitään apuja tässä tartteta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: nmg
Takaisin
Top