Ruokarajoitukset

mangustimamma

Varmaotteinen viestittelijä
Joulumammat 2016
Lokamammat 2018
Heinä-äidit 2020
Perustin uuden ketjun ruokarajoitusten ihmettelyä varten. On se hassua, miten nopesti nekin unohtuu vaikka on jo parin raskauden verran kokemusta. :) Ja täytyy tarkistaa ajankohtaiset kieltolistat, onko tullut uusia rajoituksia tai poistettu vanhoja. Pastöroimattomat juustot ja kypsentämätön liha ja kala on varmaan edelleen ne tärkeimmät?
 
Kahvin juontia minä mietin. Toistaiseksi minulle ainakin kahvi maistuu hyvin, ja meinaa olla vaikeuksia saada päivittäinen kahvin määrä pysymään siinä kahdessa kupissa. Kuinkahan haitallista se kahvin juominen oikeasti on?
Muuten ei tee kyllä yhtään tiukkaa olla ilman alkoholia, kun en sitä nykyään paljon muutenkaan käytä. Kalalle olen allerginen, niin ei voi edes noihin raaka kala valmisteisiinkaan sortua. Suomessa on myös erittäin vaikea löytää juustoa, joka ei olisi pastöroitu, joten ei tee sekään vaikeuksia.
 
Kahvin juontia minä mietin. Toistaiseksi minulle ainakin kahvi maistuu hyvin, ja meinaa olla vaikeuksia saada päivittäinen kahvin määrä pysymään siinä kahdessa kupissa. Kuinkahan haitallista se kahvin juominen oikeasti on?
Muuten ei tee kyllä yhtään tiukkaa olla ilman alkoholia, kun en sitä nykyään paljon muutenkaan käytä. Kalalle olen allerginen, niin ei voi edes noihin raaka kala valmisteisiinkaan sortua. Suomessa on myös erittäin vaikea löytää juustoa, joka ei olisi pastöroitu, joten ei tee sekään vaikeuksia.
itse oon jo tottunu tuohon kahvin minimimäärään kun imetyksessä myös sama suositus.
oletko miettiny kofeiinittoman kahvin juomista? olen kuullut et olis samanmakuistakin.
itsellä ei ole kokemusta.
 
Mulla ei ookaan aikasempaa kokemusta ruokakielloista. Pitääpä oikein googlettaa :grin
Ite en juo kahvia, teetä enkä kaakaota ollenkaan, mut cocista senki edestä :angelic: oon nyt tän aamun juonu pelkkää vichyä ja vaatii vähän opettelua :wtf:
 
Viimeksi kun olin raskaana, ei kofeiinissa ollut mitään täyskieltoa. Olisiko maksimi ollut 3 kuppia kahvia päivässä (tai vastaava kofeiinimäärä teestä/limusta/tms)? Itse olen juonut 0,33 cl Pepsi Maxia aamuisin. Yritän vierottautua, mutta aamuherätykset kuudelta niin en ole vielä onnistunut. :sorry:

Ja ne juustot oli jotenkin yllättävän hankalasti ohjeistettu ainakin viimeksi. Pehmeitä juustoja ei saa syödä vaikka olisi pastöroitu, paitsi jos on suuren kotimaisen valmistajan, paitsi niitäkään ei saa syödä jos ne on homejuustoja. :wideyed: Ja esimerkiksi parmesaania ei löytynyt pastöroituna ollenkaan, vaikka olin sitä huoletta esim. ravintoloissa syönyt kun on kuitenkin kova juusto. Varmaan menen nyt aika samoilla linjoilla kuin viimeksi, eli kotiin ostan vain turvalliseksi luokiteltuja juustoja ja ravintoloissa skippaan suosiolla kaikki kuumentamattomat juustot.

Aargh niin ja mediumpihvit, niihin tulee taas 9 kk tauko. :arghh:

Muoks: mitämitä niin siis onko näin, että kofeiinin rajoja on tiukennettu kahteen kuppiin päivässä? :wideyed::wideyed::wideyed: Vai tulkitsinko oikein teidän keskustelusta?
 
Siltähän tuo näyttäisi että 2 kupillista. Kopioin tekstin suosituksesta.
"Turvallisen kofeiinin saannin raja kaikista
lähteistä päivässä ja kerta-annoksina
nautittuna on
– aikuisille 400 mg/päivä ja
200 mg/kerta-annos
– raskaana oleville 200 mg/päivä
– imettäville 200 mg/päivä tai
kerta-annos
– lapsille ja nuorille (1–18 v)
alle 3 mg/painokilo
200 mg kofeiinia saa noin 3 dl (= noin
kaksi kahvikupillista) tavallista suodatin-
kahvia tai yhdestä desilitrasta espressoa.
Vastaavan määrän kofeiinia saa noin 8 dl
mustaa teetä. Kaakaojuomassa on kofe-
iinia 3–5 mg/dl."
 
Viimeksi kun olin raskaana, ei kofeiinissa ollut mitään täyskieltoa. Olisiko maksimi ollut 3 kuppia kahvia päivässä (tai vastaava kofeiinimäärä teestä/limusta/tms)? Itse olen juonut 0,33 cl Pepsi Maxia aamuisin. Yritän vierottautua, mutta aamuherätykset kuudelta niin en ole vielä onnistunut. :sorry:

Ja ne juustot oli jotenkin yllättävän hankalasti ohjeistettu ainakin viimeksi. Pehmeitä juustoja ei saa syödä vaikka olisi pastöroitu, paitsi jos on suuren kotimaisen valmistajan, paitsi niitäkään ei saa syödä jos ne on homejuustoja. :wideyed: Ja esimerkiksi parmesaania ei löytynyt pastöroituna ollenkaan, vaikka olin sitä huoletta esim. ravintoloissa syönyt kun on kuitenkin kova juusto. Varmaan menen nyt aika samoilla linjoilla kuin viimeksi, eli kotiin ostan vain turvalliseksi luokiteltuja juustoja ja ravintoloissa skippaan suosiolla kaikki kuumentamattomat juustot.

Aargh niin ja mediumpihvit, niihin tulee taas 9 kk tauko. :arghh:

Muoks: mitämitä niin siis onko näin, että kofeiinin rajoja on tiukennettu kahteen kuppiin päivässä? :wideyed::wideyed::wideyed: Vai tulkitsinko oikein teidän keskustelusta?
ei tullu mieleenkään et parmesaani olis kielletty. no, täytyypä lopettaa se.
ja joo, noi medium-raaka pihvit sun muut on kyl vaikea.

ja maksakastike!
 
Onneks maksamakkara ei oo kielletty! Tosin sekin rajoitettu aika pieneen määrään mut ei sitä kuitenkaan tule syötyä edes joka päivä.. :)
 
ei tullu mieleenkään et parmesaani olis kielletty. no, täytyypä lopettaa se.
ja joo, noi medium-raaka pihvit sun muut on kyl vaikea.

ja maksakastike!

Viime raskauden odottajien ryhmässä tuli puheeksi, että joku oli selannut kaikki ison marketin parmesanit läpi eikä yhdessäkään ollut mainintaa maidon pastöroinnista. :wideyed: Tämäkin siis tosiaan reilun vuoden vanhaa tietoa, en ole selaillut onko valikoimat muuttuneet. Mä käytin joskus pastaan/salaattiin sen sijasta vaaleaa murenevaa cheddaria.
 
Viime raskauden odottajien ryhmässä tuli puheeksi, että joku oli selannut kaikki ison marketin parmesanit läpi eikä yhdessäkään ollut mainintaa maidon pastöroinnista. :wideyed: Tämäkin siis tosiaan reilun vuoden vanhaa tietoa, en ole selaillut onko valikoimat muuttuneet. Mä käytin joskus pastaan/salaattiin sen sijasta vaaleaa murenevaa cheddaria.
okei. meillä tää oli jotain pecorinoa eli ei aivan parmesaani ollut kyseessä. pakkaus jo roskissa, mut jotenkin sitä aattelee et kovat juustot ainakin niitä mitä voi syödä. pehmeät kuitenkin niitä mitä himoitsee ni jollain olis korvattava
 
voivoi, nyt taisin tehdä virheen.
änkesin itseni anoppilaan tulevaksi sunnuntaiksi et syödään siellä. en ikinä kieltäydy mistään ruoista ja maistan kaikkea. mun tuurilla varmaan tekee jtn ”kiellettyä”.
 
7-8 vuotta sitten sai huoletta syödä pastöroituja tuorejuustoja, myös philadelphiaa sai syödä kun kysyin ihan kuluttajaneuvonnasta tai kuitenki joltain "jehulta" joka kirjotti mulle mustaa valkosella siitä sähköpostiin. Samoin castello homejuustoa sai syödä koska pastöroituun tehty. Näin ne ajat muuttuu, seuraavat 7 vuotta eteenpäin niin et saa syödä edes suomalaista oltermannia. Varmaan kotijääkaapissa avattuna vaara listeroitua ja siksi kielletään juustot kokonaan. En mitenkään valita mutta silti :banghead:laughing6
 
okei. meillä tää oli jotain pecorinoa eli ei aivan parmesaani ollut kyseessä. pakkaus jo roskissa, mut jotenkin sitä aattelee et kovat juustot ainakin niitä mitä voi syödä. pehmeät kuitenkin niitä mitä himoitsee ni jollain olis korvattava

Joo näin mäkin olen ajatellut, että pääsääntöisesti kovat ok. Mutta jotkut kovat herkku- ja erikoisjuustot on ulkomaalaisia eikä niissä välttämättä ole maito pastöroitua. :sad001 Kotimaisissa tietty on.
 
Osaatteko sanoa saako sitä tuorejuustoa syödä :confused005 pähkäilen isänpäiväkakkuun täytettä ja mietin et mitä sitä keksis siihen väliin :greet025
 
Saa syödä. Tosin oliko se niin että vain valion?
Tuo kyllä kuulostaa maksetulta mainokselta, jos vaan yhden tuottajan tuotteita saisi käyttää raskaana ollessa. Muutenkin olen niin skeptinen näihin ravintosuosituksiin, kun hiilihydraatilla pitäisi pääasiassa elää. Itselle kun ne ei vaan sovi ja ärsyttää se tappelu, niin neuvolassa kuin muissakin paikoissa, kun yrittävät pakottaa syömään hiilareita :inpain:
 
Siis lähinnä kun viimeksi 2016 oli juttua siitä että saako syödä vai ei niin muistaakseni olivat neuvolassa käyneet jonkun koulutuksen. Tosin muistaakseni kaikki nuo oli ok kunhna ovat juuri avattuja. En muista enää muuta kuin että joku koulutus oli ollut neuvolassa..
 
Kiitos vastauksista. :) Tiettyä tuorejuustoa ei ollukaan kaupassa joten täytteeksi tuleeki rahkasysteemi :grin mutta hyvä tietää jatkossa!
 
Mulle sanoivat viimeksi neuvolassa, että "suurten kotimaisten valmistajien" tuorejuustot on ok, ja myös Creme Bonjour on ok vaikkei ole kotimainen. Tuorejuustossa on kai se ongelma, että vaikka maito olisi alunperin pastöroitua se juusto voi kontaminoitua myöhemmin valmistusprosessin aikana ja pehmeä juusto on erittäin otollinen kasvualusta listerialle. Valio ja Creme Bonjour yms olivat kuulemma "sitoutuneet pitämään valmistuslinjat puhtaana". Osa valmistajista lisäksi pakkaa juustot niin kuumina, että listeria kuolee matalammassa lämpötilassa eikä sitä siten pitäisi päästä sinetöityyn avaamattomaan pakettiin.
 
Takaisin
Top