Lokakuun jutustelut

Escadat

Satasella mukana keskusteluissa
ja taas kuu vaihtui ja ollaan lähempänä H-hetkeä..
Onko muilla ollut käsien kanssa ongelmia? Mulla on kädet aivan SAIRAAN kipeät, vissiinkin tuo rannekanavan ahtauma ja voi tsiisus että tuntuu :inpain: Kädet puutuu ja alkavat särkemään, en ole kohta kolmeen viikkoon nukkunut kuin max 3h pätkiä, nyt kaksi viimeistä yötä mennyt tunnin-kahden unilla.. Onneksi kerkeää päivällä pitkälleen ja saa pienissä pätkissä kompensoitua valvottuja öitä mut kyllä tää on hanurista.. Lääkäri on ensi maanantaina, siihen asti pitäisi jaksaa sinnitellä.. Otin eilen kaksi 500mg parasetamolia, tuntui että ensimmäinen vähän auttoikin ja iltapäivä meni suht ok, yöksi otin toisen ja nukuin vajaan tunnin, sen jälkeen ei enään voinut vaan oli pakko nousta ylös- niin kovin kädet särki :confused2 en ottanut lisää lääkettä kun ei siitä tuntunut apua olevan, sen sijaan löysin joku yö sitten vinkin että ranteita kannattaa kylmätä ja laittaa kylmät kaalinlehdet- sillä sain puolisen tuntia oltua unen rajamailla. Mies herä klo 5 töihin, sen jälkeen torkahdin toviksi kylmäkalle sukassa ja sukka kädessä. Mulla ollut kyllä puuhaakin päivisin kun on muuttoa ja tallin pesua jne, nyt on pakko vaan olla tämä päivä, särkevät kädet kokoajan niin kovin :angry7
Sain lähetteen synnytystapa-arviointiin kuun lopussa! Mielelläni sinne menenkin, viimeksi murtui häntäluu ja loppu oli yhtä vauvan- ja minun repimistä..
 
Mulla kyseli hieroj, että onko kädet puutunut. En tiennyt et se on joku raskausjuttu! Mutta ei oo kyllä mull ollut käsien kanssa ongelmaa. Mäkin nukun 1-2 h kerrallaan, koska vasen lonkka ja pakara ei tykkää yhtään makaamisesta sen päällä. Plus liitoskivut vaivaa nukkuessa..

Mulla on ens viikolla lääkärineuvola, jossa kanssa katellaan mahtaako vauva mahtua alakautta ulos vai ei. Jos vaikuttaa, että ei, niin sitten lähete äitiyspoliklinikka tarkempaan arvioon.

Onko muilla tuntemuksia kohdunsuulla? Mulla on ärsyttävästi alkanut oleen painetta kohdunsuulla ja vihlontaa siellä ja välillä jossain suolen puolella. Ilmeisesti sikiön liikkeisiin liittyvää. Myös kummallista naksuntaa tuntuu aina välillä.

6 viikkoa laskettuun aikaan, ja 4 päivää töitä jäljellä ennen äitiyslomaa! Kammottava ajatus tuo loma, kuolen varmasti tylsyyyten...
 
Oon huomannu kans sellasta "poksumista", ku vauva mönkii. Vissii kalvot paukkuu :grin ja välil tuntuu painetta alapäässä ja peräsuolessa tai jossain siellä :wtf: itellä reilu kk laskettuun aikaan :nailbiting: ootteko miettineet jo synnytyksen jälkeistä ehkäisyä? Kuinka moni on miettiny sterilointia? Myö ollaan miehen kanssa sitä mieltä et mei lapsiluku on nyt täysi (miehellä ennestään yksi plus nämä kaksi yhteistä) ja mies on puhunu steriloinnista. Toisaalta onhan se sitten lopullista mutta en halua kierukkaa, mitä varmaan tyrkytetään, pillerit ei sovi enkä muutenkaan halua hormonaalista ehkäisyä ja kortsuista ei tykätä että eipä muita vaihtoehtoja oo ku sterilisaatio ku ollaan kuitenkin varmoja ettei enempää lapsia :grin en sit tiiä kummalle se ois helpompi tehdä, ehkä miulle synnärillä mut en tiiä onko se iha nii yksinkertasta jos ei tehä sektiota
 
Mietin tuota ehkäsyä just pari päivää sitte. Onko niin että se täytyy maksaa suomessa kokonaan itse? Synnytyksenki jälkeen?

Mulla on ollu kapseli kahdesti ja tod.näk. siihen taas palaan. On niin helppo ja kestää useamman vuoden. Kierukka ei jotenki houkuta ja voi aiheuttaa kuulemma runsastakin vuotoa?!
 
Olin unohtanu tän kokonaan. Pillereitä en halua ja kierukka mulla on ollut enkä tykänny yhtään :sad001 Hyvin toimi yms mutta laitto ja pois ottaminen oli kauheeta. Että saa nähä :sorry: En kyllä kapseliakaan halua:grin Mitäs näitä muita on.. Ja kun en tiedä millä aikataululla seuraavaa haluaa alkaa yrittää että monen vuoden juttujakaan turha sen takia harkita.
 
Mä oon kuullu et sterilisaatio on miehelle helpompi toimenpide, koska naiselle voi aiheuttaa vaihdevuosioireita yms. Mutta en oo tarkemmin perehtynyt.
 
Mä en myöskään haluisi hormonaalista ehkäisyä. Periaatteessa en oo mitenkään niitä vastaan, mutta on ollut kyllä niin paljon mukavampaa ilman. Kierukka on mulle nounou koska jo ajatus siitä mun sisällä ällöttää (tiedän, olen vähän kummallinen :grin). Kortsulla on varmaan pakko mennä ainakin alkuun, vaikka kyllähän se vähän seksistä iloa vie. Sterkkaus tulee oleen tulevaisuuden vaihtoehto, mutta ollaan vielä seminuoria (alle 30) ja nyt eka lapsi tulossa, eli sitä ei vielä edes saatais. Miehellehän se on helpompi ja kaiketi oireettomampi. Mutta itse en ikinä pystyisi miehelle sitä edes ehdottamaan, koska on niin lopullinen asia. Eli jos sterilointia joskus haluan, sen on oltava minä, ellei mies sitten itse välttämättä halua piuhojaan katkaista :)
 
Mä en myöskään haluisi hormonaalista ehkäisyä. Periaatteessa en oo mitenkään niitä vastaan, mutta on ollut kyllä niin paljon mukavampaa ilman. Kierukka on mulle nounou koska jo ajatus siitä mun sisällä ällöttää (tiedän, olen vähän kummallinen :grin). Kortsulla on varmaan pakko mennä ainakin alkuun, vaikka kyllähän se vähän seksistä iloa vie. Sterkkaus tulee oleen tulevaisuuden vaihtoehto, mutta ollaan vielä seminuoria (alle 30) ja nyt eka lapsi tulossa, eli sitä ei vielä edes saatais. Miehellehän se on helpompi ja kaiketi oireettomampi. Mutta itse en ikinä pystyisi miehelle sitä edes ehdottamaan, koska on niin lopullinen asia. Eli jos sterilointia joskus haluan, sen on oltava minä, ellei mies sitten itse välttämättä halua piuhojaan katkaista :)

Mä en myöskään hormonaalisesta ehkäisystä tykkää. Kondomilla ei olla ikinä saatu onnistumaan, toisaalta ei kyllä kauheesti yritetty kun oli kierukka niin ei ollut pakko. Mutta huonoista vaihtoehdoista se on paras. Kivoin olisi kun ei tarvis mitään käyttää mutta en ehkä niin riskillä uskalla vielä :D
 
Mä en myöskään hormonaalisesta ehkäisystä tykkää. Kondomilla ei olla ikinä saatu onnistumaan, toisaalta ei kyllä kauheesti yritetty kun oli kierukka niin ei ollut pakko. Mutta huonoista vaihtoehdoista se on paras. Kivoin olisi kun ei tarvis mitään käyttää mutta en ehkä niin riskillä uskalla vielä :D

Me toisaalta vedettiin melkein 2 vuotta varmoilla päivillä ja keskeytetyllä yhdynnällä ilman vahinkoja, mutta eihän se kaikkein luotettavin ole :hilarious: ja ongelma siinä on myös se, että nimenomaan ovulaatioaika on se, kun eniten panettaa :hilarious:
 
Mie en ota varmaankaan mitään ehkäsyä, jos on normaali alatiesynnytys. Voi olla, että alkuun saatetaan ottaa kondomi ja toivottavsti imetys onnistuisi, niin sekin toimisi ehkäisynä. Seuraava saa tulla melkein heti kun on tullakseen :p ainakin toistaiseksi tuntuu siltä
 
Mie en ota varmaankaan mitään ehkäsyä, jos on normaali alatiesynnytys. Voi olla, että alkuun saatetaan ottaa kondomi ja toivottavsti imetys onnistuisi, niin sekin toimisi ehkäisynä. Seuraava saa tulla melkein heti kun on tullakseen :p ainakin toistaiseksi tuntuu siltä
Se imetys ei kyllä toimi ehkäisynä, tiedän monia jotka tulleet raskaaksi vaikka ovat imettäneet. Tosin omalla kohdalla uskon että jonkinlainen ehkäisy on se imetyskin, ekat menkat tulleet vasta 9-10kk synnytyksestä.
 
Se imetys ei kyllä toimi ehkäisynä, tiedän monia jotka tulleet raskaaksi vaikka ovat imettäneet. Tosin omalla kohdalla uskon että jonkinlainen ehkäisy on se imetyskin, ekat menkat tulleet vasta 9-10kk synnytyksestä.
Mutta ei se varsinaisesti haittaa, jos pamahdan taas paksuksi, jos seuraava on jo toiveissa :)
 
Mie en ota varmaankaan mitään ehkäsyä, jos on normaali alatiesynnytys. Voi olla, että alkuun saatetaan ottaa kondomi ja toivottavsti imetys onnistuisi, niin sekin toimisi ehkäisynä. Seuraava saa tulla melkein heti kun on tullakseen :p ainakin toistaiseksi tuntuu siltä

Tätä mäkin ajattelin. Itse olen alkuni saanut imetyksen aikana :rolleyes: :grin Mutta sit toisaalta en jaksaisi ihan heti perään taas 6kk pahoinvointia eikä siinä tulis mitään vauvan hoidosta. Mutta ei se mikään maailmanloppu siis olisi kun kuitenkin toinen halutaan, eli vois hyvinkin mennä keskeytyksellä ja näillä muilla säädöillä.
 
Menee kyllä ihan hermot Kelaan. Meillä on töissä käytössä puhelinetu, eli ihan perus 20 e/kk verotusarvo, josta maksetaan verot ja puhelin vapaasti käytössä. Työnantaja tarjosi, että saan pitää puhelimen ja liittymän myös vanhempainvapaiden aikana. Sehän ei sovi, vaan pakko maksaa jotain puhelimesta. Pienin mahdollinen summa on tuo 20 eurosta maksettava vero, mutta tällöin tuo 20 e/kk, jonk perusteella vero maksettaisiin, lasketaan veronalaiseksi tuloksi. Soitin Kelaan kysyäkseni, että vaikuttaako jotenkin päivärahan määrään. Kuulemma kyllä lasketaan tuloksi, ja näin ollen tiputtaa koko päivärahan minimiin. Ja tuotahan ei voi kohdistaa millekään päivälle, niin suoraan kaikilta päiviltä tippuisi minimiin. Tässä ei oo mun mielestä mitään järkeä, kun kuitenkin sunnuntaisin saisi tienata vaikka 10 000 €/kk, ilman että se vaikuttaisi yhtään mihinkään. Nyt luin kelan sivuilta joltain kysymyspalstalta saman kysymyksen, johon Kela oli vastannut, että puhelinetu ei vaikuta mitenkään eikä sitä tarvi edes ilmoittaa kelaan... ota nyt sit taas selvää, että mikä pitää paikkansa ja mikä ei. Pakko varmaan vaan pelata varman päälle ja maksaa isompi summa työnantajalle, niin mitään ei tarvi maksaa verotukseen eikä näin ollen katota tuloiksi. Ymmärrän sen, että rajoja ja sääntöjä pitää olla, mutta tuntuu hölmöltä, että se et maksaisin ite puhelimesta muutaman euron kuussa saamatta mitään rahapalkkaa, tiputtaa koko päivärahan minimiin...
 
Oon huomannu kans sellasta "poksumista", ku vauva mönkii. Vissii kalvot paukkuu :grin ja välil tuntuu painetta alapäässä ja peräsuolessa tai jossain siellä :wtf: itellä reilu kk laskettuun aikaan :nailbiting: ootteko miettineet jo synnytyksen jälkeistä ehkäisyä? Kuinka moni on miettiny sterilointia? Myö ollaan miehen kanssa sitä mieltä et mei lapsiluku on nyt täysi (miehellä ennestään yksi plus nämä kaksi yhteistä) ja mies on puhunu steriloinnista. Toisaalta onhan se sitten lopullista mutta en halua kierukkaa, mitä varmaan tyrkytetään, pillerit ei sovi enkä muutenkaan halua hormonaalista ehkäisyä ja kortsuista ei tykätä että eipä muita vaihtoehtoja oo ku sterilisaatio ku ollaan kuitenkin varmoja ettei enempää lapsia :grin en sit tiiä kummalle se ois helpompi tehdä, ehkä miulle synnärillä mut en tiiä onko se iha nii yksinkertasta jos ei tehä sektiota

Meillä kanssa lapsluku tämän jälkeen täynnä. Neljäs poika tulossa. Mulle tehdään sterilisaatio tämän sektion yhteydessä. Paljon helpompi, kun ei tarvitse miettiä ehkäisyä.
En tiedä sitten miten tekevät jos syntyisi alateitse, pitääköhän siihen kuitenkin erikseen varata aika...
 
Meillä oli eilen synnytystapa-arvio. Ja johtuen aikaisemmista sektioista, tämäkin syntyy sektiolla. Aika saatiin kolmen vkon päähän :nailbiting::Heartred
 
Mulla loppu jälkivuoto 3vk synnytyksestä ja viikko siitä tuli kuukautiset vaikka erittäin säännöllisesti täysimetin yöt ja päivät! Jos ei oo varmasti valmis toiseen raskauteen niin ei kannata riskeerata. Mulla oli pillerit joku 2kk käytössä ja sitte laitettiin kapseli. Itse en ois voinu mitenkään hankkia toista lasta heti perään kun mullakin pahoinvointi niin paha. Ellei sitte mies ois oikeasti jääny kotiin hoitaan esikoista. Tai jos muu perhe tosi lähellä ja voi auttaa.
 
Mie en ota varmaankaan mitään ehkäsyä, jos on normaali alatiesynnytys. Voi olla, että alkuun saatetaan ottaa kondomi ja toivottavsti imetys onnistuisi, niin sekin toimisi ehkäisynä. Seuraava saa tulla melkein heti kun on tullakseen :p ainakin toistaiseksi tuntuu siltä

Ei imetys tosiaan oikeen kaikilla toimi. Mutta joillaki taas toimiiki! Kunhan on varma että toinen saa tulla heti jos on tullakseen niin voi kokeilla. Onhan siinä aikaa useampi viikko pohtia asiaa kun synnytyksestä toipuu ennen kuin alkaa peiton heiluttelu uudelleen niin kerkeää miettiä asiaa. :hilarious:
 
Mä oon kokeillut elämäni aikana varmasti kaikki ehkäisyt. Kuparikierukka oli viimeksi, ja sen haluaisin muuten mutta se aiheutti runsaat vuodot. Alussa oli hyvä, mut pikku hiljaa vuodot piteni ja runsastui. Meillä toimi kierukan poiston jälkeen varmat päivät yli vuoden, mutta tiedettiin että halutaan vauva, joten raskaus ei olis haitannut. Nyt ikääkin alkaa ja tämä lapsi on neljäs. Olen myös miettinyt sterilisaatiota, yritän miestä puhua siihen kun miehelle se on niin paljon helpompi, mutta ei hän ole oikein lämmennyt.

Mulla on imetys toiminut ehkäisynä ei oo menkkoja ollut vuoteen, mut siihen en luota
 
Takaisin
Top