Syyskuun höpinät

Mulla on paino noussut noin 10 kg, mutta nyt ei oo kuukauteen noussut yhtään. Nyt siis 32+6. Täytyy toivoo että oon vaan laihtunut ja vauva on silti jatkanut hyvin kasvuaan. Seuraava neuvolakin vasta kahden viikon päästä.
 
Mullakin tullut noin 10kg mutta viime kahden neuvolan välissä ei juurikaan. Olisko ollu viikoilla 16-20 kun tuli suurin osa kiloista, vatsakin kasvoi silloin nopeemmin. Varmasti siellä masussa kaikki hyvin! Ja nyt vikoilla viikoilla varmaan taas nousee paino nopeammin? :)
 
Ootteko törmänneet sellasee ongelmaan et ei meinaa millää löytyy oikean kokoisia pussilakanoita vauvoille/taaperoille? Ite en meinaa mistään löytää äitiyspakkauksen peitolle oikean kokoisia pussilakanoita tai sit tuolle mei vajaa 3 vuotiaalle neidille. Esim jyskin tai ikean peitot ja pussilakanat on ihan eri kokoisia et monta kertaa käyny sillee et oon ostanu esim peiton jyskistä ja ikeasta löytyny kiva pussilakanasetti ni se lakana ei sovikaan siihe peittoon vaa on joko isompi tai pienempi, sit ob joutunu ostaa uuden peiton et saa sen pussilakanan sopimaa.. Sama noil vauvalakanoilla et oon ostanu pussilakanoita mitkä onki iha liian isoja siihe äitiyspakkauksen peitolle :arghh: nyt on kaapissa yhteensä neljä eri kokosta peittoa ja eri kokoisia pussilakanoita ja sit on kiva sovitella lakanoita vaihtaessa et mikä sopii mihinki.. :arghh: miks ei kaikki voi olla samankokoisia, esim vauvan peitto yhtä kokoa ja juniori peitto yhtä kokoa :grin onpa taas ongelma mut inhottaa ku ei ikin tiiä uskaltaako ostaa lakanoita ku ei tiiä käykö siihe peittoo :grin ellei sit ostas pelkästää yhestä kaupasta kaikki
 
Ootteko törmänneet sellasee ongelmaan et ei meinaa millää löytyy oikean kokoisia pussilakanoita vauvoille/taaperoille? Ite en meinaa mistään löytää äitiyspakkauksen peitolle oikean kokoisia pussilakanoita tai sit tuolle mei vajaa 3 vuotiaalle neidille. Esim jyskin tai ikean peitot ja pussilakanat on ihan eri kokoisia et monta kertaa käyny sillee et oon ostanu esim peiton jyskistä ja ikeasta löytyny kiva pussilakanasetti ni se lakana ei sovikaan siihe peittoon vaa on joko isompi tai pienempi, sit ob joutunu ostaa uuden peiton et saa sen pussilakanan sopimaa.. Sama noil vauvalakanoilla et oon ostanu pussilakanoita mitkä onki iha liian isoja siihe äitiyspakkauksen peitolle :arghh: nyt on kaapissa yhteensä neljä eri kokosta peittoa ja eri kokoisia pussilakanoita ja sit on kiva sovitella lakanoita vaihtaessa et mikä sopii mihinki.. :arghh: miks ei kaikki voi olla samankokoisia, esim vauvan peitto yhtä kokoa ja juniori peitto yhtä kokoa :grin onpa taas ongelma mut inhottaa ku ei ikin tiiä uskaltaako ostaa lakanoita ku ei tiiä käykö siihe peittoo :grin ellei sit ostas pelkästää yhestä kaupasta kaikki

Oon huomannut! Meilläkin kaappiin ilmaantunut epämääräisen kokoisia lakanoita jotka ei tunnu sopivan mihinkään. Enkä uskalla ostaa esikoiselle uusia, kun en ikinä muista minkä kokoinen peitto on. Vauvan osalta ollaan ratkaistu tää ongelma unipussilla! Viimeksi pärjättiin niillä tosi pitkälle, toivottavasti tääkin tyyppi nukkuisi hyvin pussissa.
 
Mä en oo ees miettinyt lakana-asiaa vielä :hilarious: oletan et äitiyspakkauksen lakana ja peitto sopii yhteen, ja periaatteessa jo sillä pärjäisi, mutta varmaan tulee lisääkin ostettua. Tai sitten vaan pala kangasta ja ommella itse, pussilakanahan on ehkä helpoin ommeltava mitä voi olla :)

Mulle on tullut ihan yllätyksenä, miten ”pumpulikasvatukseen” tunnutaan ohjeistettavan joka puolella. Just luin, että pinniksenkin patja pitäisi ehdottomasti ostaa uutena, koska pissavahingoista on voinut jäädänpesusta huolimatta bakteereja. Oon ehkä huono äiti, mutta ajattelin kyllä todellakin mennä tuolla käytetyllä mikä meillä on. Siihen tulee kuitenkin suojalakana ja normilakana päälle, ehkä jopa petari. Kuulemma myös kaikki vauvojen vaatteet pitäisi pestä 60 lämpötilassa. Ymmärrän jollain tasolla jonkun kunnon kakkapyykin, mutta yhden yhtä puklu-/kuolapaitaa en kyllä ole yli 40 pesemässä... :hilarious: eräältä äidiltä sain jo noottia siitä, että olin pessyt uudet äitiyspakkauksen vaatteet samassa koneellisessa kuin mun ja miehen vaatteita, enkä erikseen...
 
Mä en oo ees miettinyt lakana-asiaa vielä :hilarious: oletan et äitiyspakkauksen lakana ja peitto sopii yhteen, ja periaatteessa jo sillä pärjäisi, mutta varmaan tulee lisääkin ostettua. Tai sitten vaan pala kangasta ja ommella itse, pussilakanahan on ehkä helpoin ommeltava mitä voi olla :)

Mulle on tullut ihan yllätyksenä, miten ”pumpulikasvatukseen” tunnutaan ohjeistettavan joka puolella. Just luin, että pinniksenkin patja pitäisi ehdottomasti ostaa uutena, koska pissavahingoista on voinut jäädänpesusta huolimatta bakteereja. Oon ehkä huono äiti, mutta ajattelin kyllä todellakin mennä tuolla käytetyllä mikä meillä on. Siihen tulee kuitenkin suojalakana ja normilakana päälle, ehkä jopa petari. Kuulemma myös kaikki vauvojen vaatteet pitäisi pestä 60 lämpötilassa. Ymmärrän jollain tasolla jonkun kunnon kakkapyykin, mutta yhden yhtä puklu-/kuolapaitaa en kyllä ole yli 40 pesemässä... :hilarious: eräältä äidiltä sain jo noottia siitä, että olin pessyt uudet äitiyspakkauksen vaatteet samassa koneellisessa kuin mun ja miehen vaatteita, enkä erikseen...
Mää oon uudet tai kirppikseltä ostetut pessyt nyt ekan kerran 60 asteessa, mutta en todellakaan meinaa niitä siinä normisti pestä (paitsi ehkä just kakkapyykki). Eihän niistä vauvan vaatteista edes tulis yhtä koneellista enkä kyllä omiani 60 pesuun laita joten kaikki vaan 40 pesuun. Ja miks ihmeessä ei sais meidän vaatteita pestä samassa :joyful: Tännehän se vauva tulee asumaan ja tulee oleen mussa ja miehessä kiinni luultavasti monta tuntia päivässä niin en ihan heti näe ongelmaa siinä että meidän vaatteita pestään samassa koneellisessa.

Me ostettiin pinnis käytettynä ja saatiin patja ja petari mukana. Pesin petarin ja patjan päällä olevan kankaan. Patja näytti ihan siistiltä niin meinasin sillä mennä.
 
Mie varmaan pesen vauvan pyykin alkuum erikseen ku käytän vauvalle hajusteetonta pesuainetta, meillä muilla käytän hajusteellisia. Sit myöhemmin jos ei iho-ongelmia ole ni kaikki vaa samassa :grin sillee tein esikoisenki kaa, mut en tod pessy 60 asteessa joka kerta, sit vaa jos oli kakkapyykkiä
 
Mieki oon kyllä käytettyä pinniksen patjaa käyttäny.

Yks asia mistä miehen kans ollaan eri mieltä ja mitä minun on vaikea puolustaa on se että haluaisin pestä vauvan vaatteet hajusteettomalla pesuaineella. Hän on kasvanu ja tottunu ja tykkää käyttää hajusteellisia ja niin kaikki muutki käyttää niitä ketkä hän tietää niin en oikeen osaa puolustaa omaa mielipidettäni.. sanotaan että vauvan iho on herkkä ja pitäis välttää hajusteita jne mutta onko se hajusteellisen pesuaineen käyttö sitte oikeasti kumminkaan niin paha asia??! :anyone
 
Mulla itellä ei pää kestä hajusteelliisia pesuaineita ollenkaan, ja tuntuu että käy ihan henkeen. Kaikkein pahinta on huuhteluaineen käyttäjät... Sen takia meillä käytetään vain hajusteettomia pyykinpesuaineita ja huuhteluaineita ei ollenkaan. En tiiä olisko edes hajusteettomia huuhteluaineita olemassa...? En osaa sanoa, onko vauvan iho oikeasti niin herkkä, että hajusteista olisi iholle ongelmaa. Toisaaltahan esim. atoopikkoja yleensä kehoitetaan välttämään hajustettuja vartalorasvoja ym. Ite en käyttäisi hajusteellisia vauvalle sen takia, että kun ne omaankin nenään tuntuu niin pahalta niin mietin ett miten pahalta ihan pienellä ja täysin uudelle hajuaistille ne tuntuu. Tiedän, että ajatus on varmaan tyhmä ja hölmö, koska tuskin siinä mitään korrelaatiota on välissä. :D mutta mielummin mä itse haistelen vauvan tuoksua kuin jotain teollista kukkaistuoksua :)
 
Mun nenään kans hajusteet tuntuu voimakkailta, ja olen suht herkkäihoinen. Varsinkin raskaus on herkistänyt entisestään esim. kosmetiikalle. Meidän suvussa on jonkun verran iho-oireilijoita. Siksi olen vauvankin kanssa välttänyt kemikaaleja. Uusissa vaatteissa varsinkin on aika kovat kemikaalit - sen huomasi kun oli vaatekaupassa töissä. Käytettyjä tekstiilejä ja normaaleita pöpöjä en sen sijaan osaa pelätä, hyvä vaan ettei oo liian hygieenistä.
 
Mää en ikinä pesis vauvan vaatteita hajusteellisilla pesu- ja huuhteluaineilla. Mun omaan nenään ne haisee ihan hirveeltä ja me pestäänkin pyykki useimmiten pesupähkinöillä ja käytetään tarvittaessa huuhteluaineena etikkaa. Joskus harvoin käytetään nestemäistä hajusteetonta herkän ihon pyykinpesuainetta.

Hajusteellisia aineita käyttävät ihmiset on itse niin tottuneita siihen hajuun, että ei luultavasti tajuakaan kuinka voimakkaalta ne haisee. Se pieni vauva ei ole tottunut niihin hajuihin ja vauvan nenään ne luultavasti haisee todella voimakkaasti. Vauvan iho on myös ohuempi eikä välttämättä kestä ns. normaaleja pesuaineita. Itse ajattelen vielä että vanhempienkin olisi hyvä tuoksua puhtaalta itseltään eikä pyykinpesuaineelta.
 
Mekään ei oo huuhteluainetta käytetty enää vuosiin. Joskus sitä osti tavan takia, mut oikeastaan en ees tiedä mikä sen tarkoitus on? Etikkaa mäkin välillä käytän jos tarvii raikastaa pesukonetta, ja pesen 95 asteen pesuja aina kun on sen kestävää pyykkiä. Hajusteet on kieltämättä tujuja sit kun niihin ei ole tottunut. Joistain kirppisvaatteista ei saa millään pois.
 
Mä en ees pysty käymään kirppareilla ku se haju polttaa kurkkua... :hungover: ei oo ennen ollut näin paha, mutta tosiaan ku ei oo ite pariin vuoteen käyttänyt mitään hajuateellsita pesuainetta, niin hajusteelliset haisee ihan kamalalta. Tai ainakin se huuhteluaine. En oikein edes ymmärrä, että miksi niihin pitää tunkea hajusteita. Sama kuin hiuslakat, miksi pitää haista joltain? Hajuvedet ym. on sitten asia erikseen, mutta tollasta miljoonan hajun sekamelskaa en vaan ymmärrä. Mutta kukin tavallaan, ei kaikki ole niin hajuherkkiä kuin muut :)

Me on joskus kokeiltu kanssa pesupähkinöitä, mutta pesujälki oli kyllä niin huono, että siirryttiin takaisin ihan oikeisiin pesuaineisiin.

Meillä ei myöskään silitetä vaatteita, paitsi tietty jotain virallisempia paitoja aina tarvittaessa. Nyt aikani kuluksi silitin vauvan vaatteet, koska niistä tulee kuulemma pehmeämpiä silloin, ja voi jestas miten turhaa puuhaa. :hilarious: Ei ne mihinkään pehmenneet sen enempää kuin mitä jo olivat, ja muutenkin tuntuu turhalta silittää vaatteita kaappiin. Mutta tulipahan tehtyä. Tulevaisuudessa en siihen kyllä aikaani tuhlaa :hilarious:
 
Mä vihaan silittämistä. :wtf: Juhlavaatteet ja pöytäliinat juhliin silitän pakon edessä.

Mä ajattelin kokeilla Ecodoo pesuainetta seuraavaksi kun on purkit tyhjät, sitä on kehuttu eikä ole kallistakaan. Ecoveria testailin aiemmin, mutta se haisi vähän ikävälle mielestäni. Pesupähkinöitä en oo koskaan kokeillut. Ne ei muistaakseni sovellu kestovaippojen pesuun ja meillä on aikomus osakestoilla.
 
Takaisin
Top