Syyskuun höpinät

Mulla kanssa ihan järkyttävät liitoskivut, kävely on ankkameinkiä varsinkin jos on ollut pitkään paikallaan/istualtaan. Ja toi housujen pukeminen seisaaltaan, jestas ku tuntuu et koko pimppiluu repee.. :hilarious: ja eniten kauhistuttaa, ku oon lukenut että esikoisessa liitoskivut on lievempiä ku seuraavissa, ja nyt ekaa odotellaan. Taitaa jäädä kyllä seuraavat tekemättä jos tää on vielä lievää :hilarious: nukkuminen on vaikeeta, ku vasen lonkka/pakara ei kestä kyljellään nukkumista ja selällään en uskalla nukkua. Oon myös huomannut, että välillä tulee herättyä hengittämään, ilmeisesti oon jonkun uniapnean saanut raskauden aikana, vaikken edes kuorsaa... töissä on ihan tuskaa kun pitää istua paikallaan, mä niin toivoisin työtä, jossa voisi liikkua paikasta toiseen. Onneksi liikunta vapaa-ajalla auttaa, ja salilla ja uimassa käyminen on ihan taivaallista :Heartred täällä pyörii kaveri vieläkin ympyrää mahassa edes takas, sais jo lopettaa koska sattuu kyl noi liikkeetkin ihan mahdottomasti. Mutta enää 3 viikkoa äitiyslomaan! :gen014 En tosin tiedä, mitä mä sitten teen, varmaan kuolen tylsyyteen kotona :hilarious:
 
Mulla on kyllä liitoskivut ja kohdun kasvusta johtuvat vatsan viiltelyt olleet mielestäni lievempiä kuin esikoisesta (koputan puuta). Ehkä paikat oli valmiiksi vähän venyneet. Mulla oli kyllä viisi vuotta väliäkin raskauksilla, et on toisaalta ehtinyt myös palautua kunnolla. Muutoin raskaus on ollut paljon vaikeampi: pidempi ja rajumpi pahoinvointi, kovempi väsymys, rajut mielialan vaihtelut, kilppari- ja rauta-arvojen heitot, supistukset... Särkyjen vähäisyys voi johtua kyllä siitäkin, että pääsin tosiaan paljon aiemmin saikulle ja selkä on siksi säästynyt paljolta. Esikoista odottaessa meinasi jalka lähteä alta vähän väliä ja häntäluu oli aina tulessa, mut ne olikin työpäivien tuomia riesoja.
 
Mulla on onneks selkäkivut loppunut ihan täysin! Vaikka ennen raskautta normiarjessa selkäkivuista kärsinkin, ja alkuraskaudessa oli ihan järkyttävää vihlontaa, niin nyt ei oo enää pitkään aikaan ollut mitään tuntemuksia selässä! Tosin alavatsa, etureidet, lonkankoukistajat ja varsinkin häpyluu vie kyl kaiken ilon siitäkin :hilarious: onneksi tosiaan helpottaa aika hyvin kun vaan irvistäen itku silmässä malttaa kävellä, viiden minuutin päästä helpottaa kun paikat lämpenee. Toki sit taas 3-4 km jälkeen alkaa taas jomottaan. :banghead:
 
Onko kellään muulla ollu polvet/polvitaipeet kipeenä? Mulla varsinki, jos yhtään koittaa kävellä nopeempaa tai hölkätä niin sattuu. Normaali kävelyvauhtini on hidastunut aika paljon
 
Onko kellään muulla ollu polvet/polvitaipeet kipeenä? Mulla varsinki, jos yhtään koittaa kävellä nopeempaa tai hölkätä niin sattuu. Normaali kävelyvauhtini on hidastunut aika paljon

Mulla on. Vanhat rasitusvammat oireilee kun on painoa tullut.
 
.Miten teillä on muuten paino noussut? Mulla on nyt tullut joku about 10 kg (31+6 menossa), ja kyllä se vähän hirvittää kun pitäisi vasta olla ne isoimmat kasvukaudet kai edessä. :wtf: Toisaalta pudotin juuri ennen raskautta 7 kg painoa ihan puolihuomaamatta, joten hyväksyn kyllä sen, jos paino nousee tuon 7 kg + sen pakollisen mitä lapsesta, vesistä, istukasta, kohdusta, lisääntyneestä verestä ym. tulee. :grin Eiköhän ne siitä sitten taas helposti putoa, kun pääsee siirtymään takaisin normaaliin ruokavalioon. :)

Ens viikolla olis taas neuvola, ja siitä seuraavalla sitten vika lääkärikäynti ja lantion koon arviot ym! Vaikea kuvitella, että enää max. 10 viikkoa että meillä on lapsi.:eek:
 
Mulla on noussut nyt noin 5kg ja tänään 33+2. Sf-mitta mennyt yläkäyrällä niin vauva kuitenkin kasvanut hyvin.
 
.Miten teillä on muuten paino noussut? Mulla on nyt tullut joku about 10 kg (31+6 menossa), ja kyllä se vähän hirvittää kun pitäisi vasta olla ne isoimmat kasvukaudet kai edessä. :wtf: Toisaalta pudotin juuri ennen raskautta 7 kg painoa ihan puolihuomaamatta, joten hyväksyn kyllä sen, jos paino nousee tuon 7 kg + sen pakollisen mitä lapsesta, vesistä, istukasta, kohdusta, lisääntyneestä verestä ym. tulee. :grin Eiköhän ne siitä sitten taas helposti putoa, kun pääsee siirtymään takaisin normaaliin ruokavalioon. :)

Ens viikolla olis taas neuvola, ja siitä seuraavalla sitten vika lääkärikäynti ja lantion koon arviot ym! Vaikea kuvitella, että enää max. 10 viikkoa että meillä on lapsi.:eek:

About saman verran tullu mullakin. Ennen raskautta tippu kans 7kg joten nyt perjaatteessa tullu ” vaan” 3kg :D Ja luulis että jää synnärille enemmän (kun 3kg) niin kuitenkin parempi lähtöpaino kun joskus ollut.
 
Täällä rv 33+3 ja noin 10kg painoa kertynyt eli menee kivasti keskellä suositellun painon nousun kaaviota mun lähtöpainolla. Vauvan kasvu on kyllä ollut niukkaa et on tässä omaakin rasvavarastoa kerrytelty imetystä varten.

Oon varmaan kirjoittanut tän aiemminkin mut älkää sit masentuko jos ei heti synnärille jää kiloja. Mä painoin sieltä lähtiessä enemmän kuin sinne mennessä. :hilarious::eek: Synnytys ja sairaalaelämä voi tuoda turvotusta.
 
Mä taas oon ylittänyt sen suositellun jo, maksimi tais olla 11,5 kg :hilarious: mutta minkäs teet, mäkin kuitenkin liikun sen saman 4 krt/vko + päivittäiset useamman kilometrin koiralenkit, kuin ennenkin raskautta. Toki on vähän tahti hidastunut eikä pysty samanlaista hikireeniä tekemään. Ja onhan tässä tullut myös liiaksi herkuteltua. :wacky: Mitään näkyvää turvotustakaan ei kuitenkan ole ollut ollenkaan. Tosi moni on kysynyt että ”no vieläkö menee sormukset sormeen ja kengät jalkaan”, ja ite oon silleen et joo oli pakko ottaa sormukset pois kun ne ei pysy sormissa vaan tippuu...:bored:
 
Itellä paino tippui alussa about 6-7 kg ja nyt on tasaisesti noussut. Viime neuvolakäynnillä ei ollut vielä lähtöpainoa tavoitettu mutta eiköhä se vielä tavoiteta ennen synnytystä :nailbiting: tullu tosiaan herkuteltua, oikeestaan joka päivä jollain muotoa, ja liikuntaa en harrasta. Ihme ettei paino oo noussu enempää.. :confused: esikoista oottaessa oli ihan sama juttu et paino tippui ja imetyksellä lähti vielä lisää et silloin painoa lähti kaiken kaikkiaan n. 16 kg alkupainosta, mutta tuli nopeasti takas ku imetys loppu ja herkut maistui :oops: meinaa kihlasormus tippuu sormesta koko ajan, joutuu kiinnittää ihan huomiota ettei vaan ole pudonnut mihinkään
 
Mulla meni vähän toisin päin painon kanssa, tuntuu et imetysaikana ei kauheasti laskenut vaan kroppa kai halusi pitää energiavarastoista kiinni. Johonkin ne kilot kuitenkin sit hävisi (no muutama jäikin) ajan kanssa. En mitenkään varsinaisesti laihduttanut. Tällä kertaa oli kyllä hieman korkeampi lähtöpaino, niin ei tarttis raskauskiloja jäädä, mut ei niillä kiire ole.
 
Mulla semmonen 9 kg noussut paino. Neuvolan mielestä ihan sopiva määrä mun lähtöpainolla
 
Mulla on tullut nyt 7kg, viime neuvolassa vain vajaa sata grammaa kuukaudessa. Neuvolatäti sanonut nyt viime neuvoloissa että saa sitä syödäkkin ihan reippaasti mutta sitten taas samalla neuvolakäynnillä tokaissut että kun sä liikut niin paljon kun paino ei ole hirmummin noussut. No, liikun tosi vaihtelevasti, hevosetkin on vielä laitumella että niistä ei nyt sellaista liikuntaa tule kuin normisti, koirien kanssa jää kävelyreissut välillä kyllä niiin minimiin kuin mahdollista kun kävely tekee pahaa (onneksi on nyt helpottanut ettei satu, ahdistaa vain mutta se nyt on normaalia ) Uskoisin että tekee sitä mitä vain niin kyllä tuo paino tässä lopussa nousee kumminkin, vauvan kasvaessa painoa nyt vauhdilla, vaikkei sitä niin itseen "kertyisikään" painoa. Turvotustakin on: housujen lahkeet ja sukat saa jalkoihin kunnon raidat aikaiseksi..
Hei te kellä on kaksi- tai useampi lapsi! Onko raskaudet olleet suht samanpituisiia teillä, syntyneet suht samoilla viikoilla? Laskin just että jos tämä toka vaavi tulee ensimmäisen kanssa samoihin aikoihin niin syntyisi sitten isänpäivän tienoilla. Enään reilu 7 vkoa, kääääk!
 
Mulla taas oli viimeksi tullut 700 g/viikko, nyt varmaan 1 kg/viikko, vaikka kuinka liikun :hilarious:

Meillä ei ole lapsia, mutta mua jännittää ehtiikö mies viettään ekaa isänpäivää vielä tänä vuonna. Laskettu on 14.11., ja luultavastihan se menee yli. Mutta jännittävää myös se, että enää pari viikkoa siihen, ettei synnytystä enää yritetä estää :wideyed:
 
Mulla on eka syntynyt spontaanisti 39+4. Itseasiassa jo 39+0 alkoi kovat supistukset ja lähdettiinkin jo synnyttää, mut ne laimeni ja jouduttiin lähtee kotiin odottamaan.

Tokasta olin ihan varma et syntyy kansa ajoissa, ku ekakin syntyi. Noh, syntyi sitten 41+0.

Kolmannen kanssa haettiin vähän vauhtia, lääkäri irroitteli kalvoja ja syntyi myös 39+4. Ei olis itsekseen ehkä syntynyt vielä tuolloin.
 
Sain tänään neuvolassa kuulla, että yleensä raskauden aikaiset erinomaisina pysyneet arvot kertoo myös terveestä loppuelämästä ja vanhuudesta. Toivottavasti pitää paikkansa :D Masu menee nätisti yläkäyrän lähellä mutta tasaisesti, ja pitkän tunnustelun jälkeen terkka päätyi siihen, että oikein päin mahassa ollaan! :Heartred ainakin vielä :D Nyt 32+5. Paino nousee edelleen liian nopeasti (ja liikaa), nyt oli tullut 600 g/viikko. Mutta koska kaikki arvot priimaa ja turvotuskin ihan nolla, ei kaiketi ole mitään syytä huoleen. Läskiä kertyy, mutta eiköhän se pois lähde :D Yllätyin myös positiivisesti siitä, miten kannustavasti ja positiivisesti neuvolassa suhtauduttiin siihen, että ällöksyn imetystä jo ajatuksena. Olin varma, että saan kuulla sen saman lässytyksen siitä, miten äidinmaito on parempaa kuin korvike ja miten ihanaa ja fantastista ja luonnollista ja blablaa se imetys on, mutta ei! Ei edes sitä "kyllä se mieli sitten muuttuu" tai "ei kannata heti luovuttaa"! Ihana neuvolatäti oli ihan sitä mieltä, että jos ei halua imettää, niin silloin ei imetä piste. :Heartred Jäi kyllä niin hyvä fiilis tästä käynnistä :Heartred
 
Sain tänään neuvolassa kuulla, että yleensä raskauden aikaiset erinomaisina pysyneet arvot kertoo myös terveestä loppuelämästä ja vanhuudesta. Toivottavasti pitää paikkansa :D Masu menee nätisti yläkäyrän lähellä mutta tasaisesti, ja pitkän tunnustelun jälkeen terkka päätyi siihen, että oikein päin mahassa ollaan! :Heartred ainakin vielä :D Nyt 32+5. Paino nousee edelleen liian nopeasti (ja liikaa), nyt oli tullut 600 g/viikko. Mutta koska kaikki arvot priimaa ja turvotuskin ihan nolla, ei kaiketi ole mitään syytä huoleen. Läskiä kertyy, mutta eiköhän se pois lähde :D Yllätyin myös positiivisesti siitä, miten kannustavasti ja positiivisesti neuvolassa suhtauduttiin siihen, että ällöksyn imetystä jo ajatuksena. Olin varma, että saan kuulla sen saman lässytyksen siitä, miten äidinmaito on parempaa kuin korvike ja miten ihanaa ja fantastista ja luonnollista ja blablaa se imetys on, mutta ei! Ei edes sitä "kyllä se mieli sitten muuttuu" tai "ei kannata heti luovuttaa"! Ihana neuvolatäti oli ihan sitä mieltä, että jos ei halua imettää, niin silloin ei imetä piste. :Heartred Jäi kyllä niin hyvä fiilis tästä käynnistä :Heartred

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oletko perehtynyt aiheeseen kuinka paljon. Onko mahdollista saada ne maidontulon estäjä pillerit jos ei halua imettää, vai pitääkö ns ”kestää maidon nousu ” ja joka tapauksessa tyhjentää maitoja jonkin verran pois?
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oletko perehtynyt aiheeseen kuinka paljon. Onko mahdollista saada ne maidontulon estäjä pillerit jos ei halua imettää, vai pitääkö ns ”kestää maidon nousu ” ja joka tapauksessa tyhjentää maitoja jonkin verran pois?

On kyllä mahdollista saada pillerit (kuulemma), jos niin haluaa. Itellä kuitenkin ajatuksena kokeilla imettämistä, joten en niitä halua. Mutta jos se on yhtä kamalaa, kuin miltä ajatuksena tällä hetkellä tuntuu, en siihen kyllä pakolla ryhdy, sitten vaan kärsitään se maidon nousu. Elättelen toiveita, että hormonit auttaisi tässä(kin) asiassa, ja tekisikin siitä mieluisaa eikä ällöttävää :grin:angelic:
 
Takaisin
Top