Vaunut ja rattaat

Meillä on esikoisen jäljiltä Britax B-Motion 3. Ei ihan ideaalinen, mutta samalla mennään, kun on kaikki osat koppaa ja kaukaloadaptereita myöten valmiina. Se pitää vielä selvittää, että saako tuohon seisomalautaa esikoiselle. Ja liina/kantoreppu lisänä.

Buggy boardin seisomalauta voisi käydä noihin, kannattaa käydä koittamassa :wink
 
Jeij, tänään sain haettua postista vihdoin ihanan Emmaljungan violetin citykopan. Jottei elämä pääsisi liian tylsäksi muuttumaan, niin päätin purkaa sen ihan atomeiksi että sain kankaat pesuun, kun oli melko likaiset mitä en erottanut kuvista ennen kuin ostin. :smiley-bounce012
 
Mulla olis pari tyhmää kysymystä vaunuista. :grin Ihan ekaksi, miksi noi Emmaljungat on muka niin ylivertaiset? Mulla on ollut autoja jotka maksaa vähemmän kun noi vaunut. :rolleyes: Tori on täynnä eri malleja ja hinnat vaihtelee tosi paljon niin ei mitään hajua, milloin pyydetään ylihintaa ja milloin ei. Vuosimallista voi kai jotain päätellä, mutta ei aina. Paljon näkee 10 vuotta vanhoja vaunuja myynnissä ja hienoahan se on jos ne kestää niin kauan, mutta ei mulla ainakaan ole niille käyttöä niin pitkäksi aikaa enää niin uutena on tollasia ihan turha ostaa. Mutta en tiedä sitäkään, että kannattaako niitä käytettyjä ostaa niin vanhoina? Meneekö vielä yhdellä lapsella?

Toinen tyhmä kysymys on se että miksi niin harvoissa vaunuissa on kääntyvät etupyörät? Oon joskus tuuppinut tollasilla kääntymättömillä ja mun mielestä ne on ihan hirveät. Ilmeisesti lumella kääntyvyys on huono juttu, mutta kun kuitenkin yli puolet vuodesta mennään ilman lunta ja ne kääntyvätkin saa yleensä lukittua niin miksi valita kääntymättömät? Tässä voi olla joku ilmeinen syy jota etelässä asuneena en ymmärrä, joten valaiskaa. :hilarious:
 
Mulla olis pari tyhmää kysymystä vaunuista. :grin Ihan ekaksi, miksi noi Emmaljungat on muka niin ylivertaiset? Mulla on ollut autoja jotka maksaa vähemmän kun noi vaunut. :rolleyes: Tori on täynnä eri malleja ja hinnat vaihtelee tosi paljon niin ei mitään hajua, milloin pyydetään ylihintaa ja milloin ei. Vuosimallista voi kai jotain päätellä, mutta ei aina. Paljon näkee 10 vuotta vanhoja vaunuja myynnissä ja hienoahan se on jos ne kestää niin kauan, mutta ei mulla ainakaan ole niille käyttöä niin pitkäksi aikaa enää niin uutena on tollasia ihan turha ostaa. Mutta en tiedä sitäkään, että kannattaako niitä käytettyjä ostaa niin vanhoina? Meneekö vielä yhdellä lapsella?

Toinen tyhmä kysymys on se että miksi niin harvoissa vaunuissa on kääntyvät etupyörät? Oon joskus tuuppinut tollasilla kääntymättömillä ja mun mielestä ne on ihan hirveät. Ilmeisesti lumella kääntyvyys on huono juttu, mutta kun kuitenkin yli puolet vuodesta mennään ilman lunta ja ne kääntyvätkin saa yleensä lukittua niin miksi valita kääntymättömät? Tässä voi olla joku ilmeinen syy jota etelässä asuneena en ymmärrä, joten valaiskaa. :hilarious:

En tiedä miksi Emmaljungat mitenkään ylivertaisia olisivat, mutta voin ainakin perustella miksi me valittiin ne. Näin ensiodottajana mulla ei ollut mitään käsitystä vaunuista tai niiden ominaisuuksista, vaan lähdettiin kiertämään myymälöitä ja koeajamaan vaunuja. Emmaljungissa työntötuntuma oli heti tosi miellyttävä. Käytiin myös pihalla kokeilemassa ja maassa oli silloin vielä hiekoitushiekkaa. Vaunut kulkivat hiekallakin tosi kivasti ja ajattelin, että sopivat omiin vaunulenkkimaastoihin eli hiekkatielle hyvin. Lisäksi materiaalit vaikutti laadukkailta ja muita ominaisuuksia löytyi hyvin (esim. ratasosan saa käännettyä meidän mallissa itseä kohti). Todettiin myös käytettyjen Emmaljungien olevan hintavia, joten päätettiin ostaa uudet, kun ne voi kuitenkin myydä hyvään hintaan eteenpäin. :p Lokakuun jälkeen tietää sitten, osuiko valinta nappiin. Emmaljungien sijaan tuntuu, että Bugaboot ovat tällä hetkellä suosituimmat ainakin täällä pääkäupunkiseudulla.

Lumesta ei luonnollisesti ole kokemusta, mutta olen ymmärtänyt, että lumi paakkuuntuu kääntyvien pyörien ja niitä suojaavien osien väliin. Siksikin valittiin myös nuo Emmaljungat, että niissä rako näytti väljältä ja muutenkin luotan, että ruotsalaiset on ajatelleet tätä asiaa :grin Oikaiskaa kokeneemmat!
 
Luulen että Emmaljunga ”hypetys” juontaa osittain juurensa siitä että ennen vanhaa se oli lähes ainoa vaunumerkki ja silloin todella laadukas ja kallis. Monet vanhemmat ja isovanhemmat suosivat tästä syystä emmaljungia ja tyrkyttävät ajatusta niistä jälkipolvilleen.

Muutama vuosi sitten Emmaljunga oli todella suosiossa jostain syystä, mutta viime vuosien aikana niiden suosio laskenut todella paljon ja jälleenmyynti hinnat mennyt kanssa paljon alaspäin. Torissa näkee todella paljon ylihinnoiteltuja emmaljungia jatkuvasti.

Meille tuli Emmaljungat aikanaan koska meillä ei ollut autoa ja piti päästä liikkumaan niillä kaikkialle ja niissä oli tarpeeksi iso tavarakori sekä ihanan värisiä vaunuja oli tarjolla melkein vain emmaljungalla.

Myynti yrityksestä huolimatta meidän vanhat ei menneet kaupaksi vaikka oli edulliset niin saa olla nyt ainakin talven yli käytössä niin pääsen liikkumaan Vaikka lunta tulisikin kuinka paljon tahansa.
 
Mä ostin Emmaljungat koska se vaikutti luotettavimmalta laadun suhteen, halusin ns turvalliset vaunut jossa ei ole vauvalle haitallisia kemikaaleja.

Itselle on jäänyt vähän kummittelemaan, kun meidän esikoisella oli Stokken kantovälinereppu vauvana käytössä ja sit myöhemmin (kun ei enää edes käytetty sitä) oli uutisissa et siitä repusta oli löytynyt jotain haitallisia "myrkkyjä" (palonestoaineita tms) lapsille jossakin turvallisuustestissä. Sen jälkeen olen tällaisissa lapsen iholle tulevissa ostoksissa (ml turvaistuimet, rattaat, kantovälineet yms) yrittänyt vähän tarkemmin perehtyä vaihtoehtoihin ennen ostopäätöksiä, ja koitan valita sen tuotteen/valmistajan, mikä vaikuttaa kiinnittävän huomiota kemikaaleihin ja ympäristöturvallisuuteen. Emmaljunga vaikutti nyt oman lyhyen tutustumisen perusteella tältä kannalta parhaalta vaihtoehdolta rattaissa, ja sen takia se päätyi meille. Toki tämä nyt on ns vain valistunut arvaus, enkä ole mitenkään hirveän syväluotaavasti tutkinut tätä kuitenkaan. Mut enää en vain marssi kauppaan ja osta sitä minkä myyjä myy mulle perehtymättä itse vaihtoehtoihin yhtään, niin kuin kävi tuon Stokken repun kanssa.
 
Mun mielestä vaunun merkillä ei väliä, vaan kaikella muulla :D itse haluaisin bugaboot, koska jos ne otan en tarvitse tosia vaunuja, toinen vaihtoehto olisi mountain buggy duetit, mutta niissä vaunukoppa niin pieni etten usko vauvan mahtuvan niihin talvikamppeissa. Mutta en silti ole vaömis maksamaan noiden bugigsien täyttä hintaa, enkä kyllä käytetyistäkään ole valmis maksamaan mitään 700e (mulla myös ollut halvempia autoja kun myynnissä olevat rattaat)
 
Kiitti kaikille kommentoineille! :) On niissä emmaljungissa siis ihan hyviä pointteja mutta en kuitenkaan oo ihan vakuuttunut et me tarvitaan just sellaset. Saa laittaa lisää kommentteja ja vielä kiinnostaa kuulla kokemuksia noista kääntyvistä vs kääntymättömistä renkaista.
 
Kiitti kaikille kommentoineille! :) On niissä emmaljungissa siis ihan hyviä pointteja mutta en kuitenkaan oo ihan vakuuttunut et me tarvitaan just sellaset. Saa laittaa lisää kommentteja ja vielä kiinnostaa kuulla kokemuksia noista kääntyvistä vs kääntymättömistä renkaista.

Mulla on ollu kääntyvät ja kääntymättömät renkaat, tuplissa olen ehdottomasti sitä mieltä että kääntyvät, yksös rattailla en niin välitä kummat on mutta jousitus on oltava just eikä melkeen sopiva jos ei ole kääntyviä ja tosiaan talvella lumessa ja loskassa käntyvät ei oikeen käänny vaan saattaa liukua vaan (voi kyllä olla renkaan materiaalistakin kiinni, en tiiä) ja mitä isommat renkaat sen parempi talvella. Mut nääkin on niin makuasioita :D
Itselläni nyt mutsyn 4riderit ja niistä oon tykännyt älyttömästi ja toiset mistä oon tykänny todella paljon on teutonian prestiget :) (meijän mutseissa on kääntyvät renkaat ja teutonioissa ei ollut, mutta kummatkin meni yhtä mukavasti)
 
Meillä Gessleineissa on molemmat. Sulalle kääntyvät renkaat, talveksi voi vaihtaa kääntymättömät isot renkaat. Olen tykännyt kovasti.
 
Meillä on Bugaboon cameleon2:ssa kääntyvät renkaat, jotka saa myös lukittua ja vaikka ovat pienet niin olen pärjännyt myös talvella niillä loska- ja lumikeleillä. Eivät ole omassa käytössäni jumiutuneet tai luistaneet lumella mutta toki en metsälenkkejä harrastakaan ja yleensä reitit, joita kuljen on aurattu myös muutaman päivän sisällä lumen tulon jälkeen. Auratulla lumitiellä kulkevat hyvin ja lumettomaan aikaan täydelliset kun kääntyvät helposti yhdellä kädellä vaikka kahdeksikkoa. Meillä on näihin myös erilliset isommat talvirenkaat eteen mutta enpä ole tullut käyttäneeksi niitä kertaakaan vaikka ehdottomasti ne ovat parhaimmat isommilla lumimäärillä ja jos käveltävää on silloin enemmän kuin lähimmälle bussipysäkille. Kolatulla jalkakäytävällä on mennyt ihan hyvin pienilläkin renkailla. Ja jos sattuu kesken matkan yllättämään niin ihan pari kertaa koko 4v aikana olen vetänyt sellaisen ison loska/auravallin yli tai uimarannalla oikein upottavassa hiekassa siten että on menty vain takapyörillä (saa lapsi kyydissä helposti sellaiseen asentoon että vain kaksi isointa eli takapyörät maassa). Muissa Bugaboon malleissahan on isommat pyörät myös edessä, mutta Bee-malli on oikeasti vain keskustassa/sisällä liikkumiseen täällä pääkaupunkiseudullakin. Tykkään kääntyvistä eturenkaista vrt kääntymättömät, on vaan niin paljon kätevämmät ja helpommat työntäjän hartioille ja kaupunkivilinässä kun joutuu väistelemään ruuhkassa ihmisiä. Saa myös liikkeiden ovet auki itse ja pyöriteltyä kärryt ovesta sisälle kätevämmin (kun menee ovelle selkä/kylki menosuuntaan ja avaa ko. kädellä oven ja pyöräyttää toisella kädellä kärryn 180 astetta ovesta sisälle - tätä en osannut aluksi edes huomioida mutta käytännössä hoksasin että todella kätevää). Toki nämäkin muuttuvat raskaimmaksi käsitellä esim kun lapsi on 3-3,5v vrt vauva mutta hyvin on sujunut vielä silloinkin.
Osa kavereistani onnsaanut lapsen 10-15v sitten ja olen kärrännyt sen ikäisillä Emmaljungillakin, ja mielestäni meno oli todella tönkköä kun pyörät vain olivat vaunussa kiinni. Nykyään kääntyviä renkaita näyttää olevan emmaljungissakin, ja monissa muissa merkeissä, mikä on todella hyvä asia, joten eivät ainakaan rajoita vaunujen valintaa.
 
Muokattu viimeksi:
Mä ostin nyt sit torista Hartan Topline S yhdistelmät. Vanhat, mutta edulliset kun tuskin tulee niin kovaan käyttöön ensimmäisen talven jälkeen. Käytiin esikoisen kanssa koeajamassa ja vaikka ne on miljoona kertaa painavammat kun noi matkikset joilla normaalisti mennään niin työntötuntuma oli oikein hyvä. Kääntyvät eturenkaat ja hyvä jousitus niin kulki oikein mukavasti ja paino ei haitannut kun matkalla ei juuri mäkiä ollut. Ainakin nyt vaikuttaisi hyvältä ostokselta. :)
 
Me käytiin katsomassa vaunuja liikkeessä ihan täysin mitään niistä tietämättä. Emmaljungat olivat vaan yksinkertaisesti parhaimman tuntuiset (ja näköiset:grin) ja vastasi parhaiten meidän tarpeita. Haluttiin tukevat vaunut, joissa on hyvät renkaat, koska tullaan kulkemaan niillä myös maalla, missä tiet ovat epätasaisia ja lumisia. Halusin myös kääntyvät etupyörät, koska niitä oli mielestäni parempi työntää. Vaunut piti myös mahtua meidän suht pieneen autoon, ja emmaljungat sinne mahtuivat vaikka tukevat ovatkin. Lisäksi vaunuissa piti olla kova kantokoppa mitä on helppo kantaa (hissitön kerrostalo) herättämättä vauvaa. Emmaljungan vaikutti myös todella laadukkailta ja näyttävät pitävän aika hyvin arvonsa jos toria seuraa. Tiesin kyllä heti, etten aijo maksaa sellaisia summia vaunuista joten päätin metsästää torista meille sopivat vaunut. Löysinkin monen kuukauden odottamisen jälkeen ihan priimakuntoiset vaunut tosi edullisesti! Niistä oli tullut parissa tunnissa yli 20 kyselyä, mutta nopeet syö hitaat :wink käytiin katsomassa myös yhtiä "halpisvaunuja" ja ainakin niissä ero emmaljungiin oli tosi iso, joten päätettiin että parempi satsata vähän enemmän kunnon rattaisiin.
 
Takaisin
Top