Vaunut ja rattaat

Jayy

Kommentoinnin ninja
Huhtimammat 2018
Lokakuun äidit 2019
Ajattelin tehä oman ketjun vaunuille ja rattaille kun nekin varmasti aika monella mietinnässä!

Eli tänne voi vaikka antaa kokemuksia suosituksia yms tai vaikka kysellä tai kertoa omia mietteitään :)
 
Mä vaikka alottelen kertomalla omista kokemuksista :)

mulla on ollut emman yhdistelmät kovalla kantokopalla vm 2010 oli miehen pikkusiskon vanhat, oli ihan passelit vähän tönköt ja jäykät kylläkin.

Sit mulla oli teutonian prestiget pehmeällä kantokopaalla ja heittoaisalla vm. 2011, niistä tykkäsin ihan älyttömästi ja niillä mahduin jopa laivalla kulkemaan ja mahtui hytin ovesta silloin sisään mahtui myös pieneen vanhanaikaseen hissiin kun taittoi työntökahvan ylös tai heittoaisan ylös.

Sit mulla oli emmaljungan scootterit vuosi mallia en muista mutta 2010 ja 2014 välillä muuten ihan kivat ja hyvät, mutta tavarakori turhan pieni.

Sit mulla oli peg perego pliko p3, sateenvarjorattaat ja ne oli kans tosi kivat niihin sai gracon kaukalon tukevasti ilman mitään oikeita kiinnityksiä, ostin ne käytettynä ja oli vähän heiveröiset mutta saattoi johtua juurikin siitä että olivat käytetyt, niissä oli myös sisään rakennettu seisomalauta joka tosin ei köy ihan pienelle lapselle mutta 3v jo osasi siinä olla.

Sit oli 2me los angeles tuplarattaat, kova kantokoppa vauvalla, istuimet sai kummin päin vaan kantokopan ainoastaan kasvot työntäjään päin, tavarakori oli ihan jätti iso, istuin osissa pidennetyt kuomut ja ne ylettyi ihan turvaaitaan asti ei ollu mitkään jätti leveät, jouset olis voinnut olla ihan vähän joustavammat, en tiedä olisko niihin ollut adapteria kaukalolle kun ei tullut tarvetta, helppo kasata ja koota, renkaat sai helposti pois jos tarvitsi, mutta meillä mahtui opelin farmarii renkailla, koppa tosin piti ottaa pois että sai kasaan, istuimesta en oo varma ja tosiaan renkaat oli ilmatäytteiset.

Sit oli oran tuplat en tykännyt, niistä mulla ei oo mitään hyvää sanottavaa, ne oli liian joustavat kuomu ei pysyny koskaan paikoillaan, sadesuoja lässähti aina lasten naamalle, oli yhtenäinen kuomu, yhtenaiset istuimet ja en vaan tykönnyt yhtään...

Sit nyt mulla on mutsyn 4rider yhdistelmät kovalla kantokopalla niistä tykkään ja niihin mulla myös duo seat joissa tosin ei mene etu istuin mskuu asentoon josta miinusta, niissä on aika pieni tavarakori mutta mulla on niihin erikseen ostettu ostoskori jolle on rattaiden rungossa omat pidikkeet, tosin ostoskori on turha jos istuin osa on kasvot työntäjää päin.

Matkarattaina mulla oli britaxin b smartit sillon kun poika oli vielä kaukalossa, käytin niitä ainoastaan "autorattaina" ja britaxin baby safe shr II kaukalo kävi niihin suoraan, niistä ei paljon muuta kokemusta ole kun että kaukalo kävi hyvin.

Nyt matkarattaina peg peregon pliko minit, ihan ok mutta enemmän tykkäsin noista pegperegon pliko p3 rattaista, näissä ei oo ollenkaan tuota turvakaarta.
 
Esikolla ollut aikanaan Brion Happy -yhdistelmät ja koska Brio ei enää tee vaunuja, vaan on nykyään Britax, niin kakkoselle päädyttiin ostamaan Britax go big -yhdistelmät. Muuten olen tykännyt, mutta kokokumiset renkaat epätasaisessa maastossa huonot. Muuten ketterät, liikkuu hyvin ja kevyet työntää.

Nyt kun tämä lokakuinen tulee, täytyy ostaa tuplat. Mun ehdoton vaatimus niihin on että istuimet vierekkäin ja istuimet pystyy kääntämään molempiin suuntiin, eli kun jo asiaa tutkin, niin ajattelin ostaa Emmaljungan double vikingit. Ainut miinus mitä olen löytänyt, on ettei meidän nykyiselle kaukalolle näytä olevan adaptereita vaunuihin. Mutta hankitaan tosiaan vasta lähellä laskettua, koska ei ole tilaa säilyttää ylimääräistä. En kyllä ajatellut nykyisistä luopua ihan vielä, kun ei varmaan ihan joka hetki tuplia tarvita.
 
Minkälaisilla ikäeroilla olette ostaneet/ajatelleet ostavanne noita tuplavaunuja? Tai sisar istuin. Mites nuo seisomalaudat, ikä ja miten ne pelaa? Saako muihin vaunuihin tommosta missä olis toi istumapenkki samassa?(bugaboo näyttäs myyvän sellasta) muttttta taidan haluta Emmaljunga super vikingit ilman toista istuinta. Kellään kokemusta niistä? Oon ulapalla :D
 
Minkälaisilla ikäeroilla olette ostaneet/ajatelleet ostavanne noita tuplavaunuja? Tai sisar istuin. Mites nuo seisomalaudat, ikä ja miten ne pelaa? Saako muihin vaunuihin tommosta missä olis toi istumapenkki samassa?(bugaboo näyttäs myyvän sellasta) muttttta taidan haluta Emmaljunga super vikingit ilman toista istuinta. Kellään kokemusta niistä? Oon ulapalla :D

Meillä 12/2017 syntynyt taapero, joten lokakuussa ikäeroa 1v 10kk, joten hänkin tarvitsee rattaat vielä ensi talvena. Istumapenkistä tai muuten emmaljungan kokemuksia ei ole, muutakun mitä kuullut niitä kehuttavan. Esikoinen oli jo 7v kun kakkonen syntyi, joten aikaisemmin ei ole ollut tuplille tarvetta.
 
Buggyboardilla on myös seisomalautoja johon saa istuma laudan ja buggy boardit käy aikamoniin eri rattaisiin myös tupliin, mulla on tällä hetkellä 3vuotiaalla buggy boardin vanhempi seisoma lauta siis malli mihin ei saa tuota istuma osaa ja olen ollut tyytyväinen ja meillä mahtuu siihen seisomaan 3v ja 4v yhdessä, se on monipuolinen koska siinä on säädettävä käytettävyys (voin mitata illalla tai huomenna kuinka kapeisiin ja kuinka leveisiin saa) se on mennyt meidän rattaista kaikkiin mihin ole kokeillut mutta, scoottereihin ja sateenvarjorattaisiin en ole kokeillut, myös teutonialla ja emmaljungalla on omia seisomalautoja mutta en tiedä käykö ne vaan tiettyihin malleihin yms.

Ikäeroista mulla on esikoinen ja toinen 11kk ikäerolla ja sillon tuolat oli pakolliset, nyt ikäeroksi tulee 1v6kk ja aion hommata tuplat haluaisin bugaboon donkeyt koska niistä saa sitten yksös rattaat tarvittaessa ja haluan myös mielummin vierekköin olevat :)
 
Itsellä harkinnassa Britaxin vaunut, jotta saa turvakaukalon suoraan kiinni. Eniten houkuttaa Britax Go Next. Onko näistä kokemusta kellään?
 
Meillä on esikoisen jäljiltä tallella Gesslein F6 Air -yhdistelmät, joista tykkäsin kyllä kovasti. Näillä jatketaan edelleen, koska tuplille meillä ei ole enää kuitenkaan 4 vuoden ikäerolla tarvetta. Ostetaan seisomalauta todennäköisesti tuohon kaveriksi. Matkarattaiksi ostettiin viime kesänä Emmaljungan Scooterit, ihan älyhyvät kyllä kärrytellä ja hyvin toimivat noin vanhemman lapsen kanssa. Pari vuotta haaveilin Britax B-motion 4 plus -rattaista, mutta ei sitten raskittu koskaan ostaa kun ei ollut varsinaista pakkotarvetta kuitenkaan.
 
Scoottereille vinkkinä, kun niissä on niin pitkä selkönoja ja jalkatuki yms niin kun vauvan laittaa sinne aika pitkälle selkä nojaan nikn isompi pystyy istumaan siinä jalkatuella, me käytimme aika usein näin puistoillessa jos esikoinen ei jaksanut kävellä kotiin puistosta
 
Minkälaisia vaunuja tai etenkin renkaita suosittelette huonompaan maastoon? Asutaan maalla aika huonokuntoisen asfalttitien varrella ja paljon tulee sitten myös mentyä lähimetsiin hiekka-/sorateille koirien kanssa:)
 
Ja edelliseen jatkoa vielä ensi talvea aatellen... Tuota tietä ei hiekoiteta koskaan, joten se on yleensä ihan pirun liukas:nailbiting: onko renkaissa eroa liukkailla? Paljon on ristiriitaista keskustelua näistä vaunuista ja renkaista netissä, että ihan sekaisinhan tässä uuden asian äärellä menee:grin
 
No renkaat on aika makuasia itse suosin isoja puhkeamattomia renkaita, itselläni on kerran ollut ilmatäytteiset ja ne puhkesi eikä mielestäni kulkenut hyvin tuoreessa lumessa
 
Ja joihinkin rattaisiin myydään erikseen talvirenkaita mutta niistä ei ole kokemusta tai sen enempää tietoa kun että on sellasia, en tosiaan tiedä onko niissä mitä eroa "kesä" renkaisiin :D
 
Meillä on isot puhkeamattomat talvirenkaat, joista olen kyllä tykännyt. Tosin meillä on suht hyvässä kunnossa olevat tiet. Ilmakumirenkaat on pehmeämmät, mutta miinuksena just riski puhkeamisesta ja tyhjenemisestä.
 
Meillä on noissa yhdistelmissä isot puhkeamattomat renkaat ja oon niitä lykkinyt ties millaisessa sohjossa, epätasaisilla sorateillä, tuoreessa lumessa ja liukkaillakin... Kyllä ne kulkee ja pito on hyvä, mutta hiton raskaat on työntää just jossain sohjossa tai kovin epätasaisessa, asia mitä en tajunnut ennen kuin nyt mahan kanssa ähistessä ja kun lapsikin on jo vuoden vanha ja vähän isompi... Mutta eipä tarvi pelätä sitä että rikki menee. Meno kyllä on melkoista ryskämistä välillä epätasaisella tiellä, että tärisyttää se melkoisesti joten en sitten tiedä olisiko kyydissä istujan mielestä ilmakumirenkaat kivemmat... Että sikäli suosittelen myös tarkistamaan millainen jousitus vaunuissa on jos kovin epätasaisella tarkoitus pärjätä vaunujen kanssa!

Käytiin talvella Espanjassa, hankin reissua varten Mutsyn Nexot kaupunki- ja matkarattaiksi (ne on ihanat!) ja kyllä huomasi renkaissa eron kun niillä pienemmillä kovilla renkailla työnteli sellaisen ikivanhan linnan pihalla epätasaisella kiveyksellä ja juurakoiden yli, vaikka rattaat noin muuten onkin tosi kevyet ja ketterät.

Meillähän noi yhdistelmät on jo päälle 10 vuotta vanhat kun on miehen esikoisen ajoilta, enkä kyllä rehellisesti sanottu ite ikinä noita olisi valinnut, joten ihan tyytyväisenä katselen nyt tuplia ihan omaan makuun, vaikka käytettyjä ajattelinkin.
 
Minä taas ilmakumien puolesta liputan. Pehmeät ja pari krt vuodessa kun pumppaa nii hyvin on kulkenut. Mitä isommat sen mukavemmat :D maku asioita nää on ja joihinkin voi vaikka vaihtaa jos ei ookkaan hyvät.
 
Vinkkinä että Facebookista löytyy ryhmä lastenvaunuhullut josta löytyy ihan hirveät määrät tietoa eri vaunuista.
 
Meillä oli esikoiselle ja kuopukselle ostetut tuplat carena Gotlandit ja tykkäsin niistä todella paljon! Kulkee vaikka missä, isot pyörät ja hulppeat ratasosat (meillä kun esikoinen vielä kasvaa plus 2 käyrällä niin on pituutta ja painoa). Meillä ekojen lasten ikäero 1v5kk.

Meidän esikoinen 3,5v ei ole rattaissa ollut kohta vuoteen ollenkaan, pienempi nyt 2v2kk kohta ja harvoin enää rattaissa tuokaan..

Tuplat ehdin myydä jo syksyllä pois kun ei pitänyt vauvoja enää tulla, mutta [emoji28] nyt mietin että ostanko talveksi käytettynä vielä tuplat vai pärjäisikö vaan noilla esikon yhdistelmillä..

Meillä vielä ne siis brion Smilet, oon tykännyt niistä todella paljon!

Carenan puhkeamattomat renkaat olivat mahtavat, mutta hyvin on briot menneet vaikka ilmakumirenkaat ovatkin, kerran vuoteen joutunut jonkun renkaan uusiin kun puhjennut. Mutta käyttöastekin kova etenkin vauvavuotena.

Nyt ikäeroa nuorimmaiseen tulee 2v7kk joten mahtaako sitä enää tuplia tarvita, niiden säilytys kun on aina vähän ahdasta, etenkin kun tuota ulkolelua, pyörää, potkulautaa ym alkaa olla varastot pullollaan..
 
Meillä tyttö oli 2,5v kun uusin synty ja tuplia ei tarvittu, seisomalauta riitti hyvin, tosin sitäkään on harvoin tarvittu :)
 
Mä liputan isojen ilmakumirenkaiden puolesta.
Sisarusten ja kavereiden kersoja PALJON vuosikymmenten varrella hoitaneena, ja kaikissa sääolosuhteissa sekä umpikumisilla, että ilmatäytteisillä renkailla varustettuja keksintöjä lykkineenä tulin siihen johtopäätökseen, että itse mieluummin ostan ilmakumirenkaat ja pidän joko kokonaisen vararenkaan, tai ainakin uuden sisäkumin varalla, kuin imitoin katujyrää/lumiauraa umpirenkailla meidän lähimaaston hiekkateillä ja talven loskassa vauvaraasun täristessä kopan pohjalla.
Kääntyvät etupyörät oli myös meidän vaatimuslistalla ehdottomat. Mulla on hartiat liki kroonisesti jumissa, enkä selviäisi kääntymättömien renkaiden kanssa päivääkään. Korkeussäädettävä työntöaisa on hyvä ominaisuus,varsinkin jos vaunuja tulee työntämään eri pituisia henkilöitä.
Tärkeänä pidän myös sitä, millä korkeudella vaunukopan pohja on, eli miten alas joudun kumartumaan vauvaa vaunuihin laittaessa,tai pois ottaessa. Selkävammojen kanssa vuosia eläneenä pyrin parhaani mukaan huolehtimaan siitä että ergonomia on niin kunnossa, kuin vain olla voi, koska kuka tietää miten rapakunnossa selkä raskauden jälkeen on... Todennäköisesti kiitän itseäni tuolloin tästä päätöksestä kiinnipitämisestä.

Kannattaa käydä testaamassa kaikki kiinnostavat mallit liikkeessä, ja testailla kaikkien tuttujen vaunuja ennen päätöksen tekoa, jos vaan mahdollista. Muiden kertomat kokemukset kertoo lopulta kuitenkin vaan kyseisen käyttäjän omat fiilikset ja kokemukst, ja samat vaunut voi tuntua itsestä aivan erilaisilta. Mulle kävi näin Bugaboon vaunujen kanssa. Kaveri ylisti niitä maailman parhaiksi ja näppäriksi, mutta meidän makuun ne olikin aivan liian rimpulat ja huojuvat.

Ostettiin meidän tarpeita ja vaatimuksia täysin vastanneet Emmaljungan Duo edge S yhdistelmät käytettynä, enkä malta odottaa että päästään pikkuista niissä ajeluttamaan.
 
Takaisin
Top